PDA

View Full Version : Headshell + chassis laten maken



iWishmaster
10 december 2009, 22:23
Ik wil al een hele tijd weer zelf aan het bouwen van een versterker beginnen. Een hele tijd geleden heb ik een tiny terror kloon gemaakt, die eerst nogal wat kuren vertoonde, maar is langzaam aan een best leuk versterkertje geworden, die uiteindelijk meer een 'hotrodded 18W' moet worden. Toen heb ik zelf dagenlang zitten boren en dremelen om de gaten in een chassis te krijgen. Aangezien ik niet al te handig ben op dit gebied en tevens (te) weinig gereedschap heb was het toen al een lelijk ding. Dat wil ik geen tweede keer doen.

Ik wil dus een mooi metalen chassis laten maken naar mijn specificaties en tevens een headshell. Waar kan ik zoiets laten maken? Of waar hebben ze veel pre-drilled chassis die ik kan bestellen? Ik heb gekeken bij tube-town, tube amp docter, verelec en nog een paar. Niemand heeft precies wat ik wil, of niet alles wat ik wil. Nico kan bijv. een mooi chassis voor me maken, maar die heeft dan weer geen headshells. Tubetown kan een mooie headshell maken, maar die heeft geen predrilled chassis.
Liefst alles bij één adres, zodat ik zeker weet dat het fatsoenlijk past.

Ik heb redelijk wat eisen:
Headshell: zelfde buitenafmetingen als mijn Bogner Cube, dus +/- 48,5cm breed. Liefst een soort zwarte tolex die veel lijkt op de tolex op mijn cabinet. Verder qua looks een marshall 18W met zilverkleurige piping.

Chassis: 2 switches (aan/uit en standby), pilot light, 3 knoppen (gain, tone, master volume) en 1 input, 2 outputs (8 en 16Ohm), eurostekker chassisdeel, 4 buizensockets (ik gebruik een diodebrug, geen buis), PT, OT, choke ... The works.

Dan nog een punt: ik zoek ook nog een PT, OT en een Choke. Ik gebruik nu een hammond 125SE en TT toroidial 250V. Heeft iemand daar tips voor? Er zijn honderden soorten 18W trafo klonen te vinden heb ik het idee, dus ik zie door de bomen het bos niet meer. En ik bouw geen exacte kloon, maar een moderne variant.

toneblo
11 december 2009, 08:37
leuk idee, ik heb je een mailtje gestuurd.
hou ons i.i.g. op de hoogte!:ok:

iWishmaster
11 december 2009, 10:32
leuk idee, ik heb je een mailtje gestuurd.
hou ons i.i.g. op de hoogte!:ok:

Bedankt alvast, ik stuur je zsm de details, want ik ben wel benieuwd naar prijs etc.

Ik heb Franc van Vernet Amps ook nog even gemailed over de trafo's, die gebruikt Ceriatone, vrij voordelig, maar daar hoor ik gemengde reacties over. Wat zeggen de meer ervaren hobby-bouwers hiervan? Om te beginnen een eenvoudige trafo en evt. later een upgrade, of juist beginnen met een set kwaliteitstrafo's (welke, Mercury Magnetics?)?

Chris Winsemius
11 december 2009, 11:22
Om te beginnen een eenvoudige trafo en evt. later een upgrade, of juist beginnen met een set kwaliteitstrafo's (welke, Mercury Magnetics?)?

Voor mij is het geen hobby maar hier mijn ervaring/mening:
CT is leuk maar het speelt niet inspirerend, beetje muffe klank.
Heyboer, Marstran, MM klinken en spelen beduidend beter. Zelf gebruik ik altijd MMs voor mijn lijn versterkers en ook voor mods.

Verschil is te vergelijken met elementen in een goede gitaar (qua hout/constructie): slechte er uit en goede er in; met trafo's heb je dezelfde impact.

iWishmaster
11 december 2009, 11:32
Bedankt voor je reactie Chris. Probleem is dat ik nog in een vroeg stadium van het ontwerpen ben: ik wil juist veel gaan experimenteren met ... eigenlijk bijna alles. Ik twijfel hoever ik van het originele circuit van de 18W ga afwijken en of die trafo straks nog wel toereikend is. De OT waarschijnlijk wel, maar de PT specs zouden wel eens kunnen veranderen ivm een andere B+, diodebrug of gebruik van choke.

Chris Winsemius
11 december 2009, 14:21
Ok.

Kun je misschien aangeven welke amps/circuit er op "je lijst" staan, eventueel met benodigde B+ spanningen. In het algemeen kun je met cathode-biased EL84s uitgaan van een B+ tussen de 320 en 390 Volt (waardes circuit schelen dan wel).

iWishmaster
11 december 2009, 15:05
Amps op mijn lijst? Als 'inspiratiebronnen' neem ik aan:
-Orange Tiny Terror: trafo 230-0-230: dus ~325vdc (in de 15Watt mode)
De TT is gebaseerd op de Vox AC15, weet zo even niet wat daar de B+ is.
-Marshall 18W: 250-0-250, dus ~350vdc, maar wordt wat minder door de buizengelijkrichter neem ik aan?

Tussen die twee zal het voornamelijk gaan waarschijnlijk, maar ik wil ook nog met wat andere zaken gaan experimenteren (negative feedback bijvoorbeeld). Een verschil: ik wil een flinke hoeveelheid preamp gain op normaal volume (PPIMV) zoals de tiny terror, maar toch redelijk wat clean headroom over houden zoals de 18W. Ik heb al wat ideëen in een schema gezet, maar ik wil eerst de basis goed krijgen.

Echt schokkend veel verwacht ik (zeker in de eerste instantie) niet te willen veranderen aan de B+, maar wanneer ik tussen de 320~350 zou kunnen experimenteren zou dat leuk zijn ...

Chris Winsemius
12 december 2009, 10:16
325V lijkt mij ook ok voor AC15 en 18 Watt

Qua headroom: 20 Watter heeft beduidend meer headroom dan de 18 Watter maar ander circuit en 'n hogere B+.

guitaraddict
12 december 2009, 10:45
Bruce Collins adviseert 320 -330 volt voor el84's voor de beste sound en ik ben het met hem eens.

Heb het uitgeprobeerd : van 380 volt naar ongeveer 320 met zeners ( bij gebrek aan een juiste trafo).

Jimwoud
12 december 2009, 12:14
Kijk eens op www.ampmaker.com, die heeft een 18watt kit, maar je kunt daar ook chassis en trafo's los kopen. Er staan ook links bij om een headshell te bestellen.

Ik ben met die 18watt kit bezig van hem. Als die het doet, dan zit ik ook aan een MV of PPIMV te denken. Maar hij moet het eerst maar eens gewoon gaan doen.

succes

Chris Winsemius
12 december 2009, 12:40
Bruce Collins adviseert 320 -330 volt voor el84's voor de beste sound en ik ben het met hem eens.

Heb het uitgeprobeerd : van 380 volt naar ongeveer 320 met zeners ( bij gebrek aan een juiste trafo).

Is sterk afhankelijk van het type circuit maar AC15s en 18 Watters vind ik zelf ook het lekkerst rond die spanning klinken.

Franc
12 december 2009, 13:09
CT is leuk maar het speelt niet inspirerend, beetje muffe klank.
Heyboer, Marstran, MM klinken en spelen beduidend beter. Zelf gebruik ik altijd MMs voor mijn lijn versterkers en ook voor mods.


Chris, ik zou het toch fijn vinden als je dit iets zou kunnen nuanceren.
Ook Nik werkt continu aan verbeteringen in zijn trafo's, dus op welke trafo's en uit welk jaar baseer jij precies je mening?

Ik heb al vele amps gebouwd met trafo's van Ceriatone en krijg alleen maar positieve reacties van mijn klanten.

Verder no hard feelings hoor en ik zeg dit niet om iets te verkopen, maar als iemand iets roept over Ceriatone trafo's, kun je wachten op de standard (afkeurende) reactie van Chris en dat vind ik toch een beetje jammer :)

erwin_ve
12 december 2009, 13:55
Chris, ik zou het toch fijn vinden als je dit iets zou kunnen nuanceren.
Ook Nik werkt continu aan verbeteringen in zijn trafo's, dus op welke trafo's en uit welk jaar baseer jij precies je mening?

Ik heb al vele amps gebouwd met trafo's van Ceriatone en krijg alleen maar positieve reacties van mijn klanten.

Verder no hard feelings hoor en ik zeg dit niet om iets te verkopen, maar als iemand iets roept over Ceriatone trafo's, kun je wachten op de standard (afkeurende) reactie van Chris en dat vind ik toch een beetje jammer :)

Laat ik dan maar een duit een het zakje doen:
ervaring;met 2 overtone specials uit 2008. Beide zijn de OT en choke vervangen door MM. Alsof er een lappendeken van de speakercab is afgevallen!
Verder is de kwaliteit van de ceriatone elco's om te huilen. Ik had 3 elco's met ernstig afwijkende waardes; ipv 5uF oa. 1 uF op de cathode. Laat zich raden wat dat uiteindelijk met je sound doet.
De rest van Ceriatone(carbon film weerstanden, OD caps, chassis,pots en eyelet board) zijn van prima kwaliteit IMO.

flo123
13 december 2009, 12:05
Tubetown kan een mooie headshell maken, maar die heeft geen predrilled chassis.
Misschien is dit wat:

TT-Chassis Marshall 18 Watt Plexi, predrilled

http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p3646_TT-Chassis-Marshall-18-Watt-Plexi--predrilled.html

Product No.: ch-ma18w
Marshall 18 W Plexi Style Chassis
WxHxD: 463 x 63 x 165 mm
Material: 2 mm Aluminium, welded
Predrilled
6 x Noval sockets
1 x capacitors
1 x power transformer

59,00 EUR

guitaraddict
13 december 2009, 13:23
Is 2mm aluminium . En geen afbeelding, ik zie altijd graag wat ik koop.

Zelf ben ik ook op zoek naar een goed chassis maar dan in 3 mm aluminium en liefst gelast in de hoeken en bestigingsmoeren.

Kent iemand een bedrijf die dit kan maken en niet te duur ?

toneblo
13 december 2009, 13:38
Ongelofelijk spammen:


check m'n sig!

guitaraddict
13 december 2009, 14:10
http://i291.photobucket.com/albums/ll291/snofal/chassisGiablosm.jpg

Maar zo te zien zijn de hoeken niet gelast, wel ?

En lever je ook custom maten ?

toneblo
13 december 2009, 14:14
Kijk!
Heden ten dage zijn de hoeken dus wel afgelast, maar goed, daar moet nog een foto van geplaatst. ;)
Naast het werken neemt zo'n site onderhouden ook wel wat tijd in beslag, en ik moet immers kiezen..!

Bedenk het zo, als jij een lay-out hebt, kan het wel gesneden en gelast worden!
Ook polijsten van Alu is een mogelijkheid.
Maar goed, doe verder anders even via mail i.v.m. spammen enzo...

iWishmaster
13 december 2009, 15:22
Misschien is dit wat:

TT-Chassis Marshall 18 Watt Plexi, predrilled

http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p3646_TT-Chassis-Marshall-18-Watt-Plexi--predrilled.html

Product No.: ch-ma18w
Marshall 18 W Plexi Style Chassis
WxHxD: 463 x 63 x 165 mm
Material: 2 mm Aluminium, welded
Predrilled
6 x Noval sockets
1 x capacitors
1 x power transformer

59,00 EUR

Dat chassis gaat uit van de exacte 18W specs. Ik maak een 1-kanaals versie met maar 1 input en nog wat andere verschillen.

guitarnijboer
13 december 2009, 19:14
Ik heb twee jaar geleden een versterker gebouwd. Het chassis heb ik toen via Nico laten maken die mijn idee omzette in een gedetailleerde technische tekening. Al met al viel de prijs reuze mee en ik had meteen alle gaten precies waar ik wilde.

Qua trafo's gebruik ik zelf altijd oude onderdelen. (jaren 60 / 70) Een oude en kapotte buizenversterker is soms voor erg weinig te koop, zeker als het oorspronkelijk geen gitaarversterker is. Twee trafo's en een smoorspoel heb je dan al voor een paar tientjes en vaak beter dan vrijwel alles wat tegenwoordig wordt gemaakt. Trafo sets zie je ook wel op MP.

Als je nieuw wilt kopen kun je beter meteen voor een beetje kwalteit gaan denk ik. Iedere upgrade betekent ook dat je iets wat je eerder heb gekocht gaat vervangen. Dat geld ben je dus kwijt.

toneblo
13 december 2009, 19:27
Iedere upgrade betekent ook dat je iets wat je eerder heb gekocht gaat vervangen. Dat geld ben je dus kwijt.

Niet helemaal mee eens, iets wat je gaat upgraden doe je niet omdat je dan je geld kwijt bent....
Dat doe je, neem ik aan, omdat je voelt dat er meer uit te halen is dan dat er in zit.
Hoeft niet per definitie minder waard te worden dan.

guitarnijboer
14 december 2009, 13:40
Niet helemaal mee eens, iets wat je gaat upgraden doe je niet omdat je dan je geld kwijt bent....
Dat doe je, neem ik aan, omdat je voelt dat er meer uit te halen is dan dat er in zit.
Hoeft niet per definitie minder waard te worden dan.

huh? Als je eerst een 'B' merk koopt een tijdje speelt en vervolgens gaat upgraden naar een duurder en kwalitatief beter 'A' merk dat ben je toch veel goedkoper uit als je meteen het 'A' merk had gekocht. Dat bespaart je namelijk de kosten van het 'B' merk.

Zo moeilijk is dat toch niet...

toneblo
14 december 2009, 16:15
Daar leer je minder van...
Het is wel een feit dat wanneer je wat wilt leren, het zelf ervaren gewoon een paar munten extra kost!

En als die ge-upgrade b-versie je bevalt, heb je echt geen kat in de zak toch?!

Chris Winsemius
14 december 2009, 16:43
Even hard op denkend:

chassis en kast zijn in NL zeker betaalbaar (en zelfs op maat) te verkrijgen
bezuinig niet op trafo's
zorg voor ruimte ivm. veranderingen en tweaken
bouw het RUSTIG en netjes op, bijvoorbeeld niet "ff de laatste dingetjes afraffelen"

iWishmaster
15 december 2009, 13:05
Ik ben nog even aan het 'winkelen' her der en het is op zich redelijk betaalbaar allemaal. Er zit wel een prijskaartje aan het feit dat het toch wel helemaal custom made is allemaal, maar dan heb je ook wat :).

Trafo's ben ik nog niet helemaal over uit: even snel rekenen aan mijn geschetste schema levert mij een hogere B+ op als de 18W. De 250-0-250 trafo van de 18W levert bij mij met een diode gelijkrichter ~350VDC, waar de 18W rond de 325VDC zit. Dat resulteerd eerder in ~20W.

Stel ik neem de Mercury Magnetics trafo's: dan worden dat de 20W PT en OT. Met wat aanpassingen in de voeding (choke erbij en extra weerstanden om het plate voltage voor de eerste 2 gain stages wat te verlagen / kunnen variëren) kom ik volgens mij een heel eind. Even snel rekenen kom ik dan al snel richting de 400$ voor een set trafo's. Terug naar euro's rond de 300 euro, niet heel weinig. Heyboer pakt volgens mij al een stuk goedkoper uit (bij allparts.co.uk richting de 120 pond +verzendkosten= 150euro).

Zijn er andere alternatieven die in Europa te krijgen zijn? Scheelt me een hoop tijd en verzendkosten; vorige keer 4 weken moeten wachten op een trafo uit de US à 75 dollar verzendkosten. Ik wil best wat investeren, maar het hoeft nu ook weer niet allemaal top notch boutique spul te zijn ...

fredjuh
15 december 2009, 17:54
Ik heb mijn trafo's uit een oude hammond-orgelversterker waar de preamp uit was gesloopt. 40 euro, mooie buizen en trafo's. Probeer iets te vinden op marktplaats zou ik zeggen. K zag laatst nog een ouwe 100Watter staan voor een duppie. Zo heb je al gauw een flinke gitaarversterker voor weinig. Maar: weet wel wat je koopt!

flo123
15 december 2009, 18:17
Zijn er andere alternatieven die in Europa te krijgen zijn? Scheelt me een hoop tijd en verzendkosten; vorige keer 4 weken moeten wachten op een trafo uit de US à 75 dollar verzendkosten.

Ik heb hier een OT besteld (Duitsland 20 euro verzendkosten):
http://ig-transformatoren.com/marshall_output_transformers.html

Zie ook:
http://ig-transformatoren.com/marshall-mains-transformers.html

iWishmaster
16 december 2009, 12:04
Ik heb hier een OT besteld (Duitsland 20 euro verzendkosten):
http://ig-transformatoren.com/marshall_output_transformers.html

Zie ook:
http://ig-transformatoren.com/marshall-mains-transformers.html

Die power transformer is 290-0-290 (secundair), dat zou een B+ van dik 400VDC opleveren. Dat is sowieso teveel. Mercury Magnetics geeft geen specs op de site, ik zal ze eens mailen. Ik dacht dat de 18W trafo 250-0-250V was? Zit er dan nog verschil in met de 20W marshall?

nico verduin
16 december 2009, 12:29
Anders Chris (CMW) ff vragen. Hij verkoopt Mercury Magnetics.

Chris Winsemius
16 december 2009, 12:30
Die power transformer is 290-0-290 (secundair), dat zou een B+ van dik 400VDC opleveren. Dat is sowieso teveel. Mercury Magnetics geeft geen specs op de site, ik zal ze eens mailen. Ik dacht dat de 18W trafo 250-0-250V was? Zit er dan nog verschil in met de 20W marshall?

Ik heb ze hier liggen en zal de specs even bekijken maar de 18 Watt PT (origineel en MM) is NIET hetzelfde als de 20 Watt PT en de OTs verschillen ook.

Ingo
16 december 2009, 12:39
Die power transformer is 290-0-290 (secundair), dat zou een B+ van dik 400VDC opleveren. Dat is sowieso teveel. Mercury Magnetics geeft geen specs op de site, ik zal ze eens mailen. Ik dacht dat de 18W trafo 250-0-250V was? Zit er dan nog verschil in met de 20W marshall?

Hello

290-0-290 Volts with an EZ81 rectifier tube will give only around 330 Volts DC. The original RS Hygrade PT for the Marshall 18 Watt and 20 Watt amplifiers came with 300-0-300 Volts on the secondary.

http://www.ig-transformatoren.com/radiospares-gallery.html

Kind regards
Ingo

iWishmaster
16 december 2009, 12:47
Ik heb ze hier liggen en zal de specs even bekijken maar de 18 Watt PT (origineel en MM) is NIET hetzelfde als de 20 Watt PT en de OTs verschillen ook.

Mmm. Dan zal ik sowieso een andere PT moeten zoeken omdat ik een diodegelijkrichter gebruik. Heeft de 20W dan een zoveel hogere b+ als de 18W?

Ik stuur je anders wel even een mailtje Chris.

fredjuh
16 december 2009, 18:19
je kunt ook gewoon een weerstand in serie met de diodes zetten. Dan compresst ie zelfs ongeveer als een buizengelijkrichter. De anodeweerstand van een EZ81 is 150 ohm bij 100mA. Zonder choke moet de secundaire impedantie van de trafo aangevuld worden tot 2x200 Ohm. De secundaire impedantie van je trafo kun je met een rekenmachine en een multimeter bepalen.

don marco
16 december 2009, 18:45
Hoiii

Tubetown heeft ook nog een zwart chassis dat aan uw eisen voldoet.. Niet te breed, Genoeg gaten overal.. Ge moet gewoon een frontje laten maken en klaar..
Als ge liggende PT hebt zal er wel nog een gat in moeten worden gemaakt..

http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p3647_TT-Chassis-Steel--black---predrilled.html

En 3mm dik?? waarom is dat goed? 2mm is meer dan voldoende, dat ding weegt toch niks.

iWishmaster
16 december 2009, 20:18
Hoiii

Tubetown heeft ook nog een zwart chassis dat aan uw eisen voldoet.. Niet te breed, Genoeg gaten overal.. Ge moet gewoon een frontje laten maken en klaar..
Als ge liggende PT hebt zal er wel nog een gat in moeten worden gemaakt..

http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p3647_TT-Chassis-Steel--black---predrilled.html

En 3mm dik?? waarom is dat goed? 2mm is meer dan voldoende, dat ding weegt toch niks.

Mjah, op zich isie bijna goed, maar zo heel veel duurder is het niet om het helemaal precies op maat te laten maken en dan heb ik er geen werk mee en de garantie dat het past in de headshell.

iWishmaster
18 december 2009, 09:01
Ik heb ze hier liggen en zal de specs even bekijken maar de 18 Watt PT (origineel en MM) is NIET hetzelfde als de 20 Watt PT en de OTs verschillen ook.

Chris, ik heb je een mail gestuurd over de trafo's: verkoop je ook Mercury Magnetics of alleen voor eigen gebruik?