PDA

View Full Version : TBX + Clapton midboost, welke weerstand en condensator voor de volume pot?



Ran
8 december 2009, 15:35
Hallo

Heb al enkele jaren een Clapton midboost + TBX control(en 1 schakelaar om de 3 single coils samen aan te doen en 1 schakelaar voor midden en brug in parallel en serie te schakelen). Verder heb ik Kinman single coil pickups.
De volume pot is een 50K
De TBX een 250K en 1Meg
De Midboost regelaar een 250K

Mijn vraag:
Voor de treble bleed heb ik toen der tijd een condensator en een weerstand op mijn volume potmeter geplaatst. De waardes had ik toen van de site van Kinman gehaald, echter gebruikte hij daarbij een 250K volume potmeter(ik heb een 50K).
Ik dacht voordat ik zelf ga experimenteren en de gitaar weer moet openhalen, heeft er iemand ervaring of de kennis welke de juiste waarden van de weerstand en condensator moeten zijn, in deze configuratie, met een 50K volumepotmeter? Of maakt dat niet uit?

Thnx!

Gr
Randy

no 1 hops
8 december 2009, 16:01
bedoel je geen 500K potmeter?

Ran
8 december 2009, 18:47
Nee het betreft hier een 50K. Dit zat bij het pakket. Destijds gekocht bij guitarelectronics. http://www.guitarelectronics.com/product/PAEC/Fender_Eric_Clapton_Mid_Boost_Kit.html

no 1 hops
9 december 2009, 11:42
okay, dan is het dus denk ik een actief pakket met batterij.

ik denk persoonlijk dat ik die bleed filter verwijderen zou als die ook niet in het schema van de clapton gitaar zou staan.
heb zelf de ervaring met een gitaar met treble bleed dat bij het dichtdraaien van de volume pot er een reactie in de tone was die ikzelf niet mooi vond.

ik zeg eerlijk dat ik niet weet of dit bij alle tB mods zo werkt of alleen in mijn specifiek geval.

meestal heeft de waarde van de potmeter gevolgen voor het geluid.
humbucker hebben vaak 500K, single coil 250k.
is een gitaar te schel en heeft hij 500k pots dan kan je op 250k overstappen.

dus ik denk dat je beter kan zeggen wat je niet aanstaat aan je geluid en van daar uit kan zien wat je zou kunnen veranderen.
(niet dat ik daar verstand van heb maar de mede GN ers die dat wel snappen kunnen je dan evt beter helpen)

Ran
9 december 2009, 12:01
Ik heb ze er inmiddels uitgehaald, na wat rond vragen op het net. Eén zei dat het circuit het niet nodig heeft. Maar de reden wist hij niet. Heb ik niet veel aan dus.
Er is wel een verschil in het geluid in het dichtdraaien van de pot. Meer een duidelijker hard, zacht geluid zeg maar.
Dit plaatje vond ik op een site die dus wel een cap op de pot heeft zitten... http://www.strathbeg.com/pics.htm maar misschien is dit om van de pot een 50K te maken, beetje verwarrend allemaal.

Bedankt voor je antwoorden zover.

Gr
Randy

aaronstonebeat
9 december 2009, 19:15
Zonder duidelijke schema's valt daar weinig zinnigs over te zeggen. Ik kan me een treble bleed zowel in een actief als in een passief systeem voorstellen maar de waardes van de componenten zullen aanzienlijk verschillen. En je kunt ook niet zomaar een potmeter voor volume of toon (al dan niet met extra weerstanden en/of condensatoren) transplanteren van actief naar passief.

Weinig zinnigs dus :makeup:

Wel heb ik nog nooit gezien hoe je een condensator kunt gebruiken om een potmeter in 50K te veranderen. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid stel ik: dat kan niet.

Maar je weet nooit :seriousf:

Ran
9 december 2009, 23:07
Laatst las ik ergens(vlug) dat je een 500K in een 250K kan veranderen dmv een weerstand en een condensator, maar misschien bedoelde hij er wel alleen de toon mee. Helaas kan ik het niet meer terug vinden. Vast verkeerd begrepen. Bedankt voor de uitleg.

Maar zou je eerder(wat betreft over treble bleed in mijn circuit), aan een lagere of hogere waardes denken van condensator + weerstand dan in een passief circuit met 250K's?

aaronstonebeat
9 december 2009, 23:23
Met parallelle weerstanden kun je inderdaad de waarde van een potmeter beïnvloeden.

Ik heb ook niet zo gek veel ervaring met dit soort elektronica. Maar ik heb een paar exemplaren van een voorversterkertje gebouwd waarbij je door het toevoegen van een condensator tussen een bepaald punt in het circuit en de aarde frequentiegebieden kon versterken. Dat zou je eventueel nog met een potmeter kunnen uitbreiden.
Punt is dat in dit specifieke geval de condensator net andersom werkt dan bij de toonregeling van de gitaar; daar haalt die condensator juist hoge frequenties weg. Gaat er signaal in serie doorheen, of staat ie parallel? Een condensator in serie laat alleen hoog door, parallel haalt hij het hoog juist weg. Het is dus maar net hoe jouw circuit is ontworpen en welke componenten door je potmeters en condensatoren worden beïnvloed.

oigun
9 december 2009, 23:30
Hier (http://www.projectguitar.com/tut/potm.htm) een stukje op projectguitar over het veranderen van potwaardes.

Ran
10 december 2009, 00:19
Ja, dat was het wat ik dus laatst heb gelezen Oigun. Wat is het www toch klein.

De 2 componenten waren in serie geschakeld. Maar ik lees net op Kinmans site dat het aanpakken van treble bleed niet nodig is in een active circuit met een 50K. (maar waarom precies?)
Dat is ook weer uit de wereld geholpen...mocht er toch iemand zijn die er anders over denkt, hoor ik het graag.

O ja, ik las ook op Kinman's site, dat hij zijn weerstand en condensator, voor treble bleed, had afgestemd op de tone invloed van zijn gitaar kabel...met het idee dat de meeste mensen zo'n gitaarkabel gebruiken.
Dit wordt mij toch een beetje te subtiel, als ik eerlijk mag zijn. Dus weerstand en con. eruit en terug naar zoals het oorspronkelijk bedoelt was. De tone is toch wel wat veranderd, iets minder randje eraan. Maar heb het circuit ook weer in een andere body gezet waardoor het geluid ook weer veranderd, ach je blijft rotzooien.

Gr
Randy

aaronstonebeat
10 december 2009, 00:30
In een actief circuit heb je een spanningsbron, een motor. Dan kun je signaal ahw door een pomp laten gaan die bepaalde frequentiegebieden versterkt.

In een passief circuit kun je het geluid alleen beïnvloeden door delen van het signaal weg te filteren. Zo'n treble bleed compenseert het verlies aan hoog bij het terugdraaien van het volume; het kraantje voor het hoog blijft wat langer open staan.

Een heel vergelijkbare potmeter vormt een radertje in een heel ander soort machine. Tandwielen met 10 tandjes en 100 tandjes zijn beide tandwielen, maar je kunt ze niet zomaar van plaats verwisselen.