PDA

View Full Version : op zoek naar een warm geluid



allochthomas
8 december 2009, 20:23
Vandaag eindelijk weer eens de kans gehad om op vol volume te jammen. Mijn CMW woodface hield zich echt prima, maar meteen liep ik tegen een oud probleem aan: schel geluid. Het viel me met mijn andere versterkers ook al op dat ik een erg schel geluid had op hoog volume. Op slaapkamer volume was er niks aan de hand en klink alles mooi warm, maar zodra de volume wat hoger wordt begint het met de schelheid. Nu heb ik dit altijd geprobeerd op te lossen door veel hoog uit mijn versterkers te draaien, maar bij mijn valveking, jtm45 en nu ook bij mijn woodface blijf ik er last van hebben. Nou was er vandaag op de jam sessie ook iemand die speelde op een john mayer stratocaster en die klonk met de zelfde setting wel vol en warm. en toen realiseerde ik met dat het misschien tijd was om de elementen te vervangen.

overzichtje van mijn gitaar en bedrading:
-fender hw1 stratocaster met maple neck en 50's style wiring
-seymour duncan JB in de brug en de standaard single coil met Alnico 3 Magnets in de neck en midden positie
-500K push/pull pot als volume en de standaard 250k pots voor tone
-09 snaren(ga waarschijnlijk overstappen op dikkere)

Ik ben dus op zoek naar 2 single coils voor de neck en midden positie een humbucker in de brug die warm en vol klinken. De humbucker zal voornamelijk gebruikt worden voor het distorion en overdrive werk en de single coils voor de clean, maar ik wil ook wel lekker blues met mijn single coils kunnen spelen. De single coils mogen een niet te hoge output hebben, de humbucker mag dat wel. Weet iemand elementen die bij mijn lijstje passen, of heeft iemand verdere tips.

ps: Orpheo: aangezien jij erg handig bent met alternatieve wiring, kan jij misschien een schema maken van een HSS setup met een 5 way switch, 2 volume pots(1tje van 500k en 1tje van 250K), master tone en 50's style wiring. de de singlecoils mogen absoluut niet over de 500k pot gaan, de humbucker ook over de 250k pot is niet zo erg. of als je misschien een goed idee hebt hoor ik dat graag

stratie
9 december 2009, 00:46
009 snaren zijn sowieso heel erg iel en dun, probeer eens 011? of 010?

009 klinkt altijd shit :makeup:

dus HUP! dikkere snaren erop, is echt een wereld van verschil.

succes!

Mike999999999
11 december 2009, 16:59
als je een warm geluid wil zou ik als ik jou was een gitaar zoeken met een humbucker in de neck positie:hippie:

TimoSomers
11 december 2009, 17:04
009 snaren zijn sowieso heel erg iel en dun, probeer eens 011? of 010?

009 klinkt altijd shit :makeup:

dus HUP! dikkere snaren erop, is echt een wereld van verschil.

succes!

Dat is stiekem wel een beetje bullshit hoor.
Het merk snaren doet (naar mijn oren) meer dan de dikte.
(tenzij je natuurlijk 0.9 met 0.14 vergelijkt ofzo, maar dan nog)
En het ligt natuurlijk ook aan de stemming, E met 0.9 is praktisch gezien hetzelfde als D met 0.10, dus ook weinig tot geen verschil in sound.

allochthomas
11 december 2009, 17:43
gisteren op advies m'n fender met 011 snaren bekabeld, de tering wat een wereld van verschil. ik speel al jaren om 09 omdat het zo lekker soepel speelt, maar de 011 klinken toch echt stukken beter. ik had dit veel eerder moeten doen.

DeadHerring
11 december 2009, 17:47
009 klinkt altijd shit :makeup:


Ja, wie was die rukker nu weer, met zijn shit sound, hoe heette die nu ook weer... les paul met coil taps, en .009 snaren...

Juist ja, Jimmy Page.

macwilliams
11 december 2009, 17:48
Dus: van 0.09--> 0.11= probleem opgelost?

allochthomas
11 december 2009, 18:04
voorlopig wel. deze zondag duik ik weer de repetitie hokken in en zal dan verder oordelen, want op hoog volume is wanneer de problemen ontstaan.

ps. heeft iemand toevallig ervaring met de dimarzio drop sonic?

Jasper.
11 december 2009, 18:04
Mac, kun je niet ff bij em langs met je gasbrander? Misschien helpt dat wel voor een warm geluid...

Orpheo
11 december 2009, 18:15
@t.s.: sorry, ik heb daar echt geen tijd voor. Wellicht dat iemand anders dat kan doen, maar ik heb gewoon teveel te doen, zeker dit weekend, helaas...:makeup:

E-J
11 december 2009, 18:20
Jullie vergeten iets wezenlijks!!!

Laat alles zoals het is, laat die pickups zitten, maar vervang je 500k ohm volumepotmeter voor eentje van 250k ohm. Singlecoils én zeker die Seymour Dunan JB zijn ontworpen icm met de 250k ohm waarde. Het kost je misschien 5 euro voor een goede potmeter, plus wat soldeerwerk. Serieus, probeer het, ik durf te wedden dat je probleem opgelost zal zijn :).

Mitch
11 december 2009, 18:22
Als je zelfs met de JTM45 schel klonk op hoger volume... wauw. Speelde je dan op die jams op je eigen cab of een standaard cab ter plekke? Ik ken zowel die CMW Woodface als die TAD JTM45 maar een verschil in sound op hoog volume/laag volume zou ik bijna eerder in de cab zoeken. Moet ik er in éémn adem bij zeggen dat ik de 1922 die je toen bij had over het algemeen niet zo lekker vind, maar wel lekker vond combineren met de JTM.
Dat gezegd hebbende... als die diekkere snaren nu al een hoop doen in de goede richting dan zal het best goed komen. Pickups kunnen schelen, maar als ik zie hoeveel hoog je wegdraait uit amps ga ik eerder denken aan de gitaar zelf. Ik heb er ook wel eens één gehad met veel te veel hoog en dat krijg je er op je amp inderdaad niet lekker uit gedraaid.

allochthomas
11 december 2009, 18:35
Ik heb de JB al gehad in combinatie met 250k potmeter maar dat klonk iets te modderig in mijn oren. Als slag gitarist vind ik dat m'n geluid moet staan als een huis en ik ben zelf fan van een geluid met een enorme strakke bottom end(beetje raar ook dat ik nog op 09 snaren speelde:dontgeti:). Zelf speel ik in de oefenhokken over een marshall 1960 met g12t 75 speakers. Het is voor mij gewoon niet mogelijk om mijn eigen cab mee te nemen vandaar dat speakers vervangen als laatste prioriteit heeft. De jtm heeft plaats gemaakt voor de CMW woodface als main versterker, de jtm flubbert te zeer aan de bas kant waar de CMW lekker strak blijft. De 011 snaren waren een gouden tip zoals het nu klinkt en zondag ga ik eens lekker op hoog volume testen en kijken of ik nu eindelijk wel tevreden ben of dat er nog meer moet gebeuren.

ps. m'n strat gaat voor geen goud de deur uit, dat ding is een verlengstuk van mijn arm geworden:D

Mitch
11 december 2009, 18:42
Hm, en als dat verlengstuk van die arm nou gewoon van nature schel is? :D

allochthomas
11 december 2009, 18:48
Pech dan:seriousf:

Ik heb net weer even de jtm afgestoft en eens lekker hard gezet. Als hij over zijn nek gaat flubbert hij nog steeds een beetje maar niet in de maten met toen ik 09 snaren gebruikte. Als clean versterker staat hij wel echt zijn mannetje, i'm totaly shocked:nervous:. Als ik had geweten dat zoiets simpels als dikkere snaren gebruiken zo veel zou uitmaken.......

Mitch
11 december 2009, 18:50
Volgens mij had ik de tip over slinky top, fat bottoms destijds al gegeven, maar bij deze herhaal ik 'm: als je 010s al lekker vindt, probeer dan eens een setje 010-052. Ik gebruik niet anders meer, echt super.

allochthomas
11 december 2009, 18:53
Ik draai nu op een setje power slinky's. Ik wil nog even wachten tot ik besluit of ik nog dikker wil gaan, m'n vingers klagen nu al:seriousf:

toneblo
11 december 2009, 18:53
voorlopig wel. deze zondag duik ik weer de repetitie hokken in en zal dan verder oordelen, want op hoog volume is wanneer de problemen ontstaan.

ps. heeft iemand toevallig ervaring met de dimarzio drop sonic?


...Vergeet ff niet dat je thuis op laag volume denkt te klinken zoals op de plaat.
Wanneer je in band bezetting speelt, wil je wel een beetje door de mix heen komen en dan is het wel fijn als je een beetje "prikt ".
Imho.

verder wel een goede keus om over te stappen op dikkere snaren, imho :strat:

Ibanez666
11 december 2009, 19:07
de jtm flubbert te zeer aan de bas kant D

Gebruik je veel bas dan? Ik heb de bas op 0 staan op mn amp.

macwilliams
11 december 2009, 19:07
voorlopig wel. deze zondag duik ik weer de repetitie hokken in en zal dan verder oordelen, want op hoog volume is wanneer de problemen ontstaan.

ps. heeft iemand toevallig ervaring met de dimarzio drop sonic?

Mooi man, hopen dat dit het is.

Ik ken de dimarzio niet.

macwilliams
11 december 2009, 19:11
Mac, kun je niet ff bij em langs met je gasbrander? Misschien helpt dat wel voor een warm geluid...

Dat is maar een tijdelijke oplossing.
Ik zou gaan voor de 250K pots icm de '50 wiring

G.G.
11 december 2009, 19:13
KLinkt beter he, die 0.11. Snap je waarom ik op 0.13 - .060 speel.

toneblo
11 december 2009, 19:13
Beetje opgefokt karakter dimarzio, ik mis ook wel eens het heldere van mijn toon bij dit merk.

Marr dat is slechts mijn persoonlijke mening!

Kijk ook eens bij de Seymour Duncan op de pagina, staan leuke suggesties tussen hoor!

toneblo
11 december 2009, 19:14
KLinkt beter he, die 0.11. Snap je waarom ik op 0.13 - .060 speel.


... Omdat je vingers als boomstammen hebt of je plectrum's zijn stoeptegels?!;)

Di Stefano
11 december 2009, 19:15
009 snaren zijn sowieso heel erg iel en dun, probeer eens 011? of 010?

009 klinkt altijd shit :makeup:

dus HUP! dikkere snaren erop, is echt een wereld van verschil.

succes!

Misschien nuanceren => jij klinkt altijd shit met 009?

jerome
11 december 2009, 19:22
Ik heb de JB al gehad in combinatie met 250k potmeter maar dat klonk iets te modderig in mijn oren. Als slag gitarist vind ik dat m'n geluid moet staan als een huis en ik ben zelf fan van een geluid met een enorme strakke bottom end(beetje raar ook dat ik nog op 09 snaren speelde:dontgeti:). Zelf speel ik in de oefenhokken over een marshall 1960 met g12t 75 speakers. Het is voor mij gewoon niet mogelijk om mijn eigen cab mee te nemen vandaar dat speakers vervangen als laatste prioriteit heeft. De jtm heeft plaats gemaakt voor de CMW woodface als main versterker, de jtm flubbert te zeer aan de bas kant waar de CMW lekker strak blijft. De 011 snaren waren een gouden tip zoals het nu klinkt en zondag ga ik eens lekker op hoog volume testen en kijken of ik nu eindelijk wel tevreden ben of dat er nog meer moet gebeuren.

ps. m'n strat gaat voor geen goud de deur uit, dat ding is een verlengstuk van mijn arm geworden:D

Ik ben ervan overtuigd dat je toch weer een 250 K volumepotmeter erin moet proppen. De single coils klinken gelijk veel beter en ook de humbucker klinkt dan warmer en minder schel.
Wel belangrijk dat je de humbucker een flink stuk omlaag draait als die modderig klinkt.
Ik heb in 2 van mijn HSS stratjes overigens beide volumepotmeters zitten, dus 250 én 500K. 1 daarvan is dan een pushpul volumepotmeter (500k), dus als ik hem uittrek dan werkt die potmeter(500k) en als ik m weer indruk werkt de andere volumepotmeter (250K).
Als humbucker heb ik een Dimarzio Dual Sound, dus de enkelspoelig schakelbare Super Distortion.
Lekkere vette maar toch warme sound, maar ik moet hem wel vrij ver van de snaren zetten want anders klinkt het modderig.

Overigens die gt12-75 speakers klinken kil en kaal.
Ik vind het persoonlijk zielloze klotespeakers
Probeer voor de grap eens Gt12-65 speakers.
Die klinken zoveel warmer en dynamischer....

allochthomas
11 december 2009, 19:25
Mac, kun je niet ff bij em langs met je gasbrander? Misschien helpt dat wel voor een warm geluid...
:seriousf:

Bedankt voor alle tips mensen:ok:. vandaag weer sinds tijden lekker gespeeld op mij jtm(huisgenoot kwam al klagen dat ik te hard speelde:seriousf:). Goed geluid komt bij mij voor technisch hoogstaand spel. High gain zoals op mijn CMW kan hij niet aan, maar dat is geen ramp. 011 snaren kunnen wel eens het beste zijn wat me dit jaar is overkomen en ik begin nu echt te twijfelen of de jtm echt de deur uit moet. Ik denk dat ik ze gewoon samen moet gaan gebruiken, alhoelwel het jammer is dat ik al zo veel moeite heb om de CMW mee te slepen naar de repetitie ruimte laat staan 2 versterkers:p

Tupelo
11 december 2009, 19:36
009 klinkt altijd shit :makeup:
Persoonlijk ben ik ook altijd van mening geweest 011.
Toch... eenmaal het genoegen gehad op Marc zijn MarcOcaster te spelen en hij had geloof ik zelfs 008's; en dat klonk te gek !!
Het is dus wel mogelijk. :)

Tupelo
11 december 2009, 19:38
Off topicZeg Mitch, is de summersale zo langzaam aan niet over..? ;)

Mitch
11 december 2009, 19:46
Goed pap...

ThaBluesBreaker
11 december 2009, 21:14
ik speel .10

Is .11 nog wel soepel?

of is het een wereld van verschil weer.
Ik wil niet dat ik moet gaan zweten om een snaar een noot op te drukken.

Ibanez666
11 december 2009, 21:15
ik speel .10

Is .11 nog wel soepel?

of is het een wereld van verschil weer.
Ik wil niet dat ik moet gaan zweten om een snaar een noot op te drukken.

Ikzelf vind de verschillen tussen de diktes wel erg duidelijk. Het is wel even harder werken met opdrukken en zo, maar das een kwestie van wennen.

DeadHerring
11 december 2009, 21:21
Ikzelf vind de verschillen tussen de diktes wel erg duidelijk. Het is wel even harder werken met opdrukken en zo, maar das een kwestie van wennen.

Idd. Ik heb onlangs m'n snaren vervangen van .010 naar .009, en het spelen wordt echt gemakkelijker, vind het heel tof... maar ik denk dat ik 'n nieuwe setup ga nodig hebben... heb wat fretbuzz nu op de eerste frets van de dikkere snaren, wat wsch te wijten is aan mijn lage nut. Misschien toch maar weer naar .010's... zal wel zien, toch maar 'ns een gitaartech in de buurt proberen bevrienden :-/

allochthomas
13 december 2009, 19:46
Vandaag met veel pijn en moeite mijn jtm meegenomen naar de repetitie ruimte. Dikke snaren hebben een hoop geholpen. Het volgende wat ik ga proberen is weer terug te gaan naar 250k pot. Ben ook tot de conclusie gekomen dat de g12t 75 gewoon ruk zijn. Als ik een beetje aan ze zijkant sta is er niks aan de hand, maar recht in het midden wordt er een hoop hoge tonen afgevuurd waar je akelig van wordt. Het zorgt er voor dat alles schel en te knapperig gaat klinken.

Orgasmocaster
14 december 2009, 02:30
009 snaren zijn sowieso heel erg iel en dun, probeer eens 011? of 010?

009 klinkt altijd shit :makeup:

dus HUP! dikkere snaren erop, is echt een wereld van verschil.

succes!

een paar van mijn persoonlijke favorieten:

Steve Vai - 0.09 - mooie toon!
Eddie vH - 0.009 - Geweldig Toon!
Toni Iommi - 0.008 - Kut toon, maar vette sound
Paul Gilbert - 0.009 - Toffe toon!
Trevor Rabin - 0.008 - Fantastic Tone (en mijn favoriet)
Orgasmocaster - 0.009 - Orgasmische tone!
Yngwie Malmsteen - 0.008 - Super Tone! (ondanks 1trickpony)
Billy Gibbons - 0.008 - #1 tone chaser!


http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=98917

Riky
14 december 2009, 09:27
Je zou ook nog eens een tubescreamer er tussen kunnen zetten. HAd ook last van beetje schel geluid, maar met tudescreamer er tussen krijg je een lekkere midboost en kun je je tone ook regelen. Schel geluid weg en veel vollere sound.

Mijn ervaring tenminste.

allochthomas
14 december 2009, 13:33
Ik gebruik zelf een zvex box of rock voor extra boost of overdrive. Gisteren mijn jtm op clean gezet en de box of rock voor de overdrive gebruikt, maar normaal gesproken haal ik de overdrive uit de cmw en gebruik ik de box of rock als extra oppepper.

Aca Ilic
14 december 2009, 14:33
is dit warm genoeg.....?

http://img691.imageshack.us/img691/9666/jimir.th.jpg (http://img691.imageshack.us/i/jimir.jpg/)

Riky
14 december 2009, 14:37
die grap wou ik ook maken, maar deed het niet...
Vond het topic een iets te serieus tintje hebben.

Ik ben een mietje

allochthomas
14 december 2009, 15:41
:seriousf: Een grapje mag altijd, anders wordt het zo'n saaie boel;). Zolang het er maar niet voor zorgt dat het topic ontspoord.

guitarkid
14 december 2009, 15:55
Volgens mij had ik de tip over slinky top, fat bottoms destijds al gegeven, maar bij deze herhaal ik 'm: als je 010s al lekker vindt, probeer dan eens een setje 010-052. Ik gebruik niet anders meer, echt super.

+1, al jaren en jonge, wat lekker. Zeker op een Telecaster!

Gr. C

jerome
14 december 2009, 18:45
een paar van mijn persoonlijke favorieten:

Steve Vai - 0.09 - mooie toon!
Eddie vH - 0.009 - Geweldig Toon!
Toni Iommi - 0.008 - Kut toon, maar vette sound
Paul Gilbert - 0.009 - Toffe toon!
Trevor Rabin - 0.008 - Fantastic Tone (en mijn favoriet)
Orgasmocaster - 0.009 - Orgasmische tone!
Yngwie Malmsteen - 0.008 - Super Tone! (ondanks 1trickpony)
Billy Gibbons - 0.008 - #1 tone chaser!


http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=98917


Precies!

En net of 1 of 2 trapjes dikkere snaren ineens een warme sound geven...
De sound zal misschien wat voller worden en misschien wat strakker
Maar de lekkere snelle toonbuigingkjes ala EVH en Vai kan je op die dikke kabels wel vergeten...

Overigens ook mijn faourieten wat sound betreft!
Alleen jammer van die Ikweenie Kwalstien...
Maar ja, ieder z'n smaak

En ik heb Iommy een paar jaar geleden gezien op Fields of Rock in Nijmegen en daar had hij een sound én tone waarbij ik een directe ejaculatie niet kon tegenhouden;
kamerbreed, vet, helder, ballen, belletjes, warmte, je hoorde het oude hout van die afgeragte SG gewoon kreunen...