PDA

View Full Version : Fender strat tremoloarm



tomcat
9 december 2009, 15:12
Ik heb eerst even rondgekeken in verschillende discussies maar vind geen echt antwoord op mijn vraag:

Ik heb twee strats (een ouwe uit 68 en een 50th anniversary uit 2004 met suhr pick ups) allebei supergitaren, maar beiden met een heel klein maar storend mankementje:
Als je de tremoloarm aandraait dan moet je hem helemaal aandraaien om geen 'speling' meer te hebben. Maar dan werkt hij stroef en zit in de weg als je hem niet naar onder duwt. Uit de forums haal ik de suggestie om een veertje te plaatsen en in het 'tremologaatje'. Maar verdwijnt dan ook de 'speling' ? Het is vergelijkbaar met het gevoel alsof je autostuur speling heeft. (of een moer die niet helemaal past). Als je de tremolo gebruikt heb je altijd het gevoel of je niet onmiddellijk reactie hebt.

Kan je eender welk veertje gebruiken? Of moet je dat weer speciaal gaan bestellen en meer kosten voor verzending dan voor het veertje zelf gaan betalen.

Wat denken jullie van de suggestie om rond de schroef van de tremoloarm wat 'teflon' te draaien, wat men ook doet om schroeven en moeren perfect te laten passen.

lodi
9 december 2009, 16:34
teflon werkt perfect om water tegen te houden, niet doen tenzij je de strat op het waterleidingsnet aansluit
in de meeste balpennen zit een veertje dat past in n' strat, wel n' stickertje opplakken voor je m' wegbergt anders valt het eruit

Gearjunkie
9 december 2009, 19:12
Probeer eens een propje watten in het gaatje te duwen.

jutter
9 december 2009, 19:40
Probeer eens een propje watten in het gaatje te duwen.

Leuk om het er weer uit te peuteren...

jutter
9 december 2009, 19:40
Teflon? Die witte tape bedoel je? Dat werkt perfekt!

gerritje tralalalala
9 december 2009, 19:49
Misschien werkt niet al te radicale locktite ook wel, de blauwe ofzo.

Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen want ik heb er ook last van.

snaarplukker
10 december 2009, 13:33
Een balpenveertje werkte bij mij niet. Teflontape zou kunnen werken maar ik denk dat het na een paar keer heen en weer draaien weer net zo los zit. Ik heb hem gewoon helemaal vastgedraaid tot ie niet meer verder kon en de tip zit net boven mijn 5-way switch.

nielsduursma
14 december 2009, 01:22
Bumpje.
Ik ben ook wel benieuwd naar oplossingen!

Gearjunkie
16 december 2009, 08:27
Een propje watten dus... niet zelf bedacht hoor:

Tremolo setup
Vaughan’s standard vintage tremolo uses all five springs. Rene prefers the durability of the stainless steel Fender tremolo bars. He puts a small wad of cotton at the bottom of the tremolo-block hole to keep the bar from over-tightening and becoming hard to remove if it breaks. He emphasizes the importance of lubricating all the moving parts of the tremolo system, preferring a powdered graphite-and-grease mixture (the grease holds the graphite in place where it’s needed). He lubricates everything that moves: mounting screws/plate; all string “breaks” and contact points, including the saddle peaks; where the springs attach to the block and claw; the nut slots; and the string trees.

BTW: het hoeft er natuurlijk ook niet uit, anders gewoon een pincetje pakken...

DaChosen1
17 december 2009, 12:16
ik had ook zoiets willen proberen bij mij Classic Vibe, alleen zit er bij mij gewoon een gat door het tremoloblok, dus alles wat ik erin stop komt er aan de onderkant weer uit.....

benwave
17 december 2009, 13:20
Wat ik altijd doe is de schroefdraad van de tremoloarm een beetje beschadigen met een tangetje. Dan draait hij er net iets moeilijker in, en blijf zitten waar je hem wilt hebben.

Wel voorzichtig doen..