PDA

View Full Version : vragen van een ervaren amateur



skabouter
10 april 2003, 13:44
ik speel al een tijdje gitaar, en weet denk ik wel veel van gitaren. ik heb er 7 gehad, en nu heb ik er 5.

maar ik snap niets van amps. ik speel al 4 jaar over een 20 watt kutcombo, en nu pas kijk ik eens wat verder dan dat ding. maar ik snap niets van die wijde wereld van amps.
ik heb een vraag:

-is het mogelijk om een top van merk X bij een cabinet van merk Y te zetten ? of tewel: kan ieder top op iedere box ?

wat komt daar bij kijken ? hoeveelheid WATT van belang ? en hoe zit het met ohms ? ik snap er allemaal niets van :grin:

hellup mij alsjeblieft !! met veel geduld, want ik snap echt niet :smile:

Negative K3 fan
10 april 2003, 14:19
lees eens een heleboel oudere topics hierzo door want al je vragen die je stelt zijn minstens 1 keer eerder gevraagd...

LordRiffenstein
10 april 2003, 17:21
Op 2003-04-10 14:19, schreef Negative K3 fan:
lees eens een heleboel oudere topics hierzo door want al je vragen die je stelt zijn minstens 1 keer eerder gevraagd...


Tjonge toch, is het zo moeilijk om van je luie krent te komen en eens een antwoord te geven op iemands vragen? Als je niks te vertellen heb, zwijg dan gewoon.

LordRiffenstein
10 april 2003, 17:24
Je kan elke top op elke box aansluiten mits je dus rekening houdt met die Ohm setting. Er bestaan voor versterkers 3 Ohm-settings, 4-8-16 Ohm en je moet gewoon kijken dat je top en box een identieke setting hebben en dan ben je klaar.

Hoeveel watt je nodig hebt, is verschillend van wat je ermee wil doen maar met 50 watt kom je al HEEL ver. Het verschil in volume tussen bv 100 en 50 watt is minimaal, het grote verschil is headroom. Een 100 watter zal veel langer clean blijven klinken dan een 50 watter

Greetzzz,

Yoeri

skabouter
10 april 2003, 17:59
dankjewel joeri, aan jou heb ik wat ! :smile:

kan je dan ook op een top van 8 ohm 2 cabinets van ieder 4 ohm zetten ?