PDA

View Full Version : Effect multi of los?



Dimitri92
11 december 2009, 14:28
Heb woensdag m'n eerste buizenamp besteld bij musicstore
Epiphone valve senior :rockon: Met een Celestion 12 inch voor eronder :-)
Nu m'n effecten nog, ik heb bij feedback de boss me70 geprobeerd en was erg tevreden over die sounds echter na wat internetten komt je voor bijv distortion sounds zowat bij iedere artiest bijv de ibanez tubescreamer tegen. Mijn vraag is nu, is het echt beter om door te sparen en losse pedalen te kopen ipv multi-effect pedaal. Gezien de boss 255 nu is bij musicstore en zo'n tubescreamer vanaf 130.
btw mijn gitaren zijn: Vintage v100 en een Refinisht hondo strat met Fender texas specials.

EuroCinema
11 december 2009, 15:13
Verstandig antwoord: hangt ervanaf wat je beoogt. Multi-effecten klinken tegenwoordig prima en als je veel verschillende sounds wilt zijn ze goedkoper en praktischer dan losse pedalen.

Antwoord uit het hart: NEEEEEEEEEEEEE man geen multi-effect, zo'n geil ampje ga je toch lekker over z'n nek jagen met een tof vintage klinkend pedaal!!!!!

Kies zelf maar ;)

robert-gitarist
11 december 2009, 15:40
Mijn antwoord: ga eerst eens een hoop testen en kijk dan wat je het meest bevalt ;)
Test eens een aantal multi effecten uit en een aantal losse pedaaltjes uit.
Ik moet eerlijk zeggen, ik heb de ME50 gehad en die vind ik ngo steeds (ik heb hem helaas niet meer) een enorm goed multi effect. De overdrives en distortions laten te wensen voer maar de modulatie (chorus etc) en delay zijn waanzinng. Ik vrees dat de ME70 ook weel een toffe bak is. Toevallig gister in handen gehad, helaas geen tijd om hem te testen.

Wat je ook kunt doen (en dat heb ik een poos gedaan) gewoon beiden nemen. Ik had toen op mijn pedalboard de ME50 staan en 2 á 3 losse pedalen waaronder en Ibanez Tubescreamer en een distortion van Line6. Werkte prima verder.

Kortom, ga eerst eens een hoop testen en trek je eigen conclusies :)

Luctor
11 december 2009, 18:36
Wellicht is het nog een idee om eerst een tweedehands multi op de kop te tikken en daarmee te gaan spelen tot je een goed beeld hebt wat je eigenlijk wil. Op zo'n multieffect zitten vaak zaken die je bijna niet of nooit gebruikt en er komen effecten naar boven waar je steeds meer mee wil gaan doen. Dan kun je van die effecten altijd nog een betere losse variant kopen.
Maar een tubescreamer is in ieder geval goed om te hebben.

the sure thing
11 december 2009, 18:55
Maar een tubescreamer is in ieder geval goed om te hebben. +1.

Het nadeel van een multi-effect is dat je eigen karakter een beetje KAN gaan ondersneeuwen. Met losse pedaaltjes kun je meer je "eigen sound" op gaan bouwen.

Midwolda
11 december 2009, 19:23
Wellicht is het nog een idee om eerst een tweedehands multi op de kop te tikken en daarmee te gaan spelen tot je een goed beeld hebt wat je eigenlijk wil. Op zo'n multieffect zitten vaak zaken die je bijna niet of nooit gebruikt en er komen effecten naar boven waar je steeds meer mee wil gaan doen. Dan kun je van die effecten altijd nog een betere losse variant kopen.
Maar een tubescreamer is in ieder geval goed om te hebben.

Precies zo heb ik het ook gedaan, goede manier om te ontdekken wat wat doet met je geluid.
Een tweedehands Boss ME-50 gekocht en daar maar eens een tijdlang flink mee stoeien.
Uiteindelijk bleven er een paar effecten over die ik vaak gebruikte, daar ben ik me over gaan informeren
en na wat zoeken en bieden heb ik die los gekocht. (en daar zit inderdaad een TS10 bij... ;) )
Voor de losse effecten een board + case gemaakt, staat bij de versterker.
De ME-50 staat nu op m'n buro naast de monitor, dan kan ik de gitaar zo op de PC aansluiten
en met de gratis Audacity software zit ik dan lekker een beetje te klooien.
Zo groei je er vanzelf steeds meer in.

Dimitri92
11 december 2009, 20:33
Ten eerste, ontzettend bedankt voor alle goeie reacties!
Ik denk dat ik inderdaad eerst maar voor een me50/me70 ga en daar s mee ga stoeien tot ik echt 'mijn' effecten vind en deze later dan kan upgraden/finetunen met losse pedalen.

the sure thing
11 december 2009, 23:04
Ten eerste, ontzettend bedankt voor alle goeie reacties!
Ik denk dat ik inderdaad eerst maar voor een me50/me70 ga en daar s mee ga stoeien tot ik echt 'mijn' effecten vind en deze later dan kan upgraden/finetunen met losse pedalen. En koop dat ding zeker 2e hands! Scheelt je veel geld en ze staan veel 2e hands te koop.

Dimitri92
12 december 2009, 14:36
Dat leek me een beetje link eigelijk?
Ik zal s ff op de gitaarmarkt kijken of er daar staan.

B0UDEWIJN
12 december 2009, 16:44
Waarom link?

Ik sluit trouwens me aan bij eerdere adviezen: koop een multi-effect en kijk wat je vaak gebruikt, dan kun je later aan losse pedaaltjes beginnen.

Dimitri92
12 december 2009, 18:53
Ja weet ook niet zo goed, heb bij zulke dingen altijd beter gevoel t nieuw te kopen?^^

Henri H
12 december 2009, 19:07
Onzin, gewoon even testen bij de verkoper, scheelt je zeker de helft.

Ik heb een combi van een multieffect en twee losse pedalen (dan reken ik m'n Pitchblack niet mee).
Multi-effect is een Rocktron Replifex, goede chorus, redelijke phaser, delays, reverbs, etc.
Ook gebruik ik de Replifex voor volume-boosts.
Dit alles via de FX-loop v.d amp.
Pedalen die voor de amp staan kun je dan lekker op je pedalboard houden.

Maar ik heb ook eerst 3 andere multi-effects gehad (GP-8 en GT-5/8 ).

En inderdaad, bijna elke versterker kan wel een tubescreamer gebruiken.

FruscianteFan
12 december 2009, 20:38
Ja weet ook niet zo goed, heb bij zulke dingen altijd beter gevoel t nieuw te kopen?^^
Effectpedalen zijn niet dingen die na 3 maanden of 2 optredens meteen stuk zijn. Het gros van de pedalen wordt verkocht omdat mensen op zoek zijn naar iets anders (of dat al gevonden hebben), en niet omdat er echt iets mis mee is.

Ik ben het trouwens niet met robert-gitarist eens dat de ME-50 zo denderend goed is. De galm is prima, de delay ook nog wel. De distortions zijn nog wel ok te krijgen, maar liever niet. Bij de modulatie heb ik het idee alleen met de harmonist en de vibrato wat te kunnen. De rest zou ik niet meer willen aanraden, niet sinds ik losse pedalen heb (de ME-50 wordt nu in beide bands gebruikt voor de 2e gitaar).

Dimitri92
13 december 2009, 13:31
Dat is ook welzo, maar zie maar s ff een leuke 2ehands boss me70 in omgeving zeeland te vinden -.-

Henri H
13 december 2009, 13:35
Eindhoven: klikkerdeklik ;) (http://link.marktplaats.nl/300933116)

FruscianteFan
13 december 2009, 16:13
Dat is ook welzo, maar zie maar s ff een leuke 2ehands boss me70 in omgeving zeeland te vinden -.-
Dat is een ander punt, en post is de oplossing!

Dimitri92
13 december 2009, 16:53
Hij hoeft er niet meteen morgen al te zijn, eerst maar s lekker klooien met de Valve senior die er aankomt:cooler: Daar ook nog cabinetje voor bouwen ^^ :)
Daarna Mp en hier in de gaten houden voor leuk 2e handsje:)
Thx all :ok: Kan dicht

Rutger Molenberghs
13 december 2009, 17:53
Als je graag een tubescreamer-achtige hebt maar niet te veel geld wil uitgeven, kijk dan eens naar de Digitech Bad Monkey.