PDA

View Full Version : effecten voor allround top100 band



jacobhdejong
10 december 2009, 13:46
Beste mensen,

Ik ga binnenkort in een top100 band spelen.
Nou ben ik eigenlijk op zoek naar professionele multi-gitaareffecten.
Iets wat waanzinnig realisch klinkt en toch in banken is op te slaan.
Daarnaast zou het handig zijn als ik on-stage toch nog wat kan veranderen.
Dus het liefst ook iets met draai knoppen.
Ook heb ik ooit gehoord dat er effecten zijn waarvan je de specifieke gitaarfx kan downloaden en zo in je fx-unit kan zetten.
Zoiets zoek ik dus. Handig, gebruiksvriendelijk, usb, draaiknoppen.
Geld is in eerste instantie niet het probleem.

Misschien heeft iemand suggesties.
Of misschien mensen die ook in een top100 band zitten, en die willen
vertellen wat hij/zij gebruikt/gebruiken.

Alvast bedankt

Grtn Jacob:lp:

Aca Ilic
10 december 2009, 13:52
gewoon een of andere line 6 modeling amp kopen......

jacobhdejong
10 december 2009, 13:55
gewoon een of andere line 6 modeling amp kopen......

Nou het is zo dat ik over een twinamp speel, en dat bevalt qua geluid erg goed. Ik zou dus graag die twin behouden en daar gewoon fx aan toe willen voegen.

Gr J

Aca Ilic
10 december 2009, 14:04
Nou het is zo dat ik over een twinamp speel, en dat bevalt qua geluid erg goed. Ik zou dus graag die twin behouden en daar gewoon fx aan toe willen voegen.

Gr J

+1 voor Twin amp, goede amp ik zou deze ook behouden ( ondanks die 36 kg en 100 watt power waar je misschien in een top 100 band te veel aan hebt).

ik kan je verder helaas niet helpen ik ben meer " losse pedalen man".....

Yek1
10 december 2009, 14:34
Heeft die Twin een effects loop of gaan alle effecten vóór de amp?

Op multifx-gebied zijn er in het midden- en hogere segment ongeveer de volgende keuzes:

Floorbased: Boss GT 10, TC Electronic Nova System of G-System, Line 6 M9 of M13 of Pod X3 Live.

Rackbased (je hebt wel een effects loop nodig): Boss GT Pro, Digidesign Eleven, Fractal Design Axe-Fx, TC Electronic G-Major 2, Digitech 1101, Pod X3 Pro.

Als je het compact wilt houden zou ik voor de M13 gaan.

jacobhdejong
10 december 2009, 14:50
+1 voor Twin amp, goede amp ik zou deze ook behouden ( ondanks die 36 kg en 100 watt power waar je misschien in een top 100 band te veel aan hebt).

ik kan je verder helaas niet helpen ik ben meer " losse pedalen man".....

Join the club!!

jacobhdejong
10 december 2009, 14:54
Heeft die Twin een effects loop of gaan alle effecten vóór de amp?

Op multifx-gebied zijn er in het midden- en hogere segment ongeveer de volgende keuzes:

Floorbased: Boss GT 10, TC Electronic Nova System of G-System, Line 6 M9 of M13 of Pod X3 Live.

Rackbased (je hebt wel een effects loop nodig): Boss GT Pro, Digidesign Eleven, Fractal Design Axe-Fx, TC Electronic G-Major 2, Digitech 1101, Pod X3 Pro.

Als je het compact wilt houden zou ik voor de M13 gaan.

Ik heb idd een send en return.
Heb je zelf ervaring met bovegenoemde fx?
Misschien meer mensen die ervaring hebben met bovengenoemde.
Het moet ook een beetje gebruiksvriendelijk zijn.
Ik heb weinig zin om maanden in de boeken te zitten.
Ik doe thuis veel met de boss ME50. Deze werkt erg intiutief.
Zoiets zou ik graag hebben. Maar dan betere kwaliteit en USB

Marshallover
10 december 2009, 15:08
Ik heb idd een send en return.
Heb je zelf ervaring met bovegenoemde fx?
Misschien meer mensen die ervaring hebben met bovengenoemde.
Het moet ook een beetje gebruiksvriendelijk zijn.
Ik heb weinig zin om maanden in de boeken te zitten.
Ik doe thuis veel met de boss ME50. Deze werkt erg intiutief.
Zoiets zou ik graag hebben. Maar dan betere kwaliteit en USB

Als je persé USB wilt valt de nieuwe ME70 van Boss al af. Je houdt dan überhaupt niet veel over. De GT10 van Boss heeft USB en is zeer veelzijdig en gebruiksvriendelijk (nadat je thuis alle presets voor je geluiden hebt ingesteld)

De PD X3 Live heb ik zelf vaak geprobeerd en vooral de kwaliteit van de geluiden viel me bij dit floorboard erg mee. Ook hier weer USB.

De M9 en de M13 vind ik qua geluiden super maar vind ze een draak om te bedienen.

jacobhdejong
10 december 2009, 15:16
Ok. En de bediening van de pod ?
was die beter?
USB wil ik vooral omdat je dan nog eens wat presets kan overgooien.
Het schijnt dat er via forums wel eens het een en het ander word gedaan.
Lijkt me een leuke manier om wat dingetjes te delen.

Gr J

Marshallover
10 december 2009, 15:21
Wat ik zelf altijd met multi-effecten heb gehad is dat je even door de handleiding heen moet en de shit (factory-presets etc.) eruit moet gooien en gewoon je eigen geluiden erin moet zetten. Als je bijvoorbeeld 4 presets hebt per bank en je hebt 50 banken kun je overwegen om, als je niet meer dan 50 nummers speelt, op elke bank de presets per nummer in te stellen. Dus heeft elk nummer z'n eigen bank en dus z'n eigen nummer in je multi-effect. Easy!

dunnoaname
10 december 2009, 15:24
Qua klank van de effecten zelf is denk ik line 6 m9 of m13 wat je zoekt.

Als je ook versterkermodellen nodig hebt moet je het ergens anders zoeken. Met hardware voor modeling heb ik nauwelijks ervaring. Ik heb wel een aantal shows gedaan (in het theater) met GuitarRig 3 op mijn macbook en een midicontroller. Hiermee had ik erg veel sounds ter beschikking die ook goed klonken. Toch is dat niet de ideale rig voor in een top 100 band denk ik. Te kwetsbaar en opbouwen/afbreken duurt te lang.

jacobhdejong
10 december 2009, 15:27
Ok. Ja dat denk ik ook.
Ik wil eigenlijk ook erg graag het buizengeluid behouden.
Hoe zijn overigens de distortion van de M9/13?
Mijn ervaring is dat bij de multfx dat meestal erg bagger is.

dunnoaname
10 december 2009, 16:21
Ok. Ja dat denk ik ook.
Ik wil eigenlijk ook erg graag het buizengeluid behouden.
Hoe zijn overigens de distortion van de M9/13?
Mijn ervaring is dat bij de multfx dat meestal erg bagger is.

Ik heb het nog niet zelf geprobeerd maar op Harmony Central lijken mensen behoorlijk weg van de RAT simulatie en de tubedriver simulatie.

jacobhdejong
10 december 2009, 16:33
Ik heb het nog niet zelf geprobeerd maar op Harmony Central lijken mensen behoorlijk weg van de RAT simulatie en de tubedriver simulatie.

Jullie hebben me wel overtuigd ik ga m binnenkort uitproberen.
Ik hoop dat ik m kan begrijpen. Ik ben namelijk niet ontzettend handig met dat spul.

Yek1
10 december 2009, 16:45
Meevaller voor je is dat je je Send/Return waarsch niet nodig zal hebben. Omdat je versterker clean is, de od's uit het multifx kan halen en delay en reverb erachter kan plaatsen. Dus geen '4 kabel methode' en geen last van een evt. instr/line level probleem.

jacobhdejong
10 december 2009, 17:02
Meevaller voor je is dat je je Send/Return waarsch niet nodig zal hebben. Omdat je versterker clean is, de od's uit het multifx kan halen en delay en reverb erachter kan plaatsen. Dus geen '4 kabel methode' en geen last van een evt. instr/line level probleem.

Ok! Ja de od uit de twin amp is niet echt super, dus waarschijnlijk gebruik ik die van de line 6. Ben jij een gebruiker? Of heb jij hem al eens getest?
Wat waren jou bevindingen?

Grt J

Yek1
10 december 2009, 17:07
Ik heb de M13 gehad, doorverkocht aan m'n mede-gitarist omdat ik al veel aparte pedalen had. Hij gebruikt 'm nu, mn over de laatste software-update is ie heel tevreden (nu ook een wah en zo). En de zanger gebruikt een M9.

Stel dat ik - qua pedalen - opnieuw zou beginnen, zou ik zeker voor die route gaan. Er is nog ruimte voor verbetering (bv. line level bij gebruik in effects loop en dat soort dingen), maar het is uitgebreid, super praktisch, draagbaar en kwalitatief meer dan voldoende. De M13 als alles-in-een oplossing, of de M9 i.c.m. enkele andere losse pedaaltjes.

jacobhdejong
10 december 2009, 17:20
Ah bedankt.
Ik ben benieuwd hoe die klinkt om mijn twin.

BeeJee
10 december 2009, 19:22
Overweeg een Line6 m13. Deze kun je tegelijkertijd zowel voor als na de preamp aansluiten. Superveelzijdig, enorm eenvoudig te bedienen, erg goede sounds en laat je originele geluid ook goed intact. Heeft geen usb, maar met midi kun je hem ook aan een pc hangen voor presets in en uitladen. Na de laatste firmware update (ook via midi) is ie echt helemaal te gek en heb je alle fx (en meer) die je ooit nodig kunt hebben.

ACSlater
10 december 2009, 20:04
De M9 en de M13 vind ik qua geluiden super maar vind ze een draak om te bedienen.

Dan vraag ik me toch af of je ze ooit wel eens hebt geprobeerd?

@TS: de M13 is net zo makkelijk als de Boss ME50 (heb ik ook gehad) alleen je kunt er veel meer mee.

rammybully
10 december 2009, 22:45
Ik heb hetzelfde!!

Ik houd van een goed clean buizengeluid als basis. FENDER geluid!!
Ook ik gebruik dit in een top100 band.

Als je echt van deze sound is het denkik lastig te wennen aan een digitale multiffect in welke vorm dan ook, omdat je toch niet de sound krijgt die je wilt.
De enige manier zou zijn een G-system met aangesloten Nova Drive (omdat in de G-system geen od/dis zit)

Je komt dus uit op losse pedalen..... Ook ik kwam daar op uit.
Het belangrijkste is om het zo simpel mogelijk te houden en toch een zo breed mogelijke sound neer te kunnen zetten.
Ik gebruik het volgende:

Basis: Fender Bandmaster
Pedalen:
TC Electronic Nova Drive met G-switch
-18 analoge od en/of dist presets over 6 banken (3 per bank)

Line 6 dl4
-Mooie digitale delay 3 presets en tab-mogelijkheid

Line 6 mm4
-Goeie modulaties 4 presets (chorus, flanger, vibrato enz..)

Dunlop JH1 wahwah
-spreek voor zich

MXR CAE linebooster
- Cleanboost tot 20dB voor extra power bij bv. solo werk

Zo heb je eigenlijk 2 pedalen die continu gebruikt en dat is de delay en de overdrive. Af en toe modulatie toevoegen..... Knallen!!
In praktijk gebruik je maar 3/4 verschillende scheurgeluiden...
Vrij simpel, maar je kan alle goed benaderen !

Misschien een idee??
:strat:

Noid
10 december 2009, 23:21
Als POD XT live gebruiker ervaar ik dat je vaak nog moet tweaken m.b.t. presets die je kunt downloaden. Ik denk dat die meestal in thuis/studio settings gemaakt zijn. Op dat volumeniveau werkt het goed en klinkt het vaak overtuigend echt. Maar in de oefenruimte en vaak helemaal op het podium verandert de dynamiek van je geluid (als gevolg van de hogere volumes) en blijkt dat je veel teveel gain hebt, of dat die modulatie van die chorus toch wel erg overdreven is. Je kunt op De POD XT Live het uitgangspad kiezen (line in, of voor de voortrap in een amp, of in de effectlus etc). Ook kun je bij voor de voortrap ook nog kiezen of het een combo of een 4 * 4 is en of je de ampsimulatie uit wilt schakelen etc etc. Afhankelijk van wat je zoekt helpt dat allemaal, maar dan nog is het goed om wat te tweaken totdat je echt tevreden bent. Dat geldt (denk ik) voor alle effecten, want ik heb ook nog een Digitech GNX3 (stuk lastiger om te doorgronden dan Line6 producten), waarvoor je ook settingen kunt downloaden en daar werkt het hetzelfde.

Da's overigens niet erg, want (goede) settings die je kunt downloaden helpen je snel in de goede richting. Dat tweaken stelt dan niet meer zoveel voor, vooral als je 't wat langer doet dan weet je al snel wat je even bij moet stellen. Dat kun je vrij snel in de oefenruimte aanpassen, als de rest even rookt, of over voetbal gaat lullen of zo. Zo heb ik een aantal vrijwel identieke banken, met "studiosetting" en live setting. Het voordeel daarvan is dat ik bij optredens met goede monitoring alleen de POD gebruik, waarbij ik een lijnsignaal (met ampsimulatie) aan de geluidsman aanlever. Werkt ideaal: je hoeft veel minder mee te zeulen, je geluid is altijd goed, en een geluidsman kan je geluid ook niet verneuken, met mic-ing of rare eq settingen :)

Heel verhaal:
A) settings die je download moet je vaak nog wat tweaken
B) weet je zeker dat je een effect wil zonder ampsimulatie, want zeker in een top100 band kan dat juist heel handig zijn (om geluidjes na te maken en een direct linesignaal naar de mengtafel te gooien).

jacobhdejong
11 december 2009, 10:04
Als POD XT live gebruiker ervaar ik dat je vaak nog moet tweaken m.b.t. presets die je kunt downloaden. Ik denk dat die meestal in thuis/studio settings gemaakt zijn. Op dat volumeniveau werkt het goed en klinkt het vaak overtuigend echt. Maar in de oefenruimte en vaak helemaal op het podium verandert de dynamiek van je geluid (als gevolg van de hogere volumes) en blijkt dat je veel teveel gain hebt, of dat die modulatie van die chorus toch wel erg overdreven is. Je kunt op De POD XT Live het uitgangspad kiezen (line in, of voor de voortrap in een amp, of in de effectlus etc). Ook kun je bij voor de voortrap ook nog kiezen of het een combo of een 4 * 4 is en of je de ampsimulatie uit wilt schakelen etc etc. Afhankelijk van wat je zoekt helpt dat allemaal, maar dan nog is het goed om wat te tweaken totdat je echt tevreden bent. Dat geldt (denk ik) voor alle effecten, want ik heb ook nog een Digitech GNX3 (stuk lastiger om te doorgronden dan Line6 producten), waarvoor je ook settingen kunt downloaden en daar werkt het hetzelfde.

Da's overigens niet erg, want (goede) settings die je kunt downloaden helpen je snel in de goede richting. Dat tweaken stelt dan niet meer zoveel voor, vooral als je 't wat langer doet dan weet je al snel wat je even bij moet stellen. Dat kun je vrij snel in de oefenruimte aanpassen, als de rest even rookt, of over voetbal gaat lullen of zo. Zo heb ik een aantal vrijwel identieke banken, met "studiosetting" en live setting. Het voordeel daarvan is dat ik bij optredens met goede monitoring alleen de POD gebruik, waarbij ik een lijnsignaal (met ampsimulatie) aan de geluidsman aanlever. Werkt ideaal: je hoeft veel minder mee te zeulen, je geluid is altijd goed, en een geluidsman kan je geluid ook niet verneuken, met mic-ing of rare eq settingen :)

Heel verhaal:
A) settings die je download moet je vaak nog wat tweaken
B) weet je zeker dat je een effect wil zonder ampsimulatie, want zeker in een top100 band kan dat juist heel handig zijn (om geluidjes na te maken en een direct linesignaal naar de mengtafel te gooien).

Wat zijn goede fx met ampsimulatie.
Ik bedoel ik ken het fenomeen.
Maar noem eens een paar goeie?
Dan kan ik die ook eens proberen.
Bedankt!

jacobhdejong
11 december 2009, 11:38
Ik moet zeggen dat ik ook behoorlijk onder de indruk ben van de TC electonics
Nova System!

Yek1
11 december 2009, 12:22
Op de TC site staat een mooie demo van Nova System met Pete Thorne.
Inderdaad mooi ding, maar de M13 is flexibeler: meer knoppen.

En check dit:
http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=481575

Chiel
12 december 2009, 15:45
Indien je geen losse pedalen wilt zou ik voor de Axe FX Ultra gaan. Moet je overigens wel voor een goede looper zorgen. Als je de amp simulaties niet gebruikt heb je echt een waanzinnige FX bak.

Yek1
12 december 2009, 15:59
Indien je geen losse pedalen wilt zou ik voor de Axe FX Ultra gaan. Moet je overigens wel voor een goede looper zorgen. Als je de amp simulaties niet gebruikt heb je echt een waanzinnige FX

Joh... 2000 euro voor alleen effecten en een flinke leercurve en problemen met de '4 kabel methode' (noodz. als je ook fx voor de preamp wilt zetten).

For the record: ik heb 'm als all-in-one en ben erg tevreden. Maar ik heb m ook gebruikt in de loop van m'n Bogner voor alleen effecten, maar dat vond ik niet ideaal.

Chiel
12 december 2009, 16:33
De topic starter vroeg naar een alles in één device met uitgebreide mogelijkheden. Dat is de Fractal.
Het vergt inderdaad het e.e.a. aan tweaken en je moet inderdaad flink in de materie duiken. Parallel de delay's en galm achter de preamp, de rest voor de preamp (chorus, flanger etc.). Was een flinke kabel routing maar heb hem zelf uitgebreid getest en was blij verrast. Uiteindelijk heb ik de Fractal toch maar weer verkocht. Hij klonk niet beter als mijn huidige rack met losse FX dozen en voor kleine gigs werkt een combo met losse pedalen toch beter voor mij. Maar voor een alles in één device is de Fractal tha bomb.

ACSlater
12 december 2009, 17:53
De topicstarter vroeg ook om een ding dat makkelijk te bedienen is en te tweaken op het podium. Dan valt de Axe direct af denk ik.

BeeJee
12 december 2009, 18:04
Ik blijf bij de line6 M13 als 'geheimtipp' :sssh:

peter_heijnen
13 december 2009, 01:12
Of de M9, echt superhandige bakkies zijn het gewoon.

Chiel
13 december 2009, 02:37
De topicstarter vroeg ook om een ding dat makkelijk te bedienen is en te tweaken op het podium. Dan valt de Axe direct af denk ik.
Vind ik op zich nog wel meevallen. Heb zelf de handleiding er niet bij hoeven pakken. Werkt vrij intuïtief. Voor het looper gedeelte heb je wel een punt inderdaad. 't is niet inprikken en gaan.

jacobhdejong
13 december 2009, 16:47
Ik heb ondertussen de nova geprobeerd.
Wel te gek. Maar in mijn optiek wat te weinig pedalen "onder mijn voeten".
Ik wil toch wel minstens 10 patches kunnen oproepen zonder van bank te hoeven wisselen.
Ik bedenk dat ik misschien toch ook wel graag de ondersteuning wil, stel ik wil een bepaald geluid, en ik krijg dit niet voor elkaar.
Ik weet dat de gt-8 of de gr-10 dit wel hebben.
Maar ja dat is weer geen optie.
Dit zijn moeilijk apparaten met menutjes.
Niks voor op het podium.

timkermans
13 december 2009, 23:05
Als je persé USB wilt valt de nieuwe ME70 van Boss al af. Je houdt dan überhaupt niet veel over. De GT10 van Boss heeft USB en is zeer veelzijdig en gebruiksvriendelijk (nadat je thuis alle presets voor je geluiden hebt ingesteld)

De PD X3 Live heb ik zelf vaak geprobeerd en vooral de kwaliteit van de geluiden viel me bij dit floorboard erg mee. Ook hier weer USB.

De M9 en de M13 vind ik qua geluiden super maar vind ze een draak om te bedienen.

Das het gemakkelijkste pedaal ooit... Meningen verschillen blijkbaar... Wat vond je niet leuk eraan qua bediening??

timkermans
13 december 2009, 23:17
Hier is mijn M13, in combinatie met nog wat externe disto pedaaltjes, door een Axess Electronics GRX4 gestoken. 12 presets dus aan je voeten...

Ik denk dat je hiermee al ontzettend geholpen bent. Probeer voor een coverband niet ALLE sounds na te bootsen, wat de eigen sound van de band gaat erdoor verloren. Ook is het commercieel interessanter om de klank van je band zelf herkenbaar te maken, tov alle covers 100% juist te spelen...

Kies dus 2 of 3 drives, met verschillende gain levels, die je overal gebruikt. Zo heb ik een SHO clone, een Moen D blue (Marshall sound) en een Moen Overdrive (Tubescreamer clone) erbij zitten, maar die kan je makkelijk switchen naar smaak (waar ik nog steeds mee bezig ben...)


P.S. de bekabeling was ten tijde van de foto nog niet klaar!
http://img685.imageshack.us/img685/3729/dscf0495.jpg

JohnLord
14 december 2009, 15:28
Ik weet dat de gt-8 of de gr-10 dit wel hebben.
Maar ja dat is weer geen optie.
Dit zijn moeilijk apparaten met menutjes.
Niks voor op het podium.

Waarom niet? Je stelt gewoon alles thuis of tijdens de repetities in, op het podium is het kwestie van alleen trappen.

jacobhdejong
15 december 2009, 14:32
Hier is mijn M13, in combinatie met nog wat externe disto pedaaltjes, door een Axess Electronics GRX4 gestoken. 12 presets dus aan je voeten...

Ik denk dat je hiermee al ontzettend geholpen bent. Probeer voor een coverband niet ALLE sounds na te bootsen, wat de eigen sound van de band gaat erdoor verloren. Ook is het commercieel interessanter om de klank van je band zelf herkenbaar te maken, tov alle covers 100% juist te spelen...

Kies dus 2 of 3 drives, met verschillende gain levels, die je overal gebruikt. Zo heb ik een SHO clone, een Moen D blue (Marshall sound) en een Moen Overdrive (Tubescreamer clone) erbij zitten, maar die kan je makkelijk switchen naar smaak (waar ik nog steeds mee bezig ben...)


P.S. de bekabeling was ten tijde van de foto nog niet klaar!
http://img685.imageshack.us/img685/3729/dscf0495.jpg

Hoi Timkermans,

Vraagje, heb jij een schema hoe je dit hebt aangesloten?
Zoiets zoek ik ook. Een netjes pedalboard heb ik al.
Ik wil graag ook een goede powersupply, voor mijn pedalen.
Welke gebruik jij?

Gr Jacob

jacobhdejong
18 december 2009, 12:33
Ik hoor goede dingen over de POD X3 Live.
maar nou vraag ik mij af of deze ook nog de mogelijkheid heeft
om op het podium nog makkelijk wat bij te draaien.
Ik zie wel wat draaiknoppen, maar ik kan niet goed zien wat dit is.
Misschien mensen met ervaring met de X3?

timkermans
19 december 2009, 00:08
Hoi Timkermans,

Vraagje, heb jij een schema hoe je dit hebt aangesloten?
Zoiets zoek ik ook. Een netjes pedalboard heb ik al.
Ik wil graag ook een goede powersupply, voor mijn pedalen.
Welke gebruik jij?

Gr Jacob

Hey Jacob,


ik ben nog even met de bekabeling bezig, maar het is zodanig geconcipieerd dat ik de FXloop van de M13 na de eerste FXbank van de M13 zet. Dan komt hij dus buiten, en gaat hij in de GRX4. Die heeft een Octaver, een lichte overdrive, een tubescreamerclone en een Marshall-achtig pedaal. Dan de uit van de grx4 terug in de in van de FXloop van de M13 die dan de laatste 3 FXblokken gaat. Dat gaat hij buiten naar de amp.

Ik werk dus (voorlopig) niet met de FXloop van de amp. Misschien ooit wel, maar dan gaat de out van de GRX4 naar de return va de input van de Amp, en de out van de FXloop van de amp naar de return van de FXloop van de M13. De output van de M13 gaat dan in de FXloop in van de AMP. (hum.... kan duidelijker... :-S )

Grtjs