PDA

View Full Version : Line6 M9 of M13 vraagjes



andoni
8 december 2009, 23:32
Ik ben aan het rondkijken om mijn spel wat bij te kleuren met wat effectjes. Nu is de voor de hand liggende keuze om wat dure analoge pedalen te gaan testen (delay, chorus...).

Normaal ben ik niet zo te vinden voor digitale multi-effects (al dat wisselen tussen banks en wat nog allemaal). Maar. Die nieuwe Line6 dozen (M9 en M13) zien er wel zeer interessant uit, het gebruiksgemak van een zeer proper pedal board in een doosje, weliswaar digitaal uiteraard. Dus mijn interesse is gewekt.

Nu zit ik met volgende twijfels. Ik zou het toestel vooral gebruiken in combinatie met een Mesa Dual Rectifier (laatste generatie). Die bakken staan niet meteen bekend om hun briljante, tonesuck-vrije effects loop, dus die staat bij mij tot nu toe ALTIJD op bypassed.

Dus, vraagjes:
- Wat vinden jullie van de M9/M13, kunnen ze de vergelijking aan met analoge pedalen, of zijn ze tenminste hun prijs waard?
- Aansluiten in mijn crappy FX loop (I presume, of valt het allemaal nog wel mee?) of voor de versterker? Resultaten?
- De M9 is goedkoper en compacter en kan in principe even veel, maar de M13 heeft wel veel meer schakelmogelijkheden. Wat denken jullie?

peter_heijnen
9 december 2009, 10:57
De m9 is te gek maar als je de drive van de mesa wilt blijven gebruiken -lijkt me wel- moet de m9 sowieso in de loop. De m9 kan alleen instrument levels aan, dus als de loop van je mesa alleen op line level werkt kun je de m9 meteen vergeten en mag door naar de m13. Met de m13 kun je dan met de 4 kabelmethode de postgain effecten in de loop hangen en de pregain effecten vóór de amp.

Ik vind m9 echt een te gek bakkie en gebruik hem dagelijks op het podium, mijn analoge board staat thuis.

andoni
9 december 2009, 21:59
De m9 is te gek maar als je de drive van de mesa wilt blijven gebruiken -lijkt me wel- moet de m9 sowieso in de loop. De m9 kan alleen instrument levels aan, dus als de loop van je mesa alleen op line level werkt kun je de m9 meteen vergeten en mag door naar de m13. Met de m13 kun je dan met de 4 kabelmethode de postgain effecten in de loop hangen en de pregain effecten vóór de amp.

Ik vind m9 echt een te gek bakkie en gebruik hem dagelijks op het podium, mijn analoge board staat thuis.
Hmm dan moet ik maar even gaan testen hoe erg de degradatie in t0ne is als ik een M9 in de effects loop van mijn versterker hang, en hoe slecht de post-gain effecten klinken voor mijn versterker met de M13 en zo de afweging maken...

Michael AE
10 december 2009, 02:08
Ik heb net een m9 gekocht en ik moet zegen dat ik hem erg cool vind voor wat hij kost. Ik ben zelfs zo ver, dat hij een plekje in mijn main rig krijgt.

Voor de prijs is het absoluut waar voor het geld.

In jouw situatie zou ik toch voor de M13 gaan. Je hebt dan gewoon veel meer mogelijkheden qua routing. De m9 kan alleen in de loop OF voor de amp, maar bij de m13 kan het alletwee met de 4CM, want die heeft naast de in- en uitgangen ook een loop.

Tonesuck heeft elk apparaat. Het is meer de vraag of het voor jou een werkbare situatie wordt of niet. Ik denk dat je bij de m9/13 niet erg veel last van de tonesuck zult hebben.

dml
10 december 2009, 04:21
De FX-loop van jouw Mesa is inderdaad erg "picky", ik zou in jouw geval dan eerst willen weten of de M13 (of M9) een kill dry functie heeft, zodat je 'm parallel kan aansluiten op je FX-loop.

peter_heijnen
10 december 2009, 10:05
Killdry is volgens mij niet mogelijk op de m9. Op marktplaats zie je regelmatig tc g-sharps voorbij komen. Die tc heeft zelfs een dedicated killdry knop en heb je al voor minder dan 100 euro.

timkermans
10 december 2009, 10:14
Wel, je kan de m9 wel 100% wet zetten. Even goed, niet?

peter_heijnen
11 december 2009, 01:37
Iki heb het vanavond snel even gechecked op een delay van de m9. Die kan idd full wet, my bad.

Michael AE
11 december 2009, 04:11
Alle effecten die je tot 100% wet kunt mixen, zijn in feite killdry. In de M9 kan dat bij alle effecten waarbij dat wenselijk is. (Bovendien is dat door de layout super gemakkelijk.)

dml
11 december 2009, 21:35
Wel, je kan de m9 wel 100% wet zetten. Even goed, niet?

Nee, niet even goed. Kun je bijvoorbeeld bij de delay ook het volume van de delay regelen of kan dat alleen met het regelen van dry/wet?