PDA

View Full Version : Vals, kapot, afstellen of gewoon erop uitgekeken?



Markie!
11 december 2009, 17:02
Beste mensen,

Ik zit met iets vervelends. Heb me 1.5 jaar geleden een Seagull Entourage Rustic gekocht, omdat ik hem verdomd lekker vond klinken voor een gitaar binnen mijn budget. 1 jaar met geweldig veel plezier op dat ding gespeeld, op vakantie nog lekker veel gespeeld omdat die zo goed klonk. Toen begon alle ellende...
Na de vakantie irriteer ik me mateloos op het geluid van mijn gitaar, hij klinkt voor mijn gevoel niet meer zo goed als voorheen. Heb al verschillende nieuwe setjes snaren erop gegooid, maar nog altijd niet tevreden. Heb nu in een maand tijd al 3 setjes Elixer Polyweb erdoorheen gejaagd, omdat ik dacht dat het misschien aan mijn zweethanden zou liggen. Heb de hals helemaal verzorgd onlangs... Maar helaas niets mag baten!

Het geluid van de bassnaren komt niet meer goed tot zijn recht en ik vind de hogere snaren erg schel en vervelend klinken.

Wat zou dit kunnen zijn, is er iets met mijn gitaar? Of ben ik gewoon toe aan een beter plankje, omdat erop uitgekeken ben?

Ik probeerde nog een geluidsfragmentje mee te sturen, maar dat ging niet. Weet sowieso niet of jullie daar iets aan hebben...

Hoop dat jullie me kunnen helpen!

--=HANS=--
11 december 2009, 17:28
Als er aan de gitaar constructief niets veranderd is dan kan er aan de klank eigenlijk niet veel veranderd zijn en verschillende snaren op de zelfde gitaar leveren in de regel alleen kleine verschillen op. Soort finetuning zeg maar.
Wat ik er aan herken is dat als ik bijvoorbeeld tijdens de zomervakantie een week of 3 niet op mijn gitaren gespeeld heb ik het geluid weer prachtig vind. Je oren gaan als het ware naar een bepaald geluid "staan". Net als je bijvoorbeeld je eigen after shave naar verloop van tijd niet meer ruikt.
Dus misschien is een tijdje wegzetten en dan weer eens pakken een optie en ik zou ook gewoon eens gaan rondkijken in een goede speciaalzaak. Probeer een hoop gitaren en kijk of je daar wel vindt wat je zoekt.
Succes ermee!

Edit: heb je wel de zelfde dikte snaren er terug op gelegd? Het verschil tussen bijvoorbeeld een setje 0.11 en 0.12 kan wel erg groot zijn.

LaurentB
11 december 2009, 17:40
Raar zeg. Ik heb dat wel eens voor een korte periode, als het plotseling erg vochtig wordt, dan kunnen gitaren ineens een stuk vlakker klinken. Maar niet maandenlang (tenzij je in de tussentijd in een erg vochtige woning bent gaan wonen?), en je hebt de snaren ook vervangen, dus dat is het ook niet.

MD
11 december 2009, 22:45
Ik had hetzelfde probleem met mijn Seagull, maar dan de mini jumbo uitvoering. Ik had inmiddels uit frustratie een Martin erbij gekocht en de Seagull te koop gezet.
Echter, na het vervangen van de snaren, in mijn geval 0,011 van Martin, speelde en klonk hij weer als vanouds en heb ik besloten om 'm toch maar weer lekker te houden.

Outrage
12 december 2009, 01:10
Eens heel netjes laten afstellen heeft bij mij steeds geholpen.