PDA

View Full Version : Suggestie - verbetering Speakerkasten/speakers subforum?



Henri H
13 december 2009, 01:09
Titel lijkt me vanzelfsprekend.

Volgens mij is dit wat er nog écht ontbreekt op dit forum, een speakerkasten/speakers subforum.
Op zich kan het natuurlijk goed in het moderne of vintage versterkers subforum, maar het is wel een specifiek, belangrijk en een beetje ondergeschoven kindje op dit forum naar mijn mening.
't Is bovendien het grootste onderdeel van een gitaar-rig, althans, in de meeste gevallen.
De impedantie FAQ zou er b.v. ook in geplaatst kunnen worden.

Een andere optie is natuurlijk één (of meerdere) topic(s) te openen met als titel b.v. "Het grote speaker en speakerkasten topic".

kenx
13 december 2009, 01:12
Een andere optie is natuurlijk één (of meerdere) topic(s) te openen met als titel b.v. "Het grote speaker en speakerkasten topic".

En die te sticky-en

Mitch
13 december 2009, 11:34
Ik denk niet dat een extra subforum, of een subforum Speakers binnen het subforum Moderne Versterkers, de idee gaat veranderen dat speakers en de kast misschien wel veel meer uitmaken qua sound. Dat is namelijk gewoon de algemene consensus. Dat je met je HotRod Deluxe combo, met zijn Eminence budget speaker (of wat stoppen ze er in tegenwoordig) tussen een paar plankies MDF 'dat typische warme Fender clean' in huis haalt. Zoals hier ook jarenlang de consensus was dat je voor clean een Twin moest hebben en voor scheur een JCM800.
Er zijn genoeg andere fora waar speakers op waarde worden geschat en daar is er ook geen apart subforum voor. Het heeft mijns inziens echt te maken met de cultuur op het forum. Daarbij vind ik een verder verknippen echt waardeloos voor het overzicht, we hebben juist een paar subfora gecombineerd bij één van de vorige updates. Als er al een apart subforum moet komen dan zou dat voor modelling/multiFX zijn, daar is verhoudingsgewijs meer animo voor en meer vragen over.

bert k
13 december 2009, 14:47
En voor de doe-het-zelvers verwijs ik je naar de Werkbank, waar veel topics over speakers en kasten gaan.

Henri H
13 december 2009, 15:15
OK, duidelijk, een "dedicated" topic openen mag wel neem ik aan?

bert k
13 december 2009, 16:03
Ja, uiteraard, maar in welk forum zou jij het plaatsen?

Henri H
13 december 2009, 16:20
Het zou wat mij betreft een algemeen topic worden, iets in de trant van: "Het grote speaker en speakerkasten topic".

En dan is wat mij betreft de bedoeling om er zoveel mogelijk te "zeveren" over, foto's te posten van speakers/speakerkasten etc.

Edit: Ik neem aan in het subforum "Moderne Versterkers".

The Running Man
13 december 2009, 17:30
Het zou wat mij betreft een algemeen topic worden, iets in de trant van: "Het grote speaker en speakerkasten topic".

En dan is wat mij betreft de bedoeling om er zoveel mogelijk te "zeveren" over, foto's te posten van speakers/speakerkasten etc.

Edit: Ik neem aan in het subforum "Moderne Versterkers".

+1
Lijkt me ook wel wat voor de queeste van Toneblo

bert k
13 december 2009, 17:55
Klinkt als een goed plan. Sticky is naar mijn idee niet nodig, je ziet dat andere 'Het Grote...' topics vanzelf hooggehouden worden.

Henri H
13 december 2009, 18:38
Topic geplaatst: Klik (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=130204) :ok:

Simon Hans
22 februari 2010, 11:29
Ik denk niet dat een extra subforum, of een subforum Speakers .............

Het grote speakerkasten topic wordt NU zo langzamerhand ERG onoverzichtelijk. Eigenlijk ben ik wel met H. Huisjes eens....

groetjes:),

Simon

Henri H
22 februari 2010, 13:22
Sinds deze discussie zijn er al zeker 10 losse topics geweest over speakers en/of speakerkasten.
Ik ben nog steeds voor een apart subforum.

Simon Hans
23 februari 2010, 11:12
Sinds deze discussie zijn er al zeker 10 losse topics geweest over speakers en/of speakerkasten.
Ik ben nog steeds voor een apart subforum.

Ik ook!

Simon

Nielsje
23 februari 2010, 11:44
Ik niet,


Niels

Thijssie
23 februari 2010, 15:07
Ik niet
Ik wel.

Het is een heel andere techniek die volledig anders is als bijvoorbeeld het solderen (werkbank) of het bouwen van een gitaar etc.

Mitch
24 februari 2010, 10:31
Het heeft niets met techniek te maken maar met cultuur. Op de grootste Amerikaanse fora wordt gewoon alles binnen "Amps" besproken, maar in Nederland moet er weer een indeling voor worden gemaakt in subdivisies.
Tot zover mijn observatie. :harmony:

Henri H
24 februari 2010, 12:31
Balkenende liep ook achter de Amerikanen aan, en kreeg een motie van wantrouwen over zich heen. ;)

Thijssie
24 februari 2010, 13:36
Het heeft niets met techniek te maken maar met cultuur. Op de grootste Amerikaanse fora wordt gewoon alles binnen "Amps" besproken, maar in Nederland moet er weer een indeling voor worden gemaakt in subdivisies.
Ik vind het een beetje vreemd argument, dat de Amerikanen het ook doen. Die doen heel veel dingen die hier in Nederland niet echt gewenst zijn.

Daarbij is er al een splitsing in Moderne-, Vintage versterkers, Rackspul, Effecten en de Werkbank wat imho de leesbaarheid erg ten goede komt. Alleen speakers vallen overal buiten, dus of het nu techniek of cultuur is; imho zou een subforum voor speakers en cabinets het af maken.

Mitch
24 februari 2010, 14:03
Leuk dat het vertaald wordt als "je wil dat we het Amerikaanse voorbeeld volgen" maar da's wel heel creatief gebruik van mijn voorbeeld en mist het punt volledig. :sneaky:
Maar goed, om even op het "het hoort nergens bij" argument in te gaan: ook kabels hangen er een beetje tussenin. Staan topics over in Elektrisch, in Diverse, in Effecten... moeten die dan ook een eigen subforum krijgen?
Speakers en speakerkasten zijn zo ontzettend gekoppeld aan versterkers, ik zie niet in wat het overzichtelijker zou maken om het in een apart subforum te doen. Daarnaast: bouw je een eigen cab dan zet je het in Werkbank, ben je op zoek naar iets open je een topic of je reageert in het topic in Moderne Versterkers.

Thijssie
24 februari 2010, 14:12
Maar goed, om even op het "het hoort nergens bij" argument in te gaan: ook kabels hangen er een beetje tussenin. Staan topics over in Elektrisch, in Diverse, in Effecten... moeten die dan ook een eigen subforum krijgen?
Nee, vind ik niet; een kabel is een kabel, die is goed, slecht of er tussenin, daar kun je niet echt over discussieren lijkt me.
Over speakers, kastconstructies, houtsoorten etc is imho net zo veel van mening uit te wisselen als over welk subforum dan ook.


Speakers en speakerkasten zijn zo ontzettend gekoppeld aan versterkers, ik zie niet in wat het overzichtelijker zou maken om het in een apart subforum te doen.
Ik betwist niet dat het niet enorm gekoppeld is aan versterkers, en als alles mbt versterkers op 1 hoop werd gegooid, dan mochten de cabinets er van mij ook wel bij.
Echter dat is niet het geval, er is al een splitsing en juist door die splitsing vallen de discussies mbt cabinetten en speakers overal buiten en verdienen ze wat mij betreft hun eigen subforum....

Henri H
24 februari 2010, 14:28
Een kabeltje valt onder randapparatuur, daar is een subforum voor...

Verder staan mijn argumenten in m'n eerste post.
Ik blijf van mening dat deze argumenten steek houden.
Ik maak er geen halszaak van, maar ben wel voor een apart subforum.

Nielsje
24 februari 2010, 18:31
Ik blijf van mening dat deze argumenten steek houden.
Ik maak er geen halszaak van, maar ben wel voor een apart subforum.

Ach, dan hebben we bij de volgende meeting tenminste iets om over te grappen en grollen :D

Mitch
24 februari 2010, 22:04
Het Heilige Huisjes subforum? :D

Maar serieus: ik geloof niet dat er erg veel vraag naar is, anders was het wel drukker geweest met reacties. En over die indeling vintage/modern... da's een stukje Gitaarnet historie. Da's verzonnen door iemand die vanaf het begin bij het forum betrokken was en die zelf nogal geïnteresseerd was in ouwe amps. Qua drukte is het wat minder geworden in Vintage, dus dat is inmiddels wel een beetje achterhaald, die twee zouden onderhant wel kunnen worden samengevoegd.
Goed idee Henri ;)

Thijssie
25 februari 2010, 12:04
die twee zouden onderhant wel kunnen worden samengevoegd.
Wat mij betreft is de indeling dan wel een stuk logischer en maakt dat ook meteen het aparte speakers en cabinetten subforum overbodig.

Mijn zegen heb je.....

Henri H
25 februari 2010, 13:26
Het Heilige Huisjes subforum? :D
.....
Goed idee Henri ;)Ik voel me vereerd. :cheerup: :seriousf:

(Houses of the Holy (http://www.youtube.com/watch?v=KSd3yys69AE), goed nummer/album trouwens :))


Wat mij betreft is de indeling dan wel een stuk logischer en maakt dat ook meteen het aparte speakers en cabinetten subforum overbodig.

Mijn zegen heb je.....De inhoud van Vintage amps naar moderne amps veplaatsen, moderne amps renamen naar amps/versterkers, vintage amps renamen naar speakers/speakerkasten, klaar. ;)

Nee, alle gekheid op een stokje, 1 subforum voor alle amps-/speaker-topics zou ook goed werken denk ik.
Misschien een idee om dat subforum dan "Versterkers en Speakers" o.i.d. te noemen?

Liquid_Metal
26 februari 2010, 14:01
Misschien een idee om dat subforum dan "Versterkers en Speakers" o.i.d. te noemen?

Dat lijkt me dan weer een beetje zinloos, aangezien speakers sowieso bij versterkers horen. In ieder geval bij combo's, en aan een top heb je natuurlijk ook vrij weinig zonder cabinet :).
Ik denk niet dat er nu verwarring is over het subforum waar vragen over speakers/cabinets geplaatst moeten worden. Ik zou het in ieder geval in het versterkertopic proberen.

WillemdaGuide
26 februari 2010, 14:32
Heb niet de hele discussie gevolgd maar voel me wel genoodzaakt even te melden dat op marktplaats wel een aparte rubriek "speakers" en "versterkers" is....for what it's worth....

Henri H
28 februari 2010, 23:10
Dat lijkt me dan weer een beetje zinloos, aangezien speakers sowieso bij versterkers horen.....En wat heb je aan een gitaarversterker zonder gitaar.
Wat heb je aan effecten zonder gitaren, gooi alles dan onder gitaren...

Nee, serieus, ik blijf van mening dat speakers en speakerkasten "een verhaal apart" zijn, het klopt wel dat ze het meest direct met een amp "verbonden" zijn, maar toch.

Nielsje
28 februari 2010, 23:29
Jeetje, is dat aparte subforum er nou nóg niet?

Liquid_Metal
1 maart 2010, 00:16
En wat heb je aan een gitaarversterker zonder gitaar.
Wat heb je aan effecten zonder gitaren, gooi alles dan onder gitaren...

Nee, serieus, ik blijf van mening dat speakers en speakerkasten "een verhaal apart" zijn, het klopt wel dat ze het meest direct met een amp "verbonden" zijn, maar toch.

Zou je dan ook een apart subforum voor kabels willen? Of multifx scheiden van stompboxes? :seriousf:

Henri H
1 maart 2010, 00:27
Zou je dan ook een apart subforum voor kabels willen? Of multifx scheiden van stompboxes? :seriousf:Over die kabeltjes hebben we het al gehad, MFX scheiden van pedaaltjes lijkt me niet nodig, maar heb ik geen bezwaar tegen.
Mitch had het wel over een apart forum voor modelling ergens in het begin van dit topic.
Daar zou ik me nog wel in kunnen vinden.

Nogmaals, mijn argumenten:

- Speakers/kasten zijn van grote invloed op je sound, onafhankelijk van je amp.
- Ze zijn fysiek gezien ook erg groot, vaak het grootste onderdeel van je rig.
- Ze vallen op dit moment buiten elke categorie van welk subforum dan ook.

En nogmaals: ik vind het niet "erg" ofzo, maar het was puur als suggestie tot verbetering van dit forum bedoeld.

AART
1 maart 2010, 01:41
Ik vind het prima zoals het is. En ik hoop niet dat alle speakergerelateerde zaken straks in dat topic verdwijnen. Speakers en amps gingen altijd prima samen/door elkaar heen.

Bovendien hebben ze wel degelijk een plek, gewoon bij amps.