PDA

View Full Version : Fretbuzz op 1e fret D-snaar



DeadHerring
9 december 2009, 11:19
Mja, heb net .009 snaren op m'n Gibson Les Paul Studio gelegd, zaten altijd .010's op... Heb gelijk ook 'ns gekozen voor een andere manier om de snaren erop te leggen, namelijk de vastgeschroefde brug en de snaren langs achter erover. Dit heeft wel de sustain merkbaar goedgedaan (ongelooflijk zeg!), maar ik heb nu last van een lichte fretbuzz op de 1e fret van de D-snaar.

Ik hou van de lage actie op deze gitaar, en omdat het alleen over die snaar gaat, denk ik ook niet dat ik de truss rod ga moeten aanpassen. Is dit op te lossen met grafiet of zo? Ik weet daar namelijk erg weinig over, maar als dat het probleem kan wegnemen, ben ik daar direct voor te vinden.

Ik heb het al geprobeerd met de brug wat hoger te zetten, maar dat neemt het probleem niet weg. Denk niet dat het aan de fret zelf lag, omdat ik met .010's geen last had van een fret buzz.

Fenderfan
14 december 2009, 19:48
Speel jij altijd op een vaste stemhoogte? M.a.w. gebruik jij een stemkast voor het bepalen van de hoogte van de lage E , of stem jij de gitaar af op de lage E zonder erop te letten of die de orginele toonhoogte heeft?

Verder vind ik jou beschijving over hoe jij je snaren er nu opgelegd hebt zeer onduidelijk. Kun jij dit nog eens uitleggen?
Er is eigenlijk maar 1 goede manier om snaren te monteren.

Gearjunkie
14 december 2009, 20:20
Er is eigenlijk maar 1 goede manier om snaren te monteren.

Hij windt de snaren omgekeerd om de tailpiece, bij TOM bruggen kan dat.

Bij het veranderen van snaardikte is het vaak nodig om de afstelling van de gitaar na te lopen. Het kan zijn dat door de licht verminderde snaarspanning de hals iets te recht is geworden, en dat je de halspen dus een kleine fractie losser moet zetten. Ik kan dat vanaf hier uiteraard niet zien. Zie Rinze's site voor een uitgebreide afstelbeschrijving.

Fenderfan
16 december 2009, 11:46
ik sluit me bij Gearjunkie aan.
Maar ik zou het wel een monteur laten doen als ik gij was.