PDA

View Full Version : Top modificeren of nieuwe top kopen



etemm
13 december 2009, 13:56
Ik speel nu over een Marshall JVM410H top met 1960A 4x12 cab met Celestions G12T-75's en Ibanez RG2550 Prestige met Dimarzio elementen.
Aangezien ik een doorstart wil maken met de andere gitarist van onze gestopte band (rock-coverband) naar een 80's cover metalband (slayer/kreator/metallica/exodus etc.) en erachter ben gekomen dat deze versterker toch niet strak genoeg is voor deze muziekstijl weet ik niet of ik er goed aan doe om de versterker te modificeren of te verkopen en naar iets anders op zoek ga.
De top vind ik verder erg fijn, mooi clean, kanaal 1 is erg goed voor rock maar niet echt geschikt voor metal, kanaal 3 en 4 vind ik minder, dun en best wel ruis (met wat meer gain en hoger volume) en mag wel wat strakker.
De voicing van de versterker vind ik goed en de mogelijkheden van deze top vind ik geweldig, midi, 2 mastervolumes, fx-loop, best aardige reverb.
Het gaat mij er dus om kanaal 3 en 4 te verbeteren naar wat meer bruikbare kanalen voor metal, strakker en vetter.
Nu heb ik al wat icm met deze top gelezen over MM trafo's, andere buizen en andere speakers.
- MM OT en choke, €270,-
- Tung-Sol buizen, 5x 12AX7, 4x EL34B, totaal €150,-
- 2 Celestion V30's of 2 Celstion G12K-100 in X-patroon met 2 huidige speakers, totaal €180,-

Een totaal bedrag van zo'n €600,- (ook wel max. budget op dit moment)
Als deze upgrade echt het gewenste resultaat opleverd, vind ik dit geld wel waard, maar dat is dus maar afwachten.

Er zijn forumleden die deze top hebben of gehad hebben, wat denken jullie.
En gaat bovenstaand het gewenste resultaat opleveren.

F*R*E*A*K
13 december 2009, 14:04
V-30's kan ik zoiezo aanraden voor Thrash metal.
Probeer ook eens een Tubescreamer of iets vergelijkbaars, daar kan je sound ook nogal van opknappen.

toneblo
13 december 2009, 14:05
Ik denk dat je niet alleen moet geloven in de "aanwezigheid" van een MM Trafo, doet best veel, maar zonder de juiste aanpak van de rest van het binnenwerk, zul je denk ik niet de volle potentie van de trafo halen.

Maar goed, dit kun je beter een aan de versterkerbouwers hier vragen.

Blijft no het volgende: 600,- voor een "custom" mod of dik 2000,-
voor een nieuwe amp....

Wil je modden, zeker zijn van wat je wilt horen, dat uitleggen aan de modder (;)) en dan bepalen of het na aanpassen nog na getweaked moet worden.

Waar voor je geld!

Chris Winsemius
13 december 2009, 14:07
Had er laatst een voor 'n klant gemodificeerd voor 'n strakker/vetter laag, beter regelbereik v/d gainregelaars en 'n minder fuzzy-buzzy-vervorming:
- circuit op PCBs zelf heftig gemodificeerd
- stock speakers
- plaatsing MM choke en OT
- V1 vervangen door een "selected" type

Speakers en de rest van de buizen hoefde niet vervangen te worden. Betere trafo helpt voor een groot gedeelte maar het circuit zelf laat op bepaalde plekken "te wensen over".

Rutger Molenberghs
13 december 2009, 15:19
Zoals Chris zegt, zo'n JVM zal zwaar gemod moeten worden om er een 'metalbak' van te maken. Hij is nu eenmaal niet bedoeld voor metal. Vraag is of je met mods er kunt uithalen wat je wil.
Maar probeer eens een booster/tubescreamer en kijk of je dan tevreden(er) bent. Voor 80's metal heb je niet zo'n heel strakke sound nodig.

Ik zou overwegen om die JVM van de hand te doen en er andere versterker voor in de plaats te kopen (moest ik in jouw situatie zitten).

caliban
13 december 2009, 15:37
Zoals Chris zegt, zo'n JVM zal zwaar gemod moeten worden om er een 'metalbak' van te maken. Hij is nu eenmaal niet bedoelt voor metal. Vraag is of je met mods er kunt uithalen wat je wil.
Maar probeer eens een booster/tubescreamer en kijk of je dan tevreden(er) bent. Voor 80's metal heb je niet zo'n heel strakke sound nodig.

Ik zou overwegen om die JVM van de hand te doen en er andere versterker voor in de plaats te kopen (moest ik in jouw situatie zitten).

Dude wat een bullshit. Elke highgainer is gemaakt voor metal. Een JVM heeft te veel gain om strak te spelen, maar heel veel daarvan is opgelost door condensator 83 weg te nemen. Verder zou ik nog op een aantal plaatsen de gain wat wegnemen. Op zich is de JVM een prima metalbak, maar met een paar kleine modificaties nog beter. Transformatoren vervangen zal natuurlijk veel helpen, maar ik zou daar persoonlijk het geld niet voor overhebben.

Heel veel highgain amps lijken qua preamp heel erg hard op elkaar. Enkel en alleen naar leadkanalen (en enkel qua preamp) gezien, is er van een JVM prima een Überschall of Framus of weet ik wat te maken (heel wat componenten veranderen, qua waarde, en misschien ook soms qua qualiteit, en af en toe ook een component extra in serie of parallel met een andere zetten). Let op, ik zeg niet dat er niet veel werk aan is.

Als ik het circuit zwaar aanpassen letterlijk neem, kan je beter gewoon een andere amp kopen.

het is trouwens bedoeld

GretschGuy
13 december 2009, 15:41
Je hoeft natuurlijk niet al die mods / upgrades tegelijkertijd te (laten) doen. Ik heb geen ervaring met deze amp. Maar 'n korte rondgang langs Marshall fora leert dat veel gebruikers (met dezelfde klacht als jij) tevreden zijn na de volgende mods:

- Vervang weerstand R106 door een choke
- Verwijder cap C83

Me dunkt dat de verdere upgrades mogelijk enige verbetering in het geluid kunnen bewerkstelligen. Het karakter van de amp zullen ze niet veranderen.

Bovenstaande mods vergen een minimale investering in geld en tijd. Misschien is het afdoende en ben je tevreden. Of je besluit dat het de goede kant op gaat, maar nog iets beter kan (verdere upgrades). Of je vindt het nog steeds niets. Maar dan heb je er in elk geval geen enorme bak geld in gepleurd.

caliban
13 december 2009, 15:44
Je hoeft natuurlijk niet al die mods / upgrades tegelijkertijd te (laten) doen. Ik heb geen ervaring met deze amp. Maar 'n korte rondgang langs Marshall fora leert dat veel gebruikers (met dezelfde klacht als jij) tevreden zijn na de volgende mods:

- Vervang weerstand R106 door een choke
- Verwijder cap C83

Me dunkt dat de verdere upgrades mogelijk enige verbetering in het geluid kunnen bewerkstelligen. Het karakter van de amp zullen ze niet veranderen.

Bovenstaande mods vergen een minimale investering in geld en tijd. Misschien is het afdoende en ben je tevreden. Of je besluit dat het de goede kant op gaat, maar nog iets beter kan (verdere upgrades). Of je vindt het nog steeds niets. Maar dan heb je er in elk geval geen enorme bak geld in gepleurd.

Voor de 83 mod moet je niet eens kunnen solderen, enkel met een tang kunnen werken (en de print er fatsoenlijk uithalen, niet al te eenvoudig bij de JVM vond ik :))

Chris Winsemius
13 december 2009, 16:16
Het is helaas geen circuit dat met 'n paar tweaks enorm te verbeteren valt imo, bij eerder genoemde mod moest chtik tientallen componenten aanpassen (waardes/materiaal) door de hele amp heen.

Losheid, bruter early metal sound is imo mogelijk, ik denk dat het zelfs mogelijk is binnen het budget v/d TS.

Rutger Molenberghs
13 december 2009, 16:29
Caliban, dat is juist het probleem. De JVM heeft veel gain, maar is geen echte highgainer. Het is gewoon een rockversterker waarbij iemand het nodig vond om er twee kanalen met idioot veel gain aan toe te voegen. Je kan natuurlijk de hele preamp vervangen, maar is het sop de kool dan nog waard?
Maar haal eerst misschien die bullshit uit je ogen en lees dan je eigen post eens na. Dan zie je dat je uiteindelijk net hetzelfde zegt als ik.

sjaak1990
13 december 2009, 16:30
Kan je niet beter een andere amp nemen dan een berg geld investeren in de JVM, want veel wordt hij er waarschijnlijk niet veel meer van waard.
JVM kan je toch metal mee spelen? De gain niet te hoog zetten, booster ervoor, resonance niet te hoog en veel mids erin draaien op od1 oranje.

caliban
13 december 2009, 16:40
Het is helaas geen circuit dat met 'n paar tweaks enorm te verbeteren valt eimo, bij eerder genoemde mod moest chtik tientallen componenten aanpassen (waardes/materiaal) door de hele amp heen.

Losheid, bruter early metal sound is imo mogelijk, ik denk dat het zelfs mogelijk is binnen het budget v/d TS.

Ik denk dat er (naar mijn mening weliswaar) met 10 componenten een heel deel verbetering is.


Caliban, dat is juist het probleem. De JVM heeft veel gain, maar is geen echte highgainer. Het is gewoon een rockversterker waarbij iemand het nodig vond om er twee kanalen met idioot veel gain aan toe te voegen. Je kan natuurlijk de hele preamp vervangen, maar is het sop de kool dan nog waard?
Maar haal eerst misschien die bullshit uit je ogen en lees dan je eigen post eens na. Dan zie je dat je uiteindelijk net hetzelfde zegt als ik.

Jij zegt dat het geen highgain versterker is, terwijl het leadkanaal net een heel typische highgain opbouw heeft. En waar is de grens tussen een metalamp en rockamp? Een SLO is dé basis van highgainers maar valt misschien ook eerder onder de rock versterkers. Een rectifier vind ik helemaal niet metal klinken, maar met een TS voor een van de meest gebruikte amps in 'metal' studio's.

Iemand het schema hebben?

Rutger Molenberghs
13 december 2009, 16:51
Een JVM is te los en te fizzy om als echte highgainer door het leven te gaan. Maar ja, alles kan natuurlijk. Ik speel soms ook klassiek op mijn JVM, dus zelfs dat kan.

Trouwens, als we moeten gaan kijken wat op wat gebaseerd is, dan komen we waarschijnlijk ergens bij een Fender Bassman uit. Dus daar schieten we nergens mee op. Ik zou trouwens een SLO wel bij de highgainers zetten.

Iceman
13 december 2009, 16:52
Niet geheel onbelangrijk: welk DiMarzio element zit er bij de brug van je Ibanez?

Chris Winsemius
13 december 2009, 16:55
Caliban, dat is juist het probleem. De JVM heeft veel gain, maar is geen echte highgainer. Het is gewoon een rockversterker waarbij iemand het nodig vond om er twee kanalen met idioot veel gain aan toe te voegen. Je kan natuurlijk de hele preamp vervangen, maar is het sop de kool dan nog waard?
Maar haal eerst misschien die bullshit uit je ogen en lees dan je eigen post eens na. Dan zie je dat je uiteindelijk net hetzelfde zegt als ik.

Gainstructure is in het origineel verre van optimaal (nog voorzichtig uitgedrukt) maar qua gainstages is er voldoende potentie om er 'n stevige high gainer van te maken.

Waarde modificatie: da's vooral afhankelijk v/d designer/tech die het doet, er bestaan helaas ook veel "mods"/"techs" die een "minder goed" resultaat met hun werk bereiken en dat heeft natuurlijk weer impact op de waarde.

GretschGuy
13 december 2009, 17:23
Ik zal alle meningsverschillen en hysterie hier maar beschouwen als bewijs dat gitaarversterking niet bepaald een exacte wetenschap is. Het is ook maar een kleine markt (in vergelijking tot consumenten electronica), dus serieuze research is er eigenlijk niet (geen geld voor). Zelfs niet bij 'major manufacturers'. In plaats daarvan moet men het doen met pseudo-wetenschap en voodoo. Iets als 'n 'optimale gainstructure' bestaat niet in gitaarversterking. Want er is geen optimale gain, waar men naar streeft.

Even terug naar de basis: TS is tevreden met de 'basic voicing' en mogelijkheden van de amp. Maar stuit toch op tekortkomingen, die hij redelijk duidelijk omschrijft. Op de high-gain kanalen klinkt hij dun, niet strak en heeft te veel ruis. Als ik dat even vertaal naar in amp-land gebruikelijke terminologie: te weinig dynamiek en te veel harmonische vervorming.

Choke i.p.v. weerstand in de voeding = meer dynamiek, want minder 'power sag' (benodigde vermogen is sneller ter plaatse). Verwijderen van C83 = minder gain = minder harmonische vervorming. Dat lijkt me dan prima om mee te beginnen.

Verder is 'ie TEVREDEN met de amp, mensen. Dus probeer hem dan geen nieuwe amp / volledige herbouw aan te smeren. Het leven is al duur genoeg en van muziek wordt je doorgaans niet rijk.

Chris Winsemius
13 december 2009, 18:10
Juist om een groot gedeelte van het karakter te behouden is mijn inziens kennis/ervaring van een heel circuit/etc. noodzakelijk om geluidswensen te kunnen realiseren.

Ik mod al jaren amps en soms kunnen bepaalde verbeteringen met vrij weinig nieuwe onderdelen en soms (zeker in dit geval) zijn er gewoon meer aanpassingen nodig om een goed resultaat te behalen.

Simpel stellen dat het verminderen van de gain op 1 punt daadwerkelijke verbetering oplevert gaat mij gewoon te ver, zelfs in meer "simpele" amps komt het nog altijd neer op het realiseren v/e goede balans door het hele circuit heen. Natuurlijk is "goed"/"slecht" zeer subjectief maar da's muziek maken an sich al. Ik ken de ontwerper van dit circuit al jaren en hij heeft gewoon bij Marshall icm. tig andere technici/managers/etc. dit ontwerp gemaakt naar zijn eer en geweten.

Als bij 'n ontwerp met meer/veel gainstages de gain op bepaalde punten veel te hoog is ingesteld voor 'n goede werking/sound en op andere punten te laag dan vind ik zelf de "gainstructure" niet ok.

jerome
13 december 2009, 18:12
Mij is opgevallen dat als je bepaalde high output humbuckers verder van de snaren zet, dus naar beneden zet, het geluid ineens véél strakker en zeker minder rommelig/wollig maakt, dus dat zou ik eerst eens proberen.

En ik heb aardig wat preampbuisjes getest en het is imho werkelijk verbazingwekkend hoe je je karakter/geluid van je amp daarmee sterker kan veranderen dan je verwacht.
Ik zou als ik jou was dus eerst 1x V1 geselecteerd buisje kopen van het merk Electro Harmonics. Kost ergens volgens mij ergemns tussen de €12 en 15 en dat zou voor jouw smaak zo maar een enorme verbetering kunnen geven.
Als dat niet voldoende effect heeft kan je altijd nog wat andere buisjes proberen zoals een JJ of een niet V1 geselecteerde Electro Harmonics.
Tung Sol gaf in mijn versterker een vol en vet geluid maar wel warmer en romiger.
Maar dat zou in jou oren wel eens minder strak, zelfs richting wolllig kunnen gaan en dat is denk ik niet wat jij zoekt...

HaroldA
13 december 2009, 18:39
De nieuwe Megadeth plaat (Endgame) is overigens ook op JVM's ingespeeld...

caliban
13 december 2009, 18:40
Een JVM is te los en te fizzy om als echte highgainer door het leven te gaan. Maar ja, alles kan natuurlijk. Is speel soms ook klassiek op mijn JVM, dus zelfs dat kan.






Simpel stellen dat het verminderen van de gain op 1 punt daadwerkelijke verbetering oplevert gaat mij gewoon te ver, zelfs in meer "simpele" amps komt het nog altijd neer op het realiseren v/e goede balans door het hele circuit heen.
Er is ook meer nodig dan alleen die c83 mod, maar je hoort het verschil wel.

Highgainer is voor mij ofwel vier gainstages met een EQ off the plate of vijf gainstages met EQ achter cathodevolger. Waarmee ik niet zeg dat je een JCM800 niet highgain zou kunnen laten klinken

Een Recto is super-los, ook geen highgainer dan??
Ik heb al een tijd niet meer op een JVM gespeeld maar kreeg er stock altijd een goede metalsound uit.
By the way zeker meer highgain dan bijvoorbeeld een JCM2000

the sure thing
13 december 2009, 19:01
Als je mods op je marshall laat uitvoeren, zal de verkoopwaarde zowiezo dalen. Je kan de mods tzt wel weer terug laten draaien, maar dat kost OOK weer geld.

Ik zou naar een andere speakerkast/speakers kijken en anders voor een andere amp kijken.

GretschGuy
13 december 2009, 19:02
Chris, ik twijfel niet aan de integriteit van jou of de ontwerper van het circuit van deze amp. Wel vind ik dat veel modders / technici hun eigen subjectieve smaak in geluid of voorkeur voor bepaalde technische oplossingen nogal eens verwarren met 'geluidswensen' van de gebruiker. Het gaat hier niet om het bouwen van een deeltjesversneller. Er is, binnen zekere marges, geen juist / onjuist.

Zelf vind ik elke high-gain amp klinken alsof ze een distortion pedaal in het circuit gezet hebben. So what? Ik hoef er niet over te spelen.

De, in dit geval, door mij voorgestelde mods zijn eenvoudig en goedkoop te realiseren. Ze sluiten aan op de wensen van TS. En zijn makkelijk weer ongedaan te maken. Is 'ie tevreden, dan is dat mooi. Is 'ie dat niet, geen ramp. En genoeg budget over om iets anders / aanvullends te (laten) doen. Lijkt me veiliger dan een volledige herbouw, ook zonder garantie dat het uiteindelijke resultaat naar wens is. If in doubt, keep the changes marginal, simple, and one at a time (as stated by GretschGuy, 2009).

Chris Winsemius
13 december 2009, 19:02
Caliban: wel of geen CF heeft ook 'n impact op de sound, natuurlijk kun je die opofferen in 'n 2203 of 2204 maar zonder cf (ongeacht aantal gainstages) klinkt het gewoon anders dan met 'n cf (zag dit ook al in andere posts voorkomen)

OT: sorry voor de technobabbel...

caliban
13 december 2009, 19:20
Caliban: wel of geen CF heeft ook 'n impact op de sound, natuurlijk kun je die opofferen in 'n 2203 of 2204 maar zonder cf (ongeacht aantal gainstages) klinkt het gewoon anders dan met 'n cf (zag dit ook al in andere posts voorkomen)

OT: sorry voor de technobabbel...

Ja daar ben ik me bewust van :), maar het is gewoon omdat ik ENGL onder highgain denk, en Framus, Überschall, SLO enzoverder ook.

Is het mogelijk om zonder de CF op te offeren (en zonder gebruik maken van een diode clipper) in een JCM800 toch in de highgain contreien te raken? Dus gewoon door lichtere spanningsdelers en andere cathode en anode weerstands waarden?

etemm
13 december 2009, 19:32
Allereerst bedankt allemaal voor jullie snelle reactie en dat jullie met me mee willen denken.


Ik denk dat je niet alleen moet geloven in de "aanwezigheid" van een MM Trafo, doet best veel, maar zonder de juiste aanpak van de rest van het binnenwerk, zul je denk ik niet de volle potentie van de trafo halen.

Maar goed, dit kun je beter een aan de versterkerbouwers hier vragen.

Blijft no het volgende: 600,- voor een "custom" mod of dik 2000,-
voor een nieuwe amp....

Wil je modden, zeker zijn van wat je wilt horen, dat uitleggen aan de modder (;)) en dan bepalen of het na aanpassen nog na getweaked moet worden.

Waar voor je geld!

Ja dat dacht ik ook, met een goede modificatie naar mijn zin (wat waarschijnlijk dan mogelijk is) ben ik denk ik goedkoper uit.


Het is helaas geen circuit dat met 'n paar tweaks enorm te verbeteren valt imo, bij eerder genoemde mod moest chtik tientallen componenten aanpassen (waardes/materiaal) door de hele amp heen.

Losheid, bruter early metal sound is imo mogelijk, ik denk dat het zelfs mogelijk is binnen het budget v/d TS.

Heeft dit dan effect op alle kanalen of alleen op kanaal 3 en 4? Klinkt in ieder geval wel hoopvol.:crazyhappy:


Kan je niet beter een andere amp nemen dan een berg geld investeren in de JVM, want veel wordt hij er waarschijnlijk niet veel meer van waard.
JVM kan je toch metal mee spelen? De gain niet te hoog zetten, booster ervoor, resonance niet te hoog en veel mids erin draaien op od1 oranje.

Wat de amp na de modificatie (binnen budget) nog waard is maakt me niet zoveel uit, als de amp dan goed klinkt op alle 4 de kanalen ben ik tevreden, dan doe ik ook niet meer zo snel weg.


Niet geheel onbelangrijk: welk DiMarzio element zit er bij de brug van je Ibanez?

Van het internet:
"The DiMarzio®/IBZ pickups in the Ibanez Rg2*** are specifically designed and manufactured by DiMarzio® for Ibanez, and they are not available separately. Like all DiMarzio® pickups, they are made in our New York factory. Both neck and bridge pickups are high-output models. The neck pickup is fairly bright-sounding, similar to a Super 2™ (DP104). The bridge pickup is a little louder and warmer-sounding, and resembles a cross between the Steve Morse Bridge Model™ (DP200) and the Super Distortion® (DP100). The R1 single-coil is warmer-sounding than a typical vintage single-coil, and was designed to work well with the neck and bridge humbuckers when they are in split mode. It has a sound similar to that of the HS-2™ in split-coil mode."

Klinken naar mijn mening we erg fijn hoor.


Mij is opgevallen dat als je bepaalde high output humbuckers verder van de snaren zet, dus naar beneden zet, het geluid ineens véél strakker en zeker minder rommelig/wollig maakt, dus dat zou ik eerst eens proberen.

En ik heb aardig wat preampbuisjes getest en het is imho werkelijk verbazingwekkend hoe je je karakter/geluid van je amp daarmee sterker kan veranderen dan je verwacht.
Ik zou als ik jou was dus eerst 1x V1 geselecteerd buisje kopen van het merk Electro Harmonics. Kost ergens volgens mij ergemns tussen de €12 en 15 en dat zou voor jouw smaak zo maar een enorme verbetering kunnen geven.
Als dat niet voldoende effect heeft kan je altijd nog wat andere buisjes proberen zoals een JJ of een niet V1 geselecteerde Electro Harmonics.
Tung Sol gaf in mijn versterker een vol en vet geluid maar wel warmer en romiger.
Maar dat zou in jou oren wel eens minder strak, zelfs richting wolllig kunnen gaan en dat is denk ik niet wat jij zoekt...

Heeft dit niet alleen zin voor actieve elementen, de elementen in mijn gitaar zijn passief, maar ik ga het eens proberen.


De nieuwe Megadeth plaat (Endgame) is overigens ook op JVM's ingespeeld...

Zullen deze dan niet gemod zijn voor hun en spelen ze hier ook live op?
Ze hebben wel een goed geluid.


Er is ook meer nodig dan alleen die c83 mod, maar je hoort het verschil wel.

Highgainer is voor mij ofwel vier gainstages met een EQ off the plate of vijf gainstages met EQ achter cathodevolger. Waarmee ik niet zeg dat je een JCM800 niet highgain zou kunnen laten klinken

Een Recto is super-los, ook geen highgainer dan??
Ik heb al een tijd niet meer op een JVM gespeeld maar kreeg er stock altijd een goede metalsound uit.
By the way zeker meer highgain dan bijvoorbeeld een JCM2000

Ik krijg er ook wel een goede metalsound uit.
Maar ik stoor me aan het wat dunne geluid voor leads, de ruis (evt nog wel op te lossen door een noisgate), en mag echt wel wat strakker op kanaal 3 en 4.

Iceman
13 december 2009, 20:08
Oke, je hebt dus een Dimarzio er in zitten die "speciaal" voor Ibanez gemaakt is.
Over het algemeen zijn dat niet de meest strakke metalelementen.

Ga ff van een collega-muzikant een gitaar lenen met EMG's, of JB, XL500, of iets dergelijks. Een element heeft zoveel invloed op de strakheid van je palmmutes.


Mustaine speelde altijd met Seymour Duncan JB elementen, weet niet of ie daar nog steeds mee speelt.

jerome
13 december 2009, 20:09
Heeft dit niet alleen zin voor actieve elementen, de elementen in mijn gitaar zijn passief, maar ik ga het eens proberen.

Nee, bij passieve elementen kan de afstand tot de snaren behoorlijk van invloed zijn op het geluid.
Maar probeer toch eerst eens een V1 gesecteerd EH of JJ preampbuisje zoals ik al schreef . Want dat kost veel minder dan allerlei mods.
En bovendien, modden kan altijd nog...

svdijk
13 december 2009, 20:10
Ik heb m'n JVM gemod met een MM output trafo, een MM 3H choke, en een MM voedingstrafo.
Ik ondervond hetzelfde probleem als jij, te dun en fizzy geluid en een te los laag in de OD1 en OD2 modus.
Voor mij waren de output trafo en choke al genoeg om die problemen op te lossen, vooral OD2 is hier erg veel op vooruit gegaan.
Wat wel erg belangrijk is, is dat je medium of low-output elementen gebruikt, zodat je de gain op OD1 en 2 wat verder (hoger dan 5) open kunt zetten, daar wordt het geluid veel dikker en voller van.
De JVM is trouwens (o.a.) ontworpen met een Charvel met Tone-Zone elementen van Dimarzio.
Dit zijn wel high-output elementen, maar ze hebben geen fizzy geluid(wat minder hoog, en veel mid).
De speakers zijn ook erg belangrijk, ik speel al een tijd met een combi van (oude)G12T75's en V30's.
Verder vond ik het niet nodig om iets in het circuit te veranderen, ik heb wel de C83 verwijderd, maar die later weer teruggezet, het karakter v.d amp veranderde teveel daardoor.
Ik treed er al 2,5 jaar met volle tevredenheid mee op, speel rock, metal, pop, hard-rock, en dat doet 'ie allemaal perfect, zolang ik er maar de juiste gitaar inplug.
Een 7-snaar doet 'ie ook perfect, met een enorme punch en diepte!!!
Veel succes ermee!!

etemm
13 december 2009, 20:39
Oke, je hebt dus een Dimarzio er in zitten die "speciaal" voor Ibanez gemaakt is.
Over het algemeen zijn dat niet de meest strakke metalelementen.

Ga ff van een collega-muzikant een gitaar lenen met EMG's, of JB, XL500, of iets dergelijks. Een element heeft zoveel invloed op de strakheid van je palmmutes.

Mustaine speelde altijd met Seymour Duncan JB elementen, weet niet of ie daar nog steeds mee speelt.

Ik heb er al eens overheen gespeeld met passieve versie van de EMG81 elementen (gitaar van mijn broer), klonk wel anders maar niet echt beter naar mijn mening.
Wel al gekeken naar de Bareknucles Painkillers, volgens de maker zeer geschikt voor mijn gitaar en muziekkeuze, ga ik zeker nog wat mee doen.

Mustaine heeft zeker een goed geluid en speelt nu over de actieve versie van de JB elementen, Livewires geloof ik.


Nee, bij passieve elementen kan de afstand tot de snaren behoorlijk van invloed zijn op het geluid.
Maar probeer toch eerst eens een V1 gesecteerd EH of JJ preampbuisje zoals ik al schreef . Want dat kost veel minder dan allerlei mods.
En bovendien, modden kan altijd nog...

Ik zal een EH en een tung-sol bestellen en proberen, bedankt voor de tip.


Ik heb m'n JVM gemod met een MM output trafo, een MM 3H choke, en een MM voedingstrafo.
Ik ondervond hetzelfde probleem als jij, te dun en fizzy geluid en een te los laag in de OD1 en OD2 modus.
Voor mij waren de output trafo en choke al genoeg om die problemen op te lossen, vooral OD2 is hier erg veel op vooruit gegaan.
Wat wel erg belangrijk is, is dat je medium of low-output elementen gebruikt, zodat je de gain op OD1 en 2 wat verder (hoger dan 5) open kunt zetten, daar wordt het geluid veel dikker en voller van.
De JVM is trouwens (o.a.) ontworpen met een Charvel met Tone-Zone elementen van Dimarzio.
Dit zijn wel high-output elementen, maar ze hebben geen fizzy geluid(wat minder hoog, en veel mid).
De speakers zijn ook erg belangrijk, ik speel al een tijd met een combi van (oude)G12T75's en V30's.
Verder vond ik het niet nodig om iets in het circuit te veranderen, ik heb wel de C83 verwijderd, maar die later weer teruggezet, het karakter v.d amp veranderde teveel daardoor.
Ik treed er al 2,5 jaar met volle tevredenheid mee op, speel rock, metal, pop, hard-rock, en dat doet 'ie allemaal perfect, zolang ik er maar de juiste gitaar inplug.
Een 7-snaar doet 'ie ook perfect, met een enorme punch en diepte!!!
Veel succes ermee!!

Goede tip van die elementen.
Ik denk dat mijn elementen en de EMG's van mijn broer inderdaad te high output met veel hoog zijn.
Is de combi van G12T-75 en V30's beter voor de muziekstijl die we willen gaan spelen of kan ik volgens jou beter voor 4x V30's gaan?
Wat heeft de update met betrekking tot de voedingstrafo nog voor je opgeleverd qua sound?
Wat beviel jouw niet met betrekking tot de C83 mod?

Bernstien
14 december 2009, 10:24
Interessant om te zien dat veel mensen met dezelfde bezwaren t.a.v. de standaard JVM zitten. Blijkbaar 'evolueert' het gehoor bij de meesten redelijk snel, ik was in ieder geval toen ik de amp kocht (vanzelfsprekend) erg tevreden met het geluid.

Ik ben in het bezit van de door Chris gemodde JVM 410c (2X12 combo met een Vintage en een Heritage speaker) en het zou best kunnen dat deze of een vergelijkbare mod aan jouw wensen gaat voldoen.

Vooral OD1 en 2 zijn veel bruikbaarder geworden. De gainstructuur is veel opener, de versterker heeft (veel) meer druk ('oempf') en het geluid is minder dichtgesmeerd. Zeker met een TS zijn hierdoor fijne, strakke metal sounds te produceren. Natuurlijk met een onmiskenbaar Marshall karakter, vooral 80ties metal dus. Als je bereid bent uitgebreid te gaan EQ-en (extern), dan is er overigens wel meer mogelijk.

Wellicht ter verduidelijking: Ik heb het idee dat crunch geel en rood verschoven zijn naar OD1 groen/geel en dat de lead kanalen vanaf daar verder gaan. Precies wat ik wilde omdat ik voorheen, net als velen, het meest kon beginnen met het crunch kanaal maar daar voor metal wat gain tekort kwam. Ik merk dat ik veel minder gebruik maak van crunch dan voorheen.

Overigens ben ik ook veel beter te spreken over het cleankanaal. Vooral de licht opbrekende sounds, evt mbv een TS, zijn erg bruikbaar. Ik las dat iemand zelfs klassiek speelde op de JVM. ik geloof dat ik begrijp wat hij/zij daarmee bedoeld. Na de mod zit ik op de een of andere manier nog vaker te Bachen en Albenizen-en op de JVM :sssh:

De Fizzy component in de (high-)gain sounds is nog aanwezig maar minder. Ik neem zelf wat extra maatregelen (extern) om dit op te lossen. Deze component valt nl niet in het regelbereik van de treble- en de presence knoppen.

Verder is de toonregeling op vooral de OD-kanalen effectiever geworden.

Pickups:
Ik speel ook mede op een IBI prestige met de Dimarzio IBZ's. Vooral met deze gitaar zijn de verbeteringen uitgesproken. Interessant misschien is dat de liefdesrelatie tussen mijn gibi LP standard en de JVM enigszins bekoeld lijkt, zeker voor wat betreft de high-gain sounds. De amp reageert (nog) niet goed op de Burstbuckers. Ik ga binnenkort mijn oude Charvel waarschijnlijk voorzien van een SD SH-13 achtige bucker, ik ben benieuwd hoe dat gaat werken.

Speakers:
Ik betwijfel of hier de oplossing ligt voor de specifieke JVM problemen. Ik heb een tijd over een gemodde 1960 cab gespeeld met 2 t75's en 2 V30's. Dat klonk prima, had alleen niet veel invloed op de genoemde JVM 'geluidsproblemen' (Fizz, onstrak laag, dichtgesmeerdheid). Ook de speakercombinatie in de combo deed dit niet. Nu klinken zelfs de T75's in mijn 1960a lekker. ;) Greenbacks heb ikzelf nog niet geprobeerd, er zijn blijkbaar wel mensen die hiermee erg tevreden zijn.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, succes met de queeste

@Chris:Ik heb je beloofd om nog een review te posten, nog geen tijd gehad maar komt nog!

etemm
14 december 2009, 16:54
Ik ben in het bezit van de door Chris gemodde JVM 410c (2X12 combo met een Vintage en een Heritage speaker) en het zou best kunnen dat deze of een vergelijkbare mod aan jouw wensen gaat voldoen.

Vooral OD1 en 2 zijn veel bruikbaarder geworden. De gainstructuur is veel opener, de versterker heeft (veel) meer druk ('oempf') en het geluid is minder dichtgesmeerd. Zeker met een TS zijn hierdoor fijne, strakke metal sounds te produceren. Natuurlijk met een onmiskenbaar Marshall karakter, vooral 80ties metal dus. Als je bereid bent uitgebreid te gaan EQ-en (extern), dan is er overigens wel meer mogelijk.


Klinkt goed, ik ga eens informeren naar deze mod.

svdijk
14 december 2009, 19:53
Goede tip van die elementen.
Ik denk dat mijn elementen en de EMG's van mijn broer inderdaad te high output met veel hoog zijn.
Is de combi van G12T-75 en V30's beter voor de muziekstijl die we willen gaan spelen of kan ik volgens jou beter voor 4x V30's gaan?
Wat heeft de update met betrekking tot de voedingstrafo nog voor je opgeleverd qua sound?
Wat beviel jouw niet met betrekking tot de C83 mod?

V30's alleen in een (Marshall) kast vond ik niet fijn klinken met de JVM, te stug en klinisch, alleen met G12T75 vond ik wat te fizzy, hoewel dat wel weer een lekker laag gaf, gecombineert is het perfect.
De voedingstrafo zorgt er voor dat alles wat strakker en gedefinieerder klinkt op hoge volumes, en met meerdere speakerkasten, maar dit is wel subtiel hoor, het grootste verschil zit 'm in 't feit dat de trafo, en dus het hele chassis veel minder warm wordt, en is dus beter voor de electronica.
Zoals Chris al zei, één component vervangen/verwijderen is niet genoeg, daar hoort het hele circuit bij.
Als je alleen C83 verwijdert kloppen de modi niet meer met elkaar, en ik vond dat er een deken over de amp kwam te liggen in OD1/2 oranje en rood.
Overigens gebruik ik het crunch-kanaal nauwelijks, maar alleen clean, OD1 en OD2, in tegenstelling tot vele JVM gebruikers, die het crunch geweldig vinden.
Ik hou wel van een beetje een fizzy geluid, vandaar ook dat ik de amp nu goed vind, hoewel ik nu natuurlijk wel weer nieuwsgierig wordt wat Chris allemaal met een JVM kan doen!!

ff offtopic, Chris, je had idd gelijk voor wat betreft het aansluiten van verschillende speakers in één cab, ik heb nu de G12t's in serie staan, en de V30's in serie, en niet één G12 in serie met één V30.
Na nog wat meer geëxperimenteerd te hebben klinkt dat toch een stuk opener en gedefinieerder, THX!!

Chris Winsemius
15 december 2009, 15:15
Chris, ik twijfel niet aan de integriteit van jou of de ontwerper van het circuit van deze amp. Wel vind ik dat veel modders / technici hun eigen subjectieve smaak in geluid of voorkeur voor bepaalde technische oplossingen nogal eens verwarren met 'geluidswensen' van de gebruiker. Het gaat hier niet om het bouwen van een deeltjesversneller. Er is, binnen zekere marges, geen juist / onjuist.

Mijn vak is gewoon ontzettend subjectief. Ik ga altijd af op de wensen en smaak v/d klanten maar aan de andere kant komen hier natuurlijk ook veel mensen wegens mijn smaak/werk.
Qua ontwerpen kijk en luister ik alleen naar het eindresultaat qua sound, feel en betrouwbaarheid, dit is imo belangrijker dan de techniek zelf of de gebruikte onderdelen.




Zelf vind ik elke high-gain amp klinken alsof ze een distortion pedaal in het circuit gezet hebben. So what? Ik hoef er niet over te spelen.

Voor mij is bovenstaand verhaal juist een reden om te kijken waarom dat is en hoe dat te verbeteren is. Amps worden hier uitgebreid getest op sound en bespeelbaarheid dus ik moet er zelf ook over kunnen spelen...




De, in dit geval, door mij voorgestelde mods zijn eenvoudig en goedkoop te realiseren. Ze sluiten aan op de wensen van TS. En zijn makkelijk weer ongedaan te maken. Is 'ie tevreden, dan is dat mooi. Is 'ie dat niet, geen ramp. En genoeg budget over om iets anders / aanvullends te (laten) doen. Lijkt me veiliger dan een volledige herbouw, ook zonder garantie dat het uiteindelijke resultaat naar wens is. If in doubt, keep the changes marginal, simple, and one at a time (as stated by GretschGuy, 2009).

Wensen v/d TS gaan volgens mij verder, met bovenstaande mod bestaat ook de kans dat een gitarist het eindresultaat vindt tegenvallen en daardoor weer bij punt nul zit.

Veel circuits zijn dusdanig complex dat bij mods op meerdere punten waardes/materialen aangepast moeten worden indien er wat aan de sound/feel/etc. veranderd moet worden. Imo geldt dit zowel voor vintage amps, cleane bakken als high gain monsters.

-------------------------------------------------------------------------
@Bernstein: thanks! Heb jij trouwens zin/energie/tijd om 17 jan. as. op de meeting in Almere te komen?

@svdijk: te gek! :ok:

Bernstien
15 december 2009, 16:59
-------------------------------------------------------------------------
@Bernstein: thanks! Heb jij trouwens zin/energie/tijd om 17 jan. as. op de meeting in Almere te komen?


Graag gedaan! Ik zat daar eerlijk gezegd ook al mee in mijn achterhoofd, lijkt mij namelijk erg leuk! Het ziet er op het moment echter naar uit dat ik dan moet werken, helaas. Weet dat einde van de maand pas zeker.

Mocht jij hem graag daar laten zien/horen, dan is er eventueel wel wat te regelen. Bel in dat geval maar even.

Excuus voor het off-topic gehalte :soinnocent:

Henri H
15 december 2009, 17:04
Ik heb ook, tot voor kort een JVM410H gehad, en heb deze ook laten modificeren met een MM trafo en choke.
Ik vond niet dat het geluid er drastisch op vooruit was gegaan, maar het heeft wel geholpen om de amp wat "krachtiger" te maken in de OD-kanalen.
Als ik weer een JVM zou kopen, zou ik de mod niet opnieuw doen denk ik, te prijzig, weegt niet op tegen de voordelen vind ik. Misschien alleen de choke? Als je kunt solderen kun je dat zelf, en is ook weer eenvoudig ongedaan te maken.
Bovendien kost het maar iets van €25,-.

Ik heb nooit de behoefte gehad om een tubescreamer te gebruiken met de JVM.
Heb ik wel geprobeerd, maar ik vond dat zeker geen verbetering.
Als je überhaupt strakke metal uit een JVM wilt halen, zul je volgens mij bij OD2 (oranje) moeten zoeken. Gain op 3 à 4, volume rond de 5, EQ naar smaak. Gain zat voor 80's metal.

De reden dat ik de JVM geruild heb, is dat ik me steeds meer ging storen aan het crunch kanaal, al vanaf het begin dat ik hem had, was ik bezig om dit kanaal wat "opener" of "losser" te krijgen, maar dat zit er gewoon niet in heb ik het idee.
Ik heb hem geruild met een Mesa Boogie Stiletto Deuce Stage I, en daar heb ik tot nu toe geen spijt van.
De Stiletto heeft een super mooi clean kanaal, een een best wel bruut gain kanaal, welke fantastisch reageert op een tubescreamer, de 80's metal druipt er vanaf. ;)

Succes.

pannekoek
15 december 2009, 17:16
probeer eens de MXR 10-band kerry king equalizer in de fx loop + boss noisegate.
en dan deze amp settings:

kanaal: od2 - oranje
gain - 8
treble - 4/5
middle - 7
bass - 9
presence - 8
resonance - 9
reverb off


gaat ongeveer zo klinken maar dan stuk strakker dankzij een equalizer en noisegate erbij: http://www.youtube.com/watch?v=S7uDVHLmtpQ

svdijk
15 december 2009, 18:17
probeer eens de MXR 10-band kerry king equalizer in de fx loop + boss noisegate.
en dan deze amp settings:

kanaal: od2 - oranje
gain - 8
treble - 4/5
middle - 7
bass - 9
presence - 8
resonance - 9
reverb off


gaat ongeveer zo klinken maar dan stuk strakker dankzij een equalizer en noisegate erbij: http://www.youtube.com/watch?v=S7uDVHLmtpQ


Klinkt vet zég!!!
Complimenten!!
Ik vind 't gewoon een geweldige amp!! gemod of niet!

caliban
15 december 2009, 23:53
Naar mijn mening zeker geen EQ meer nodig, klinkt rééééééétevet. Een van de vetste tones die ik de laatste maanden gehoord heb. Instant parkway drive ofzo.

Als Rutger van enkele pagina's terug deze clip zou horen, misschien het bewijs dat de JVM perfect een highgainer en een dikke metalamp is.

Wie heeft die clip trouwens gespeeld?



probeer eens de MXR 10-band kerry king equalizer in de fx loop + boss noisegate.
en dan deze amp settings:

kanaal: od2 - oranje
gain - 8
treble - 4/5
middle - 7
bass - 9
presence - 8
resonance - 9
reverb off


gaat ongeveer zo klinken maar dan stuk strakker dankzij een equalizer en noisegate erbij: http://www.youtube.com/watch?v=S7uDVHLmtpQ

Henri H
16 december 2009, 08:31
Ja, ik vond OD1 en OD2 ook prima, zeker na de trafo/choke upgrade, wel wat ruis, maar dat is prima op te lossen met een noisegate.
Zoveel gain als in deze clip gebruikt wordt, heb ik nooit gedaan.
Op zich klinkt het best vet zo, maar ik denk dat er in de bandmix niks van over blijft.
Minder gain "does the trick" in dat geval, ik had hem tussen 3 à 4 staan.

Renin
16 december 2009, 09:03
gaat ongeveer zo klinken maar dan stuk strakker dankzij een equalizer en noisegate erbij: http://www.youtube.com/watch?v=S7uDVHLmtpQ

Zo die EMG's klinken vet zeg! ;)

caliban
16 december 2009, 12:29
Ja, ik vond OD1 en OD2 ook prima, zeker na de trafo/choke upgrade, wel wat ruis, maar dat is prima op te lossen met een noisegate.
Zoveel gain als in deze clip gebruikt wordt, heb ik nooit gedaan.
Op zich klinkt het best vet zo, maar ik denk dat er in de bandmix niks van over blijft.
Minder gain "does the trick" in dat geval, ik had hem tussen 3 à 4 staan.

Het klinkt vind ik krak hetzelfde als de cd opnames van pwd, dus op album zou ik zeggen dat het door de mix komt, live misschien niet zo..

pannekoek
16 december 2009, 12:31
Naar mijn mening zeker geen EQ meer nodig, klinkt rééééééétevet. Een van de vetste tones die ik de laatste maanden gehoord heb. Instant parkway drive ofzo.

Als Rutger van enkele pagina's terug deze clip zou horen, misschien het bewijs dat de JVM perfect een highgainer en een dikke metalamp is.

Wie heeft die clip trouwens gespeeld?

ik weet niet wie die clip gespeeld heb.

maar ik gebruik diezelfde settings + een boss ns2 noisegate en een 10 bands MXR eq van kerry king, die de boel net iets strakker maakt. kleine gain boost en het strakstellen van je sound zorgt voor een nog vettere sound!

etemm
16 december 2009, 18:54
probeer eens de MXR 10-band kerry king equalizer in de fx loop + boss noisegate.
en dan deze amp settings:

kanaal: od2 - oranje
gain - 8
treble - 4/5
middle - 7
bass - 9
presence - 8
resonance - 9
reverb off


gaat ongeveer zo klinken maar dan stuk strakker dankzij een equalizer en noisegate erbij: http://www.youtube.com/watch?v=S7uDVHLmtpQ


Dat filmpje klinkt wel heel vet ja, ik zal de instellingen eens proberen. Ik ben benieuwd hoe dat met G12T-75's gaat klinken, heb alleen geen noisegate en EQ:(

pannekoek
16 december 2009, 22:38
Dat filmpje klinkt wel heel vet ja, ik zal de instellingen eens proberen. Ik ben benieuwd hoe dat met G12T-75's gaat klinken, heb alleen geen noisegate en EQ:(

zonder noisegate en eq zal het klinken als in dat filmpje. vind je het dan nog net niet goed genoeg, probeer dan een extra eq! is echt een hele goede aankoop die ik heb gedaan. en noisegate vind ik vrijwel een vereiste voor high gain :seriousf:

caliban
16 december 2009, 22:44
Dat filmpje klinkt wel heel vet ja, ik zal de instellingen eens proberen. Ik ben benieuwd hoe dat met G12T-75's gaat klinken, heb alleen geen noisegate en EQ:(

Ik zou echt een keer een v30cab proberen!

pannekoek
16 december 2009, 22:45
Ik zou echt een keer een v30cab proberen!

in dat filmpje word ook gewoon een standaard 1960a cab gebruikt. ik gebruik nu greenbacks, minder strak dan een 1960 a of 1960av cab, maar klinkt nog retestrak.

etemm
16 december 2009, 23:04
in dat filmpje word ook gewoon een standaard 1960a cab gebruikt. ik gebruik nu greenbacks, minder strak dan een 1960 a of 1960av cab, maar klinkt nog retestrak.

Nee, bij zijn tag staat dat hij een 1960AV kast gebruikt, V30's dus.

Heb al eens over een 1960av cab gespeeld in de winkel icm JVM, maar dat is weer lang geleden en toen ook niet getest naast een 1960a cab, dus niet echt referentie. Paar maandjes later alleen een JVM top gekocht, de 1960a cab had ik nog thuis.
Ga 1960av een deze weken nog wel even proberen in de winkel en dan wel testen naast de 1960a. Krijg ik ook een beter beeld of ik de G12T-75 wil combineren met de V30.

caliban
17 december 2009, 01:18
Kijk ook zeker eens naar andere merken dan marshall cabs.
Orange enzoverder