PDA

View Full Version : Zelf Demo opnemen



martijn3293
11 december 2009, 18:51
Hallo,

Ik wil met mijn band zelf een demootje opnemen. Ik gebruik volgende apparatuur:
Mengpaneel: Behringer XENY1832
7-delige drum mic set
Amp mic: Shure sm57
Cubase SX

Ik sluit het mengpaneel via usb aan op mijn laptop.
Maar nu heb ik problemen met de drum. Ik zou graag voor iedere mic een apart spoor krijgen op mijn pc, maar ik weet niet hoe? Nu krijg ik namelijk alles samen binnen in 1 spoor. Weet iemand hier een oplossing voor?
Ook zou ik graag wat compressors toevoegen, maar ik weet ook niet hoe dit werkt. Zit dat bij cubase SX?

Ik heb al een tijdje geleden iets proberen op te nemen. Dit staat op de myspace van mijn band www.myspace.com/whenallhopefailsmc
Dit is slechte kwaliteit, daar heb ik reeds een oplossing voor gevonden ^^

grtz

skabouter
12 december 2009, 04:15
ik weet niet zoveel van usb-mixers, maar ik geloof dat je met deze alleen een stereo spoor kan ontvangen in cubase. Als je 1 spoor binnenkrijgt is dit sowieso niet zo goed, ik zou hier 2 van maken (2 sporen opnemen, stereo, links/rechts pannen!). Zorg dan voor panning op de individuele kanalen naar wens. (bijv kick/snare in het midden, toms van links naar rechts, overheads L en R.) tip: plaats je overheads goed, en zorg dat alle drumdelen ook gepanned worden zoals ze op de overheads klinken, en niet tegenovergesteld! Bedenk van te voren of je wilt dat de luisteraar als het ware "achter het drumstel zit" of "vanuit het publiek" naar de drums luisterd! Op die manier stel je dan je overheads in, en mixed daarna de rest op die wijze!

Als je meersporig wilt opnemen (meer dan 2), moet je ook een interface hebben die de signalen onafhankelijk ontvangt, dus niet samenvoegt tot een stereospoor. Dit doet jouw mixer echter wel denk ik. Ik vrees dat je voor deze toepassing de apparatuur mist. Als je echt 8 sporen simultaan gescheiden wilt ontvangen hebben je een interface nodig met 8 inputs, en ook een mixer met direct outs, of tenminste 8 subgroepen.

Opzich kan je met een stereo spoor ter beschikking prima opnames maken, maar zorg dan al voor een goede mix op de mixer zelf, want als het eenmaal binnen is kan je het niet meer wijzigen.

Compressen kan makkelijk met Cubase, kijk even bij je inserts, en zoek de "dynamics" op. Daar vind je dan een aantal compressors, waarmee je wel resultaat kunt krijgen!

Ik luister nu je muziek! Moet zeggen dat ik de muziek prima vind, leuke stijl (ik hou wel van metal en diverse subgenres), maar de kwaliteit laat te wensen over. Hier verder geen commentaar over, maar dit kan een mooi begin zijn voor de weg naar goede opnames!
Nog even een vraag: op 2:22 zit een erg leuk sublaag effect! Heb je dat er doelbewust ingeplaatst, en zo ja, hoe?

martijn3293
12 december 2009, 20:22
Bedankt voor de uitleg :D
Nog even vraagje. Hoe kan ik 2 sporen op de pc krijgen van de drum?
Dit lukt me niet.

In de vakantie (achter een dikke week) gaan we beginnen en
hopelijk word het iets. ^^ Ik zal het dan laten weten op het forum als er iets
op myspace staat ^^

Ja, ik heb het er bewust bij de opnames bij geplakt ^^
Ik heb dat sampletje gevonden op internet en ik heb het
bij de mix geplakt. Maar nu ben ik op zoek naar ook zo een soort sampletje, maar dan niet dat de toon naar beneden valt. Ik ben nu op zoek naar een echte lage boem waar de toon hetzelfde blijft, maar tot nu toe heb ik nog niets gevonden ^^

grtz

Thiez
12 december 2009, 21:27
Ik maak even gebruik van dit topic om een vraag aansluitend op dit onderwerp te stellen

wat voor mengpaneeltje geeft meerdere sporen door naar de pc?
Wij zijn op moment ook bezig met opnemen met de band en doen het met een mengpaneel en dan recording out naar line-in van de pc maar dit is dus idd zoals gezegd 1 stereo (2 sporen) spoor dat binnen komt.

Moet je voor meerdere sporen een usb of firewire ofzo hebben of zenden deze mixers ook niet meerdere sporen naar pc? Want ik neem aan dat met line-in je altijd met 1 stereospoor zit.

Ook zijn er pci-express kaarten voor in je pc met meerdere uitgangen. Dit is misschien ook een optie?

ben erg benieuwd hiernaar. alvast bedankt voor de reacties en tips.

Han S
12 december 2009, 21:33
Als een mengpaneel op elke kanaal een insert heeft kun je elk kanaal ook als uitgang gebruiken. Daar hebben we het op dit forum meerdere malen over gehad dus datmoet te vinden zijn. Zoek op 'insert' of insertiepunt'.

Thiez
12 december 2009, 21:44
Onze drummer heeft setje drum mics en die sluiten we dus allemaal aan op mengpaneeltje.
Dan willen we dus gewoon in 1 keer heel de drumpartij opnemen maar wel alle toms enzo op los spoor.

Het gaat voornamelijk om het gedeelte van de mixer naar de pc. Waarschijnlijk als je meerdere sporen je pc in wilt hebben moet je ook in je pc meerdere ingangen hebben? Mijn vraag is dus hoe je meerdere ingangen in je pc krijgt. Of dit via usb of firewire gaat of dat je met een pci-express kaart met meerdere uitgangen ofzo moet werken. of een atad aansluiting ofzo.

fivelastwords
13 december 2009, 10:39
2 dingen. De vraag met welke USB of Firewire mixer je meerdere sporen naar je pc los binnenkrijgt: bijvoorbeeld deze (http://www.thomann.de/nl/alesis_multimix_16_firewire.htm). Dit is in feite een combinatie tussen een mixer en een audio interface. Als je meerdere sporen los je computer in wilt krijgen, moet je simpelweg een audio interface kopen en daar staat een enorme sticky van bovenaan in de Recording sectie van dit forum. Succes.

harrie-beton
13 december 2009, 11:34
Als je op een computer gaat opnemen is een mixer overbodig vind ik. De computer software is de mixer en deze heeft alle EQ en effecten die je maar wilt.
Een audio interface waar minimaal 8 microfoons in kunnen is genoeg en die zijn 289 euro. Zoals deze:
http://www.feedback.nl/computer-audio/tascam/us-1641

Vergis je niet. Opnemen is niet makkelijk, ga altijd oefenen zonder band, zorg dat je het apparaat beheerst en lees de manual van a tot z.
Een tweede waarschuwing is dat je computer absoluut in orde moet zijn voor een vlekkeloze opname.

Thiez
13 december 2009, 14:37
bedankt voor de tips! ik ga het doorgeven aan de drummer

martijn3293
16 december 2009, 11:39
Als ik deze wil http://www.feedback.nl/computer-audio/tascam/us-1641
kan ik deze dan via usb aansluiten op mijn laptop en krijg ik dan 8 aparte sporen binnen?

En nog een vraagje: Ik heb geen speciale zang micro waar we de zang (sreams) mee opnemen. Nu heb ik een gewone samson microfoon (geen dure, 20 euro of zoiets) en ik heb een Shure sm57. Met welke zou ik het beste de zang opnemen?

bedankt

skabouter
16 december 2009, 12:20
probeer ze beiden, en kies degene die je het lekkerst vind klinken......

harrie-beton
16 december 2009, 13:02
@Martijn.

Over die geluidskaart. Ja, je krijgt 8 sporen binnen van micorfoons en als je toetsen hebt of een bas of gitaar direct dan passen die er ook bij want hij is 16 sporen simultaan input.
http://www.tascam.com/products/us-1641;9,15,1056,16.html
Maar, je laptop moet in orde zijn en krachtig genoeg voor deze kaart.

Die sm57 lijkt me de beste van de twee.

martijn3293
19 december 2009, 17:32
ok :D
Ik denk dat ik eerst ga sparen voor een nieuwe pc ^^ want ik kan
dat programma niet laten draaien op mijn pc.

Nog een ander vraagje:
Ik wil muziek mixen en masteren. Zijn er sites waar je een gans liedje in aparte sporen kunt downloaden, zonder dat er plugins zijn toegevoegd? Dus gewoon een droge sound? Zodat ik wat kan oefenen met mixen enzo ;D

grtz

harrie-beton
19 december 2009, 18:48
Website ken ik niet. Maar ik heb wel digitale projecten waar je je tanden in kan zetten. 2, 4 sporen, 8 of 16. Wat wil je?
Ik heb nog een opname van een eagles coverband :noob:die niemand wil mixen.

martijn3293
19 december 2009, 21:25
Ah :D dank u :D
K zou graag 8 sporen willen :D
Bedankt


Ik heb nog een vraagje over pc.
Als ik een nieuwe pc wil kopen om op te nemen, waar moet ik dan op letten als ik ene koop?

grtz

harrie-beton
22 december 2009, 14:39
Een eenvoudige 8 sporen staat online http://www.besidesdata.nl/mixen/

Over je pc: Wat is je budget en speel je ook games en zo ja welke. Dit in verband met systeemeisen.

martijn3293
26 december 2009, 14:09
Euhm... Mijn budget ligt tussen de 800-900 euro.
Nee, ik speel er geen games op ;D

harrie-beton
26 december 2009, 23:04
Dit is een pc die ik vorige maand bouwde, ik heb zorgvuldig over de onderdelen nagedacht.

drie eenheid - Moederbord/processor/geheugen.

Er zijn 4 keuzes mogelijk qua moederbord. Duur is socket 1366. Dan socket 1156 en dan Phenom AMD en socket 775.
Lange twijfel over socket 775 of AMD maar gezien de prijs van MSI gekozen voor een P55 moederbord en socket 1156.
Moederbord - msi p55 cd53. 99 euro en dan heb je 8 usb poorten aan de achterkant en 4 geheugensloten en een goed moederbord. Ook 7.1 geluid maar geen firewire. Kan ook nog IDE/ata op. Ruimte voor 6 harde schijven van sata plus 2 extra voor RAID. Audio kan zonder RAID.
Processor - de i7 860 van 265 euro. Deze processor is 4 cores en 8 threads dus brute rekenkracht gegarandeerd. De super pi mod score liegt er niet om. Ik klok 14 seconden voor pi op 1 miljoen decimalen. Mijn dure Intel Q9650 (3 ghtz) doet dit zonder overklokken in 15 seconden. De i7 860 draait op 2,8 ghtz.
Geheugen - DDR3 van 1333 mhz en 2 blokken van 2 gig= 87 euro. Twee blokken werken in dual channel dus een goede geheugen prestatie. Windows geeft een geheugen score van 7,9.

overige hardware:

harde schijf - 500 gig samsung hd f3. Erg snel, gemiddeld 113 mb per seconde lezen op dit p55 moederbord. Dat is de minder dan de helft van een peperdure sdd. 53,50 euro.
voeding - standaard recom 450 watt. 45 euro.
legale windows 7 32 bit 109 euro.
DVD brander op sata 22,50 euro.
kast - mijn favoriet een Coolermaster Centurion 5. 55 euro.

Zonder videokaart dus uitgegeven: 629 euro 50!
Videokaart erbij van ongeveer 50 euro en je bent klaar voor 700 euro.
Prof audio kaart erbij, liefst een interne en je bent klaar voor 800 euro.

Als je echt een lager budget wilt kan dat ook, een pc voor audio hoeft helemaal niet zwaar te zijn zoals deze.

systeemkast - Coolermaster Centurion 5 - 55€
dvd brander - Samsung sh-s223c dvd rewr zw - 23,50€
processor - intel core 2 duo E7400 socket 775 - 99€
geheugen - crucial ddr2 800mhz 2gigabyte kit dual channel - 47,50€
voeding - 400 watt atx - 29,50€
harde schijf - WD caviar blue 320 gigabyte - 43,50€
moederbord - asus P5KPL SE socket 775 atx - 59,50€

Dit is 358 euro. Het enige dat nog ontbreekt is de videokaart bv een 9800 videokaart kopen van 100 euro. De pc is dan 458 euro.

martijn3293
27 december 2009, 17:48
Dus als ik de pc koop van 458 euro, kan ik perfecte opnames maken? ^^
En misschien stomme vraag, maar met die pc wil ik ook op internet enzo xD
Op een cursus zeiden ze dat ze een pc gebruikten zonder internet? Kan ik met deze pc wel op internet? :p