PDA

View Full Version : Octrooien in de pickup-business



Orpheo
9 december 2009, 02:33
Ziehier:

http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?Sect2=PTO1&Sect2=HITOFF&p=1&u=%2Fnetahtml%2FPTO%2Fsearch-bool.html&r=1&f=G&l=50&d=PALL&RefSrch=yes&Query=PN%2F4501185

http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?Sect2=PTO1&Sect2=HITOFF&p=1&u=%2Fnetahtml%2FPTO%2Fsearch-bool.html&r=1&f=G&l=50&d=PALL&RefSrch=yes&Query=PN%2F5399802

De eerste is het octrooi op het hebben van 2 spoelen met ongelijke draaddikte, het tweede is het octrooi op de airbucker-techniek: een afstandje creeeren tussen de magneet en de spoelen.

Wat voor kleine dingen dimarzio vast heeft gelegd, niet grappig gewoon :P Stacked humbucker is ook een octrooi van dimarzio, maar dan wel met magnetische polepieces. als er er een 'bar' magneet onder zit, geld 't niet meer.

Het octrooi van Kinman is weer veel meer 'sophisticated'. Maar goed, lees 't zelf maar ;)

aaronstonebeat
9 december 2009, 14:00
Opmerkelijk!
Leuk om te lezen, alleen al vanwege het taalgebruik. En inderdaad vanwege alle vastgelegde details.
En helemaal door dit soort claims die terloops worden gedaan:

"To the musician, reduction in the damping effect by a limited amount will produce a more pleasing musical sound."

Orpheo
9 december 2009, 14:06
Opmerkelijk!
Leuk om te lezen, alleen al vanwege het taalgebruik. En inderdaad vanwege alle vastgelegde details.
En helemaal door dit soort claims die terloops worden gedaan:

"To the musician, reduction in the damping effect by a limited amount will produce a more pleasing musical sound."

heeft ie nog gelijk in ook; die eddy currents, die wil je weg hebben! die dempen het effect van de magneet, en dus verminderd het de output. de airbucker is in principce een goed idee.

Aaron, ik ben nu trouwens bezig met een nieuw ontwerp! je begint met 44 awg op de spoel, en halverwege sla je daar 42awg overheen. je hebt dus 2 soorten draad op 1 spoel, en dat dan 2 keer natuurlijk. met een dikke alnico8 magneet eronder, hex polepieces en screw pieces. Gaat scheuren als de ziekte! en twangen als de beste.

Ik vind het airbucker-octrooi mooi om te lezen, maar ook die van 2 ongelijke spoelen. Echt klote dat dimarzio dat octrooi heeft, pas over 40 jaar ofzo verloopt 't, en dan kunnen andere bedrijven het en mass kopieeren, want het is een mooi ontwerp! Gelukkig laat ik mijn ontwerpen maken in canada :D

Canada, the home of the Free!

aaronstonebeat
9 december 2009, 14:23
Ja, Larry weet wat hij doet, dus gelijk heeft hij wel. Maar het is zo lekker stellig, 'boven-subjectief' ahw, geformuleerd :)

Ik vind die beschrijvingen ook erg interessant. Tegelijk vind ik dat hele patenten-wereldje steeds onaangenamer. Ik ben helemaal voor de bescherming van geestelijk eigendom, maar krijg steeds meer de indruk dat je die bescherming alleen kunt kopen als je vermogend genoeg bent om een jurist in te huren om je tekst op te stellen en als je het bedrag kunt lappen (ik weet niet hoeveel) om het patent überhaupt aan te vragen.

Of dit soort praktijken: iemand heeft een motor uitgevonden die op water loopt en Ford koopt dat patent alleen maar om het decennia lang in een kluis weg te stoppen :mad:

Ik ben erg benieuwd naar dat nieuwe ontwerp van je :ok:

Chris Winsemius
9 december 2009, 14:27
Dimarzio heeft ook 'n patent/trademark omtrent het gebruik van een dubbele witte of creme spoel bij humbuckers..........................

lindstrom
9 december 2009, 14:29
Dimarzio heeft ook 'n patent/trademark omtrent het gebruik van een dubbele witte of creme spoel bij humbuckers..........................

alleen creme toch? seymourduncan levert ook in het wit..

Lexvandoef
9 december 2009, 14:55
Of dit soort praktijken: iemand heeft een motor uitgevonden die op water loopt en Ford koopt dat patent alleen maar om het decennia lang in een kluis weg te stoppen :mad:

Wat voor samenzweringstheorien geloof jij? :seriousf:

DeadHerring
9 december 2009, 15:19
ik ben er zeker van dat eender welke autoconstructeur dit zouden doen als ze dat kunnen.

Orpheo
9 december 2009, 15:30
Wat voor samenzweringstheorien geloof jij? :seriousf:

Nee, is echt zo... Ik heb die uitvinding ook gelezen, was heel ingenieus, maar helaas, het mag niet in een auto komen tot dat octrooi verlopen is.

@Aaron: tja, ik ben ook beneiuwd! ik moet helaas er wel n nieuwe gitaar omheen bouwen :punk::sssh: maar je ziet overigens dat Larry vrij weinig octrooien heeft, het is die bucher of hoe ie ook heten mag die de meesten heeft, onder 't vaandel van dimarzio, dat dan weer wel.

Over die creme bobbins; dat is geen octrooi, maar een trademark ;) net als T Mobile de kleur magenta heeft, die kleur mag in bepaalde contexten alleen in combinatie met T Mobile voorkomen.

Ik vind het zo belachelijk dat ze bepaalde dingen vast gelegd hebben, de hele markt is er eigenlijk door verneukt. Dimarzio kan ieder jaar met tig nieuwe elementen komen (die nergens naar klinken, omdat ze gewoon slecht draad gebruiken, imho), en anderen moeten maar zien hoe ze wat leuks maken. Daarom zijn dimarzio's denk ikook goedkoper dan andere merken; dimarzio krijgt licentie inkomsten...

aaronstonebeat
9 december 2009, 15:31
Ik zal nog eens navragen bij mijn bron van dit verhaal.

Eigenlijk geloof ik helemaal niets meer. Ik vermoed alleen nog maar.


ik ben er zeker van dat eender welke autoconstructeur dit zouden doen als ze dat kunnen.

Oliemaatschappijen.
De voorgewende crisis in de jaren '70 om een begin te maken met het opdrijven van de prijzen. Ik denk dat heel wat goede ideeën niet worden uitgevoerd uit financiële overwegingen.

marc_o
9 december 2009, 15:39
Ik denk dat wanneer jij een uitvinding doet waardoor er geen olie meer nodig is op zeer grote schaal, dat je binnenkort het leven laat. Die maatschappijen laten niet met zich sollen.

On-topic
Trouwens cool dat je je eigen elementen (ont)wikkelt/laat maken Orph.

McVenco
9 december 2009, 15:45
Of dit soort praktijken: iemand heeft een motor uitgevonden die op water loopt en Ford koopt dat patent alleen maar om het decennia lang in een kluis weg te stoppen

Ik denk dat dat meer heeft te maken met praktische uitvoerbaarheid. Ik bedoel: tweeduizend jaar geleden had iemand een mens gemaakt die op water liep. Er zijn duizenden en duizenden boeken over geschreven, schilderijen en films over gemaakt, maar tot nu toe is er niemand in geslaagd om er een kopie van te maken...





;)

Orpheo
9 december 2009, 15:45
Ik denk dat wanneer jij een uitvinding doet waardoor er geen olie meer nodig is op zeer grote schaal, dat je binnenkort het leven laat. Die maatschappijen laten niet met zich sollen.

On-topic
Trouwens cool dat je je eigen elementen (ont)wikkelt/laat maken Orph.

Is helaas ook gebeurd. De uitvinder is spoorloos verdwenen. Ik had 't youtube clipje gezien, toen 't net online was; je ziet 'm een glas water pakken, uit de kraan, drinkt eruit, omstanders ook, giet 't in de auto. de auto startte eerst niet, niemand kreeg 'm aan de praat. toen 't water erin, allemaal in 1 shot overigns, en toen reed ie weg. Ergens in de jaren 70 ofzo. Heel gaaf om te zien.

Ontopic: ja, ik ben ergens deze zomer begonnen met het ontwikkelen van modellen, heb er nu 3 in huis, en die klinken waanzinnig goed. Ik heb nu weer een stuk of 6 modellen waarvan ik er 'slechts' 4 ga bestellen, de andere 2 hebben neodymium magneten, en dat is echt teveel van 't goede, maar het ontwerp is er. Ik heb wel eens overwogen om het 'aan de man' te brengen, maar dat schiet niet op. kan zelf niet opwinden, en voor 't echt van de grond komt, ben ik bejaard.

Marc Oblivian
9 december 2009, 15:55
Ik denk dat dat meer heeft te maken met praktische uitvoerbaarheid. Ik bedoel: tweeduizend jaar geleden had iemand een mens gemaakt die op water liep. Er zijn duizenden en duizenden boeken over geschreven, schilderijen en films over gemaakt, maar tot nu toe is er niemand in geslaagd om er een kopie van te maken...





;)

Alle mensen lopen op water hoor: kijk maar eens wat er gebeurt als je ze een tijdje geen water meer geeft:-)
Met degene die daadwerkelijk op water kon lopen is het overigens ook slecht afgelopen, al wist ik niet dat de Romeinen toentertijd al aandelen in de olie hadden....

Braindead
9 december 2009, 16:00
Ik geloof daar ook absoluut in (dat er alternatieven zijn). Sterker nog, er zijn waarschijnlijk al megaveel alternatieve uitvindingen voor gebruik van olie opgekocht. Lijkt me ook een stukje logisch nadenken. We hebben in de afgelopen honderd jaar al zoveel uitvindingen gedaan maar de enige manier om een auto te laten draaien is op gas of olie? Dacht het niet. Niet dat elke uitvinding meteen een perfecte vervanger zal zijn. Het moet natuurlijk geoptimaliseerd worden maar dat hebben we met de benzinemotor ook al jaren lang gedaan.

Trouwens, ik denk niet dat de oliemaatschappijen er alleen achter zitten. De overheden verdienen oook heel vet aan al die accijnzen op benzine. Midas Dekkers vertelde dat mooi bij Pauw en Witteman. Politici willen alleen maar economische groei en dat is inherent aan co2 uitstoot.