PDA

View Full Version : Gitaar afstellen



TimS
10 december 2009, 02:18
Ik heb een klein half jaartje geleden een Fender Strat gekocht. Klinkt helemaal goed, maar ik begin me steeds meer te ergeren aan de lage snaren die aanlopen. Dat had ik ook bij m'n goedkope Squiertje en dat heb ik toen zelf kunnen oplossen, dus ik ben vanvond wat aan het draaien geweest. Ik krijg het helaas helemaal niet voor elkaar om het probleem op te lossen. De nek was goed (1e en 15e fret ingedrukt, 0.3 mm bij 7e fret), de zadelhoogte was goed (1,5 mm bij 12e fret), maar hij loopt nog steeds aan. Zelfs bij een zadelhoogte van meer dan 2.5mm lopen de snaren nog aan. Het gaat dan vooral om de e, a en d snaar. Ik heb er het meeste last van in het midden van het fretboard.

Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen? Of kan ik mijn gitaar beter door iemand laten afstellen?

Orpheo
10 december 2009, 02:21
oplossing is eenvoudig: halspen losser! dan trekken de snaren de hals wat holler. afstandjes zeggen niet alles, je moet 't op gevoel doen. Ik had, om effe het te illusteren, een gitaar; afstelling was, op papier, perfect. toch was er geratel. de halspen ging strakker, de brug ging omhoog, en de actie? die ging omlaag. speelt voortreffelijk, en klinkt tig keer beter dan ooit tevoren.

TimS
10 december 2009, 02:40
Dat had ik inderdaad ook al geprobeerd, maar dat lijkt helemaal geen effect te hebben. Ik heb de halspen al enkele slagen gedraaid en de snaarhoogte lijkt nauwelijks groter te worden.

Midwolda
10 december 2009, 07:04
"... al enkele slagen gedraaid..." :???: :makeup:
De halspen niet meer dan een kwartslag per keer draaien, en dan een paar uur
(een dag) wachten om het hout de gelegenheid te geven zich te zetten.
Het gaat maar om hele kleine verschillen om van frettbuzz of te hoge actie
naar een goed afgestelde en prima spelende hals te gaan.

ton36
10 december 2009, 08:28
kweet niet waar je woont, maar als het niet te ver is zou ik even bij gitaarwerk langsgaan, spanga,vlak bij wolvega
het is een absolute vakman en zeker niet te beroerd om je te vertellen en laten zien hoe je het moet doen en waarop te letten
mijn kennis van gitaren en het afstellen ervan is in ieder geval dramatisch gestegen sinds ik daar over de vloer kom.

snaarplukker
10 december 2009, 13:56
Even een geheugensteuntje:
Hals holler/rechter zetten= halspen losser/strakker draaien. Linksom is holler, rechtsom is rechter. Capo op eerste fret en snaar aandrukken op laatste fret. Afstand tussen snaar en 7e fret = 0,3mm. Dit is een vastgegeven maat. Is de hals te recht of te hol dan kan je ook fretbuzz verwachten.
Actie hoger/lager: Draai de inbusboutjes van de zadels linksom/lager, rechtsom hoger. De optimale actiehoogte is het moment dat de fretbuzz verdwenen is.

TimS
10 december 2009, 15:15
"... al enkele slagen gedraaid..." :???: :makeup:
De halspen niet meer dan een kwartslag per keer draaien, en dan een paar uur
(een dag) wachten om het hout de gelegenheid te geven zich te zetten.
Het gaat maar om hele kleine verschillen om van frettbuzz of te hoge actie
naar een goed afgestelde en prima spelende hals te gaan.
Hmm oke, ik heb de pen denk ik iets meer dan een hele slag gedraaid in 1 keer. Ik dacht inderdaad ook dat ik met wat kleine aanpassingen de fret buzz kon weg krijgen, maar ik krijg het niet eens weg met m'n snaren 3-4 mm boven de frets.

kweet niet waar je woont, maar als het niet te ver is zou ik even bij gitaarwerk langsgaan, spanga,vlak bij wolvega
het is een absolute vakman en zeker niet te beroerd om je te vertellen en laten zien hoe je het moet doen en waarop te letten
mijn kennis van gitaren en het afstellen ervan is in ieder geval dramatisch gestegen sinds ik daar over de vloer kom.
Helaas, 180km. Ik had al wel wat gezocht en De Gier (http://www.degierguitars.com/reparaties/) (60 euro) en Vox Humana (http://www.voxhumana.nl/cms/index.php?option=com_content&task=blogsection&id=5&Itemid=89) (50 euro) schijnen hier goed in te zijn.
Even een geheugensteuntje:
Hals holler/rechter zetten= halspen losser/strakker draaien. Linksom is holler, rechtsom is rechter. Capo op eerste fret en snaar aandrukken op laatste fret. Afstand tussen snaar en 7e fret = 0,3mm. Dit is een vastgegeven maat. Is de hals te recht of te hol dan kan je ook fretbuzz verwachten.
Actie hoger/lager: Draai de inbusboutjes van de zadels linksom/lager, rechtsom hoger. De optimale actiehoogte is het moment dat de fretbuzz verdwenen is.
Bedankt, maar dat had ik al gevonden. Probleem is dat de fretbuzz niet verdwijnt, hoe hoog de actie ook is.

jutter
10 december 2009, 15:43
Elke fender die ik gehad heb (+/- 40 stuks!) hadden er last van. Fenderkwaaltje? Ik stoor me er inmiddels niet meer aan. Het waren altijd de E-A-en D snaren. Met Gibson had ik er nooit last van...maarja, dat is mijn 'ding' niet!

guitarkid
10 december 2009, 18:26
Probleem is dat de fretbuzz niet verdwijnt, hoe hoog de actie ook is.

Niet grappig bedoelt, hoor, maar weet je zeker dat het fretbuzz is. En hoe lijkt het met je topkam en/of de zadels? Ik heb ooit wel meegemaakt dat er steeds bijgeluiden bleven, maar dat dat aan alles lag, behalve de frets....

Gr. C.

flitslicht
10 december 2009, 18:51
Inderdaad. Ik zou eens kijken naar de stemmechanieken. Als de moeren helemaal los zitten kunnen de ringetjes die eronder zitten enorm irritant gaan trillen. Kostte me laatst ook even voor ik dat door had.

geert1976
10 december 2009, 22:21
Elke fender die ik gehad heb (+/- 40 stuks!) hadden er last van. Fenderkwaaltje? Ik stoor me er inmiddels niet meer aan. Het waren altijd de E-A-en D snaren. Met Gibson had ik er nooit last van...maarja, dat is mijn 'ding' niet!

Mijn ervaring ook, dat Fenders en Fenderachtigen, gevoelig zijn voor geklapper:sssh:

Midwolda
10 december 2009, 23:03
Ligt dat aan het verschil tussen longscale en shortscale?

geert1976
10 december 2009, 23:10
Ligt dat aan het verschil tussen longscale en shortscale?

zou kunnen, ik heb wel eens gehoord dat door de mensuur en radius, Fenders gevoeliger zouden zijn voor klapperen dan bijvoorbeeld Gibsons, ik weet wel dat ik de actie van mijn Gibsons en Gibsonachtigen, zoals Epi's etc. altijd lager krijg zonder te klapperen dan Fenders en Fenderachtigen:makeup::???:

HANNESSTINKT
10 december 2009, 23:19
zou kunnen, ik heb wel eens gehoord dat door de mensuur en radius, Fenders gevoeliger zouden zijn voor klapperen dan bijvoorbeeld Gibsons, ik weet wel dat ik de actie van mijn Gibsons en Gibsonachtigen, zoals Epi's etc. altijd lager krijg zonder te klapperen dan Fenders en Fenderachtigen:makeup::???:

kan dat niet liggen aan de hoogte van je brug wand gibson (achtige) bruggen zijn hoger dan die fender bruggen

Midwolda
10 december 2009, 23:32
kan dat niet liggen aan de hoogte van je brug wand gibson (achtige) bruggen zijn hoger dan die fender bruggen

Het gaat om de hoogte van je snaren t.o.v. het fretboard, niet t.o.v. de body.
Heeft een longscale een lagere snaarspanning? Dat zou een deel verklaren.
En ik krijg ook altijd een lagere actie op een Gibsonalike dan op een Fenderalike.
G's hebben heel vaak ook lagere frets dan F's.

TimS
11 december 2009, 00:30
Elke fender die ik gehad heb (+/- 40 stuks!) hadden er last van. Fenderkwaaltje? Ik stoor me er inmiddels niet meer aan. Het waren altijd de E-A-en D snaren. Met Gibson had ik er nooit last van...maarja, dat is mijn 'ding' niet!
Hmm, dat is jammer, ik vind het nogal irritant.

Niet grappig bedoelt, hoor, maar weet je zeker dat het fretbuzz is. En hoe lijkt het met je topkam en/of de zadels? Ik heb ooit wel meegemaakt dat er steeds bijgeluiden bleven, maar dat dat aan alles lag, behalve de frets....

Gr. C.
Snaren lopen aan, is te horen waar het vandaan komt.

Topkam lijkt goed (en heeft verder toch geen invloed als je een fret in drukt toch). Wat kan ik controleren bij de zadels?

Inderdaad. Ik zou eens kijken naar de stemmechanieken. Als de moeren helemaal los zitten kunnen de ringetjes die eronder zitten enorm irritant gaan trillen. Kostte me laatst ook even voor ik dat door had.
Zitten heel goed vast, dat is het probleem helaas niet.

Ik denk dat ik hem gewoon even wegbreng, als ik de uren dat ik er aan heb zitten kloten gewerkt had, had ik hem al 3 keer kunnen laten afstellen.

beruk
11 december 2009, 00:33
Wijs, ik krijg het zelf ook niet voor elkaar (lijder aan het syndroom van LEO).
Bij de gitaarboer kostte het een halfuurtje (gitaar omgeflikkerd, nek moest ook recht gezet) daarna blij!

snaarplukker
11 december 2009, 14:37
Rammelende snaren bij een hoge actie lijkt mij meer een octaaf te laag.;)