PDA

View Full Version : I like "lakken (en plakken)"



spirit
10 december 2009, 18:52
In tegenstelling tot een een aantal mede forum-ers die zich toerekenen tot het "I hate lakken gilde", heb ik géén hekel aan. Na reeds een aantal planken gelakt te hebben in dekkende en metallic kleuren, vond ik het tijd worden voor iets nieuws.

Mijn zelfbouw "telemaster" gelakt, en beplakt met faded red paisley. Op de foto is de body nog niet afgelakt met blanke lak, en ook het kunstlicht doet de kleur niet tot zijn recht komen, maar toch zovast wat foto's.

Komend weekend aflakken, dan zal ik ook wat foto's bij daglicht nemen.

http://i83.photobucket.com/albums/j297/Extra71/DSC05934.jpg
http://i83.photobucket.com/albums/j297/Extra71/DSC05931.jpg

Kakihara
10 december 2009, 19:02
Schitterend ! Big thumbs up!

Martijn-w
10 december 2009, 19:05
Picknickgitaar :ok:

budje
10 december 2009, 19:38
Wow! :crazyhappy::crazyhappy::crazyhappy::crazyhappy:

GTRMitchell
10 december 2009, 20:26
Normaal post ik niet zo snel een berichtje, maar nu moest ik toch gewoon even zegen dat dit er echt super vet uit ziet!!!:crazyhappy:

aaronstonebeat
10 december 2009, 21:06
Wow, dat ziet er overtuigend uit!
Wat is dat paisley voor spul?

Groeten van de andere club ;)

McVenco
10 december 2009, 22:05
GAAHAAAAF!!! :mmmm:

oigun
10 december 2009, 22:15
Ziet er goed uit!! Waarom geen hele "volg het bouwproces " thread?
Ik heb een soort haat/liefde verhouding mbt lakken. Als het mooi geworden is vind ik het echt kicken maar tijdens het lakken komt er altijd wel ergens een "schaamhaar " in de lak:seriousf: En het schoonmaken van de spuit vind ik ook vervelend.

Ike57
10 december 2009, 22:24
Knap gedaan! Ik ben ook wel benieuwd wat dat nou voor spul is. Is het alleen op de top geplakt?




..... een "schaamhaar " in de lak ..... het schoonmaken van de spuit ......

NEEEE - ik ga die vraag niet stellen .......!!!!! :seriousf:

spirit
10 december 2009, 22:53
Thanks voor de positieve reacties.

Het Paisley is gewoon een printje op (dik)papier. Ik had materiaal gevonden, wat als 2 druppels water lijkt op het orginele spul, wat Fender ook heeft gebruikt voor hun Japanse paisley RI, helaas bleek het niet mogelijk de print daarop af te drukken. Die folie is zilverachtig, en gezien dat de printerinkt in feite transparant is, kreeg je hele rare vage kleuren, een afruk op dat spul kan alleen met een zeefdruk techniek, omdat daar dan verf voor wordt gebruikt.

Nu had ik het dus afgedrukt op een dikke kwaliteit gebroken wit papier, en daarna op de body geplakt met contactlijm. Probleem was wel de dikke randen weg te werken, die heb ik dus geplamuurd en gelijk geschuurd. Op de foto is nog vaag de omtrek van het papier te zien, in real life zie je het amper en wanneer er blanke lak op zit denk ik dat het helemaal niet meer zichtbaar is.

De print is overigeens alleen op de voorzijde aangebracht. er komt een transparante slagplaat overheen.

@oigun: Mijn bouwproces wijkt niet of nauwelijks af van wat er regelmatig gepost wordt, enkel heb ik gebruik gemaakt van de o'brain (of hoe ie ook heet) methode om de body en cavaties uit te frezen. Dit door het missen van een bovenfreesmachine, en de methode bevalt me eigenlijk ook wel. Komt ook nog eens bij dat ik vaak "vergeet" foto's te maken tijdens het bouwen.

JurjenYarr
10 december 2009, 23:32
Thanks voor de positieve reacties.

Het Paisley is gewoon een printje op (dik)papier. Ik had materiaal gevonden, wat als 2 druppels water lijkt op het orginele spul, wat Fender ook heeft gebruikt voor hun Japanse paisley RI, helaas bleek het niet mogelijk de print daarop af te drukken. Die folie is zilverachtig, en gezien dat de printerinkt in feite transparant is, kreeg je hele rare vage kleuren, een afruk op dat spul kan alleen met een zeefdruk techniek, omdat daar dan verf voor wordt gebruikt.

Nu had ik het dus afgedrukt op een dikke kwaliteit gebroken wit papier, en daarna op de body geplakt met contactlijm. Probleem was wel de dikke randen weg te werken, die heb ik dus geplamuurd en gelijk geschuurd. Op de foto is nog vaag de omtrek van het papier te zien, in real life zie je het amper en wanneer er blanke lak op zit denk ik dat het helemaal niet meer zichtbaar is.

De print is overigeens alleen op de voorzijde aangebracht. er komt een transparante slagplaat overheen.

@oigun: Mijn bouwproces wijkt niet of nauwelijks af van wat er regelmatig gepost wordt, enkel heb ik gebruik gemaakt van de o'brain (of hoe ie ook heet) methode om de body en cavaties uit te frezen. Dit door het missen van een bovenfreesmachine, en de methode bevalt me eigenlijk ook wel. Komt ook nog eens bij dat ik vaak "vergeet" foto's te maken tijdens het bouwen.

werkt dat? lak op papier?

aaronstonebeat
10 december 2009, 23:40
Papier is ook hout. Ik gok van wel.

rinaldo
11 december 2009, 09:53
ik heb ooit een fotolame fender stratocaster gehad, waar een prachtige print op zat van een flamed maple topje. het zag er erg goed uit, maar op den duur kwamen er allemaal barsten in de lak, en ik heb mij laten vertellen dat het kwam omdat het foto papier onder de lak begon te werken, waardoor er dus barsten in de lak terecht kwamen.

ik weet niet of dat bij jouw ook het geval zal zijn,maar ik heb indertijd meerdre van die strats gezien die ook min of meer hetzelfde euvel hadden.

hanz777
11 december 2009, 13:27
Ziet er netjes uit die gitaar:crazyhappy:
Misschien een ideetje voor mijn volgende zelfbouw:)
Vraag me trouwens af wat ze bij deze tutorial gebruiken:
http://www.projectguitar.com/tut/mat.htm

Ziet er niet echt als papier uit vind ik, eerder een beetje kunststof achtig.
Gaat misschien ook niet werken zoals rinaldo zegt.

Pirate
11 december 2009, 13:55
ziet er leuk uit, wat je ook kan doen is epoxy en dan een stof
dit word wel gebruikt bij het maken van longboards om met glasvezel te versterken, maar je kan ook gewoon een stukje gordijn of tvshirt op plakken dan :)

jimihattricks
12 december 2009, 12:38
aaargh paisley is KILLER! fantastisch mooi dat iemand anders daar ook zo over denkt