PDA

View Full Version : Beginner op effecten gebied, help!



Dommedik
11 december 2009, 10:26
Hallo,

Ik speel nu drie kwart jaar, maar ga nu ook wat vaker in bandjes spelen en dergelijke, en daarvoor zijn bedalen wel makkelijk. Ik heb nu effecten zitten in mijn cube 20x, maar daar heb ik op het podium niets aan. Hoe sluit ik effecten aan, kan dat ook aan mijn versterker? Bestaat er ook een kastje die wisselt tussen de kanalen op mijn versterker? HOe werkt dat allemaal, met die effecten? Alle hulp en info is welkom!

Nitefly7
11 december 2009, 10:46
Hallo,

Ik speel nu drie kwart jaar, maar ga nu ook wat vaker in bandjes spelen en dergelijke, en daarvoor zijn bedalen wel makkelijk. Ik heb nu effecten zitten in mijn cube 20x, maar daar heb ik op het podium niets aan. Hoe sluit ik effecten aan, kan dat ook aan mijn versterker? Bestaat er ook een kastje die wisselt tussen de kanalen op mijn versterker? HOe werkt dat allemaal, met die effecten? Alle hulp en info is welkom!

1 woord: ALLE sticky's op dit forum doornemen ;)
genoeg te vinden over elke vraag ..
gewoon de zoekfunctie gebruiken als ik jou was..!

maar in het kort
- pedalen sluit je aan tussen gitaar en versterker
- kastje voor kanalen = je Cube heeft een footswitch ingang waarmee je tussen kanalen schakelt, én waarmee je de ingebouwde effecten aan/uit zet

de Cube20 ken ik even niet, maar de 30 en de 60 (of 60x/80x) zijn uitstekend geschikt om op een podium te gebruiken..!
ik zit zelf nog altijd te twijfelen om een Cube60 of Cube80 'erbij' te nemen om even snel te jammen e.d....

w.b. effecten; bezint eer gij begint, het is een leuke reis, maar het kan aardig in de papieren lopen;
mijn tip; investeer in een goede gitaar en een goede amp/versterker, eventueel met wat ingebouwde effecten..

een goede amp, met verschillende kanalen is in veel gevallen handiger dan een amp waar je zgn. overdrive/distortion-pedalen gaat aansluiten om 'meer geluidsopties' te krijgen..

HaroldA
11 december 2009, 11:15
Mijn ervaring is dat je basisgeluid veel belangrijker is dan allerlei "special effects"...

Een goede gitaar + (buizen)versterker kun je later altijd eventueel nog aanvullen met een chorus, delay, phaser, booster/overdrive, etc...

Nitefly7
11 december 2009, 13:24
Mijn ervaring is dat je basisgeluid veel belangrijker is dan allerlei "special effects"...

Een goede gitaar + (buizen)versterker kun je later altijd eventueel nog aanvullen met een chorus, delay, phaser, booster/overdrive, etc...

hear hear!

Dommedik
11 december 2009, 15:41
Ik speel ook weinig met distorion hoor. Maar was vooral benieuwd naar zo'n footswitch tussen de 2 kanalen van mijn versterker. Zijn die dingen duur? Dan hoef ik geen losse pedalen aan te schaffen. Al wil ik toch nog wel een bluesoverdrive, maar daar blijft het dan ook bij als ik zo'n footswitch kan krijgen. Bedankt voor de reacties

HaroldA
11 december 2009, 15:52
IMaar was vooral benieuwd naar zo'n footswitch tussen de 2 kanalen van mijn versterker. Zijn die dingen duur?

Heb je een soldeerbout? http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,3431.0.html

Anders is een Boss switch pedaaltje altijd nog een optie:
http://www.roland.com/products/en/CUBE-80X/images/setup_L.jpg

Dommedik
11 december 2009, 17:56
Thanks, een handig plaatje. Iemand misschien een idee wat zo;'n eenvoudig footswitch pedaaltje kost die gewoon aaleen tussen mijn kanalen switcht?

Dommedik
11 december 2009, 18:09
Heb er 1 gevonden, maar er zijn 2 types van: de boss FS-5U
en de boss FS-5L. Het verschil is latch- of momentary-mode of zoiets. Wat houd dat in dan? En is er ook een mogelijk heid dat ik mijn efx (draaiknop)effecten er achter kan krijgen? zou helemaal mooizijn.

Dommedik
15 december 2009, 19:22
Heb een goedkopere optie gevonden. Ben vanmiddag naar de muziek zaak geweest en heb gevraagd om een footswitcher voor mijn cube 20x. Eerst zeiden ze, daar kan alleen die Boss achter. Maar toen ging de verkoop mede werker even vragen voor de zekerheid. En toen vertelden ze mij dat ik veel goedkoper af kon zijn. Namelijk met een Roland DP-2 pedal swicht, voor allerlei instrumenten. En het werkt perfect! 1x drukken en hij switcht! Thans voor jullie hulp