PDA

View Full Version : Makkelijke metal nummers



Dzware
8 december 2009, 18:10
ik zoek wat redelijk makkelijke metalnummers, ik speel nu bijna een jaar, dus je hoeft niet aan te komen met van die nummers die de meesten na 2 maanden spelen al kunnen. dus graag een nummer met een beetje uitdaging.
bands waar ik zoal naar luister zijn: iron maiden, children of bodom, sonata arctica, dream theater, bullet for my valentine etc. dus ik wil graag iets leren in deze stijl
miss weten jullie btw de makkelijkste nummers van deze bands??

Megadeth22
8 december 2009, 18:23
Ik speelde heel graag meerdere Obituary nummers toen ik iets beter was in metal.

arcane
8 december 2009, 18:28
iron maiden - Revelations

Tankman
8 december 2009, 18:50
Dream Theater kun je de eerste tijd nog wel even vergeten. Probeer het met:

Iron Maiden - The Trooper
Iron Maiden - Fear of the Dark
Metallica - Master of Puppets
Pantera - Cowboys from Hell
Trivium - Like Light to Flies

Als je een Rhythm uitdaging wilt:

Lamb of God - Laid to Rest

Rens van Herpt
9 december 2009, 22:31
Dit heb ik altijd graag gespeeld toen ik net begon:

Roadrunner United - In The Fire
Trivium - Pull Harder On The Strings Of Your Martyr
Trivium - Dying In Your Arms
Six Feet Under - Feasting On The Blood Of The Insane
Enter Shikari - Sorry, you're not a winner
Ektomorf - I Know Them
Bullet For My Valentine - Tears Don't Fall
Children Of Bodom - In Your Face (de intro is vrij makkelijk)
Children Of Bodom - Are You Dead Yet? (personal favourite!)

SmashingPumpkins
14 december 2009, 17:34
Dit heb ik altijd graag gespeeld toen ik net begon:

Roadrunner United - In The Fire
Trivium - Pull Harder On The Strings Of Your Martyr
Trivium - Dying In Your Arms
Six Feet Under - Feasting On The Blood Of The Insane
Enter Shikari - Sorry, you're not a winner
Ektomorf - I Know Them
Bullet For My Valentine - Tears Don't Fall
Children Of Bodom - In Your Face (de intro is vrij makkelijk)
Children Of Bodom - Are You Dead Yet? (personal favourite!)

Die zijn best pittig

Renin
14 december 2009, 19:37
Dream Theater kun je de eerste tijd nog wel even vergeten. Probeer het met:

Iron Maiden - The Trooper
Iron Maiden - Fear of the Dark
Metallica - Master of Puppets
Pantera - Cowboys from Hell
Trivium - Like Light to Flies

Als je een Rhythm uitdaging wilt:

Lamb of God - Laid to Rest

Dit is geen gemakkelijk lijstje voor beginners.

Probeer eens:

Paranoid - Black Sabbath
For whom the bell tolls - metallica
Soul courageous - Paradise Lost
Say just words - Paradise Lost
Run to the hills - Iron Maiden

Tankman
14 december 2009, 19:39
Dit is geen gemakkelijk lijstje voor beginners.

Probeer eens:

Paranoid - Black Sabbath
For whom the bell tolls - metallica
Soul courageous - Paradise Lost
Say just words - Paradise Lost
Run to the hills - Iron Maiden

Hoezo niet? De meeste zijn nummers die ik had geleerd toen ik net begon. Je moet jezelf ook uitdagen. Als dit net boven je niveau is, probeer het toch. Zo kom je verder.

Dzware
14 december 2009, 19:46
bedankt voor de reacties jongens!
fear of the dark kan ik kan ik inmiddels wel, op de 2de solo na, maar die nummers van CoB kan ik nog echt niet. die bewaar ik wel voor over een paar maanden.

de rest ken ik nog niet of heb ik nooit proberen te spelen, dus daar zal ik zeker nog naar kijken:)

Renin
14 december 2009, 19:55
Hoezo niet? De meeste zijn nummers die ik had geleerd toen ik net begon. Je moet jezelf ook uitdagen. Als dit net boven je niveau is, probeer het toch. Zo kom je verder.

De nummers die jij noemt vereisen techniek (bijv. hammer-ons/pull-offs, snelle downstrokes, snelheid en timing). Dat leer je niet in een jaar.
Snelheid en techniek moet je opbouwen. Beter is om langzaam en goed te spelen dan snel en slordig. Zal ook een stuk beter zijn voor je motivatie op den duur.

Tankman
14 december 2009, 20:06
De nummers die jij noemt vereisen techniek (bijv. hammer-ons/pull-offs, snelle downstrokes, snelheid en timing). Dat leer je niet in een jaar.
Snelheid en techniek moet je opbouwen. Beter is om langzaam en goed te spelen dan snel en slordig. Zal ook een stuk beter zijn voor je motivatie op den duur.

Als ik de posts van de TS zo bekijk ga ik toch wel denken dat hij het wel gaat redden met mijn lijstje hoor...hij heeft er een van al onder de knie, op een solo na.

Renin
14 december 2009, 20:21
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2229577#post2229577

yeah right......

Tankman
14 december 2009, 20:23
Daar concludeer ik uit, dat hij ze wel kan spelen, maar dat het pijn doet. Nou...

Een verkeerde houding betekent niet meteen dat je niet kan spelen. Ik erger me bijvoorbeeld rot aan de rechterhand van Willie Adler van Lamb of God, maar die gozer kan wel spelen.

ShredTallicA
14 december 2009, 20:37
Maar Will heeft dan ook geen verkeerde houding, het is gewoon wat anders dan anders :makeup:

Renin
14 december 2009, 20:44
Daar concludeer ik uit, dat hij ze wel kan spelen, maar dat het pijn doet. Nou...

Een verkeerde houding betekent niet meteen dat je niet kan spelen. Ik erger me bijvoorbeeld rot aan de rechterhand van Willie Adler van Lamb of God, maar die gozer kan wel spelen.

Nou vooruit, nog 1 dan:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2227434#post2227434

:seriousf:

Dzware
14 december 2009, 21:16
is het nou echt nodig om elke topic die ik heb gestart erbij te halen?:P

Jordii
14 december 2009, 21:27
De nummers die jij noemt vereisen techniek (bijv. hammer-ons/pull-offs, snelle downstrokes, snelheid en timing). Dat leer je niet in een jaar.
Snelheid en techniek moet je opbouwen. Beter is om langzaam en goed te spelen dan snel en slordig. Zal ook een stuk beter zijn voor je motivatie op den duur.

Snelheid niet binnen een jaar nee, maar hammer-ons en pull-offs toch wel?

Renin
14 december 2009, 21:51
Niet om lullig te doen, maar ik denk dat je gewoon lekker bij de basis moet beginnen. Les nemen is zeker een goed idee: investeer je tijd in dingen die je wat opleveren (techniek, snelheid). Daar zijn methodes voor die een goede leraar je bij kan brengen en dat hoeft echt niet wekelijkse les te zijn.

Een pijnlijke pols is geen goed teken.

Nu al master of puppets willen spelen is begrijpelijk, maar onhaalbaar.

Renin
14 december 2009, 21:52
Snelheid niet binnen een jaar nee, maar hammer-ons en pull-offs toch wel?

Jawel, maar ook die van de trooper? (en ook zonder bakken gain??)

Jasper.
14 december 2009, 22:20
flight of icarus is ook wel leuk

Dzware
14 december 2009, 22:23
Niet om lullig te doen, maar ik denk dat je gewoon lekker bij de basis moet beginnen. Les nemen is zeker een goed idee: investeer je tijd in dingen die je wat opleveren (techniek, snelheid). Daar zijn methodes voor die een goede leraar je bij kan brengen en dat hoeft echt niet wekelijkse les te zijn.

Een pijnlijke pols is geen goed teken.

Nu al master of puppets willen spelen is begrijpelijk, maar onhaalbaar.

hmmm.. ik kan de intro van masters of puppets ongeveer wel, naja, t is best een beetje slordig en ik alternate pick ook alles (k heb gehoord dat die 2de riff gedownpicked moet worden, weet t zelf nie helemaal), maar wat ik nu vooral doe is snellere nummers erg langzaam oefenen, alleen gaat klinkt dit niet echt, en heb ik er al snel genoeg van, vandaar dat ik nu ook nummers wil leren van een iets lager niveau, maar die ik na zo'n 1-2 weken wel echt helemaal kan spelen..

Renin
14 december 2009, 22:33
Inderdaad downpicken op 220bpm :blast:

Goed idee om simpeler te beginnen. Er staat vast wel wat in je platenkast wat goed te doen is.

Les is belangrijk om een paar goede oefeningen te leren. Als je die nu dagelijks een uurtje doet voor de t.v. zul je verbaasd staan over het resultaat, zolang je maar wel aandacht besteed aan je houding, en het goed laten klinken van de noten (clean spelen dus). Speel wat met accenten in de oefeningen, zet er een leuk ritme onder o.i.d. en voor je het weet speel je reign in blood mee :)

Dzware
14 december 2009, 22:44
haha, een paar simpele riffs van raining blood kan ik al, alhoewel dat nie helemaal mijn stijl is:P
mja, een gitaarleraar vinden die niet helemaal volgeboekt is, is best een hele opgave tegenwoordig...

Tankman
15 december 2009, 10:48
Nou vooruit, nog 1 dan:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2227434#post2227434

:seriousf:

Dus hij kan wel spelen, maar wil nu leren hoe hij het eigen HOORT te doen! betekent alsnog niks! :seriousf: (wat ben ik toch koppig)....


OK, goed...misschien een beetje te hoog gegrepen. Cowboys from Hell moet echter wel lukken. En de trooper is zooooo moeilijk nou ook weer niet Desnoods leert hij alleen die harmony partijen, voor de techniek ofzo.

Ok, iets makkelijker lijstje dan:

Metallica:
- The Memory Remains
- The Unforgiven II (coupletten zijn misschien wel een bitch om te leren voor je)
- Seek & Destroy
- Fade to Black (Voor de coupletten geldt hetzelfde als voor Unforgiven)
- Of wolf and Man

Metallica is goed voor ieder niveau denk ik. Ik kon iig redelijk snel met bijna heel de S&M DVD meespelen.

KoRn is ook wel leuk om mee te beginnen, alleen zit je een beetje met de tuning.

Wat ook een goeie tips is en ik doe dit ook al zolang ik met distortion speel:

Leer alles eerst clean strak te spelen. Distortion kan heel slordig klinken als je er niet mee overweg kan, maar kan tegelijkertijd ook al je fouten en imperfecties camoufleren door een muur aan gain eromheen te bouwen. Als je bijvoorbeeld de tweede helft van de intro van master of puppets eerst clean leert spelen, of op een acoustic gitaartje (Ik gebruik hier een nylonsnarige voor) en het voor elkaar krijgt om hem zo strak te laten klinken, zal het met distortion ook een stuk beter klinken, omdat je iig de juiste noten op de goede manier speelt, en nu alleen zorgen moet maken om het niet slordig laten klinken van je distortion geluid.

Rens van Herpt
15 december 2009, 16:05
Wat ook een goeie tips is en ik doe dit ook al zolang ik met distortion speel:

Leer alles eerst clean strak te spelen. Distortion kan heel slordig klinken als je er niet mee overweg kan, maar kan tegelijkertijd ook al je fouten en imperfecties camoufleren door een muur aan gain eromheen te bouwen. Als je bijvoorbeeld de tweede helft van de intro van master of puppets eerst clean leert spelen, of op een acoustic gitaartje (Ik gebruik hier een nylonsnarige voor) en het voor elkaar krijgt om hem zo strak te laten klinken, zal het met distortion ook een stuk beter klinken, omdat je iig de juiste noten op de goede manier speelt, en nu alleen zorgen moet maken om het niet slordig laten klinken van je distortion geluid.


Dit is niet helemaal waar. Ik heb altijd met distortion gespeeld, en als ik het nu omdraai en ik ga een nummer spelen op akoestisch, dan klinkt het goed. Het ligt er gewoon aan hoe erg je jezelf uitdaagt het 100% goed te doen. Desnoods 100 keer hetzelfde stukje oefenen ookal kan je het, dat helpt bij het beter spelen met distortion, niet eerst op akoestisch oefenen (als je het mij vraagt).

Tankman
15 december 2009, 16:29
Ja ok, de andere gitarist in mijn band speelt volgens mij ook haast alleen met distortion, maar om nou te zeggen dat het niet geheel waar is...Ik zeg het dan wel uit ervaring he...Voor mij werkt dit prima. Het is maar een tip.

Thundermane
15 december 2009, 16:38
Dit is niet helemaal waar. Ik heb altijd met distortion gespeeld, en als ik het nu omdraai en ik ga een nummer spelen op akoestisch, dan klinkt het goed. Het ligt er gewoon aan hoe erg je jezelf uitdaagt het 100% goed te doen. Desnoods 100 keer hetzelfde stukje oefenen ookal kan je het, dat helpt bij het beter spelen met distortion, niet eerst op akoestisch oefenen (als je het mij vraagt).

Yup.
Gewoon oefenen zoals het gespeeld word. Als een nummer met distortion/overdrive is, dan oefen je het met dat. Als het met distortion slordig klinkt, kan dat ook wat vertellen over je sound. Dat kan je gitaar of hetgeen wat je distortion maakt. Of je hebt je Treble/Mid/Bass niet goed uitgebalanceerd voor je sound. Veel mensen gebruiken veel Treble + veel Bass met een stuk minder mid. Het probleem hiermee is dat het al snel een zootje word met die afstelling. Hierbij mensen: Wees niet bang om Mid te gebruiken! O_O

ShredTallicA
15 december 2009, 17:36
hmmm.. ik kan de intro van masters of puppets ongeveer wel, naja, t is best een beetje slordig en ik alternate pick ook alles (k heb gehoord dat die 2de riff gedownpicked moet worden, weet t zelf nie helemaal), maar wat ik nu vooral doe is snellere nummers erg langzaam oefenen, alleen gaat klinkt dit niet echt, en heb ik er al snel genoeg van, vandaar dat ik nu ook nummers wil leren van een iets lager niveau, maar die ik na zo'n 1-2 weken wel echt helemaal kan spelen..

Als ik het me goed herinner spelen H&H het hele nummer exclusief solo's downpicking, probeer dat maar eens :ok:

Steven Otto
15 december 2009, 21:03
Trivium - Dying in your arms
Manowar - Gods made heavy metal
Iron Maiden - Two minutes to midnight
Iron Maiden - Can I play with madness?
Iced Earth - 1776

SmashingPumpkins
16 december 2009, 11:27
Afraid to shoot strangers - Iron Maiden

Sanderltd
16 december 2009, 17:31
Als ik het me goed herinner spelen H&H het hele nummer exclusief solo's downpicking, probeer dat maar eens :ok:

Metallica gebruikt over het algemeen véél downpicking alleen in hun nummers. Er waren er maar een paar waar alternate picking meermaals gebruikt werd, maar dat waren enkele nummers van and justice for all.
Ik heb nummers van Metallica, waaronder Puppets, vroeger ook altijd aangeleerd met downlpicking alleen (eigenlijk gewoonweg omdat ik alternate picking nog niet kende) en ik moet zeggen dat dat nu wel zijn vruchten heeft afgeworpen. Er is toch een subtiel verschil tussen die 2 speelstijlen imo.

ShredTallicA
16 december 2009, 21:26
Er zit inderdaad een subtiel verschil tussen de 2 speelstijlen, helaas moet ik zeggen dat ik downpicking alweer half verleerd ben nu ik alternate gebruik :makeup: Toch maar weer opnieuw aanleren dan...

edit:

in sommige hele snelle nummers gebruiken ze wel alternate, neem niet aan dat je whiplash (http://www.youtube.com/watch?v=raA9Gso_to4) wil gaan downpicken

Mr Orange
22 december 2009, 15:23
op die hele snelle shizzle na zijn alle vroege metallica nummers met downpicking.daarom klinkt het ook zo strak en daarom klinkt die laatste cd van ze zo slap imo
omdat ze het niet meer doen of iig niet strak

ShredTallicA
22 december 2009, 18:47
Waar het ook aan kan liggen is dat op de eerste 5 albums Hetfield alles inspeelde behalve de stukken die hij zelf niet kon (lees: de solo's). Ik vermoed dat het nu een stuk minder strak klinkt omdat 1. Hammett een stuk minder strak speelt dan Hetfield en 2. Hetfield ouder en dus wat minder word :makeup:

Maar dat zijn natuurlijk mijn ideeën :chicken:

ontopic: Fade To Black en Ride The Lightning zijn goed te doen naar mijn mening, exclusief solo's.

Dzware
8 januari 2010, 21:32
Ok, ik ben nu Laid To Rest aan het leren, maar de tabs lijken me niet helemaal juist van dat stukje na die enorm lange scream. Heeft iemand daar goede tabs voor? Want nu kan ik het hele nummer op dat stukje na....