PDA

View Full Version : Elementen verplaatsen



Snaar'n Bennie
9 december 2009, 12:33
Beste Gitaarnetters,

Als je bij bv een Les Paul het halselement 10 mm (of meer/minder) richting brugelement verplaatst, zal je dan drastisch verschil horen in geluid? Of als je het brugelement t.o.v. de brug iets verplaatst, zal dat dan zo'n verschil zijn?
De plaasting van de elementen zou Lester toch niet ''per toeval'' gevonden hebben?

Ik vraag dit i.v.m. zelfbouw waar ik weer eens mee wil gaan beginnen.

lindstrom
9 december 2009, 12:39
je kunt beginnen met het "omdraaien" van je pickup, wanneer je de "hot" van de brug richting de neck plaatst zal hij al anders gaan klinken.

zie hier het verhaal wat ik op de dimarzio site vond:

"Tech Talk: The coil with the 6 adjustable slotted poles is the "hot" coil. The coil with the solid poles is along for the ride to cancel hum and look cool. Since one coil is doing most of the work, the direction the Bluesbucker® is installed makes an obvious difference in the sound. When the hot coil is closest to the bridge, the sound is brighter; towards the neck is warmer. Even though the look is a little nontraditional, we like the sound of the bridge pickup "backwards" (with the screw coil towards the neck). With a Bluesbucker® in the neck position with the screw coil towards the bridge (also "backwards") the combined sound is Tele-like."

Orpheo
9 december 2009, 12:44
je kunt beginnen met het "omdraaien" van je pickup, wanneer je de "hot" van de brug richting de neck plaatst zal hij al anders gaan klinken.

zie hier het verhaal wat ik op de dimarzio site vond:

"Tech Talk: The coil with the 6 adjustable slotted poles is the "hot" coil. The coil with the solid poles is along for the ride to cancel hum and look cool. Since one coil is doing most of the work, the direction the Bluesbucker® is installed makes an obvious difference in the sound. When the hot coil is closest to the bridge, the sound is brighter; towards the neck is warmer. Even though the look is a little nontraditional, we like the sound of the bridge pickup "backwards" (with the screw coil towards the neck). With a Bluesbucker® in the neck position with the screw coil towards the bridge (also "backwards") the combined sound is Tele-like."

ho, niet zo snel: het hangt af van het element dat je hebt.

Neem maar aan dat het effect van pickup omdraaien bij dimarzio groter is dan bij 90% van de andere pickupmerken. Dit komt doordat dimarzio de enige is die 2 spoelen met verschillende draaddiktes 'mag' maken in de USA, vanwege 'n octrooi dat ik vannacht gepost had :P Bij de bluesbucker is dat verschil dus heel extreem.

Bij bijvoorbeeld de JB is het verschil ook te horen, vanwege de slug pieces vs. screw. maar dat is een nuance. zet de screws op gelijke hoogte met de slugs en het verschil is minder.


@topic starter: het verschil van 10 millimeter maakt redelijk wat uit. Het is 't verschil van de knoop in de geluidsgolf waar de pickup boven zit, of halverwege de buik. Het verschil is goed te 'voelen' bij een strat et 24 frets; pak maar eens de mid en hals positie, en vergelijk die 2 eens met elkaar. dat laat 't verschil van 10 millimeter het beste zien. bij de hals valt 't overigens nog wel mee, bij de brug is 't veel erger. 10 millimeter kan het verschil zijn tussen een nasaal element of een brulboei.

Snaar'n Bennie
9 december 2009, 13:00
Bedankt voor je uitleg Orpheo. Het plaatsen van de pups valt dus nog wel erg nauw.
Wanneer ik begin met bouwen, zal ik hier zeker rekening mee houden.

In mijn Tele wil ik trouwens een humbucker plaasten. Nou zijn er hele mooie slagplaten te koop met humb. uitsparingen. Maar wie zegt mij dat die uitsparing op de ''juiste'' plek aangebracht is?

Orpheo
9 december 2009, 13:07
Bedankt voor je uitleg Orpheo. Het plaatsen van de pups valt dus nog wel erg nauw.
Wanneer ik begin met bouwen, zal ik hier zeker rekening mee houden.

In mijn Tele wil ik trouwens een humbucker plaasten. Nou zijn er hele mooie slagplaten te koop met humb. uitsparingen. Maar wie zegt mij dat die uitsparing op de ''juiste'' plek aangebracht is?
De 'gaten' in de slagplaat, dus de posities, hangen samen met de plek die wij als mens en musicus beschouwen als 'fijne plek voor fijne tone'.

aaronstonebeat
9 december 2009, 13:09
Ik ben de laatste tijd nogal aan het freaken met elementen. Steevast kom ik ook aan de fase dat ik aangesloten elementen met de hand boven de snaren houd, in alle mogelijke posities. Dat is net alsof je aan een soort toonregeling draait; en over elke centimeter zijn er duidelijk hoorbare verschillen.

Als je elementen voor je eigen gevoel optimaal wil plaatsen, zou je eerst de gitaar moeten bouwen en dan al experimenterend bepalen welke de beste posities zijn.

snaarplukker
9 december 2009, 17:58
Het is niet voor niets dat de brugpickup van de strat en tele schuin staan.

guitarkid
9 december 2009, 20:23
In mijn Tele wil ik trouwens een humbucker plaasten. Nou zijn er hele mooie slagplaten te koop met humb. uitsparingen. Maar wie zegt mij dat die uitsparing op de ''juiste'' plek aangebracht is?

Je kunt natuurlijk altijd een slagplaat zonder uitsparingen kopen en zelf de positie van het element eerst bepalen.

Gr. C.

aaronstonebeat
9 december 2009, 20:33
Nou zijn er hele mooie slagplaten te koop met humb. uitsparingen. Maar wie zegt mij dat die uitsparing op de ''juiste'' plek aangebracht is?

Niet zo lang meer en er is een eeuw ervaring met het plaatsen van pickups; de plekken die je standaard krijgt, hebben zich wel bewezen in de loop van de tijd.

Maar ik blijf het een goede vraag vinden, en een goede houding om niets voor vanzelfsprekend te nemen. Gegeven een specifieke gitaar en pickup, is het eigenlijk zonde om blind voor een voorgestanste plaats te kiezen. Toch als je niet tegen wat extra werk opziet. En als je dan onverhoopt alsnog op dezelfde plaats uitkomt, weet je voortaan wel zeker waarom dat de goede is.

Luke-wannabe
9 december 2009, 23:57
Ik ben persoonlijk altijd heel picky op elementplaatsing. Ik kan daarom niks met bijvoorbeeld een SG of 24-frets ibanez ofzo omdat daar het halselement gewoon niet op de goede plek zit.

oigun
10 december 2009, 00:04
Luke, wat is dan volgens jou de sweetspot? Op 1/4 van de snaarlengte?

aaronstonebeat
10 december 2009, 01:44
Op mijn tele klinkt het halselement daar geweldig!

Misschien zegt dit iets:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UXVB8NYI-D.jpg

De eerste 7 harmonischen.
De eerste is de grondtoon
De tweede is het eerste oktaaf
De derde is een kwint
De vierde is het tweede oktaaf
De vijfde is een terts
De zesde is een kwint
De zevende is een (wat valse) kleine septiem
De achtste zou het derde oktaaf zijn etc

In geïdealiseerde vorm geld dit voor elke open snaar, hij trilt op al die manieren tegelijk. En dus ook voor elke e, a, d, g, of b die je speelt (ze schuiven wel op in de reeks van harmonischen als ze hogerop worden gespeeld).

De vertikale lijnen heb ik getrokken op 1/4, 1/8 en 1/16 van het uiteinde. Ik meen dat het middenelement van mijn strat op 1/8 zit.

Edit:
Ik geloof dat ik nonsense verkondig voor wat betreft gefrette tonen.
Maar dit geldt wel voor open snaren.

PS PS
Het middenelement van mijn strat zit op 16 % van het uiteinde, iets minder dan een zesde.
Het brugelement gemiddeld op 7 %, iets minder dan een veertiende

aaronstonebeat
10 december 2009, 02:25
Ik raak weer enthousiast ;)

Dit is de plaatsing van pickups op mijn strat; die heeft een hb bij de brug maar ik denk dat dat hier weinig uitmaakt:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZQ4KJVWJ-D.jpg

aaronstonebeat
10 december 2009, 02:49
Ja ja, dat zit ik me nu ook de hele tijd af te vragen. Dat wordt complex.
Maar je zou kunnen zeggen dat de ene fret andere boventonen geeft dan de andere vanwege de plaats van de pickups. Even los van andere invloeden zoals speltechniek.
Ik moet nog even piekeren hoe dat dan voor al die posities gaat uitpakken :lp:





Huh? De aanleiding voor de reactie is verdwenen :dontgeti:

Johannes
10 december 2009, 02:57
Ja sorrie, ik was enthousiast begonnen met typen, toen ik zag dat aaronstonebeat al hetzelfde zei over gefrette snaren in relatie tot sweetspots voor de elementen. Het maakte mijn reactie wat overbodig, zodoende.