PDA

View Full Version : Welke gitaarversterkers zou jij graag in je repetitieruimte willen?



oliver538
10 december 2009, 08:20
Hello mannen,

Het volgende:
Gisteren had ik met m'n band een gesprekje bij een nog op te richten muziekcollectief. Het betreft hier een stichting die zich inzet voor jongeren; men heeft een nieuw "clubgebouw", en hierin wil men een repetitieruimte inrichten zodat jonge bands hier kunnen repeteren.

Nu hebben deze lui niet echt een idee van wat er komt kijken bij een repetitieruimte; bijv. welke apparatuur, hoe het organisatorisch te regelen, etc. Vandaar dat ze ons gevraagd hebben hen hierin te ondersteunen.

Nou moet er natuurlijk gear aangeschaft worden. Aan ons de schone taak om te kijken wat voor apparatuur geschikt is voor het inrichten van het oefenhok. Niet verkeerd natuurlijk!

Bij deze dus de vraag:
Welke gitaarversterkers zou jij graag in je repetitieruimte willen?

De restricties:
Het spul moet een paar jaar meekunnen;
Bij voorkeur top + cabinet, zodat je ook je eigen top kunt meenemen en aansluiten;
Weinig tot geen onderhoudskosten;
Budget (amp + cab): EUR 1000,-

Laat maar komen die ideeën!

Il_Falco
10 december 2009, 08:44
Ik zou een 4x12 cab nemen met 2 V30's en 2 greenbacks. En een Peavey Valveking als head. IK denk dat je dan heel veel stijlen aankan. Clean, randje, Drive, en metal.

DeadHerring
10 december 2009, 08:58
Zelfbouwcabinet?

Als top, hmmm... VK is een mogelijkheid... Die Marshall MA serie die net uit is misschien... OF je kan voor een solidstate gaan, is goedkoper, moet je alleszins nooit de buizen vervangen, en als ze wat meer willen qua sound, moeten ze maar hun eigen top meebrengen. Dat is misschien wel de beste oplossing.

robert-gitarist
10 december 2009, 09:04
Misschien iets van een Randall RH met een 4x12" cab ofzo. Marshall Mode four is ook vrij allround en niet zo gek duur.

Buizenamps zou ik waarschijnlijk niet doen. Je zit toch met onderhoud en ik be bang dat ze toch gaan kloten met de buizen ofzo. Bovendien moeten die nog wel eens vervangen worden dus zit je sowieso weer met de onderhoudskosten etc (preamp buisje vervangen is natuurlijk zo gepiept ;) )
Na mijn idee is een buizenamp net even wat te "breekbaar" voor dit soort doeleindes. Sommige jongeren zijn lang niet altijd even zuinig op dit soort spullen want "het is toch van een ander?!".

lindstrom
10 december 2009, 09:10
- trace elliot bonneville
- koch studiotone
- engl fireball
- cornford
- laney GH50L

4x12 vintage 30 en 2x12 vintage 30

maarja, ook wel graag buiten de oefenruimte.

iWishmaster
10 december 2009, 09:25
Probeer een leuk Randall of Marshall cab op de kop te tikken, liefst iets met G12-75's, V30's. Dan zit je qua cabs wel goed. Qua heads zou ik voor transistor gaan. Teveel gedoe met buizenversterkers lijkt me, tenzij je ze specifiek verhuurt aan mensen en ze borg laat betalen, maar zelfs dan heb je er altijd mee gezeik mee als transistors. Ik weet voor de rest geen ruk van transistorversterkers, dus daar kan ik je niet mee helpen ...

Midwolda
10 december 2009, 09:35
Wat Robert-gitarist zegt, solid state dus.
Is robuuster en voordeliger, dus hou je ook 100 euro over voor een tweedehands
buizen pre-ampje (Blackstar HT-pedaal o.i.d.) om de puristen mee te laten stoeien.
(hoewel, zoiets zal wel weer snel verschwunden zijn... of ben ik nu te cynisch?)
En inderdaad, een 4x10 of 4x12 met twee verschillende types speakers die ook apart aan te sturen zijn,
dus bijv. 2xA voor de collectief-amp en 2xB voor de amp die iemand meeneemt.

Andere zaken:
Moet het nieuw zijn (bon, garantie, BTW) of mag het ook tweedehands (meer BftB)?
Wil de lokale gitaristenversterkersleverancier misschien wel een dergelijk collectief sponsoren?
Moeten er ook andere instrumenten over de amp+cab (zang, toetsen)?
Vergeet de kabels niet in je budget op te nemen.
Check ook of de stroomgroep in je repetitieruimte een beetje "schoon" is, en groot genoeg.

Succes! :ok:

oliver538
10 december 2009, 13:23
Thanks allemaal!

Solid state had ik zelf ook in gedachten, buizen is te breekbaar en te onderhoudsgevoelig. Randall heb ik eens op gespeeld in een andere oefenruimte, dat viel zeker niet tegen vond ik!
Voor de rest ben ik niet zo thuis in de transistor-wereld, ik zal eens gaan googlen in de Randall-prijsklasse.

Wat betreft nieuw / tweedehands:
Ik begreep dat men het liefst nieuw spul wil aanschaffen. Op zich wel begrijpelijk, het moet een tijdje meegaan, en het is wel zo handig als je garantie hebt.

Stroom heb ik gecheckt, dat was allemaal dik in orde. Genoeg aansluitpunten en genoeg power!

grtz,
Oliver

SEAL
10 december 2009, 13:38
Vox VT serie,
modeling met buizen voorversterker, transistor eindtrap.
veel verschillende amps,
en een degelijk ding, achthonderd euri's dacht ik

(ik heb zelf een oude versie thuis staan, 100 watt op je slaapkamer :rockon:)

caliban
10 december 2009, 14:15
Wat heb je eraan als het solidstate is. In dat geval gaat veel bands hun eigen top meepakken, en de cabinet die daar staat enkel gebruiken. Je zou een controle-iets moeten opstellen, waarmee je zien we eventueel iets heeft afgebroken, dan moeten tube-versterkers toch doenbaar zijn......

iWishmaster
10 december 2009, 14:41
Wat heb je eraan als het solidstate is. In dat geval gaat veel bands hun eigen top meepakken, en de cabinet die daar staat enkel gebruiken. Je zou een controle-iets moeten opstellen, waarmee je zien we eventueel iets heeft afgebroken, dan moeten tube-versterkers toch doenbaar zijn......

Veel beginnende en kleine bandjes hebben heus geen buizenversterker in de kast staan thuis. Er zijn nog steeds heel gitaristen, ook in bands, die het geld niet hebben of niet willen uitgeven aan buizenversterkers. Daarbij: als het genoeg volume heeft, is het goed genoeg om mee te oefenen. Als je je eigen geluid wilt, moet je toch je eigen spul meenemen. Anders moet je ook een fender twin, jcm800, mesa mark (X), vox ac30 en 5150 neerzetten om iedereen te bedienen ...

Dat wij allemaal zo'n gearsluts zijn en minstens 2 volledige buizen versterkers op de plank hebben staan ... :soinnocent:

Dirk_Hendrik
10 december 2009, 14:45
Wat heb je eraan als het solidstate is.

Dat je je versterkers niet hoeft te beveiligen tegen lui die de buizen er uit pikken bijvoorbeeld.....


maar voor de TS.
Eigenlijk maar 1 ding. Hufterproofness.
En dan ga je je nog verbazen hoeveel en hoe snel dingen stuk gaan.

DeadHerring
10 december 2009, 14:57
^idd.

Iedereen draagt goed zorg voor z'n eigen spul...

maar als het op gemeenschappelijk eigendom aankomt, dan is het een ander verhaal. Er zijn er misschien maar weinig die er echt slecht mee omspringen, maar ze gaan toch minder voorzichtig zijn dan met hun eigen materiaal.

En als je dan met een paar man samen bent, gaat er al vlug een of andere lul zijn pint erop zetten enz.

iWishmaster
10 december 2009, 15:57
En als je dan met een paar man samen bent, gaat er al vlug een of andere lul zijn pint erop zetten enz.

Is het je al eens opgevallen dat een 4x12" + top de perfecte hoogte heeft om bier op te zetten? Ik bedoel, het vraaagt er gewoon om. Alsof erover nagedacht is. Da's iets voor Chris! Gat in de markt, versterkers met geïsoleerde bierhouders en sigarettenaanstekers erop!

tidalwave_sideburns
10 december 2009, 16:31
Degene bij wie de versterker kapot gaat laten dokken is ook niet helemaal eerlijk. Als een knuppel voor hem niet je juiste weerstand instelt gaat ie nog wel even mee. Ook met bekkens duurt het even voor ze stuk zijn.

Ik zou gewoon een degelijke transistor of buizenvoortrapversterker neerzetten. Willen ze op buizen spelen, dan nemen ze die zelf maar lekker mee. Slijtage incalculeren in de prijs, tweedehands sites in de gaten houden voor goede deals voor valvestates of dat soort dingen zodat je iets achter de hand hebt mocht iets kapot gaan, en je komt al een heel eind.

Wabbie
10 december 2009, 16:41
Hoewel ik nu erg verwend ben met de nieuwe oefenruimtes in de Atak in Enschede die volstaan met Koch's en Eden Nemisissen ben ik toch van mening dat het inderdaad zo hufterproof mogelijk moet zijn.

Ik zou proberen een aantal Randal transistorbakken op de kop te tikken, die klinken voor een transistor versterker nog best goed. Ik ben ik erg te spreken over de oude Marshall Valvestates ( 8080 en VS100) die zijn ook vrij hufter/bier proof ( mijn oude VS100 heeft al zoveel flatfeesten en bier overleeft dat die nog steeds dronken is ;) ).

Voor de basversterking, Peavey als het niet al te duur mag zijn en gewoon normaal zijn ding moet doen. Trace Elliot als je kernwapen-bestendige spullen wilt hebben. Voordeel van Trace is dat je er 2de hands nog wel vrij goedkoop aan kunt komen en het gaat knetter hard. Ik weet niet of de nieuwe Trace's in je budget vallen.
Andere optie zou kunnen zijn om te kijken naar Eden Nemisis combo's voor de bas, maar mijn ervaring met Nemisis versterkers is niet zo heel geweldig. Ik ben van mening dat je dan beter een echte Eden kunt kopen, wat net zo grundlich is als TE alleen een heel stuk duurder.

interessander
10 december 2009, 16:48
De oude Attax combo's van Hughes en Kettner zijn ook niet kapot te krijgen weet ik uit ervaring.

caliban
10 december 2009, 18:32
Rekening houdend met de vorige posts denk ik: goeie cabinet met valvestate top op. Als ik in zo een lokaal zou repeteren, zou ik het handig vinden als er goeie cabinets staan, moet ik alleen mijn gitaar en versterker meenemen.

Van een kant vind ik ook dat je zo zou kunnen redeneren: zet alleen een cabinet, dan moeten de bands zelf hun versterker meenemen, anders zou je even goed gitaren ter beschikking kunnen geven.

bagheera
10 december 2009, 18:44
ik vind wel dat je een amp ter beschikking mag zetten, gitaar is dan wel weer wat anders dat is echt persoonlijk.
Ik zou voor een transistor gaan , ik heb er alleen niet genoeg ervaring mee , zeker niet in head transistors.
Kijk eens naar fame, een budget merk , 3 jaar garantie dat telt toch ook en uiteindelijk zijn ze goedkoop maar toch niet verkeerd.
Die fame dat geldt ook voor de cab, bij musicstore hebben ze een 4x12 v30 voor 222EUR talk about cheap

VanMeekeren
10 december 2009, 20:15
Mocht je een Randall RG100ES en een Marshall 1960A (G12-75T's) zoeken, PM me dan even. ;) .. Ben je voor een halve rug klaar.

Van Meekeren

elerik
10 december 2009, 20:16
Ik zou gaan voor ouwe peavey musician 400 tops met zo`n 412 of 212 musician cabinet er bij. Erg degelijke versterkers die in combinatie met het 412 of 212 standaard cabinet geschikt is voor gitaar, bas en keyboard en gebouwd als een tank. Oerdegelijk en vaak goedkoop in de aanschaf.
Het is niet het mooiste spul kwa geluid maar het gaat erg lang mee zonder onderhoud.
De cabineten zelf kunnen ook goed tegen een stoot je.
Op speurders staan er drie verschillende voor rond de 200/350incl cab.

zeiler
10 december 2009, 20:46
muha!

heb je percee een cab nodig?!

veel beginnende bands zullen toch of een transistor of een buizencombo hebben, en zeker neit met heads gaan slepen (tenminste...?)

dus tenzij je ook een reeds hoger niveau band wilt aantrekken: ga gewoon voor een 112 of 212 combo, transistor... maarjah ;)!

SEAL
10 december 2009, 20:47
Ik benadruk de modeling amp,
Goedkoop, goed, en meerdere amps ineen

CasB
10 december 2009, 20:55
muha!

heb je percee een cab nodig?!

veel beginnende bands zullen toch of een transistor of een buizencombo hebben, en zeker neit met heads gaan slepen (tenminste...?)

dus tenzij je ook een reeds hoger niveau band wilt aantrekken: ga gewoon voor een 112 of 212 combo, transistor... maarjah ;)!

Veel beginnende bands zullen niet hun eigen spullen mee gaan zeulen, weet ik uit eigen ervaring. Zeker niet als je op de fiets bent. :P

Renin
10 december 2009, 21:03
Ik zou beginnen met het aanbieden van goed afgesloten kasten die bands kunnen huren, en een alarm op de buitendeur.

Verder hooguit speakerkasten (gewone 1960, nothing fancy) en een shellset voor de drums (met standaards), maar zonder bekkens, pedalen, snare.

Als je in een band zit heb je toch eigen spullen neem ik aan. Dan kun je kiezen tussen meenemen of ter plekke opslaan.

Gjalt
10 december 2009, 22:06
Veel jonge beginnende bands zullen vaak geen bandwaardige spullen hebben.

Gitaristen die jong zijn en nog maar 2 jaar spelen maar geen geld hebben om een grote transistor of buizenbak te kopen en ook geen vervoer in de vorm van auto (of papa/mama die hen altijd brengt) zijn vaak al dolblij als er een versterker in een oefenruimte staat.

wat zou er in zo'n oefenruimte moeten:
- kleine PA/zang installatie met sowieso een stuk of 8 tot 12 kanalen maar wel zo basic dat 't gewoon bijna plug en play kan zijn (aparte patchbay maken misschien?)) met een stel passieve monitors met versterker of een paar actieve speakers op statieven of aan de muur gemonteerd aan beugels (zeker wel hufterproof, gaan mensen ook niet zo snel rondslepen)
- Gitaarversterkers: Peavey bandit, vox valvetronix head (die dingen zijn ook best nog goed en modelling) en misschien een marshall valvestate combo oid.
- Drums: Een simpel 5 delig niet al te duur drumstel, een pearl oid. met standaard pedalen en bekkenset. Dan kunnen mensen voor een duurdere set bekkens ze misschien bij de balie gaan huren of hun eigen mee nemen.

Bedenk ook dat niet iedere beginnende band hun spullen altijd op kan slaan.
Veel mensen willen thuis ook gewoon kunnen spelen en beschikken lang niet altijd over meerdere instrumenten dus zijn ze dan ook wel eens afhankelijk van wat een oefenruimte kan bieden en daar kan je dan ook op in spelen.

arcane
10 december 2009, 22:12
Als je voor een solidstate gaat kijken, dan zou ik ook zeker eens de Attax 100 van Hughes & Kettner eens in gedachten houden. Buisje in de pre amp, dus hybride.
Erg veelzijdig.

Heb er zelf goede ervaringen mee.

The Running Man
10 december 2009, 22:32
Bas Peavey TNT130 (minder dan 200 en onverwoestbaar)

Gitaar Laney GH50L en 4x12 GT75 (minder dan 650,-)

Zang/keys Phonic Powerpodje 620 of 740 ofzo met 2 15" full range budget speakers (max350)

Mcgryphon
10 december 2009, 23:32
Voor zangversterking hebben ze bij Feedback op het moment een Peaver audio performer pack voor 300 euro staan, 100 Watt, hufterproof. 4-kanaals powermixer, 2 mics bijgeleverd. Als laatste argument: ik heb em zelf ook ;)
De reverb is kudt, maar hij doet verder perfect wat ie moet doen.
Als gitaarversterker ben ik ook voorstander van Vox Valvetronix, die dingen klinken nog behoorlijk goed, en zijn niet makkelijk te slopen.

AART
10 december 2009, 23:46
oude valvestates 8100's maken we altijd wel blij bij oefenruimtes, dat is iig de best klinkende transistorscheur die ik ken. En dan 1960A's eronder, industry standard, geen gezeik. Lijkt me een zeer degelijke inrichting.

Buizentops, hoe veel beter ook, zou ik me niet aan wagen vanwege de onderhouds- en bedieningsproblemen die je geheid gaat krijgen dan. Noobs en buizenfailure gaat je dan teveel geld en gedoe kosten.

Mode Four van Marshall is misschien ook wel leuk, die gaan weg voor dumpprijzen tegenwoordig (meer vind ik ze ook niet waard, dat weer wel) en het is een soort uitgebreide valvestate.

Thiez
11 december 2009, 00:00
Ik denk dat je niet al te nauw moet kijken. Ik bedoel toen ik net in band speelde had ik thuis een 30 watt london city combootje. In repetitieruimte stonden marshall mg series half stack! dat was helemaal geweldig toen! wist niet wat ik hoorde joh. Als ik er nu op zou spelen vind ik het grootse rommel (hoewel het met blackstar pedaal ofzo nog steeds niet verkeerd klinkt).

In repetitieruimte waar we nu zitten stond een crate gt1200h half stack. ding koste geloof ik setprijs 300 euro nieuw en voor dat geld zit er echt geweldig geluid in.

Verder eventueel de eerder genoemde marshall valvestate of een laney lv300 (setje met cab voor 500 dus heb je eventueel nog geld over voor een beter cab, vind persoonlijk laney cabs vrij scherp klinken)

CasB
11 december 2009, 00:40
Sowieso, mensen zitten hier je hele budget van 1000 euro per stack helemaal uit te persen, maar als je met beginnende bands zit, dan moet je spul hebben wat niet te duur is, tegen een stootje kan, en waar iedereen mee om kan geen, dus geen buizenbakken, dus dat mensen niet een buizenbak aan zetten zonder dat de cab aangesloten is.

Een peavey bandit zou geweldig zijn, alleen is daar geen head versie van.

Ik zou gaan voor een Ashdown basscombo (4x10), zit goed geluid in, kan weinig mis mee gaan.
Een randall rg120 (oid), top + cab, goed geluid, ook behoorlijk divers qua geluid.
En een andere top+cab combinatie die goed is, als het maar geen Marshall mg100 is. Een vox is misschien een optie, of zelfs beter: de H&K attax.

Zelf zou ik niet meer uitgeven dan 600 euro per stack, aangezien je niet wil dat mensen die niet met apparatuur kunnen omgaan (en dat zijn er meer dan je denkt) die stuk maken, waardoor je nog een keer een paar 100 euro kan neerleggen om het te repareren. Zeker als je een paar jaar met die spullen wil doen.

Als drumstel: een normale Pearl/Tama/Yamaha/Sonor set van rond de 600/700 euro kon je ver genoeg mee, alleen ff zorgen voor fatsoenlijke vellen, anders heb je er alsnog niks aan.

Thiez
11 december 2009, 10:31
ik vind de h&k attax maar beetje matig. deze staan ook in de mezz in breda.
Ik vond de laney lv300 erg gaaf klinken van wat ik er van gehoord heb. zelf helaas nooit gespeeld.

macwilliams
11 december 2009, 12:12
Tweedehands H&K Attax 200, heb ik zelf een jaar gehad en die klonk zowel voor scheur als clean erg goed. Zelfs met de behringer 4x12 van €100,- (ultrastack). Deed de broekspijpen goed wapperen. Voor het laatste stukje scheur had ik er een tube screamer voor. Als degene waaraan ik hem verkocht heb ooit weer wegdoet koop ik hem zo weer terug.

interessander
11 december 2009, 12:16
Tweedehands H&K Attax 200, heb ik zelf een jaar gehad en die klonk zowel voor scheur als clean erg goed. Zelfs met de behringer 4x12 van €100,- (ultrastack). Deed de broekspijpen goed wapperen. Voor het laatste stukje scheur had ik er een tube screamer voor. Als degene waaraan ik hem verkocht heb ooit weer wegdoet koop ik hem zo weer terug.

Dat laatste ging bij mijn attax helemaal mis, met een compressor ging het nog wel. Maar een attax 200 is volgens mij ook een hybride versterker toch?

macwilliams
11 december 2009, 16:17
Dat laatste ging bij mijn attax helemaal mis, met een compressor ging het nog wel. Maar een attax 200 is volgens mij ook een hybride versterker toch?

Ik gebruikte de "gain" knop ook niet zoveel maar pepte het geheel op met de volume van de tube screamer.
De Attax 200 is inderdaad een versterker met een buis in de pre amp.

oliver538
13 december 2009, 11:45
Owkee, ik denk dat ik een voorstel doe voor deze setjes:

Amp: H&K attax 100
Cabinet: Marshall 1960
Totaal EUR 954,-

Amp: Randall RX-120RH
Cabinet: Randall RA412
Totaal EUR 818,-

Amp: Laney LV 300
Cabinet: Laney GS412
Totaal: EUR 664,-

En voor bass:
Ashdown basscombo € 579,00
Ashdown stack € 549,00
Hartke stack € 695,00

Ik denk dat die Laney wat minder hufter-proof is, dus ik zal 'm adviseren om voor de twee duurdere sets te gaan. Heeft ie nog geld over voor kabels etc.

Thx voor de hulp!