PDA

View Full Version : ADA mp-1 3tm ervaringen?



Chuck_S.
13 december 2009, 00:54
Hallo mensen,

ik heb alweer enige tijd een ada mp-1 (toendertijd) ter extensie van mijn engl e530 gekocht om ook wat meer 80's-90's metal sounds te kunnen krijgen. Ondertussen speel ik eigenlijk vrij weinig meer op de engl, eigenlijk alleen als ik echt even een strakke/punchy sound wil (en ik vind het nog steeds een super-preamp). Nou weet ik dat er een zogenaamde 3tm (three tube mod) bestaat voor de mp-1 die nogal veelbelovend overkomt via het internet. Ook heb ik hier en daar wat clips gehoord van de mp-1 3tm en die klinken ook zo. Nu zit ik een beetje met de gedachte te spelen de engl te verkopen om van het geld een 3tm-doe-het-zelf-pakketje te bestellen. Ik had de verkoper van de modificatie ook al gemaild met de vraag wat ik nu precies moet verwachten van de 3tm, aardige gast, behulpzaam, maar hij kon het gewoon niet lekker omschrijven. Nu mijn vragen:

Wie o wie vertelt me precies wat nu de verschillen zijn tussen stock en 3tm, naast meer gain die ik niet echt nodig heb.

En vooral, is er misschien iemand die een goede vergelijkingsclip heeft of die zou kunnen maken?

Zou te gek zijn en me erg helpen de knoop door te kunnen hakken,

alvast bedankt!

Wat de 3tm-verkoper trouwens al vertelde was het volgende:
3tm>wat smoother, meer gedefinieerd, overdrives blijven bruikbaar ook tot standje 10, ook wat strakker in die regionen.
Komt dit bekend voor? Hoe staat het met de dynamiek? heeft de mp-1 stock niet echt, zou wel leuk zijn. Is de sound opener? Minder korrelig? bla bla bla

newbreed
13 december 2009, 15:56
mischien is dit iets voor je?

http://www.voodooamps.com/home/Modifications/AMPMODIFICATIONS/ADAMods/MP1/tabid/258/Default.aspx

tnijland
13 december 2009, 17:06
Wel leuk zo'n topic. Ik dacht niemand die dingen meer wilde hebben en nu blijken er zelfs t.w.v. 549 Euro aan modificaties voor te bestaan. Een echt liefhebbers circuit dus.

Ben je niet bang dat de uitgave voor een upgrade de gespannen verwachtingen weleens teleur zou kunnen stellen (heb zelf een keertje een Lexicon MPX G2 upgraded maar 1.1 maar vond het wel een beetje tegenvallen...)?

In ieder geval succes!

Chuck_S.
13 december 2009, 18:21
mischien is dit iets voor je?

http://www.voodooamps.com/home/Modifications/AMPMODIFICATIONS/ADAMods/MP1/tabid/258/Default.aspx

Dank je dat je de voodoo-mods even onder mn neus duwt, helemaal vergeten om daar eens een keertje serieus naar te kijken. Ik schrik wel een beetje van de prijzen, en ik hoor in de soundclips weinig 'ada' terug, het klinkt een beetje te modern/gelikt maar kan aan hun instellingen liggen natuurlijk. Ga ik nog even wat researchen.


Wel leuk zo'n topic. Ik dacht niemand die dingen meer wilde hebben en nu blijken er zelfs t.w.v. 549 Euro aan modificaties voor te bestaan. Een echt liefhebbers circuit dus.

Ben je niet bang dat de uitgave voor een upgrade de gespannen verwachtingen weleens teleur zou kunnen stellen (heb zelf een keertje een Lexicon MPX G2 upgraded maar 1.1 maar vond het wel een beetje tegenvallen...)?

In ieder geval succes!

Haha ja het is volgens mij een vrij kleine groep enthousiastelingen die de boel nog in leven houdt en af en toe een nieuw iemand werven zoals ik. Ik vind het ook vreemd dat de mp-1's hier op het forum wat slecht bekend lijken te staan want het zijn echt gave dingen met een eigen karakter en soms kosten ze zelfs geen drol. Vrij recent is ook de oprichter van www.adadepot.com en mede forumlid overleden zag ik, erg jammer.

Ik ben opzich niet bang dat de mod me echt teleur zou stellen maar meer of ik er dan genoeg aan heb als enige preamp en of ik het het geld waard vind, ik kom namelijk op het moment echt niets te kort maar ben gewoon erg nieuwsgierig en het zou mooi zijn als ik voortaan alles uit 1 preamp zou kunnen halen.

telecastermaster
13 december 2009, 19:19
Ik heb een ADA MP-1 (en een ADA Ampulator en een ADA Microtube 100), maar ik heb niet de mod. Wat ik ervan begrijp is dat de MP-1 oorspronkelijk bedoelde ontworpen was met drie buizen, maar dat er later is een buis vervangen door transistors. Een klein aantal hebben met drie buizen de fabriek verlaten, maar de meeste dus met 2. De mod is volgens mij gebaseerd op het oorspronkelijke ontwerp.

Ik vind de MP-1 ook een heel leuke preamp, hoewel ik 'm wel net heb vervangen door een Yamaha DG-1000, een modeler idd. :sssh:

Kut, idd dat die jongen van Adadepot is overleden. ik had in het verleden wel contact met 'm.

Chuck_S.
14 december 2009, 17:57
..(en een ADA Ampulator en een ADA Microtube 100)..

Vet man, daar was ik een tijdje voorzichtig naar op zoek. De MQ-1 lijkt me ook geniaal. Bedankt voor de extra info verder.

Over die voodoo-mod kan ik zo snel even niet veel meer vinden dan die soundclips maar harmony central is ook even offline dus wie weet staat daar nog wat nuttigs.

Het wachten is op een wijs rackgebruiker met 3tm ervaring

gr

maestro_nl
17 december 2009, 10:15
Ik heb de ADA MP-1 Classic en ADA MP-1 3TM gehad.
De ADA MP-2 getest en heb nu de ADA MP-1 ongemodificeerd.
De MP-1 is toch de sound die ik wil horen en associeer met de 80s hotrod sound.
De Classic voegt niets bruikbaars toe en klinkt zelfs minder open. De MP-2 idem.
De 3-TM is leuk bedacht, maar te veel gain.
Uiteindelijk draait het voor mij om referentiesounds en dat is de MP-1.

Chuck_S.
17 december 2009, 11:34
Ik heb de ADA MP-1 Classic en ADA MP-1 3TM gehad.
De ADA MP-2 getest en heb nu de ADA MP-1 ongemodificeerd.
De MP-1 is toch de sound die ik wil horen en associeer met de 80s hotrod sound.
De Classic voegt niets bruikbaars toe en klinkt zelfs minder open. De MP-2 idem.
De 3-TM is leuk bedacht, maar te veel gain.
Uiteindelijk draait het voor mij om referentiesounds en dat is de MP-1.

Hm ok, voegde de 3tm nog iets toe (of juist niet) aan je sound behalve meer gain? Wat voor stijl/genre speel je? Ik heb het idee dat je met de 3tm een echte over-the-top sound kan krijgen die de mp-1 standaard niet heeft maar die ik denk ik wel zou willen af en toe.

Bedankt!

maestro_nl
17 december 2009, 11:53
3TM vind ik zelf echt over de top en heeft niet het karakter van de 80s hotrod sound!
De standaard versie heeft echt meer dan genoeg gain.

interessander
17 december 2009, 11:59
Dat is nog best duur zo'n modificatie en als je al aangeeft dat je voor de moderne sound de ENGL gebruikt dan kun je ze toch gewoon samen blijven gebruiken? Of misschien een andere pre-amp erbij ipv de ENGL.

Chuck_S.
18 december 2009, 23:24
Dat is nog best duur zo'n modificatie en als je al aangeeft dat je voor de moderne sound de ENGL gebruikt dan kun je ze toch gewoon samen blijven gebruiken? Of misschien een andere pre-amp erbij ipv de ENGL.

Klopt, ik kom ook absoluut niks te kort nu, het zijn 2 toppers van preamps. Maar op het moment gebruik ik de ENGL dermate weinig dat ik best bereid zou zijn hem te verkopen om weer eens wat nieuws te proberen, de 3tm-mod in dit geval. (even voor de duidelijkheid: 150,- is goed aan de prijs maar ik vind de prijs nog redelijk fair en als het écht zo goed klinkt als er beweert wordt..)
Ik hoop dan ook een beetjte de ENGL-heavy-heid uit de mp-1 te kunnen krijgen, al is het karakter natuurlijk totaal anders, en daarnaast dus echt over the top hotrod-sounds. Op youtube staat een filmpje van de 3tm waarbij gezegd wordt dat de 3tm wat agressiever en wat strakker zou klinken dan de mp-1 stock, op die manier zou het dus misschien een goed compromis kunnen zijn tussen de mp-1 stock en de ENGL. Iets anders is dat de 3tm wat gedefinieerder zou klinken wat geen overbodige luxe is op de mp-1 lijkt me. Waar ik echter dus weer een beetje bang voor ben is dat de 3tm de unieke eigenschappen van de mp-1 een beetje verpest; de open distortion, de bite, de old school-heid. Vandaar ook dat ik zo precies probeer te achterhalen wat de verschillen zijn tussen stock en 3tm.