PDA

View Full Version : Squier Stratocaster opkalefateren



caliban
13 december 2009, 03:43
Net mijn eerste elektrische gitaar ooit eens helemaal uiteen genomen. Let op: ik ben een noob qua gitaarbouw/-techniek

Wat fotootjes:
de body
http://img502.imageshack.us/img502/560/dsc01830w.th.jpg (http://img502.imageshack.us/i/dsc01830w.jpg/)
de neck
http://img526.imageshack.us/img526/3439/dsc018312626.th.jpg (http://img526.imageshack.us/i/dsc018312626.jpg/)

Bedoeling is: helemaal fatsoeneren, nieuw kleurtje, enkel humbucker in de brug. De humbucker die er nu nog in zat is deze (geen idee welke het juist is, heb hem ooit tweedehands gekocht voor ik veel over een gitaar afwist, dacht dat het iets met een V was, heb zitten opzoeken en blijkbaar maakt Ibanez V-humbuckers):
http://img191.imageshack.us/img191/9173/dsc01825q.th.jpg (http://img191.imageshack.us/i/dsc01825q.jpg/)

Of ik deze er terug in ga steken weet ik niet zeker, hij klinkt niet slecht, maar misschien hebben mensen andere aanraders. De bedoeling is dat het een enkel en alleen scheur gitaar is.

De kleur die ik graag zou willen is (hoewel het niet direct bij heavy sounds past) surf green. (Vind ik de mooiste kleur voor een stratocater). Verder ben ik me aan het afvragen of ik ben de brug zou veranderen (kan denk ik echt wel beter), de stemknoppen zou veranderen (werken behoorlijk), en het misschien nodig is om de gaten van de andere pickups met iets op te vullen tegen irritante feedback.

Wat kan men aanraden? Waar ze laten spuiten, en moet ze eerst worden geschuurd? Wat best nieuw zetten? Welk element? Iets anders?

Weet er trouwens iemand wat voor hout deze gitaar is, want man die body is LICHT! En weet er iemand welke humbucker dat het juist is?

Ik dank jullie zeer.

budje
13 december 2009, 09:01
Ik kan je niet echt veel advies geven, maar ik kan je wel een compliment geven voor kleurkeuze!:rockon:

toneblo
13 december 2009, 10:25
Wat voor een type Squire het is, kan ik niet duidelijk van de headstock aflezen, welk jaar?... waar gemaakt?..

Op het eerste oog ziet het er naar mijn mening uit dat je een gelamineerde body hebt van niet al te hoge kwaliteit hout ( ik kan het mis hebben )
Wellicht kun je zelf eens aan de binnenzijde van de pick-up slots zien of het one piece wood is of iets anders.
Ook moeilijk te zeggen of het 1 plank is, of gelamineerd ( twee of drie delen )
Afgaande op jouw beleving dat het een lichte plank is, denk ik aan een niet al te zware kwaliteit essen.

Wil je hem zelf beschilderen of wil je dat laten doen?

Qua elementen, welke stijlen wil je gaan spelen?
Hoe is je speelwijze, sla je hard of zacht aan?
Welk budget heb je daar voor over? ( geldt trouwens voor de hele gitaar )

toneblo
13 december 2009, 10:27
De brug aanpassen zou geen gek idee zijn, en die gaten opvullen betreffende de pick-ups, zelfde soort hout zoeken, modeleren en met goede houtlijm inplakken.

caliban
13 december 2009, 15:30
Wat voor een type Squire het is, kan ik niet duidelijk van de headstock aflezen, welk jaar?... waar gemaakt?..

Op het eerste oog ziet het er naar mijn mening uit dat je een gelamineerde body hebt van niet al te hoge kwaliteit hout ( ik kan het mis hebben )
Wellicht kun je zelf eens aan de binnenzijde van de pick-up slots zien of het one piece wood is of iets anders.
Ook moeilijk te zeggen of het 1 plank is, of gelamineerd ( twee of drie delen )
Afgaande op jouw beleving dat het een lichte plank is, denk ik aan een niet al te zware kwaliteit essen.

Wil je hem zelf beschilderen of wil je dat laten doen?

Qua elementen, welke stijlen wil je gaan spelen?
Hoe is je speelwijze, sla je hard of zacht aan?
Welk budget heb je daar voor over? ( geldt trouwens voor de hele gitaar )

De brug aanpassen zou geen gek idee zijn, en die gaten opvullen betreffende de pick-ups, zelfde soort hout zoeken, modeleren en met goede houtlijm inplakken.

http://img26.imageshack.us/img26/5554/dsc26262626.th.jpg (http://img26.imageshack.us/i/dsc26262626.jpg/)

Korea made, juiste jaar weet ik niet echt, maar ik denk zeker voor 1998.
Het is de bedoeling om op deze gitaar vooral metal, hardcore, hardrock en dergelijke te spelen. Ik sla denk ik best wel hard aan.
Budget weet ik niet waarrond ik moet denken, liefst zo min mogelijk. Ik heb maar een pickup nodig, ofwel die dat ik nog heb, anders eentje tweedehands kopen, daar ben ik dan normaal wel uit voor een 70 tal euro. Verder een nieuwe brug, nieuwe kleur, nieuwe slagplaat en opvulling voor de lege gaten, geen idee wat me dat zou moeten kosten. Laten spuiten zou ik ofwel door een carrossier laten doen, ofwel door een nonkel van me, die heeft daar denk ik ook ervaring mee. Opschuren zou ik al het nodig zou zijn zelf wel willen doen.
Ik kan aan de binnenkant niet direct zien hoeveel stukken hoe hij uit bestaat.

Luigi
13 december 2009, 18:45
Misschien moet je eens een Fender Lead pickup overwegen...

caliban
13 december 2009, 18:47
Misschien moet je eens een Fender Lead pickup overwegen...

Toch niet toevallig omdat jij er een verkoopt hè?


:seriousf:

Ik heb weinig tot geen kennis over dit specifiek element, maar er lijken me betere alternatieven. Zoals bijvoorbeeld een Seymour Duncan Invader. (Tom Delonghe, Blink 182)

Luigi
13 december 2009, 18:51
...natuurlijk niet, zou spam zijn hé..
Maar het is wel een beregoeie pup. En als je alle schakelingen toepast zeer veelzijdig voor een setup met een humbuckert!

caliban
13 december 2009, 19:01
Ik wil hem eigenlijk zo simpel mogelijk houden. Als ik voor bijvoorbeeld een Invader zou gaan, weet ik niet eens of ik een schakeling zou maken om te coils mee te splitten.

Iemand anders nog tips. Wat is een goeie vervanger voor de brug en tremolo. En zijn er makkelijkere manieren om de gaten van de pickups mee te vullen??

caliban
14 december 2009, 14:30
Kan iemand me nog wijzer maken... Is het bijvoorbeeld een goed idee om op deze gitaar een vaste brug te gaan zetten, of bijvoorbeeld een floydrose (ik zou sowieso een van de twee kiezen, een gewone tremolo vind ik niet veel aan, dus dan maar extreem). En in verband met de lak, eerst opschuren? En hoe aan de kleur komen?

Pickup kiezen zal me wel lukken, binnenkort kijken wat ik tweedehands vind.

barno
14 december 2009, 14:48
Kan iemand me nog wijzer maken... Is het bijvoorbeeld een goed idee om op deze gitaar een vaste brug te gaan zetten, of bijvoorbeeld een floydrose (ik zou sowieso een van de twee kiezen, een gewone tremolo vind ik niet veel aan, dus dan maar extreem). En in verband met de lak, eerst opschuren? En hoe aan de kleur komen?

Pickup kiezen zal me wel lukken, binnenkort kijken wat ik tweedehands vind.

ik zou voor vaste brug gaan, FR is complexer om te doen. Opvullen: gewoon harde houtsoort, hoeft niet zelfde te zijn. Zorg voor zo smal mogelijke naden, moeilijk onzichtbaar te maken met plamuur.

kleur: motip autolak heeft een mooi surf/seafoam green. Enkel licht opschuren zodat de lak goed hecht, zeker niet nodig alle lak er af te schuren

Thiez
14 december 2009, 14:57
Je kunt ook je bestande tremelo erop laten zitten en deze vastzetten met een tremblocker. Haal je arm eraf en je hebt vaste brug. Hoe het verschil in sustain is tussen vastgezet trem en vaste brug weet ik zelf niet.

Lak kun je idd motip spuitbus pakken maar dan moet je ook aflakken met PU want ik geloof dat celulose niet over motip gaat (maar dat weten andere mensen misschien met zekerheid te vertellen).
Ook kun je bij elke autospuiter lak op kleur laten mengen (zowel in pot als in spuitbus vaak)

Voor elementen kan ik je ook nog de Seymour Duncan SH-5 super distortion aanraden. Deze heb ik zelf in mijn strat zitten en dat klinkt verdomd lekker voor hardrock met flinke scheur. Heb ook de SH-6 in me sg gehad maar dit was in combinatie met mijn engl top beetje te veel van het goede vond ik.

caliban
14 december 2009, 18:09
Oké bedankt, wat moet je tellen voor het lakken bij een autospuiter. Ik heb de site van die motip gezocht:
http://www.motip.nl/index.php?page=33
Maar heel wat verschillende soorten, welke best nemen voor gitaar.

En wat bedoelen jullie met PU? Sorry voor mijn imens kleine kennis ter zake.

Thiez
14 december 2009, 18:48
dat ligt eraan wat je wilt en bij welke spuiter je gaat. Bij de autospuiter hier in de buurt kost het 15 euro om spuitbus op kleur te mengen.

Motip spuitbus kun je gewoon de normale autolak pakken. universeel spuitbus geloof ik dat ze op de site staan.

PU lak is polyurethaan lak. Hier worden gitaren mee gefinished wanneer ze niet met celuloselak worden gelakt. denk aan bijvoorbeeld epiphone.
PU lak is ook gewoon bij de bouwmarkt te koop en word vaak traplak genoemd omdat het een harde lak is en snel droogt.

caliban
14 december 2009, 21:23
Ik heb contact opgenomen met motip, dan zal ik hopelijk het juiste spul vastkrijgen. Qua pickup zit de kans erin dat ik voor een Invader ga (de Duncan Distortion heb ik in mijn Les Paul zitten, vind ik super klinken, maar in een strat denk ik dat een bas-vollere pickup zeker niet slecht is). De Alternative 8 van SeymourDuncan lijkt me ook wel wat. Heeft iemand daar al ervaring mee?

Ondertussen bij tonefactory ook aan het kijken voor een brug, zijn er bepaalde merken aan te raden ofzo?

jimihattricks
15 december 2009, 08:30
Ik heb contact opgenomen met motip, dan zal ik hopelijk het juiste spul vastkrijgen. Qua pickup zit de kans erin dat ik voor een Invader ga (de Duncan Distortion heb ik in mijn Les Paul zitten, vind ik super klinken, maar in een strat denk ik dat een bas-vollere pickup zeker niet slecht is). De Alternative 8 van SeymourDuncan lijkt me ook wel wat. Heeft iemand daar al ervaring mee?

Ondertussen bij tonefactory ook aan het kijken voor een brug, zijn er bepaalde merken aan te raden ofzo?

Kijk ook eens bij DiMarzio, goeie pickups, goeie site, veel info

Aanrader voor een brug > Wilkinson Vintage Trem (o.a. tonefactory) (goedkoop en goed)

FR zou ik niet doen, vaste brug is hetzelfde (hoewel minder) gehannes

caliban
15 december 2009, 16:45
Gisteren nog op de site van Dimarzio gezien, D-activator lijkt me interessant. Maar pickups kiezen is niet simpel. Bijna onmogelijk om een goeie keuze te maken aan de hand van informatie online. En testen is ook niet mogelijk, tenzij honderd verschillende pickups in telkens dezelfde gitaar.

Ik ga kijken voor die brug op tonefactory. Waar kan ik best eens kijken voor hout ter opvulling? En wat is ietwat degelijke houtlijm? Sthanks people..

Kleine edit:

Bij die Wilkinson gaan voor zinc of steel?

Gearjunkie
16 december 2009, 11:49
Pas op dat je niet veel 'dure' onderden gaat zetten op een gitaar die in het ergste geval straks toch niet helemaal aan je wensen voldoet. Wellicht beter om eerst te spuiten e.d. en als dat resultaat goed is verder kijken.

Je kan ook overwegen een goedkope Floyd imitatie te installeren, evt. liggend op de body. Moet je de hals wel iets achterover laten hellen door een shim te plaatsen, en een locknut installeren. Past natuurlijk erg bij de gitaar die jij beschrijft.

caliban
16 december 2009, 23:03
Buiten de pickup wil ik het allemaal samen ook graag onder de €50 hebben.

Floyd gaat veel te moeilijk worden, denk dat ik voor een vast brug ga.

Deze drie blijven over:

http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_41_58_461&products_id=9065
http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_41_58_61&products_id=3942
http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_41_58_61&products_id=1406

Is de ene meer geschikt dan een andere?

Pickup is in principe nooit echt weggegooid geld, dus dat budget tel ik apart.

Thiez
16 december 2009, 23:43
je moet er even op letten dat de eerste 2 bruggen de snaren door je body gaan. Zoals ze nu bij je trem zitten. En bij de laatste brug zitten de bolletje achter de brug.
Aangezien je toch een strat heb zou ik gaan voor een van de eerste 2 dat ziet er mooier uit anders zit je met die bolletje aan je brug.
En dan zou ik de eerste pakken. ziet er net ff wat degelijker uit.

caliban
17 december 2009, 01:23
Oké, en qua prijs ook wel een meevaller. Als vulhout, is er online ergens een winkel waar je dit (en de nodige lijm erbij) makkelijk kunt kopen? Of zijn er mensen die denken dat het opvullen niet nodig is?

Gearjunkie
17 december 2009, 07:31
Overschakelen naar een vaste brug heeft het risico in zich dat je de brug moet vastzetten op de plek waar nu een frezing zit. Je kan dan een passend vulhout maken en dit erin lijmen, als je toch gaat spuiten.
Wel heel lastig strak te krijgen overigens, ik zou kiezen voor een normale trem, die je desnoods vastzet. (of dus weer die Floyd zoals ik al opperde, een Floyd tegen de body is niet moeilijker dan een gewone trem overigens...)

Midwolda
17 december 2009, 07:46
Misschien heb je nog wat aan de knutselverhalen over Cookie in m'n sig.
Ook een standaard Strat tremolo vervangen door een vaste brug (Tele in dit geval)
en zelf een string-through gefabriekt. (Ja het kan veel netter... :makeup: )

caliban
17 december 2009, 14:44
Overschakelen naar een vaste brug heeft het risico in zich dat je de brug moet vastzetten op de plek waar nu een frezing zit. Je kan dan een passend vulhout maken en dit erin lijmen, als je toch gaat spuiten.
Wel heel lastig strak te krijgen overigens, ik zou kiezen voor een normale trem, die je desnoods vastzet. (of dus weer die Floyd zoals ik al opperde, een Floyd tegen de body is niet moeilijker dan een gewone trem overigens...)

Is een floyd rose niet moeilijker omdat je aan de topkam nog wat bij moet plaatsen? (Boren enzoverder, en ik heb geen idee hoe ik dat moet positioneren).

Ik denk dat ik toch ga gaan voor een gewone vintage trem. Gaat iets duurder zijn, maar kan ik geen problemen krijgen met gaten die in de weg zouden zitten.

caliban
2 februari 2010, 23:47
Vermits ik normaal deze of volgende week een Ibanez rg 320 heb, is de strat niet meer nodig als metalbeest, dus het mag een wat softere guitar worden. Ik dacht er zelfs aan om voor de basis 3*SingleC te gaan. Zijn er daarvoor bepaalde goede aanraders? Thanks again

caliban
4 februari 2010, 11:25
Beetje stom, maar toch even bumpen.

(Ik heb veel over lace sensors gehoord voor in strats, is dat misschien iets?)

salty
5 februari 2010, 19:56
als je hem goed gespoten wil hebben en/of mooi gerelict zou ik hem bij van de haar laten spuiten die heeft die van mij ook gedaan en die is echt gaaf geworden
mooie lak en echt natuurlijk gerelict

caliban
5 februari 2010, 20:31
Wat moet ik me daarbij voorstellen van prijs?