PDA

View Full Version : vragen van een ervaren amateur



skabouter
10 april 2003, 13:44
ik speel al een tijdje gitaar, en weet denk ik wel veel van gitaren. ik heb er 7 gehad, en nu heb ik er 5.

maar ik snap niets van amps. ik speel al 4 jaar over een 20 watt kutcombo, en nu pas kijk ik eens wat verder dan dat ding. maar ik snap niets van die wijde wereld van amps.
ik heb een vraag:

-is het mogelijk om een top van merk X bij een cabinet van merk Y te zetten ? of tewel: kan ieder top op iedere box ?

wat komt daar bij kijken ? hoeveelheid WATT van belang ? en hoe zit het met ohms ? ik snap er allemaal niets van :grin:

hellup mij alsjeblieft !! met veel geduld, want ik snap echt niet :smile:

Negative K3 fan
10 april 2003, 14:19
lees eens een heleboel oudere topics hierzo door want al je vragen die je stelt zijn minstens 1 keer eerder gevraagd...

LordRiffenstein
10 april 2003, 17:21
Op 2003-04-10 14:19, schreef Negative K3 fan:
lees eens een heleboel oudere topics hierzo door want al je vragen die je stelt zijn minstens 1 keer eerder gevraagd...


Tjonge toch, is het zo moeilijk om van je luie krent te komen en eens een antwoord te geven op iemands vragen? Als je niks te vertellen heb, zwijg dan gewoon.

LordRiffenstein
10 april 2003, 17:24
Je kan elke top op elke box aansluiten mits je dus rekening houdt met die Ohm setting. Er bestaan voor versterkers 3 Ohm-settings, 4-8-16 Ohm en je moet gewoon kijken dat je top en box een identieke setting hebben en dan ben je klaar.

Hoeveel watt je nodig hebt, is verschillend van wat je ermee wil doen maar met 50 watt kom je al HEEL ver. Het verschil in volume tussen bv 100 en 50 watt is minimaal, het grote verschil is headroom. Een 100 watter zal veel langer clean blijven klinken dan een 50 watter

Greetzzz,

Yoeri

skabouter
10 april 2003, 17:59
dankjewel joeri, aan jou heb ik wat ! :smile:

kan je dan ook op een top van 8 ohm 2 cabinets van ieder 4 ohm zetten ?
of dus op een top met 16 ohm 2 cabinets van ieder 8 ohm zetten ?

koen_V
10 april 2003, 18:07
Ik hoop dat ik niks verkeerd zeg.
Maar zoals jij het zegt klopt het als je je boxen in serie schakeld.
Als je ze parallel zou schakelen dan klopt het niet meer...

skabouter
10 april 2003, 18:25
aha, dat dacht ik al. in serie ja, niet parallel.

nog een vraagje:

een 4x12 cabinet heeft meestal iets van4x75 watt, toch ? als je dan een top van 50 watt erop zet, is dat dan niet te weinig ?

of nouja, eigenlijk weet ik wel dat het niet te weinig is, maar ik wil weten hoe het werkt. kan je bijv met een top van teveel vermogen je cabinet opblazen ?

koen_V
10 april 2003, 18:27
Ik heb eigelijk ook nog een vraag en ik denk dat die wel in dit topic past.
Als je nu bijvoorbeeld een head hebt van 4ohm en een 4x10 box van 8ohm.
Gaat dat of moet je daar dan altijd een 2de box van 8 ohm parallel mee zetten?

BLOK182
10 april 2003, 18:28
50 watt kan makkelijk op een 300 watt cab, je moet alleen uitkijken dat je niet een te grote versterker op een te klein cab zet, bijv. een 120 watt top op een kastje met een enkele greenback (25 watt) zal niet echt gezond zijn.

SchaapOpJeHoofd
10 april 2003, 18:29
Een top heeft vaak meerdere uitgangen met verschillende impedanties (Ohm). Hier komt een signaal uit dat elk cabinet, ongeacht merk, in kan.
Zoals al gezegd is moet de impedantie, het aantal aangegeven Ohm, kloppen op top en cabinet. Volgens mij klopt het wat koen_V zegt; als je cabinets in serie schakelt, dus:

[Top]---[Cab1]---[Cab2]

Is de totale impedantie de som van die van R_Cab1 en R_Cab2 dus bijv 4+4=8 (R_Cab1 = impedantie van Cab1)
Parallel werkt het iets anders (en hopelijk lukt dit qua layout):

............./-[Cab1]
[Top]--<
.............\-[Cab2]

Als ik me niet vergis is de rekensom voor de totale impedantie 1/R_Tot = 1/R_Cab1 + 1/R_Cab2 = 1/8 + 1/8 = 1/4
Dus totale impedantie = 4 Ohm.

With me so far? Zo nee, I don't blame you, maar plug gewoon 1 cabinet in. Een 4x12 cabinet gaat zat hard.

Wbt je vraag over het aantal Watt, een versterker kan bepaald vermogen leveren gemeten in Watts. Hoe meer hoe harder ie in principe kan. 50W is voor buizen versterkers al zoveel dat het niet lekker luisteren is op standje 5. Hoe hard het uiteindelijke volume is hangt natuurlijk ook af van de hoeveelheid (en het vermogen) speakers. 1 8" speaker gaat minder hard dan 4x12".

(edit: parallel schakeling goedgezet)


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: SchaapOpJeHoofd op 2003-04-10 18:30 ]</font>

Negative K3 fan
10 april 2003, 18:30
Op 2003-04-10 17:59, schreef skabouter:
dankjewel joeri, aan jou heb ik wat ! :smile:


en je hebt zeker niets aan mij, alles wat die joeri in zijn poist heeft vermeld stond zeeer uitgebreid in eerdere topics...

Ibanez RuleZ
10 april 2003, 18:51
zeikerd

Negative K3 fan
10 april 2003, 18:58
Op 2003-04-10 18:51, schreef Ibanez RuleZ:
zeikerd


ik voel me alleen achter gesteld :smile:

FragDaddy
10 april 2003, 20:20
Als je nu bijvoorbeeld een head hebt van 4ohm en een 4x10 box van 8ohm.


dit gaat niet nee. of misschien wel even maar niet voor langere tijd. volgens mij kon je namelijk wel een stapje naar boven gaan zitten met de speakerload. maar gezond is het nooit.

je moet gewoon zorgen dat de weerstand van de kast bij de gevraagde weestand van de versterker past. niet moeilijk toch?

zelfs met een 5watt versterker (ja vijf watt. geen tikfout) kun je met een 4x12 al zoveel herrie maken dat de buren de politie gaan bellen. :smile:

het maakt dus allemaal niet zo gek veel uit. ik speel met een 50watt buizencombo met 1x12" speaker erin. gaat hard zat. en als ik meer herrie wil sluit ik er wel een 2x12 of een 4x12 op aan.

wat wel slecht is is een kast met die celestion greenback speakers belasten met een 100watt of 120watt versterker. die greenbacks zijn namelijk 25watt x 4 speakers = 100watt in een 4x12 kast. die speakers willen wel eens doorbranden als je de hele avond je versterker vol open zet op het podium.

sash
10 april 2003, 20:38
Op 2003-04-10 18:25, schreef skabouter:
een 4x12 cabinet heeft meestal iets van4x75 watt, toch ? als je dan een top van 50 watt erop zet, is dat dan niet te weinig ?




Als een 4x12 cabinet speakers van elk 25 watt (100 watt in totaal dus) heeft en je zet daar een top op van 100 zou dat gewoon goed gaan. Op het moment dat je je amp vol open draait zou het fout kunnen gaan, maar als het wattage van je speakers lager is dan het wattage dat je amp levert kan dat goed fout gaan ja :smile:

skabouter
10 april 2003, 22:44
aha, dankjewel mensen (behalve neg k3 :grin:)

ik snap het al beter, alhoewel ik dat verhaal van SchaapOpJeHoofd nog maar eens goed moet doorlezen :smile:

maar bedankt !

Toaster
11 april 2003, 10:27
[quote]
wat wel slecht is is een kast met die celestion greenback speakers belasten met een 100watt of 120watt versterker. die greenbacks zijn namelijk 25watt x 4 speakers = 100watt in een 4x12 kast. die speakers willen wel eens doorbranden als je de hele avond je versterker vol open zet op het podium.
[quote]

Fragdaddy, zou het ook kunnen dat je je speakers kan vernielen met feedback/rondzingen???

FragDaddy
11 april 2003, 23:02
dat weet ik eigenlijk niet toaster. aan de ene kant zeg ik nee, want je speakers kunnen meer vermogen aan dan je versterker en dus zouden ze nooit door overbelasting kapot kunnen gaan.

aan de andere kant geeft een feedback signaal misschien lange tijd hele hoge tonen waar die speaker niet tegenkan en waardoor de conus misschien zou kunnen scheuren.

maar ik gok erop dat feedback geen kwaad kan voor je speaker.

skabouter
11 april 2003, 23:49
een amp zou die hoge fluittonen toch aan moeten kunnen ?

anders is er ook kans dat de conus scheurd bij hoge jank/scream geluiden (pinch harmonics etc)