PDA

View Full Version : Isolation cab bouwen



rock-frank
9 december 2009, 01:25
Ik wil een Isolatie cabinet gaan bouwen soort gelijk aan hoe Randall dat doet.

Ik heb even een tekening gemaakt en wil hier graag jullie mening over mbt inhoud.
heeft er iemand überhaupt ervaring met zo een cabinet


het word een 1x12 in het vierkant (binnenmaten zijn lxbxh 44,4x44,4x71,9cm)
weet nog niet wat voor hout ik ga gebruiken, zat te denken aan 18mm mdf.
http://img13.imageshack.us/img13/9697/isolationcab.jpg

fredjuh
9 december 2009, 15:39
De inhoud lijkt me prima, vooral met die isolatie erbij. Meestal wordt er void-free birch ply gebruikt, dus berkenplex 15 of 18mm zonder leegtes. Maar MDF zal ook wel werken, ik denk alleen dat het niet goed is voor de klank.

guitaraddict
9 december 2009, 16:35
Berken multi nemen , geen mdf , klinkt veel strakker !

schwalbe
9 december 2009, 16:39
Ik zou de baffle ( de plaat waar de speaker in zit) van berken multiplex maken. En de rest van MDF. Ik zou de áchterkast ook wat kleiner maken: 40-45 liter ( dat is een wat gebruikelijkere maat voor een gitaarkast). De andere kast zou ik dan weer wat groter maken. Totale afmetingen zou ik zo houden. Je verplaatst dus alleen de baffle maar wat.

fredjuh
9 december 2009, 17:15
Ik zou de baffle ( de plaat waar de speaker in zit) van berken multiplex maken. En de rest van MDF.
Mee eens, dan zit er nl. schuim over het MDF en merk je er dus toch niks van.
Maar ik denk dat je de baffle het beste gewoon in het midden kan zetten. Beide volumes dempen namelijk de conus, dus met de baffle in het midden heb je het beste laag.
Hoezo eigenlijk die rare maten?

guitaraddict
10 december 2009, 17:59
Ik zou de baffle ( de plaat waar de speaker in zit) van berken multiplex maken.


Mee eens, dan zit er nl. schuim over het MDF en merk je er dus toch niks van.

Je moet het zelf bepalen natuurlijk maar mdf klinkt echt veel minder strak . Ik heb heel wat kasten gebouwd en natuurlijk allerlei hout geprobeerd ( dus ook MDF) maar echt Baltisch berken is qua strakheid naar mijn bescheiden mening het beste.

Ga eens te rade bij echte deskundigen ipv hier op het net allerlei meningen voor waar aan te nemen ( inclusief de mijne !!)

fredjuh
10 december 2009, 19:08
Ik zie dat die iso-cab van randall een port heeft. Is het niet gewoon het slimst om die cab van randall precies na te bouwen? Ik zie ook dat die randall niet overal isolatie heeft.
En kijk hier eens naar? http://www.tt-cabs.com/tt_produkte/iso-cabs/ttc-isocab_prodinfo-d.pdf