PDA

View Full Version : Beginner ziet de bomen door het bos niet meer



k3nny
8 december 2009, 20:36
Beste gitaarleden:),
Ik heb het ook in mijn hoofd gekregen om zelf wat op te nemen en nu ben ik op zoek naar een degelijke beginnersset.
Voordat jullie me de links naar de stickies toewerpen: Ik heb de flap tekst gelezen maar wil toch nog wat advies en ervaringen van mijn medemens zelf:soinnocent:.
Ik ben dus op zoek naar een usb interface en ben van plan gitaar(zowel akoestisch als elektrisch) en zang op te nemen. Nu heb ik al vele interfaces bekeken maar ben een leek op dit vlak dus weet echt niet wat ik als verreiste nodig heb... Aan de interface wil ik wel een 150 uitgeven en de microfoon wordt zo goed als zeker een shure sm57 (daarmee kan ik dus ook elektrisch opnemen?).
Maar als interface zie ik verschillende dingen voorbijkomen zoals: Tascam 122, line 6 UX1/2... Nu wat is het verschil? Is een een verschil in kwaliteit? buiten dat bijvoorbeeld de Tascam meer poorten heeft voor micro etc. Is deze dan ook beter kwa kwiliteit van opnames?
Graag zou ik wat advies krijgen zodat ik niet de foute dingen koop... Weet er iemand iets wat binnen mijn prijs de beste kwaliteit heeft, laat het me aub weten...
Alvast bedankt!

harrie-beton
9 december 2009, 09:19
De line6 ux1 kost nu 124 bij Tonika. Een erg mooi ding om mee te beginnen.
Het is een usb interfase speciaal voor gitaar en er kan ook een microfoon op.
http://bx.line6.com/podstudioux1/specifications.html
De line6 heeft veel ervaring met "speakersimulatie" en er zijn mooie gitaargeluiden en effecten mee te maken.

Als je een microfoon gaat gebruiken: Blijf dan wel weg bij de sm57. Het is een beroemde microfoon net als Jan Smit maar niet heel goed en niet veelzijdig. Een akoestische gitaar opnemen met een sm57 klinkt ruk. Een condensator mic of een grootmembraam condensator mic is al veel beter. De Beyer opus, Röde of de MXL of de B1 bijvoorbeeld.

k3nny
9 december 2009, 09:52
Oke, maar als er een beter alternatief is voor de ux1, zal ik toch voor een dynamische mic. moeten gaan hé? Want met de condensator kan je geen elektrische gitaar opnemen ofwel?

Nydoom
9 december 2009, 10:01
De line6 ux1 kost nu 124 bij Tonika. Een erg mooi ding om mee te beginnen.
Het is een usb interfase speciaal voor gitaar en er kan ook een microfoon op.
http://bx.line6.com/podstudioux1/specifications.html
De line6 heeft veel ervaring met "speakersimulatie" en er zijn mooie gitaargeluiden en effecten mee te maken.


werkt deze ook goed in combinatie met bestaande geinstalleerde opnamesoftware en externe geluidskaart? ben hierin niet zo thuis en ben ook van plan iets dergelijks aan te schaffen, maar wil blijven opnemen met cubasis en de mixen ook blijven afspelen via mijn audigy platinum pro 2zs...

Han S
9 december 2009, 10:57
Oke, maar als er een beter alternatief is voor de ux1, zal ik toch voor een dynamische mic. moeten gaan hé? Want met de condensator kan je geen elektrische gitaar opnemen ofwel?

Ik zou zeggen: lees je eens in, er is al heel veel discussie op dit subforum over het opnemen van electrische gitaar. Zoek eens op Studio Projects B1.

Een electrische gitaar opnemen gaat prima met een condensatormicrofoon hoor.

k3nny
9 december 2009, 12:00
Oké, dacht dat een condensator beter was voor elektrische maar dat misvertand is dan al van de weg geruimd... Nu moet ik alleen nog een mooie interface te pakken krijgen? maar die UX1 heeft zeker geen fantoomvoeding voor een condensator mic.? Er zijn echt een heleboel interfaces te koop maar wat zou nu het beste zijn voor de combinatie gitaar/zang? Btw: ik hoef gitaar en zang NIET tegelijk op te nemen. Sommige mensen zeggen dat de Tascam U112 een goede keuze is, anderen zeggen dan weer van niet...
Edit: Ik weet een UX1 staan voor 70 euro, maar ben gewoon bang dat die meer gericht is op gitaar dan op zang etc. wat voor mij toch wel even belangrijk is...

harrie-beton
9 december 2009, 17:06
Technisch gezien is deze interface beter dan bijna iedere analoge recorder binnen een budget van paar duizend euro. Hier zijn erg veel mogelijkheden mee.

Voor een eerste audio kaart is de ux1 geen slechte keuze. Als veel akoestisch op wilt nemen zou ik toch de 189 euro versie doen, dat is de UX2. Deze heeft wel phantoomvoeding. Er is bij de ux1 ook een losse phantoom voeding mogelijk maar dat is net zo duur als de ux2 gok ik.

Veel mensen twijfelen over nieuwe aankopen, stellen veel vragen op fora maar kopen nooit iets. Als je zo iemand bent die honderden sites leest en vijfentwintig reviews van audiokaarten kent heb ik een advies voor je: Er is geen goede keuze. Er zijn gelukkig weinig slechte keuzes.

k3nny
9 december 2009, 17:57
oké bedankt voor de info, ga dan toch maar de knoop doorhakken en ook eens even op de tweedehandsmarkt kijken, je weet maar nooit wat je tegenkomt... Ik ga dan toch beter voor een interface kijken met phantoomvoeding omwille van de zang... Zowieso gaat er gear kom binnen de 2 weken dus dat zit goed:soinnocent:
Is er trouwens een groot verschil tussen de tascam u122 en de UX2? Beiden hebben ze phantoomvoeding, maar kan ik met de tascam even goed gitaar opnemen als met de UX2?
Edit: Ook lees ik op verschillende plaatsen dat mensen zeggen dat een dynamische microfoon beter is voor mijn vereisten dan een goedkope condensator... Hier zeggen jullie dat een condensator beter is en ik daar ook elektrische gitaar mee kan opnemen...
Mijn vereisten zijn simpel: Goede interface waar mee ik zowel zang, elektrische gitaar en akoestisch gitaar kan opnemen.

harrie-beton
9 december 2009, 20:04
Groot verschil is dat de ux amp modeling heeft en de taskam puur een audio interface is.

k3nny
9 december 2009, 20:09
Dat is idd helemaal waar... Ik ga denk ik gewoon voor de UX1 om te beginnen, maar met welke microfoon in samenstelling met de UX1 kan ik nu redelijke zang opnemen en akoestische gitaar opnemen? Of kan de akoestische gitaar ook gewoon direct ingeplugd worden?

Erik70
9 december 2009, 21:15
Dat is idd helemaal waar... Ik ga denk ik gewoon voor de UX1 om te beginnen, maar met welke microfoon in samenstelling met de UX1 kan ik nu redelijke zang opnemen en akoestische gitaar opnemen? Of kan de akoestische gitaar ook gewoon direct ingeplugd worden?

Als je met dezelfde mic zowel zang als acoustiche gitaar wilt opnemen zou ik ook kiezen voor een condensatormic. Ik heb zelf de door Han-S genoemde Studio Project in bestelling.
Hiermee is opname van electrische gitaar ook goed te doen.
Een Sm57 is een zeer goede mic voor zang en gitaar, maar dan wel voor livetoepassing.