PDA

View Full Version : fender super reverb



ThomasR
9 december 2009, 18:30
na lang nadenken beslist om een super reverb te gaan bouwen. nu zou ik graag
alleen het vibrato kanaal maken aangezien ik het normaal kanaal toch niet ga gebruiken. kan iemand dit schema eens controleren en kijken of er iets teveel of te weinig doorstreept is.

http://i639.photobucket.com/albums/uu119/roggethomas/guitar/superreverbzondernormal.jpg

soup
9 december 2009, 18:34
Even een vraagje, is zoiets een prijzig projectje of goed doenbaar?

ThomasR
9 december 2009, 18:46
Goh ja ik denk dat je voor het zelfde geld wel een degelijke amp kan kopen in de winkel als je echt alles optelt, maar ik ga echt zoveel mogelijk zelf maken wat een unieke amp zal opleveren qua uiterlijk. (Qua elektronica moet ik nog veel bijleren voor ik zelf iets probeer te ontwerpen) De kwaliteit van de onderdelen zal natuurlijk ook veel uitmaken ( dan vooral de meer prijzige onderdelen zoals trafo's, speakers,...) Ook moet je beschikken over heel wat materiaal, ik zelf heb juist grote verbouwingen gedaan in huis waardoor ik al het een en ander heb. wel moet ik zeggen dat dit mijn eerste project is, ik ben wel al meer dan een jaar aan het plannen welke amp ik wel of niet zou nemen en heb eindelijk gekozen. ondertussen wel al een paar herstellingen gedaan aan buizenversterkers dus ik weet er al het een en ander van.

fredjuh
9 december 2009, 19:56
Va die 820 weerstand bij A moet je 1500 maken, en die 220k net voor de eindtrap is overbodig. voor de rest goed.

Negative K3 fan
10 december 2009, 00:09
in de praktijk komt het juist vaak voor dat het Vibrato kanaal juist niet gebruikt wordt. Wat zijn je ervaringen met de super reverb?

Kim Wilson
10 december 2009, 08:28
Het vibrato kanaal wordt juist wel gebruikt, want daar zit ook de reverb op. Het normal kanaal is compleet kaal en IMO ook overbodig. Ik heb nu mijn derde Fender amp en de enige keren dat ik het normal kanaal heb gebruikt, was als ik er twee gitaren of gitaar en mondharmonica op aan had gesloten. :)

Chris Winsemius
10 december 2009, 08:58
Va die 820 weerstand bij A moet je 1500 maken, en die 220k net voor de eindtrap is overbodig. voor de rest goed.

1e suggestie is goed tweede zorgt voor ellende.


in de praktijk komt het juist vaak voor dat het Vibrato kanaal juist niet gebruikt wordt. Wat zijn je ervaringen met de super reverb?

Nee, da's juist het meest gebruikte kanaal, reverb zit ook alleen op dat kanaal.

fredjuh
10 december 2009, 10:19
Die 220k is eringezet om de 2 channels te mixen he... Ellende...

Chris Winsemius
10 december 2009, 10:57
Die 220k is eringezet om de 2 channels te mixen he... Ellende...

Nooit met dit soort amps bezig geweest?

Naast mixen hebben die weerstanden ook de functie om het ingangssignaal van de PI ietsje minder heftig op de PI in te sturen. Zeker als je 1 kanaal ontkoppelt wordt de 3e trap v/h vibrokanaal nog ietsje minder belast dus zomaar die weerstand d'r uitgooien zorgt voor 'n beduidend minder prettige aansturing van de fasedraaierbuis. Zou zonde van de sound zijn.

Probeer maar uit en post het dan hier; SuperReverb + soldeerbout pakken en je weet het snel genoeg.

fredjuh
10 december 2009, 20:23
Oke! tsja ik denk Leo Fender dat bij het bedenken van die versterker daar geen rekening mee gehouden heeft en ik dacht zo dus ook dat 20% niet zoveel uitmaakt, maar oke, dan weet ik dat.
Maar... Clippen wordt toch "feller en hoekiger" aan de positieve, grid current-kant naarmate de uitgangsimpedantie van de trap ervoor omhooggaat? Met bijna factor 7 lijkt me dat niet verwaarloosbaar.

Chris Winsemius
10 december 2009, 20:32
1Oke! tsja ik denk Leo Fender dat bij het bedenken van die versterker daar geen rekening mee gehouden heeft en ik dacht zo dus ook dat 20% niet zoveel uitmaakt, maar oke, dan weet ik dat.
2Maar... Clippen wordt toch "feller en hoekiger" naarmate de uitgangsimpedantie van de trap ervoor omhooggaat? Met bijna factor 7 lijkt me dat niet verwaarloosbaar.

1) Baseer je uitspraken ajb op ervaringen/etc., theorie is de basis (ook imo!) maar luisteren/proberen/etc. maakt 'n amp echt goed imho en zorgt er voor dat je de functie van componenten/schakelingen daadwerkelijk begrijpt.

2) je haalt dingen door elkaar....

Pak 'n SuperReverb en een soldeerbout en leef je uit.

fredjuh
10 december 2009, 20:57
Hey, ik heb het even gesimuleerd, maar het verband dat ik beschrijf is precies omgekeerd. Je krijgt van mij volledig gelijk waarom je die weerstand niet moet weghalen, maar ik heb het idee dat je niet precies weet waarom. Het signaalverlies, 20% is, zoals ik al dacht verwaarloosbaar voor wat jij de "gainstructuur" noemt. Het is de uitgangsimpedantie. Die verhoog je drastisch met die 220k weerstand, nl. van 38k naar 258k. Dit zorgt voor veel zachter clippen in de PI. Dit is nou mooie kennis voor gitaarversterkers. Hoe laat je een trap zachter clippen? Zet er een weerstand voor! Daar moet ik echt even mee gaan experimenteren. Ik bedenk ook, een HiWatt clipt vrij scherp in de eindtrap. (Denk ik te horen) Zou dit dan kunnen komen door de ECC81 buis in de PI?
Maar met een 22k kathodeweerstand is het verschil in uitgangsimpedantie en gain van de ECC83 en 81 miniem. Iemand die ooit PI buisjes heeft getest?

Over 1): Ik weet wel hoeveel 20% signaalvermindering op die plek uitmaakt, praktisch niks! Dat heb ik ook praktisch uitgestest! En zie de laatste alinea. Ja, echt, ook ik test wel eens uit, maar steeds meer klankverschillen kan ik gewoon wetenschappelijk verklaren en dat meestal makkelijker dan onderdeeltjes bestellen en aan de slag, maar dat doe ik echt nog wel hoor!

Ik het het net even uitgetest in mijn buizenversterker, want daar zitten ook 220k mixweerstandjes in. Wereld van verschil!! Zo!! Met dat weerstandje overbrugd werd het echt een stuk scheller en hoekiger. Praktijk? Here you got it!

Chris Winsemius
10 december 2009, 21:01
pak een soldeerbout.....

fredjuh
10 december 2009, 21:19
Testdraadjes volstaan soms ook hoor:dontgeti:

Ik zat trouwens nog te editten toen je postte, maar ik heb het nu dus uitgestest, met grote resultaten!

Chris Winsemius
10 december 2009, 21:20
en dan nog een SuperReverb.....

fredjuh
10 december 2009, 21:25
Jezus man, over miereneuken gesproken! Clippen is clippen, ga toch weg. Alsof ik elke bestaande amp in mn kelder heb staan.

Renin
10 december 2009, 21:28
Het ging toch juist om deze versterker?

fredjuh
10 december 2009, 21:31
Klopt, maar het principe blijft hetzelfde. Als in Nederland geldt R=I/U dan is dat in Duitsland toch niet anders?

nico verduin
10 december 2009, 22:54
Klopt, maar het principe blijft hetzelfde. Als in Nederland geldt R=I/U dan is dat in Duitsland toch niet anders?Maar gelukkig geldt hier: R = U / I:punk:

fredjuh
14 december 2009, 20:06
http://i93.photobucket.com/albums/l79/JeepJeep8/facepalm.jpg

Chris Winsemius
14 december 2009, 20:24
Jezus man, over miereneuken gesproken! Clippen is clippen, ga toch weg. Alsof ik elke bestaande amp in mn kelder heb staan.

Vriendelijke reactie jonge man ;)

Wat ik bedoel: let op de specifieke eigenschappen van versterkers, je hebt clippen en clippen, de ene amp doet dat anders dan de andere.

fredjuh
14 december 2009, 20:31
Sorry, k was een beetje geïrriteerd, maar volgens mij was t ook verkeerd gelopen omdat ik nog zat te editten toen jij postte. Ik had zoiets van: "Jeej, ik heb iets vet handigs gevonden!" En toen zei jij "en dan nog een SuperReverb....." Dus ik dacht: "ga toch weg, ik begrijp het nu toch." maar je had mijn testresultaten denk ik nog niet gezien.