PDA

View Full Version : Pieeeeep uit zelfbouw distortionpedaal



KoenB
11 december 2009, 14:26
Ik heb een Emma ReezaFRATzitz clone gemaakt op stripboard. Hij doet het en klinkt heel lekker, maar als ik de gain opschroef begint ie als een gek te piepen. Zodra ik speel is de piep weg maar als ik stop begint het weer. Zodra ik het gitaarvolume terugrol is de piep weg. Hebben jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn? Het verpest de pret van dit pedaal nogal namelijk.

Het is overigens geen microfonische pickup piep, en met andere gitaren erin gebeurt precies hetzelfde.

EDIT: met wat geaudioprobe ben ik er achter dat de piep ontstaat aan direct na de input buffer (2N3904). Dat zegt niet zo veel dus hier is een SCHEMA (http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/reeza.jpg). Ik heb de transistor al geswapt met een andere 2N3904 maar die piept ook lekker door.

caliban
11 december 2009, 14:59
Oscillatie in het pedaal of zo? Over welke versterker speel je en wat gebeurt er wanneer je aan de versterker zijn knoppen gaat draaien?

Dirk_Hendrik
11 december 2009, 15:34
Oscillatie in het pedaal of zo?
Jep. Probleem zit in de layout waar zwaar gegaint signaal crosstalkt met het schone signaal aan de input. Je hebt dus een feedbackoop gecreeerd. In je layout zul je meer afstand moeten krijgen tussen input en output.

Oscillatie in high gain circuits is een bitch. Been there...




Over welke versterker speel je en wat gebeurt er wanneer je aan de versterker zijn knoppen gaat draaien?
Er verandert helemaal niets..

caliban
11 december 2009, 15:38
Ik heb het schema van die pedaal een tijdje geleden eens bekeken. Ziet eruit als een cascaded preamp uit opamps... Wat is de beste layout voor zulke pedalen?

iWishmaster
11 december 2009, 15:57
Ik heb het schema van die pedaal een tijdje geleden eens bekeken. Ziet eruit als een cascaded preamp uit opamps... Wat is de beste layout voor zulke pedalen?

Er is niet echt een beste layout. Ik ben geen layout expert, maar een paar punten:
-Kabel van input naar eerste gain stage zo kort mogelijk houden en niet langs de gain stages op laten lopen.
-Kabel naar output niet langs gain stages op laten lopen naar de jack toe, maar zorg dat die kabel vrij ligt en weer zo kort mogelijk is.
-Feedback loops (per 'stage') zo klein mogelijk houden en voldoende ver uit elkaar.
-Sporen van verschillende stages zo min mogelijk parallel laten lopen: wanneer ze elkaar moeten kruisen of vlak bij elkaar zitten, probeer ze onder een hoek van 90 graden ten opzichte van elkaar te draaien.
-Voeding van de opamps netjes leggen (parallel en dicht bij elkaar) en goed ontstoren zo dicht mogelijk bij de opamp.

Zo zijn er nog tientallen puntjes waar je op moet letten.

aad
11 december 2009, 17:45
Ik hoop trouwens dat je niet de 74HCU04 hebt gebruikt. Die heeft een spec van max 6volt voeding.

AvU
11 december 2009, 18:32
Ander idee is om de input en outputkabel af te schermen.

cluseau
11 december 2009, 23:15
EDIT: met wat geaudioprobe ben ik er achter dat de piep ontstaat aan direct na de input buffer (2N3904). Dat zegt niet zo veel dus hier is een SCHEMA (http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/reeza.jpg). Ik heb de transistor al geswapt met een andere 2N3904 maar die piept ook lekker door.

Fout zit niet in T1, dit is gewoon een emitter volger en versterkt niet. Daar kan dus ook geen oscillatie optreden. Met S1 in de getekende stand gaat het zeker wel goed he? Je kan proberen de draad van punt één op S1 even los te maken, daar komt de in en uitgang namelijk erg dicht bij elkaar.

De schakeling in het IC lijkt wel een aantal driehoek generatoren. In principe is dit IC gemaakt om logische signalen te inverteren en niet om te versterken. Maar lekker experimenteren is leuk natuurlijk. Neem idd een 4069, die werkt zowel op 5V als op 9V.

Frans.

KoenB
12 december 2009, 13:07
Fout zit niet in T1, dit is gewoon een emitter volger en versterkt niet. Daar kan dus ook geen oscillatie optreden. Met S1 in de getekende stand gaat het zeker wel goed he? Je kan proberen de draad van punt één op S1 even los te maken, daar komt de in en uitgang namelijk erg dicht bij elkaar.

De schakeling in het IC lijkt wel een aantal driehoek generatoren. In principe is dit IC gemaakt om logische signalen te inverteren en niet om te versterken. Maar lekker experimenteren is leuk natuurlijk. Neem idd een 4069, die werkt zowel op 5V als op 9V.

Frans.

Dit is inderdaad een distortion die met inverters werkt. De precieze techniek hierachter begrijp ik niet maar er komt wel een ontzettend lekker distortiongeluid uit. Ik heb de 4069 gebruikt inderdaad, deze chip functioneert prima.

Ik wil de hele schakeling in true bypass zetten, dus ik heb die switch niet geplaatst. Is het misschien verstandig om R30 en C20 dan weg te halen? In mijn optiek zijn het nu slechts storingsvangers



..en tja, als ik dit niet gefixt krijg dan toch maar een andere layout gebruiken


[EDIT]. Ik heb het getest, het maakt geen enkel verschil. Het circuit is bovendien heel ruisend, dit komt vast ook door interne storingen. Ik denk dat ik gewoon een printje ets met de goede layout en het op de goede manier doe ;)

cluseau
12 december 2009, 14:15
Is het misschien verstandig om R30 en C20 dan weg te halen? In mijn optiek zijn het nu slechts storingsvangers



Dat kan je doen als je het toch niet gebruikt maar aan de andere kant vorm die rc combinatie wel een dempende factor voor de ingang van de eerste inverter. En laat het daar nu al verkeerd gaan, want dat is wat je hoort op de emitter van T1. T1 zelf kan niet oscilleren.

Je kan proberen een gewoon capje 100nF parallel over het IC te solderen en wel direct op de voedingsaansluitingen met zo kort mogelijke aansluitingen. Indien nodig ook een elko van 100uF. Deze IC's gaan snel over de rooie als de voeding niet hoogfrequent "dicht" is.

Frans.