PDA

View Full Version : Edge III Tremolo vervangen



Exile
13 december 2009, 12:47
Goeiemiddag Gitaarnet!

Nieuwe jaar komt eraan en dit wil dus zeggen eindejaarspremie van weekendwerk en extra centjes van de Kerstman. Een ideaal moment om te beginnen sparen voor de nieuwe gitaar die mijn interesse getrokken heeft: de Ibanez XPT700 RCM (Red Chameleon). Prijs is interessant genoeg voor een toffe 2de plank.

Nu, het enige wat mij niet aanstaat is dat er een Edge III tremolo op zit, die volgens velen en vele reviews slecht toon houdt. Omdat deze niet 'vast te zetten is'. Daarom zou ik deze dus metertijd willen vervangen door een andere tremolo.

Na wat rond te zoeken zijn er 2 tremolosystemen die mij het meeste aanspreken.

Floyd Rose (Original) en het Ibanez Edge Zero systeem (gebruikt op de Egen18 van Herman Li, Dragonforce).

Vraag is natuurlijk wat het beste systeem is om te gebruiken. Ik speel nu met een fixed bridge systeem en heb hier dus helemààl geen ervaring mee. Daarom dat ik deze dus liever opdoe met een goed systeem.

Stijl van spelen gaat van rock tot metal.

Alvast bedankt voor de hulp!

Christophe

universe777
13 december 2009, 14:42
Ik zou eerst eens even proef ondervindelijk de trem checken. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad. En heb hem toch aardig misbruikt.
De trem is wel te blokkeren, op diverse manieren. Met een blokje hout of een tremmel-NO systeem b.v.
Ook heb je kans dat de route die voor de edge III gefreesd is, niet direct een ander type trem kan hebben.
De edge III is inderdaad niet de beste Ibby trem, maar er zijn veel slechtere Licensed units IMHO.

toneblo
13 december 2009, 14:45
i.d.d. niet alleen afgaan op de berichten, ook zelf gaan testen!

Rens van Herpt
13 december 2009, 15:06
Helemaal mee eens. Een vriend van me heeft ook een Edge 3 op z'n ibanez RG270, dus echt het instapmodel-floyd rose gitaartje. Hij heeft bijna nooit last van ontstemmingsproblemen. Ik zou hem eerst uitproberen. Als je hem dan toch wilt vervangen, ga dan voor de original floyd rose. Alleen om het feit dat deze qua vervanging niet zo duur is. De tremolo die Herman Li bv gebruikt bevat kogellagers. Dat wordt weer veel boren en doen, plus het hele systeem is een stukje duurder en moeilijker te verkrijgen dan de originele floyd rose.

Ik wens je veel succes!

Bram+
13 december 2009, 18:46
Er is een verschil tussen wat Herman Li gebruikt en wat op z'n signature zit, maar die Edge Zero bevat geen kogellagers, dat is 'gewoon' eentje met knife edges (de ZR heeft wel kogellagers).
Desalniettemin zal je voor de Edge Zero ook het een en ander moeten verbouwen aan je gitaar, het is nogal een andere vorm tremolo met een ander soort verensysteem. De beste opties wat betreft makkelijk vervangen zijn een Original Floyd Rose en een Ibanez Edge Pro.

De Edge III is trouwens wel vast te zetten, gewoon op de bekende manieren/met de bekende systemen.

Exile
13 december 2009, 20:38
Super, dan ga ik bij deze de plannen om de tremolo te verbouwen dus vergeten en eerst eens goed testen en misbruiken ^^

Geweldig bedankt voor de hulp allemaal ;):hippie:

:rockon: