PDA

View Full Version : is een variac veilig?



Keevinkos
11 december 2009, 19:32
Is een variac aansluiten op een buizenversterker, en de voltage iets te verlagen nou eigenlijk veilig? De een zegt dat het je amp ruïneert:makeup:, maar de ander zegt juist dat je buizen erdoor langer meegaan.

Dit "Brownt" de sound trouwens ook iets à la EVH.:)

Ik wil misschien een london city plexi gaan kopen en die op verschillende manieren modden. Is het mogelijk om hier een variac op aan te sluiten? Gaat dit goed?

:???:

nico verduin
11 december 2009, 20:26
Volgens mij gaf je toen op dat dat "iets verlagen" terug naar 90V AC was. Kijk wat de harp spelers wel eens doen is de B+ (is dus de anode spanning) van de pre-amp verlagen naar 90v. En dat doe je niet door de netspanning te verlagen naar 90V. Dan zakt je gloeistroom naar 2.5V. Die buizen komen niet tot volle gloei als ze al gloeien. En dat is slecht voor den buisjes..
En verder had EVH een voordeel dat ik vermoed jij niet hebt "vaste aanvoer van nieuwe buizen voor weinig". Want anders had je allang die variac gekocht en het geprobeerd:seriousf:.

Kars-
11 december 2009, 20:55
Ik weet er niet veel vanaf, maar in america heb je 110V uit de muur en hier 220v. Eddie ging van 110 naar 90v (een drop van 18%), dus als je met 220 hetzelfde wilt bereiken kom je op 180v uit.

nico verduin
11 december 2009, 21:25
Da's een goeie.... heb ik niet bij stilgestaan:ok:

Negative K3 fan
12 december 2009, 14:07
het is misschien verstandiger om alleen de B+ spanning te verlagen en de gloeistroom netjes rond de 6,3V te houden.

nico verduin
12 december 2009, 16:11
is het ook....

GretschGuy
12 december 2009, 16:12
Het 'brownen' van de sound gebeurt vooral in de voorversterking. Naarmate het voltage op de voorversterker buizen afneemt, neemt de harmonische vervorming toe.

Dat effect kan je ook bereiken door de waarde van de weerstanden tussen de elco's te verhogen. En dan zonder de bijkomende risico's (te lage gloeistroom). Bovendien hoef je dan geen loodzware variac mee te sjouwen.