PDA

View Full Version : Sound City 100Watt 1968



Ohzoso
10 april 2003, 10:26
Hai,Ik wil wegens overcompleet deze buizentop gaan verkopen maar heb geen idee wat ik ervoor zou kunnen vragen.Heeft een mooi clean warm geluid en gaat loeihard.Heeft er hier iemand een idee van wat zo`n ding op vandaag nog waard is?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ohzoso op 2003-04-10 10:29 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ohzoso op 2003-04-10 10:34 ]</font>

Dude
10 april 2003, 11:19
ik geef je er 300 euro voor ! ! !

treblemaster
10 april 2003, 13:54
Ik heb er 2 jaar geleden 1 gekocht voor 648 gulden bij een muziekzaak, dus dat is ongeveer 300 euro....

andy
10 april 2003, 16:56
Zoveel???? Ik heb er ooit drie voor 650 gulden gekocht.

oddman
11 april 2003, 01:14
hey andy dan wil ik er wel 1 overkopen voor 100 euro :smile:
wat denk je? deal? :smile:

andy
11 april 2003, 10:37
Ik heb er nog maar twee, het zijn trouwens Power/London City"s, maar dat is hetzelfde als Sound City. Maar ik wijs je meteen op het probleem met die dingen. Ze zijn oud en dus vaak stuk, daarom MOET je er wel twee hebben. :grin:
Sorry dus.

nicoverduin
11 april 2003, 11:22
Hier zit je wel effe mis. De SoundCity is gebouwd in Engeland met uitstekende Partridge Transformators. In principe is een SoundCity niet stuk te krijgen. Wel moeten zo langzamerhand de Elco's vervangen worden.
De LondonCity, PowerCity etc zijn gebouwd door a.i.h.g.h. ene van Kessel in Amsterdam. Die maakte gebruik van thuiswerkers om de versterkers in elkaar te zetten. Het nadeel van deze versterkers is dat ze het nog wel eens begeven.
Nico

nicoverduin
11 april 2003, 11:25
Enne BTW, ik heb nog een 120 Watt Mark IV en een 100 watt PA (6 kanaals). Beide moeten wel gereviseerd worden (elco's ed). Beide zijn dus SounCity's en GEEN london City oid. Indien er belangstelling voor is, dan wil ik ze wel reviseren en opknappen.
Nico

Ohzoso
11 april 2003, 13:00
Hai Nico,
`t is `n Mark 3 custom built en idd, er zitten 2 joekels van Partridge trafo`s in.Ik heb `m 2 jaar geleden al laten reviseren.Dit apparaat gaat als `n tiet en heeft mij in ieder geval nog nooit in de steek gelaten.Enigste bijzonderheid is dat ie gestript is, houtkleur dus, wat ik overigens best wel mooi &amp; apart vind uitzien.Wat denk jij hoeveel zo`n top nog opbrengt? btw,jij
e hebt dus absoluut gelijk,Sound City is ZEKER geen London City!!

nicoverduin
11 april 2003, 13:03
Ik heb inmiddels geleerd dat het maar net is wat een gek ervoor geeft. In de VS pak je er al gauw zo'n 500 us$ voor.

Nico

Ohzoso
11 april 2003, 13:11
hmmmm......

nicoverduin
11 april 2003, 13:20
Dat bod van 300 euro is zeker niet slecht. Ik deed het ervoor.

Nico

Ohzoso
11 april 2003, 13:40
nee nee nee, ik w8 wel op die gek!Hij staat me immers niet in de weg.Gezien de kwaliteit vind ik 300 pleuro toch wel n beetje ondergewaardeerd.
Enneuh...t is toch wel iets nostalgisch, niet?

andy
11 april 2003, 13:47
Op 2003-04-11 11:22, schreef nicoverduin:
Hier zit je wel effe mis. De SoundCity is gebouwd in Engeland met uitstekende Partridge Transformators. In principe is een SoundCity niet stuk te krijgen. Wel moeten zo langzamerhand de Elco's vervangen worden.
De LondonCity, PowerCity etc zijn gebouwd door a.i.h.g.h. ene van Kessel in Amsterdam. Die maakte gebruik van thuiswerkers om de versterkers in elkaar te zetten. Het nadeel van deze versterkers is dat ze het nog wel eens begeven.
Nico


mmmm Ik dacht altijd dat juist de London City de beste was uit die hele city reeks.
En dat het enige verschil was de plek waar ze in elkaar gezet werden. Welke " City" werd bv in Hamburg in elkaar gefabriceerd, want daar zat ook nog een fabriek.

nicoverduin
11 april 2003, 14:13
Nou in dat geval, als er iemand interesse heeft in een van mijn SoundCity's en de prijs ligt zo rond de 300 euro, dan wil ik hem er ook nog voor reviseren.
Mail me maar.

Nico

andy
12 april 2003, 09:14
He Hallo Nico,

Ik heb ook niet de wijsheid in pacht. Laten we dus niet te snel conclusies trekken.
Heb gisteravond gesprekje gehad met iemand die me bevestigde dat er 4 "city"s" waren.
De Sound en London City kwamen uit Groot Brittanie, ik meen London en Glagow.
De Power City werd inderdaad gemaakt in Amsterdam (voor de Benelux) en dan had je nog de Super City die in Hamburg gemaakt werd. Alle versterkers zijn een goedkopere imitatie van de Marshall, ik meen JMP, uit die tijd. Het hout was goedkoper en misschien de componenten ook. Maar op een of andere manier was het geluid zwaarder. Maar zelfs tussen de individuele city amps zat een verschil, omdat men niet altijd de "standaard" componenten zou gebruiken.
Dat er vier City"s waren had volgens die vriend van me te maken met de invoerrechten.
De Power en de super City waren zo goedkoper op het vaste land. Maar misschien dat iemand dit verhaal ook weer onderuit haalt.
Wel een feit is dat die groene LONDON Ctiy half stack een klassieker is. Met 4 keer 30 watt celestion. En ik heb wat boekjes over the Who er bij gehaald en Townshend speelde eerst over een VOX, toen Marshall, daarna Sound City en London City om vervolgens over te gaan naar Hiwatt. (voor wat het waard is). Maar misschien weet iemand er nog meer van af.

Ohzoso
12 april 2003, 10:59
Hey Andy,
Ik heb die Sound City top op een London City 4.12"box staan(model Heavy Duty).Aan de achterkant van die box zit zo`n fabrieksplaatje waarop staat:made by London City Comp.Amsterdam-Holland.Ik ga er dan ook vanuit dat de informatie van Nico de juiste is.

andy
12 april 2003, 13:30
mmmm, op mijn london city box zit ook zo"n plaatje, daar staat alleen op "Heavy Duty-made by London City". En op de power city versterker staat achter op "Made by London City" maar geen land oid. Maar ik zei al: Ik weet het nou ook allemaal niet zeker meer. Heb al ff oppervlakkig op het net gezocht, maar kon zo snel ook niets vinden. Ik moet binnenkort ff bij mijn reperateur langs vanwege die ene kapotte amp. Zal het hem eens vragen. Het mysterie ZAL opgelost worden. Misschien blijkt straks dat de Sound City helemaal los staat van die andere drie amps :grin:

Ohzoso
12 april 2003, 14:22
op de top zelf staat aan de achterkant:made in England,Dallas Arbiter Ltd,dus tot zover klopt het verhaal van Nico;SoundCity-Engeland/LondonCity-Holland.Van die 2 andere City`s zou ik t niet weten.Wat ik ondertussen wel weet is dat ik `m lekker zelf hou.WAT N GELUID!!

mathe
12 april 2003, 16:18
Zoals Nico Verduin al eerder vertelde komen de London City versterkers komen uit Amsterdam. Heer van Kessel had een klein zaakje aan de Ruysdaelkade in de Pijp.

Elektrisch gezien zijn de versterkers een copy van de Marshall 1959 SuperLead uit begin jaren '70. Er werden inderdaad andere merken componenten gebruikt (niet perse mindere kwaliteit). De transformatoren werden lokaal gefabriceerd. De uitgangstrafo heeft een andere karakteristiek t.o.v. de Marshall UT. Het laag kantelpunt ligt lager dan bij de Marshall wat de het geluid 'zwaarder' maakt.
De kwaliteit van beide trafo's is niet echt top te noemen. Met name de voedingstrafo zorgt nog weleens voor problemen.
Het chassis van de versterkers is aluminium in een U-vorm gebogen. De stevigheid wordt verkregen dmv 2 houten blokken aan beide uiteinden van het chassis. De meeste weerstanden zijn van Roederstein. Meeste condensatoren van Ero; ERO FOL II of KT1800 als ik me niet vergis (ik heb er nog wel wat liggen Nico voor je restauraties als je interesse hebt).

Ik zou deze versterkers niet echt 'klassiekers' willen noemen maar meer een 'poor man's SuperLead'. De echte Marshall hebben toch zeker meer mijn voorkeur.

Marc

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mathe op 2003-04-12 16:21 ]</font>

nicoverduin
12 april 2003, 19:12
Volgens mij is:
London City, Power City, Super City en (last but not least) Castle allemaal afkomstig van dezelfde winkel (die gebruik maakte van thuiswerkers) in Amsterdam. Het klopt dat de Sound City ontworpen en gebouwd was door Dallas Arbiter. Als ik mij niet vergis, had hij gewerkt bij Marshall. Wat wel een echt verschil maakt met de Hollandse versterkers zijn met name de trafo's. Onverwoestbaar. Om het Nederlandse rijtje compleet te maken heb je ook nog het merk Floyd. Eveneens een kopie van de Marshall met dien verstande dat deze geen P-t-P bedrading heeft maar een print (en lastig te repareren). Ik heb er nog een liggen die waarschijnlijk linea recta de sloop opgaat voor de onderdelen. Wel zijn bij deze versterker de trafo's van een andere fabrikant.

Mvgr. Nico

andy
12 april 2003, 20:05
Klopt ongeveer, ik heb ook weer wat info gekregen.Ik heb wat dingen (vooral city)s) door elkaar heen gehaald. Dacht dat alleen de Power City uit Amsterdam kwam. Dat van die trafo"s klopt ook, want die zijn in mijn London en Power City's vervangen en dat was een prijzige kwestie.
Het onderwerp heeft in ieder geval opgeleverd dat de topic starter zijn Sound City houdt en overtuigd is van de kwaliteit. En ik heb een opfriscursus gehad :lol:

nicoverduin
12 april 2003, 20:51
Dus,

mocht er iemand interesse hebben? ik heb er nog 2 te koop.

Nico

andy
12 april 2003, 22:05
Hallo Nico,

Nu we toch ff bezig zijn over oude buizenversterkers, wat weet jij van het merk Ardsley. Volgens mij onderdeel van Pfloyd.
Ik heb zo"n bakbeest staan. Er zitten 12 buizenvoeten in, maar ik heb hem laten terug brengen naar 100 watt. Ik heb hem al voor alles gebruikt, zang, bas en nu gitaar. Klinkt goed, nauwelijks ruis en erg vet.
Op het net is ie ook niet te vinden, ja je komt dan bij onze website terecht.

gr Andor

nicoverduin
13 april 2003, 07:01
Andor,

Nee, nooit van gehoord. Maar het moet wel een beest geweest zijn als ik het zo hoor.

Nico

Ohzoso
13 april 2003, 11:45
Hai Nico,gezien je website weet jij nogal wat van dit gebeuren af.Kun jij me vertellen wat het verschil is tussen een S.C.MK3 en een S.C.MK4? Het enigste wat ik heb kunnen ontdekken is dat de MK4 schijnbaar een ingebouwde reverb heeft.Over de MK3 ken ik nl helemaal niks vinden.Verder,n.a.v. de opmerking van Mathe dat die Hollandse versterkers copies zijn van de 59 Super Lead,
geldt dit ook voor de Sound City? In stereo-mode heb ik m naast een Marshall`59SLP 100W staan en ik moet zeggen dat de sound van die 2 tops akelig kort bij elkaar liggen.b.v.d.
groet,Ray

V!N
13 april 2003, 16:11
Townshend speelde eerst over een VOX, toen Marshall, daarna Sound City en London City om vervolgens over te gaan naar Hiwatt. (voor wat het waard is). Maar misschien weet iemand er nog meer van af.


Yeah, meer Fender dan Vox in het begintijdperk. Daarna de geweldige Marshalls, maar de Fenders en Voxen bleven. Versterkers van Sunn, Gretch, en Sound City deden daarna hun intrede bij Pete.

Zijn Sound City's zijn heftig gemod door Dave Reeves, die later een hele rits aan Hiwatts speciaal voor hem zou maken.

Tegenwoordig plugt de zo goed als dove Pete zijn Eric Clapton signature strat via een Boss overdrive in een Fender Vibro-King, heeft nog een reserve King en een Hiwatt stack als beide Kings het af laten weten.

nicoverduin
13 april 2003, 17:38
Wat ik tot nu to ben tegen gekomen met al die versterkers dat ze eigelijk allemaal hetzelfde basis principe gebruiken (hoe kan het anders). In grote lijnen komen ze allemaal dicht bij elkaar. De verschillen zitten met name in de uitgangstrafo's, of er wel of geen buisgelijkrichter is gebruikt (sustain effect) en de luidsprekers. De rest zit eigenlijk verder in de koppelkondensatoren. De kwaliteit ervan bepaalt daarna de klankkleur. Overigens kan het best zo zijn de ze toen een veel slechtere kwaliteit hebben gebruikt omdat die toevallig in grote hoeveelheden verkrijgbaar waren. De grap is dat we nu vermogens neertellen voor kondensatoren die in kwaliteit inferieur zijn aan de tegenwoordige HiFi kondensatoren. Maar bij gitaarversterkers is dat soms juist de bedoeling. Hetzelfde verhaal gaat vaak op voor de weerstanden. Tenslotte willen we liefst oude koolstof komposiet erin hebben omdat ze :
- verlopen door warmte
- helemaal verlopen in de tijd
- veel meer ruisen
- vaak grotere afwijkingen kunnen hebben dan gespecificeerd.
Maar dan klinken ze wel "vintage" zegt men?
Mijn eigen gebouwde "Champ 5c1 en 5F1" draait geweldig op een oude Jenssen uit de 50-er jaren. Helaas gaat hij het een keer begeven. En dan zal ik waarschijnlijk over moeten stappen op een nieuwe speaker. Dat zal de versterker zeker een andere klank geven. Tot dat deze weer oud en veel gebruikt is (maar dat ben ik dan zelf ook hoop ik). En dan is er misschien iemand die die speaker geweldig vindt klinken. M.a.w. ik kan me voorstellen dat de marshal en de soundcity vergelijkbaar klinken. Zeker als ze over dezelfde type (en leeftijd) speakers draaien. Je zal pas mogelijke verschillen ontdekken wanneer je er geluidspectro meters op loslaat.
Wat wel belangrijk is om te realiseren dat de Soundcity's GEEN verband hebben met de London, Power en Supercity's en dat de kwaliteit van de SoundCity's duidelijk beter is.
Mvgr. Nico

nicoverduin
13 april 2003, 17:41
Nog even over die reverb. de MK4 (cusom) heeft alleen een uitgang en ingang om een reverb erop aan te sluiten (een soort effect in/uit). Een reverb zit er zelf (helaas) niet in.

Nico

treblemaster
14 april 2003, 12:29
Als ik me niet vergis is de MK 3 de 100 watt versie (4 * EL34) en de MK 4 de 120 watt versie (6 * EL34).

nicoverduin
14 april 2003, 12:52
Zou best wel eens kunnen. In ieder geval is de MK4 een 120 watter (6 x EL34).
Nico

Ohzoso
14 april 2003, 13:38
en de MK3 is in elk geval 4 keer EL34. Thx in voor de info.
Waarschijnlijk zal er dan ook wel een MK1 en MK2 bestaan?
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ohzoso op 2003-04-14 13:39 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ohzoso op 2003-04-14 13:41 ]</font>

bas bus
11 februari 2007, 21:40
de mk IV heeft 4 EL34 buizen en een 120W UGT.

verder een handige site tegengekomen:
http://tips-en-trucs.verdijk.info/

met info over voedingstrafo's, UGT's (oa zelf wikkelen!) etc.

Maar gitaarnet is zo groot dat het er al wel ergens zal staan....

Negative K3 fan
12 februari 2007, 00:47
leuke site, die had ik nopg niet eerder gezien, maar wel vreemd, een topic uit 2003 opeens weer op de eerste pagina

Chris Winsemius
12 februari 2007, 00:49
leuke site, die had ik nopg niet eerder gezien, maar wel vreemd, een topic uit 2003 opeens weer op de eerste pagina

Topics uit 2003 zijn zo vintage :D