PDA

View Full Version : Strat rear routing ??



knarf
12 december 2009, 17:00
Ik speel met het idee om eens een strat te bouwen met "rear routing" zoals dat heet: de elektronica wordt langs achter ingebouwd zodat je geen slagplaat nodig hebt.

Nu had ik ook graag de pickups langs achter ingebouwd zodat ik niet met pickup ringen moet gaan werken maar ik vind nergens een voorbeeld van zo'n body.

Heeft er iemand weet van een strat (-achtige), dus mét tremolo, waarbij de pickups langs achter werden ingebouwd?

Alvast bedankt! Het lijkt onmogelijk maar voorlopig geef ik het idee niet op...

G.G.
12 december 2009, 17:03
Ik speel met het idee om eens een strat te bouwen met "rear routing" zoals dat heet: de elektronica wordt langs achter ingebouwd zodat je geen slagplaat nodig hebt.

Nu had ik ook graag de pickups langs achter ingebouwd zodat ik niet met pickup ringen moet gaan werken maar ik vind nergens een voorbeeld van zo'n body.

Heeft er iemand weet van een strat (-achtige), dus mét tremolo, waarbij de pickups langs achter werden ingebouwd?

Alvast bedankt! Het lijkt onmogelijk maar voorlopig geef ik het idee niet op...

Mogelijk krijg je problemen met de plek van de twee schroeven voor de klauw van de tremeloveren. Die schroeven zitten recht onder het middenelement in het hout.

pim raaijmakers
12 december 2009, 17:23
volgens mij lopen de tremoloveren onder de brug-pup. misschien een fixed bridge?

aaronstonebeat
12 december 2009, 19:25
Ik denk dat het wel zou kunnen. De schroeven voor de klauw zitten inderdaad recht onder het middenelement, maar met eventueel iets langere schroeven lijkt me dat je dat punt best een beetje kunt opschuiven.

Dat de veren van de trem onder het brugelement lopen, lijkt me geen enkel probleem; een kwestie van volgorde van inbouwen.

knarf
13 december 2009, 13:40
Met een fixed bridge is er geen enkel probleem lijkt me zo. Ik vraag me af hoe ik het kan aanpakken mét trem.

Langere schroeven is een optie maar ik vermoed dat ik dan vrij dicht tegen de neck pocket aan zal zitten schurken. De stevigheid van de constructie mag natuurlijk niet in het gedrang komen.

Ik zit te denken aan een "inbouwblok": ik maak een badkuip in de achterkant van de body en frees daarin de pup cavities. Dan pickups monteren en de badkuip opvullen met een blok hout. Deze op een demonteerbare manier goed vastzetten en hierin de tremschroeven draaien. 't Is wel een heel gedoe natuurlijk...

En waarom wou ik nu ook alweer geen pickup ringen??

aaronstonebeat
13 december 2009, 14:03
Hier (http://www.fileden.com/files/2008/4/29/1889375/Guitar_Building_Plans.pdf) vind je oa een bouwplan voor een strat.

Met die schroeven kom je nog niet in de buurt van de neck pocket. En al gebeurde dat, zou het volgens mij nog geen probleem zijn.

Je plan lijkt me zonder meer uitvoerbaar.

Flatser
15 december 2009, 16:35
Ik speel met het idee om eens een strat te bouwen met "rear routing" zoals dat heet: de elektronica wordt langs achter ingebouwd zodat je geen slagplaat nodig hebt.

Nu had ik ook graag de pickups langs achter ingebouwd zodat ik niet met pickup ringen moet gaan werken maar ik vind nergens een voorbeeld van zo'n body.

Heeft er iemand weet van een strat (-achtige), dus mét tremolo, waarbij de pickups langs achter werden ingebouwd?

Alvast bedankt! Het lijkt onmogelijk maar voorlopig geef ik het idee niet op...

Grappig, heb net een soortgelijke vraag gesteld, maar dan met pickups van boven. (top mount?) Had dit topic nog helemaal niet gelezen.

Gearjunkie
16 december 2009, 07:33
Kahler trems hebben dat probleem niet (5 veren aan klauw), dus dat is een overweging.

knarf
16 december 2009, 12:58
Hier (http://www.fileden.com/files/2008/4/29/1889375/Guitar_Building_Plans.pdf) vind je oa een bouwplan voor een strat.

Met die schroeven kom je nog niet in de buurt van de neck pocket. En al gebeurde dat, zou het volgens mij nog geen probleem zijn.

Je plan lijkt me zonder meer uitvoerbaar.

Hallo Aaron,
het strat plan had ik al maar had er nog niet aan gedacht om het eens "bij te tekenen" om te zien wat het doet. Goeie tip!

Als ik m'n aanpassingen bekijk, vrees ik toch dat het geheel nogal dunnetjes wordt...

Kahler trems... zoek ik eens op...

knarf
17 december 2009, 16:40
Kahler trems hebben dat probleem niet (5 veren aan klauw), dus dat is een overweging.

Miljaar die dingen zijn duur!! Een zeer weldoordacht concept, dat wel, en zeer veelzijdig en degelijk maar zo schrikkelijk duur. Als ik dan toch een andere trem koop (heb nog een strat trem liggen die ik had willen gebruiken) dan denk ik eerder te opteren voor een Bigsby B5. Die kosten minder dan de helft.

Maar Kahler onthoud ik nu wel voor die übergitaar die ik ooit es bouw...

Mattia
18 december 2009, 14:26
Miljaar die dingen zijn duur!! Een zeer weldoordacht concept, dat wel, en zeer veelzijdig en degelijk maar zo schrikkelijk duur. Als ik dan toch een andere trem koop (heb nog een strat trem liggen die ik had willen gebruiken) dan denk ik eerder te opteren voor een Bigsby B5. Die kosten minder dan de helft.

Maar Kahler onthoud ik nu wel voor die übergitaar die ik ooit es bouw...

Mjah, Kahlers kosten ongeveer even veel als een goede (Schaller of Gotoh) Floyd Rose.

HaroldA
18 december 2009, 14:57
Pickups van achteren op de Eclipse/Les Paul van wizzie1982:
http://www.wizzie.nl/zooi/guitarbuilding/sml/SNC00153.jpg
http://www.wizzie.nl/zooi/guitarbuilding/sml/SNC00156.jpg

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2120049#post2120049

knarf
21 december 2009, 14:57
Ik geraak er hier niet uit. Bovenstaand voorbeeld van humbuckers met rear routing (knap werk trouwens!) doet er mij nu aan twijfelen of het wel zo'n goede zaak is om 3 single coils/humbuckers ('t zijn hot rails) te gebruiken in een gibson-mensuur plaatje. Da's nl. de mensuur die ik aanhoud. De hals krijgt slechts 19 frets maar toch vermoed ik dat de pups vrij dicht tegen elkaar zullen zitten, en dus de "strat quack" een beetje teniet zullen doen. Voeg daarbij het tremolo verhaal en ik vraag me luidop af of een tele- of P90-configuratie niet beter zouden passen. Net nu ik alle materiaal heb liggen...:(

Opmerking bij tele-conf: een strat trem zuigt waarschijnlijk flink wat teletwang weg?...