PDA

View Full Version : Attenuator voor Mark IV?



deftone82
13 december 2009, 12:16
Hallo allemaal

Ik heb sinds een tijd een mark IV. Geweldig ding!
Alleen is ie voor op mijn appartement (daar speel ik meer dan in de oefenruimte) iets te luid. NU heb ik gelezen dat je een zgn "Attenuator" kunt aansluiten. Iets dat het geluid naar beneden haalt maar de amp wel laat "blazen"!

Wat is nu zo een goede attenuator en wat mag dat kosten. En kan ik dat ding ook gebruiken om over hoofdtelefoon te spelen?

En vervormt zoiets het lekkere geluid uit mijn amp?

bedankt voor de hulp

Psychomantis
13 december 2009, 12:48
Ik weet niet veel van attenuators maar ik weet wel dat ze niet goedkoop zijn. Onze gitarist heeft een Hotplate, het geluid is vrij goed, maar nieuw kosten ze 350 euro en dat vind ik toch wel een beetje veel...
Maar als je een Mark IV kan betalen zal dat toch nog wel gaan denk ik :)

Chocola
13 december 2009, 12:58
Wellicht gaat het wat ver, maar waarom maak je geen extra volumeknop in die amp? Ik heb het ook eens gedaan met een JCM800-kloon (al is daar denk ik VEEL meer informatie (en scheme's) over te vinden dan een Mesa) en dat ging perfect.

Die externe krengen zijn niet te betalen joh. Ik weet echt niet zeker of het wel makkelijk kan bij een Mesa, maar het is wellicht het informeren waard ;).

kenx
13 december 2009, 13:01
Ik weet niet veel van attenuators maar ik weet wel dat ze niet goedkoop zijn. Onze gitarist heeft een Hotplate, het geluid is vrij goed, maar nieuw kosten ze 350 euro en dat vind ik toch wel een beetje veel...
Maar als je een Mark IV kan betalen zal dat toch nog wel gaan denk ik :)

Foute redenering psychomantis, foute redenering... Die jongen kan jaren gespaard hebben om een mark IV te kunnen betalen, en dan kan een hotplate er niet meer af...

On topic: Een hotplate is inderdaad niet goedkoop, maar als je kijkt bij thomann, musicstore, enz... Heb je wel een heleboel goedkopere attenuators. Ik zeg niet dat ze allemaal even goed gaan klinken, en/of geluid wegfilteren, ed... Dat is gewoon iets wat je moet testen zoals vele andere zaken. Succes met je zoektocht!

Rutger Molenberghs
13 december 2009, 13:27
Om je volume met een attenuator terug te brengen tot op aanvaardbaar appartementvolume, zal je die serieus aan het werk moeten zetten (ervan uit gaande dat je de amp goed opendraait). En hoe meer db je wil afknijpen, hoe meer een attenuator je sound kleurt/aantast. Hou er ook rekening mee dat een deel van dat 'blazen' veroorzaakt wordt door een speaker die moet werken, iets wat verloren gaat als je een attenuator gebruikt.
Je kan met sommige attenuators een hoofdtelefoon gebruiken. O.a. de Loadbox II van Koch heeft die mogelijkheid.

deftone82
13 december 2009, 13:49
Foute redenering psychomantis, foute redenering... Die jongen kan jaren gespaard hebben om een mark IV te kunnen betalen, en dan kan een hotplate er niet meer af...

Juist en niet juist. Ik heb inderdaad een hele tijd gespaard voor een derde hands Mark IV! Maar ik kan net zo goed weer opnieuw beginnen sparen als dit ding doet wat ik wil dat het doet.

Het geluid op lagere niveaus is goed, maar niets is beter als de lampen moeten werken! En die dingen (bv de hotplate) kom ik wel eens tegen voor een 200 euro op de tweedehands sites....

ik onthoud voorlopig dus de koch loadbox II en zo'n hotplate.
Ik wil liefst niet aan mijn amp beginnen sleutelen!

sjaak1990
13 december 2009, 14:37
-Het kan slecht zijn voor je amp
-Je buizen slijten veel harder
-Je hebt nog steeds geen speakerverzadiging
-Je buizen werken harder maar je verliest ook kwaliteit door de attentuator.

Iceman
13 december 2009, 15:16
Ik heb hier een Mark 4 te leen staan en heb zelf de Loadbox II gekocht.
De Mark 4 gaat erg hard (in vergelijking met andere amps), maar thuis kun je 'em met de mastervolume makkelijk zacht zetten.

Oke, de Loadbox........
Stel je niks voor van de koptelefoonuitgang, die klinkt nergens naar.
Hetzelfde geldt voor de Balanced Out (met mike/speakersimulatie), klinkt ook niet geweldig.

Ik gebruik de Direct Out wel samen met Impulses, geeft een erg goed geluid. Alleen is dit wel afhankelijk natuurlijk van mooie impulses.
Omdat je ook zonder speakers kunt spelen kun je hiermee mooi 's nachts opnamens maken die erg goed klinken.

Dan de volume afname.
Op 1 en 2% lijkt het geluid wat minder levendig te worden, ik heb 'em meestal op 5% staan. 5% is nog redelijk hard, met de master open is het in ieder geval harder dan huiskamervolume. Maar dan zet je de master iets minder open, dan krijgen de buizen nog wel iets op hun donder.

Hoe bevalt de Mark 4? Ik vind de mogelijkheden geweldig, je kunt de amp zo strak maken als je zelf wilt. Zelfs onnatuurlijk strak, dat je 'em wel wat losser moet instellen.

deftone82
14 december 2009, 21:02
Hey Iceman, bedankt voor de info! Daar heb ik tenminste wat aan!

Misschien best investeren in iets anders (pickups en misschien externe speaker staan nog op het lijstje!)



Hoe bevalt de Mark 4? Ik vind de mogelijkheden geweldig, je kunt de amp zo strak maken als je zelf wilt. Zelfs onnatuurlijk strak, dat je 'em wel wat losser moet instellen.

Ik vind het hem echt heel vet. En indd met die EQ kan je hem vet scoopen. Het is wel wennen aan vele vele mogelijkheden. En ik heb hem derde hands gekocht. Iemand heeft mij eens aangeraden om hem binnen te doen om te vragen voor een "diagnostic an overhaul and a Cap job". Geen idee wat ie ermee bedoelt.

Daarnaast lijkt iedereen te willen werken met de v-vorm in de EQ. Bij mij lijkt dat niet echt te werken...

Psychomantis
14 december 2009, 21:17
Even nog over de hotplate van onze gitarist,
die heeft 4 standen: -16db, -12db, -8db, -4db en -0db.
Als je hem op -16db zet kan je hem via een andere knop traploos regelen tot er niks meer uitkomt. Die traploos verstelbare knop is heel handig, maar als je hem te zacht zet is het geluid echt slecht. Om een goed geluid te hebben moet de traploos verstelbare knop toch zeker boven 50% staan.
Wij spelen bij de repetitie op -8db, dat klinkt volledig zoals het zou moeten klinken. Tussen de 3 laatste standen is er weinig verschil.
Er is verder nog een bright knop en een deep knop, die niet zo veel aan de sound veranderen. Verder een lampje dat oplicht als je gitaarspeelt (dus vermogen stuurt), en een regelbare line out. 2 speaker outs.
PS: voor als je het moest weten, onze gitarist speelt op een 100 watt Marshall slp, dus zonder de hotplate is oefenen onmogelijk.

Iceman
18 december 2009, 13:55
Ik gebruik de Direct Out wel samen met Impulses, geeft een erg goed geluid. Alleen is dit wel afhankelijk natuurlijk van mooie impulses.
Omdat je ook zonder speakers kunt spelen kun je hiermee mooi 's nachts opnamens maken die erg goed klinken.



Mooi man, mezelf kwoten.

http://members.home.nl/thomas.dijk/Rob%20Mesa%20impulse%201.mp3

Voorbeeldje van Mark IV met alleen maar impulses, geen speaker+mike.
Overduidelijk niet strak, was gewoon een beetje aan het klooien met geluiden.
Eq een beetje in de richting van Black Album.

Chain: LTD EC100 met JB > Mark IV > Loadbox > Direct Out > in de computer met impulses en eq erbij.

Zo kun je dus 's nachts gewoon opnemen met koptelefoon op.