PDA

View Full Version : Ibanez RGT6EX vs Schecter Hellraiser C-1.. (Welke kopen?)



Anacreor
11 december 2009, 13:13
Stel, ik heb een mooi budget van €800. :crazyhappy:

Dan kost de Ibanez RGT6EX €800

http://www.rockpalace.com/product/Ibanez-RGT6EX-Iron-Pewter

En ook de Schecter Hellraiser C-1 (BLK Gloss Black)

http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Schecter-C-1-Hellraiser-BLK-Gloss-Black/art-GIT0016423-000


Dan zou ik een van de 2 willen aanschaffen.. maar ik vraag me af wat nu eigenlijk de beste gitaar is. (Mijn muzieksmaak: Metallica, Avenged Sevenfold, Dimmu Borgir, Amon Amarth, Arch Enemy, Nightwish, Epica, en dergelijke. Dit zijn dan ook allemaal bands waarvan ik graag nummers speel, muzieksmaak voornamelijk gericht op scandinavische metal)

De gitaren hebben allebei de een mooie setje EMG's erin. (IB:81/85, SCH:81/89). Ik heb gehoord dat de EX lijn van Ibanez minder degelijk is dan de gemiddelde Ibanez-standaard vanwege de productie in een andere fabriek in Korea ergens.. Ik weet niet of dit slechts een fabeltje is?

Ik weet echt niet wat ik ermee aanmoet. T zijn allebei mooie metalgitaren in mijn opzicht.. Hoop dat jullie me verder kunnen helpen, wellicht wat mensen met ervaring in deze gebieden, deze gitaren?

Mvg, Michael

McVenco
11 december 2009, 13:22
Ik zie al 1 groot verschil tussen deze 2 gitaren: de Floyd Rose. Lijkt mij toch wel een zwaarwegend punt bij het maken van de keuze.

Puur op uiterlijk zeg ik: Schecter. Ik hou niet zo van die scherpe punten aan de hoorns, en een tremolo is ook niks voor mij.


En verder geldt natuurlijk: ga ze allebei proberen (al zal je even moeten zoeken welke winkel ze op voorraad heeft). Puur op een plaatje gebaseerd een gitaar kopen zou ik nooit doen.

Bram+
11 december 2009, 15:22
De gitaren hebben allebei de een mooie setje EMG's erin. (IB:81/85, SCH:81/89). Ik heb gehoord dat de EX lijn van Ibanez minder degelijk is dan de gemiddelde Ibanez-standaard vanwege de productie in een andere fabriek in Korea ergens.. Ik weet niet of dit slechts een fabeltje is?
Er worden een paar dingen door elkaar gehaald hier, eigenlijk vooral dankzij Ibanez zelf: Eind jaren 80/begin jaren 90 had Ibanez een gitaarserie die 'EX' heette en waar modellen als de EX140 en EX350 onder vallen. Dit waren inderdaad Koreaanse RG-achtige modellen die Ibanez verkocht onder een andere typenaam (EX, kort voor experimental) omdat ze niet zeker waren over de kwaliteit en niet de reputatie van de RG's wilden schaden. Dat bleek achteraf schijnbaar mee te vallen, want er zijn zeker sinds 1994 legio Koreaanse RG's geproduceerd (en verkocht).
Die 'EX' in de typenaam van de RGT6EX heeft in principe niks te maken met die EX series, die staat namelijk voor 'Extreme' en wordt gebruikt voor de meer metal-achtige modellen van Ibanez (zwart, EMG's, sharktooth inlays e.d.). Het is gewoon een RG. Wel een best aardige met een neck-through constructie, mahonie bodydelen en dus inderdaad EMG pups. Die Edge III tremolo is niet het topmodel van Ibanez, maar er zijn ook tevreden gebruikers te vinden hier op het forum. Het grootste verschil is denk ik de brug zoals McVenco al aangaf. Zo'n Floyd Rose-achtige moet wel een bewuste keuze zijn.

Wat betreft die 'een of andere Koreaanse fabriek', volgens mij zijn beide modellen die je daar noemt ook gewoon in Korea gemaakt (Cort fabrieken) :D

deefke666
11 december 2009, 15:37
ik heb een schecter hellraiser, en die werkt perfect voor mij voor de zwaardere muziekstijlen, alleen is de hals een stuk forser dan de ibanez, wat in mijn ogen een voordeel is want ik houd zo niet van die superdunne halzen...

zeker proberen imo

grtz d

caliban
11 december 2009, 15:45
Ik heb ook achter Schecter zitten vissen een tijdje terug. Wat me opvalt is dat de Duitse winkels hem zo goed als nooit in stock hebben, op een paar goedkopere modelletjes na..

deefke666
11 december 2009, 15:53
ja dat heb ik ook opgemerkt, ik heb eigelijk best lang moeten zoeken voor ik een winkel vond die hem kon bestellen....

maar ik vond het de moeite waard om te wachten...
t is echt een droomgitaar voor het geld dat ie kost....

grtz d

Orbis
11 december 2009, 16:30
De laatste keer dat ik er was, had Just Music in Leiden volgens mij een stuk of wat Schecters hangen. Mocht je er dus nog één willen proberen, hoef je niet helemaal naar Duitsland.

caliban
11 december 2009, 16:32
Hier in Leuven bij Leo Caerts hangen er ook een aantal Schecters, zijn niet zo duur, geen idee of hun prijs enigszins goed is.

deefke666
11 december 2009, 16:36
als je eventueel de afstand ervoor over hebt mag je mijn hellraiser altijd eens komen uitproberen hoor ;)

caliban
11 december 2009, 17:10
Bedankt :), voorlopig qua gitaar wel even genoeg geld uitgegeven, pas les paul gekocht, maar toch, als het ervan komt, wil ik zeker eens komen testen.

Mick25
11 december 2009, 17:12
Ik zou gezien je bandkeuze voor de Schecter of iets anders met een vaste brug gaan. Een aantal van de bands die je noemde gebruiken andere stemmingen en omstemmen met zo'n floyd rose van die Ibanez is niet erg handig, dan is een vaste brug makkelijker.

Malle Eppie
11 december 2009, 17:15
Puur uit praktisch oogpunt zou ik de Schecter kiezen. Ik speel soortgelijke muziek en wissel bijna dagelijks van stemming. Gaat een stuk gemakkelijker met een vaste brug dan met Floyd. Of je moet de floyd vastzetten....

mesaman
12 december 2009, 01:11
ik heb een schecter geprobeert ik kende het totaal niet,en het viel me wat tegen.niet dat ze verkeerd zijn maar ik was er niet kapot van.ik vergeleek ze op dat moment met een jackson usa,ibanez prestige en een gibson lp supreme.mischien een oneerlijke vergelijk.de verkoper vond de schecter in de buurt komen van de ibi en jackson,maar d gitaren zijn zeker verschillend dus gewoon cliche matig proberen

GeofJackon
12 december 2009, 01:23
ik heb een schecter geprobeert ik kende het totaal niet,en het viel me wat tegen.niet dat ze verkeerd zijn maar ik was er niet kapot van.ik vergeleek ze op dat moment met een jackson usa,ibanez prestige en een gibson lp supreme.mischien een oneerlijke vergelijk.de verkoper vond de schecter in de buurt komen van de ibi en jackson,maar d gitaren zijn zeker verschillend dus gewoon cliche matig proberen

Eigenlijk moet je dan(denk ik) een USA custom schecter nemen als vergelijking. Zeker als je de prijzen van Jackson USA's bekijkt.

pannekoek
12 december 2009, 01:34
ik zou die ibanez kiezen, geen geschroefde neck, floyd rose, gavere pups.

die schecter c-1 heb ik zojuist naast me. en ik vind hem echt slecht. slechte kwaliteit van hardware, en ik vind de hals ook helemaal niets

Anacreor
12 december 2009, 15:00
Bedankt voor de wat ophelderende comments! Ik denk dat het inderdaad teveel werk is om de Ibanez de hele tijd te hertunen.. Zeker met de muziek die ik speel. Nu kies ik een gitaar niet op uiterlijk, maar ik vind de Ibanez een stuk mooier, en na aardig wat review te hebben gelezen, denk ik dat ik voor de FX-versie ga van de RGT6EX. Zelfde gitaar, behalve de Floyd Rose. Deze is ook een stuk goedkoper, en dat komt me persoonlijk wel een stuk beter uit.

http://www.rockpalace.com/product/Ibanez-RGT6EXFX-Black

Naar mijn mening doet hij niet (veel) onder voor de Schecter :) Ik ga dan ook deze nieuwe keuze binnenkort maar eens uitproberen ^^ Hoop dat ze m in de feedback r'dam op voorraad hebben :]!