PDA

View Full Version : Attenuator aansluiten parallel met cab???



guitarguru
8 december 2009, 16:24
Als je nou 2 speaker-outputs hebt op je amp, en je sluit je 8 ohm attenuator (als load) aan op de ene en je 8 ohm cab op de andere, amp op 4 ohm, dan gaat je signaal niet door de att. naar je speakers. No tonesuck? Lijkt me een geniale oplossing. Niet zelf bedacht overigens........ ;) Kan dit?

Voor mezelf wil ik iets vinden, zodat ik toch mijn Marshall VintageModern van 100 watt kan aansluiten op mijn 40 watt cab.

yhcmarc
9 december 2009, 12:58
volgens mij gaat dit niet werken aangezien de kant zonder attenuator gewoon het volle vermogen er uit pompt.

guitarguru
9 december 2009, 13:10
volgens mij gaat dit niet werken aangezien de kant zonder attenuator gewoon het volle vermogen er uit pompt.

Mmm..........lijkt mij niet hoor. Vermogen wordt gedeeld door 2, en verdeelt over beide speakeruitgangen. Tenminste dat hoop ik maar. :chicken:

Puerco
9 december 2009, 13:14
Werkt prima en word vaak gedaan maar verwacht niet teveel afname van het geluidsnivo.
Geen of heel weinig tonesuck maar daar de speakers minder hard moeten werken kan het geluid ook heel subtiel iets minder mooi worden.
Ook een prima manier om te zorgen dat je speakers niet opblaast als je aan het randje van hun vermogen zit trouwens!

edit: een 100Watt top op een 40Watt cab is met deze methode nog steeds teveel van het goede.....

guitarguru
9 december 2009, 13:17
Werkt prima en word vaak gedaan maar verwacht niet teveel afname van het geluidsnivo.
Geen of heel weinig tonesuck maar daar de speakers minder hard moeten werken kan het geluid ook heel subtiel iets minder mooi worden.
Ook een prima manier om te zorgen dat je speakers niet opblaast als je aan het randje van hun vermogen zit trouwens!

Ja, om die reden wil ik het dus ook doen. Vermogen reduceren tot maximaal 40 watt afgegeven vermogen. Hou ik mooi mijn M20's heel :cheerup:

Puerco
9 december 2009, 13:26
Ja, om die reden wil ik het dus ook doen. Vermogen reduceren tot maximaal 40 watt afgegeven vermogen. Hou ik mooi mijn M20's heel :cheerup:

Ik had nog een editje erbij gezet boven, de helft van 100 Watt is nog altijd 50 Watt en zodra de distortion begint komt hij daar nog eens vet bovenuit dus dan zul je alsnog je M20's in gevaar brengen... Met een viertal zou het prima gaan maar 2 stuks blijft wat weinig.

sjaak1990
9 december 2009, 14:36
Er zijn toch ook dummy speakers die geen geluid geven maar wel het vermogen gebruiken, misschien is dat wat voor je.

yhcmarc
9 december 2009, 14:55
Hoe werkt dat dan? Ik neem aan dat je dus je attenuator geheel dicht moet draaien om de juiste weerstand te genereren?

guitarguru
9 december 2009, 16:26
Er zijn toch ook dummy speakers die geen geluid geven maar wel het vermogen gebruiken, misschien is dat wat voor je.

Oh..............die ken ik niet. Klinkt interessant.

guitarguru
9 december 2009, 16:27
Hoe werkt dat dan? Ik neem aan dat je dus je attenuator geheel dicht moet draaien om de juiste weerstand te genereren?

Ja, lijkt me wel inderdaad.

Puerco
9 december 2009, 17:32
Er zijn toch ook dummy speakers die geen geluid geven maar wel het vermogen gebruiken, misschien is dat wat voor je.


Oh..............die ken ik niet. Klinkt interessant.

Weber (https://amptechtools.powweb.com/truload.htm) verkoopt speaker motors, dat zijn in feite speakers zonder cone die dus geen geluid maken. Voordeel ten opzichte van een vaste weerstand is dat ze een impedantie hebben zoals een speaker waardoor de load die de output transformer ziet gelijk is als zou er een speaker aanhangen. De OT reageert anders als er een vaste weerstand aanhangt. Geluid zou dus wat natuurlijker klinken maar bij parallel aansluiten gaat dat natuurlijk alweer een heel stuk minder op.

fredjuh
9 december 2009, 17:55
Geluid zou dus wat natuurlijker klinken maar bij parallel aansluiten gaat dat natuurlijk alweer een heel stuk minder op.
Waarom?
Volgens mij niet hoor.

Dat speaker motor gedoe is een beetje overdreven. Met 2 spoelen, een weerstand en een condensator kun je die impedantie zo nabouwen. Dat reageert hetzelfde of beter! En daar is het voordeel van dat je heel makkelijk het signaal kunt aftappen, zie mijn topic. http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=130018

guitarguru
9 december 2009, 18:57
Waarom?
Volgens mij niet hoor.

Dat speaker motor gedoe is een beetje overdreven. Met 2 spoelen, een weerstand en een condensator kun je die impedantie zo nabouwen. Dat reageert hetzelfde of beter! En daar is het voordeel van dat je heel makkelijk het signaal kunt aftappen, zie mijn topic. http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=130018

Ik zie een hele boel meer onderdelen zitten, of niet? Ik hoef alleen maar een dummy load aan 1 speakerout, en dan mijn cab aan de andere speakerout. Is daar iets nog simpelers voor te bedenken dan zo'n speakermotor?

(Ik kan natuurlijk ook gewoon mijn 100 watter proberen te ruilen tegen een 50 watter.....)

fredjuh
9 december 2009, 19:31
2 spoelen, een weerstand en een condensator ja, de rest is voor een line-out. Ik heb het over R1, C1, L1 en L1. Dat is de dummy load. Dat zal je bij conrad nog geen 20 euro kosten, en dat is inclusief verzendkosten. Voortaan ff wat beter lezen, het staat onder het plaatje netjes uitgelegd.

guitarguru
9 december 2009, 19:37
2 spoelen, een weerstand en een condensator ja, de rest is voor een line-out. Ik heb het over R1, C1, L1 en L1. Dat is de dummy load. Dat zal je bij conrad nog geen 20 euro kosten, en dat is inclusief verzendkosten.

Dit is wel interessant inderdaad, en niet te duur. Moet je wel lekker kunnen knutselen. Kan niet beoordelen of ik dat in mekaar kan solderen. Zal een kastje omheen moeten en inputjack neem ik aan.

Heb je dit in de praktijk getest? Een uit elkaar spattende Marshall top is wel geinig, maar wordt een dure grap. :blast:

Edit: Ik kan geen elektrotechnische tekening lezen. Zou je een tekeningetje voor dummies kunnen maken. wysiwyg dus?

fredjuh
9 december 2009, 20:12
Nope, nog niet uitgetest, wel van plan.
http://img257.imageshack.us/img257/1511/loadboxlayout.png

guitarguru
9 december 2009, 22:54
Nope, nog niet uitgetest, wel van plan.
http://img257.imageshack.us/img257/1511/loadboxlayout.png

Bedankt Fredjuh! Weet niet of ik het nu wel snap overigens. Is niet jouw fout hoor, maar ik ben een absolute noob op elektrotechnisch gebied. Het plaatje is voor mij nog niet af, zoals waar zit de inputjack, de + en de - en wat is dat onderdeel geheel links. T'is voor jou natuurlijk gesneden koek, ik weet het................... :chicken:

Het is natuurlijk ook niet slim, om een niet uitgetest apparaat, doodleuk in elkaar te gaan solderen en hem te gaan gebruiken.
Ik wacht beter eerst op jouw testresultaten.

yhcmarc
10 december 2009, 09:17
Hoe werkt dat dan? Ik neem aan dat je dus je attenuator geheel dicht moet draaien om de juiste weerstand te genereren?

Kan iemand dit eens uitleggen?