PDA

View Full Version : Je eigen drive/distortion/booster/fuzz geschiedenis



Pagina's : 1 [2]

Tristan
19 juni 2013, 22:15
@Lexvandoef
Haha, vond ik ook. :)
De Hustle Drive vind ik echt goed, wat mij betreft steviger en dynamischer dan een Box of Rock, Mudhoney, Plimsoul of Riot om maar eens wat te noemen (pedalen die ik ook allemaal wel oke vond).

De Big D is ook wel een ontzettend raar pedaal moet ik zeggen, de meeste functies / knoppen vind ik eigenlijk maar niks, maar met deze settings komt er voor mij bijna niets echt in de buurt:
Gain: helemaal dicht (erboven vind ik het pedaal in hard clipping mode meestal teveel gain hebben)
Tone: helemaal open (min of meer uit het circuit, is net iets te hoog gevoiced waardoor de klank te schel en stijf wordt)
Level: minimaal 1/4
Bigger: halverwege of helemaal open (lagere settings doen niet veel in hard clipping mode)
H / S switch: altijd op hard clipping (veel meer power)
Diode Selector switch: alleen op 1 en 4, heel soms misschien op 3 (de rest heeft minder power, klinkt gewoon net minder)

De toneknop kan er wat mij betreft dus af, of zou iets lager gevoiced moeten worden.
Als het pedaal in hard clipping mode net wat minder gain zou hebben zou hij veel veelzijdiger zijn.
De diode selector vind ik ook maar onzin, mode 1 en 4 lijken heel erg op elkaar en mode 3 is wel leuk maar ja, het boeit allemaal niet zo.
De bigger switch en knop kunnen er wat mij betreft ook af, wel grappig maar in hard clipping mode doet het ook allemaal niet zo heel veel, hoewel nu met de bigger knop op max het nog wel een leuk effect geeft zo af en toe (een kleine Big D (Small D, haha) + losse bass / gain boost zou gewoon veel praktischer zijn denk ik).

Lexvandoef
19 juni 2013, 22:34
Hmmmm, intersting, moet misschien toch maar eens die hustle drive proberen :).

Over die Big D, geinig, ik gebruikte hem een lange tijd ook met ongeveer die settings maar vond hem toch teveel gain hebben zo in de hard clipping mode.

Gebruik hem nu in de soft stand met de selector switch op 3, en inderdaad ook de tone bijna helemaal open. Zo heb ik toch minder gain en wel die vetheid van standje 1 in de hard clipping mode. Die Bigger knop reageert dan ook veel gevoeliger, beetje te gevoelig naar mijn zin want ik krijg dan op sommige amps zo'n enorme volumeboost, echt niet grappig...

Minder gain zou hij inderdaad wel kunnen gebruiken, maar ja blijft wel een vet apparaat. Beetje vaag ding, dat wel :soinnocent:

Pepe
20 juni 2013, 02:31
Een vage herinnering aan:
Boss OD1
Systech overdrive
Marshall Guvnor
Matchless stoeptegel
Ibanez ts 808
Lovepedal Woodrow
EH big muff
HAO rumble drive
Ibanez tone king
Zendrive

Wat nu nog rondslingert:
Butler Chandler tubedriver
MP sweet Honey
JHS Superbolt
HAO rust driver
Greer Ghetto stomp
Klon clone ding
Xotic EP
Catalinbread formula 5
Marble blues box

op het boardje zit de HAO en de Chandler, al jaren eigenlijk.

Liquitone
20 juni 2013, 07:46
Ik geloof dat mijn eerste scheurbakje de Locobox Tubemaniax was.
Ik had toen geen aandacht voor dat ding omdat mijn fantastische wehkamp 'the animal' versterker zelf al scheur had,
Ik heb de behuizing nog maar op een of andere manier is de hele inhoud verdwenen, maar ga deze binenkort weer restaureren.
daarna was mijn een MXR distortion+ uit '78 welke plaats heeft gemaakt voor een Boss DS-2.
Later overgegaan op een roestige EHX deluxe Big Muff als mijn enige scheur.

Toen mijn smaak in muziek wat begon te veranderen kwam de Ibanez ts-5 tubescreamer, gevolgd door een TS-9 reissue.
Daarna wat gestoeid met een Carl Martin Hot Driven Boost mII en een Rat reissue om met de TS-9 te stacken.
Die combo heeft plaats gemaakt voor een Fulltone '69/Fulldrive II/OCD
en momenteel speel ik enkel nog op een zelfgemaakte germanium treblebooster en een wampler plexi-drive die altijd aan staan terwijl ik alle cleans en oversturingen met mijn gitaar's volume knop regel. soms trap ik daar nog een zelfbouw octave fuzz bij aan.
Recentelijk nog een fulltone GT-500 gekocht om mee te experimenteren.

Ik heb nooit pedalen uit mijn collectie verkocht, dus apart van de TS-5 en de DS-2 die ik aan onze andere gitarist had gegeven, heb ik ze allemaal nog.

kwispelhond
20 juni 2013, 13:25
Mijn eerste scheurding was een Cosmosound E-6 Powerful-Sound, ik speelde toen nog vooral in schoolbandjes en dit ding werkte toen voor me. Lekker dik en krachtig maar met de subtiliteit van een voorhamer, woont nog steeds bij mij in de kast en werkt tot mijn verbazing ook nog steeds (made in Italy is normaal geen bewijs van degelijkheid, hé).

Toen kocht ik een goede versterker en nam de behoefte aan drive’s af, lang niets meer nodig gehad dan een LP over een Marshall 2144 totdat ik in cover-bandjes ging spelen, daar wordt wat meer afwisseling gevraagd dus de drive op de versterker een paar tandjes terug en weer begonnen met pedaaltjes:

Boss ME30: haalde ik een prima sound uit, beviel best goed maar woont nu in de kast.

Boss GT6: nooit vrienden mee geworden, nu langdurig uitgeleend aan een vriend.

Morley Pro Series II: combinatie Wah, Volume en Distortion. Die distortion is bruikbaar voor bepaalde dingen die om een gecomprimeerd, stevig maar duidelijk geluid vragen, denk “the Who” en dat soort geluiden.

Boss OD3: Best goed ding maar ligt al een tijdje in de kast.

Maxon OD808: precies wat ik nodig heb, primair op mijn huidige effectenplank.

Boss DS1: Niemand hoort mij zeggen dat dit de beste distortion is maar het is en blijft zeer bruikbaar, dit ding wil ik nog wel eens vervangen maar dat heeft geen haast, ik krijg hier een prima geluid uit en dat voor 35 euro (tweede hands gekocht).

Hartman Classic Germanium Fuzz: vooral geweldig met enkel-spoel elementen, met mijn LP wordt het wel snel te wollig maar dit is toch een geluid waarmee ik zelf heel veel kan en wat ik zelf ook erg graag hoor. De clean-up is bij een low-output Strat zo mooi dat dit ding zelfs een geweldige clean-booster is.

schizo910
20 juni 2013, 15:55
Toch maar een poging doen, maar ik heb het geheugen van een goudvis.

Begonnen met de multi-effect bakjes, verder in willekeurige volgorde...
Zoom 2020
Boss GT-3
Boss MT-2
Ibanez TS9
Tech 21 XXL
EHX Metal Muff
Boss SD-2 (Dus niet de DS-2)
Line 6 M9
HWA Boozzfust
Fulltone GT-500
Zvex Box of Rock
PL GuitarSystems Fuzztool jr


Boss GT3
Boss MT2 Metal Zone
Boss SD-2 Dual Overdrive
EHX Metal Muff
Fulltone GT500
Ibanez TS9
Line 6 M9
Tech 21 XXL
Vox Valvetone overdrive
Zoom 2020
Zvex Box of Rock
Guitarsystems Fuzztool Jr
Radial ToneBone Hot British
Devi Ever Godess Zero
Devi Ever Hounds Tooth

Op m'n board staan nu de:
Devi Ever Rocket
HWA Schizo's Boozzfust fuzz
Maxon OD 808

Gretsch 5120
20 juni 2013, 16:36
Ibanez TS808: onlangs gereviseerd door Dirk Hendrik.. blijft toch erg lekker klinken.
EH Big Muff Pi: werd al vrij snel gejat door een ex-bandlid, kan mij er weinig meer van herinneren.
Prescription Electronics Experience: werkte ERG lekker in combi met stacken met mijn GSP 2101.
Tychobrahe Octavia (geleend..was totaal nieuw..inclusief houten box...moet een bek geld opbrengen denk ik).
DOD Buzz Box: klonk als een stofzuiger
Vox Tonebender: totaal niet wat ik zocht.
ProCo Rat 2x, de laatste opgekalefaterd door Dirk Hendrik

GSP 2101
Boss GT-5
GSP 1101: mijn beste vervorming is een model van en Laney Supergroup...errug lekker.

Momenteel een Rat voor mijn GSP1101 (veel stacken van de Rat, distortion-models uit de GSP in combi met de versterkers uit de GSP).

MjS
20 juni 2013, 16:48
MI Audio Crunchbox
Over een cleane H&K Statesman Dual EL84 gebruikt. Gaf een zeer lekkere, jaren 80 geinspireerde scheur. Weinig verfijnd, maar qua klankkleur zeker goed!

Visual Sound Route 808
808 clone, what can I say. Gebruikt om de Pedaltone te boosten, werkte okay maar niet zo goed als gehoopt.

H&K Tubeman
Zeer kort gehad, wilde naar een amploze setup. Klonk nooit zoals ik wilde, altijd wat te rasperig met de drive.

Koch Pedaltone
Klonk een stuk beter, wederom amploze setup. Tevens voor recording. Goed spul, maar niet mijn sound.

Blackstar HT-dual
Erg fijn pedaal, maar de twee modi klonken nooit allebei goed. Daardoor weggedaan.

Zvex Box of Rock
Karakter en aanslaggevoeligheid waren dik in orde, alleen de klank was me wat te wollig.

Ibanez TS9 30th
TS9, gebruikt om amp, danwel Riot danwel Hoof op hun respectievelijke flikkers te geven. Werkte prima, ik hou wel van de extra mids bij jankende solo's.

Suhr Riot
Heerlijk scheurpedaal, niet alleen hi-gain. Echter groot probleem: te weinig bas! Zéker icm de TS9 bleef er niks van de low end overeind. Maar ook standalone teveel om acceptabel te zijn.

Earthquaker Devices Hoof Fuzz
Ik dacht dat ik een fuzz wilde, mede door de groten der aarden die fuzz gebruikten. Erg lekker met in het bijzonder de Tele, maar voor mijn rockband had ik toch meer een echte distortion nodig.

Bogner Blue
Zoektocht over! Heerlijke scheur met boost erbij. Vervangt de Riot/Hoof + TS9. Aanslaggevoelig, fijn karakter en klankkleur en ook in de band zit 'ie lekker in de mix. Geld meer dan waard. Nadeel: ik wil er nog een.

Ik heb van bovenstaande alleen de Blue nog. De Tubescreamers en de Hoof zouden ooit nog weer eens aangeschaft kunnen worden, als de situatie daar naar is.

Forrest Provoost
27 juni 2013, 22:01
geef mij maar een oud vies klinkend combootje en gewoon lekker een vadsig klinkende big muff door die 10'' jensen pompen.
Daar doe ik alles mee country, garage, blues en rock.

Ijselrobo 07
27 juni 2013, 22:52
Gehad:
Blackstar HT-Dual: Vroeger veel gebruikt. klonk wel lekker met veel gain erin maar werkte nooit goed in de band. (zie hier (http://www.youtube.com/watch?v=J-H6gMkeyNk) een soundclipje. let a.u.b. niet op de zang)

Nu:
Vox Satchurator: Mijn absolute main pedaal dat gewoon errug goed klinkt (ook in de band) en errrug veelzijdig is. (helaas nog geen live videotje mee.. ja oke één erg slechte die ik liever niet vertoon :D)
Vox ICE9: Deze gebruik ik voor meer "cleane" solo's of hele lichte oversturing.
Ibanez BB9: Werkt errug lekker voor de satchurator met de gain vol erin, tone eruit en volume op 12 uur. die combinatie geeft me altijd zo'n lekkere dikke bijna fuzz tone. overigens gebruik ik die alleen voor solo's, omdat het anders wat overkill wordt.

Jeroenvanhulsteijn
27 juni 2013, 23:34
Mijn allereerste: Boss DS-1 over een Torque transistor versterker. Zoals u begrijpt, klonk dat inderdaad vrij beroerd.

Daarna:

icm Fender Bassmann 50:Zwarte Big Muff
Digitech ding (zo'n dubbel ding waar ook een delay op zat)
Mesa V-Twin
Kitty Hawk Quattro (tof ding)


icm Behringer V-Amp II:Everman Fuzzdrive (tof ding, vóór de V-amp :p )
HK Tubefactor

icm HK Tubeman:
Jekyll & Hyde
Banzai Fireball
HK Tubeman
T-Rex Alberta en Dr Swamp
Barber Burn Unit (tof ding)
Digitech Bad Monkey


Tijdje alleen een Digitech preamp gehad (zo'n zilveren 1HE)

Toen alleen een Vox Tonelab SE (tof ding)

Icm ATT Little Willie:
Blackstar HT Dual en Sonic Bomber (fuzz + boost)

Een Ibanez PUE5 (de blauwe) over een Quad II Hifi amp :-)

Digitech RP-21D over een ZT Lunchbox acoustic

Dit is ongeveer de volgorde dat ik ze gehad heb. Gekke combinaties wellicht. Gewoon leuk om vanalles te proberen.

Meest memorabel was voor mij toch de Burn Unit. Ook een tijdje een Matchless Hotbox en Dirtbox in huis gehad die ik voor iemand moest verkopen. Instant Vox. Zeer indrukwekkend (als je als Vox wilt klinken). Momenteel heb ik alleen de Sonic Bomber (heeft reparatie nodig) en de Digitech nog. Ik speel bijna niet meer :-( en dan alleen nog maar clean. Ach, wellicht komen er nog betere tijden.

marter544
28 juni 2013, 14:39
Tubescreamer en een EXH lpb-1, in combi met een Engl Blackmore. Gainboost op de Engl vind ik beetje beroerd, kakt in als je die op het 3e kanaal gebruikt. Ik vind de amp verder wel te gek, dus nu gebruik ik de tubescreamer voor een beetje extra, en de LPB-1 voor nog net wat meer dikker aanwezig zijn. LPB-1 heeft een beetje een mid-laag hump, en staat net iets hoger dan unity gain. Werkt voor mij erg fijn.

lindstrom
29 juni 2013, 10:10
Interessant om te zien hoe mensen hun zoektocht ondergaan naar het, voor hun, beste pedaaltje.

Zelf heb ik jarenlang met de overdrives van versterkers gespeeld.
Totdat ik meer ging optreden en toch vaak op "bruikleen" versterkers ging spelen die er dan al staan.


Toen kwam ik er achter dat ik me veel te afhankelijk opstelde aan de overdrive van een versterker.
Ik moest dus een overdrive hebben die ik altijd kon meenemen en in elke clean kanaal kon gebruiken.

Nu vind ik dat zo fijn werken dat ik sindsdien altijd met een scheurpedaaltje werk.

Uiteraard heeft bij mij ook een zoektocht plaatsgevonden, veel pedalen hielden het niet lang bij me uit. hier een beetje de volgorde zoals pedalen bij mij de revu hebben gepasseerd:

Boss OD (nog geen 30 min) -> Boss HM (nog korter) -> dan maar iets anders dan boss en kwam er een Proco Rat en die heeft het best lang uitgehouden totdat ik op een avond eens speelde over iemands Emma Reezafratzitz en dus rat eruit -> Emma Reezafratzitz.
De emma heeft het bij mij een jaar of 5 uitgehouden en ben nu, vanwege de enorme compressie in de emma, overgestapt naar een soortgelijk pedaal die minder compressie heeft en dus dynamischer werkt -> Brunetti Mercury box.

Heb ook heel lang als "milde overdrive / rand" een T-rex Mudhoney gebruikt.

Eigenlijk helemaal niet zo veel pedalen.

Heb nog wel op de zijlijn wat pedalen geprobeerd maar konden mij allemaal niet bekoren:

- Marshall Guvnor (oude versie)
- Marshall Shredmaster (oude en nieuwe versie)
- Vox Satchurator (klinkt als een viool)
en nog een paar die het noemen niet waard zijn..

Heynis
29 juni 2013, 13:24
Boss GT-8: Nooit helemaal vriendjes mee geworden, maar voor destijds best een leuk ding. Ik heb hem toch een jaar of 3 continu gebruikt, en daarna verkocht.
Tech21 Sansamp PSA-1: Ik leerde dit apparaat kennen toen ik in de studio een bandje aan het opnemen was. Klinkt uitstekend en was precies wat ik zocht tijdens mijn experimentele fase. Ik heb hem nog steeds voor m'n oefensetje thuis.
Ibanez TS-9: Eigenlijk uitsluitend gebruikt als soloboost, tot op de dag van vandaag.
Fulltone OCD: Ongeveer 2 jaar gehad, en daarna geruild voor een Tech21 Tri-A.C. In de HP mode was dit met alle knopjes op 12 uur toch wel een lekkere scheursound.
Tech21 Tri-A.C.: Ik zocht een Marshall-ish scheurgeluid, waarbij ik niet steeds aan m'n volumeknop hoefde te draaien voor minder gain. Uiteindelijk gebruikte ik stiekem steeds de Mesa setting, en liet de versterker het geluid een beetje kleuren. Ik heb deze ook nog steeds, met name voor kleine gigs met een backline van het huis, omdat ik er vrij consistent op elke versterker een goed geluid uit kan halen. Die veelzijdigheid mis ik een beetje met een eenvoudigere overdrive.
Barber LTD: Ik heb deze verkocht toen de Tri-A.C. in huis kwam, omdat die in feite ook low-gain drive met weinig kleuring kan. Ik heb nog steeds spijt van de verkoop, dus binnenkort de Barber GC maar eens proberen. Dat schijnt min of meer de opvolger te zijn.
Lovepedal Eternity E6: Waanzinnig goed pedaal. Ik heb er een BurrBrown opamp in gezet, waarmee de boel toch nét iets meer gaat zingen en iets smoother wordt. Verder nog een kleine modificatie aan de clipping diodes, en nu is het een pedaal wat ik waarschijnlijk nooit meer weg doet. Klinkt waanzinnig lekker met m'n Gretsch.
AMT M1: Marshall in een doosje, uiteraard. Op een batterij klinkt het helemaal nergens naar, maar als 'ie op 12Volt draait wordt het toch best lekker. Hij is me iets te bright, dus de treble knop staat altijd vrijwel dicht. Het gainbereik (veel-nog meer) is wat beperkt, maar voor af en toe een dikke riff er tussendoor een prima pedaal.
Lovepedal Plexi 100: Nog een Marshall in een doosje, maar deze werkt vooral lekker op amps die een beetje minder top-end hebben (Fenders). Deze ligt momenteel in praktisch nieuwstaat in de kast, en het is waarschijnlijk dat deze gebruikt gaat worden als ruilmiddel voor iets anders.

KoenGuitar
29 juni 2013, 13:56
Ben nog maar een jaar of 3/4 serieus bezig, maar toch:

- Roland Cube 30 eigen scheur, nog best oké. Vervolgens verkocht voor een Valveking.
- Peavey Valveking 212, kan je nog een heel aardige sound uit trekken
- Digitech Bad Monkey, heb ik nog steeds, wordt 'm maar niet zat, nu als booster en soms in z'n eentje voor een randje
- Digitech RP255, aanvankelijk voor de loopfunctie gekocht, maar heb 'm ook een tijdje in m'n band gebruikt (why?)
- Line 6 Pod XT Live Ook nog wel een tijdje gebruikt om m'n hele geluid uit te halen, niet slecht maar niet geweldig, later gewoon voor delay en reverb in de loop van de VK gezet.
- Boss SD-1: Kon me best vinden in de sound, maar nam al m'n laag weg. Had ik misschien kunnen houden.
- Visual Sound Jeckyl & Hyde Vind ik erg tof, drive heel bruikbaar voor bluesy werk en de distortion is ideaal voor riffs. Distortion werkt ook ontzettend lekker samen met de Bad Monkey. Krijg je zelfs met m'n Strats een onwijs dikke sound mee, maar zeker niet overdone.
- Nobels ODR-S Silver Edition, haat-liefde verhouding met de sound, soms vind ik 'm goed, de andere keer niks. Gaat ook weg omdat 'ie toch echt veel tone 'suckt'

Ik gebruik nu afwisselend het drivekanaal van de Peavey en de pedalen. Denk dat ik als de Nobels weggaat een VS Open Road ga uitchecken. Een fuzz zou ook nog wel erg leuk zijn...

Martijn-w
29 juni 2013, 14:14
Peavey Valveking 212, best een lekkere volle scheur uit te halen, maar het ding moet wel hard om lekker te klinken.
Line 6 Pod XT Live, niet heel erg geweldig met overdrive / distortion. Ik gebruik em nu voor thuis.
BYOC Overdrive 2, best veelzijdig, alleen was ik toen nog minder into pedaaltjes. Zo stom geweest een verkeerde voeding er op aan te sluiten, waardoor hij kapot ging. Later ben ik hem kwijt geraakt en het is nog steeds een raadsel waar hij gebleven is.
Harley Benton Crunch Distortion Klinkt wal iel op zichzelf, maar in de bandmix prikt hij er best lekker doorheen.
EH Big muff pi tone wicker Ben nog bezig om deze goed door de bandmix te laten komen. Dat valt niet mee met een fuzz ben ik achter gekomen.

Wanted (op basis van youtube, nog uit te proberen in de praktijk):
- Mad Professor Sweet Honey Overdrive
- Way Huge Pork Loin

Ace 1.15.19
29 juni 2013, 15:42
Mijn drive / fuzz pedalen waarvan ik er de meeste nog heb:

- Barber LTD
- Barber Direct Drive Super Sport
- Visual Sound Route 66 (TS-kloon en compressor in één kastje)
- Electro Harmonix Germanium OD
- Marshall Guv'Nor (tweede editie)
- Ibanez TS-9
- Big Muff Pi (verkocht)

De Big Muff heb ik ooit via Marktplaats gekocht op basis van online promotiefilmpjes. Bleek totáál niet te klinken zoals ik het voor ogen had en ging dus snel weer weg.

De Germanium OD is leuk om wat mee te spelen en geeft een lekkere subtiele 60's overdrive, maar jammergenoeg geeft hij best veel brom.

De Guv'Nor is een geinig kastje voor niet veel geld. Doet wat hij moet doen, maar er zijn genoeg betere. Echter niet slecht voor de prijs, zeker niet tweedehands!

De Route 66 vind ik heerlijk om te gebruiken omdat ik regelmatig de drive en de compressor tegelijkertijd in trap. Dit was het eerste pedaal wat ik ooit kocht en klinkt bovendien érg goed!

Tubescreamer spreekt voor zich.

De LTD is ideaal om lekkere vintage overdrive te creëren en dus heerlijk voor classic rock.

De Barber Super Sport is misschien wel het vetste pedaal wat ik ooit gehoord heb. Geweldige drive en kan van subtiel tot heerlijke scheur.


Wat ik gebruik hangt af van waar ik op dat moment zin in heb. Heeft er ook mee te maken welke amp ik gebruik. Het kan goed zijn dat ik de drive uit mijn Marshall 6100 haal en boost met de Tubescreamer, en als ik mijn JMP gebruik dat ik de LTD inschakel voor meer drive en de Super Sport voor wat meer high gain.

Ik ben geen effecten verslinder. Als aanvulling heb ik een chorus die ik wel soms gebruik. Ooit nog een flanger, tremolo en een delay gehad maar dat kon me niet bekoren. Ik vind het wel leuk om met drives te variëren en daarom zijn dat ook mijn favoriete pedalen. Zodoende vind ik het een moeilijke keuze om er te verkopen en daarom blijven ze maar staan. Maar ze eten geen brood en dat houdt het leuk.

Het enige wat ik wel nog zou willen is een Holy Grail Nano.

Bram_Guitar
2 juli 2013, 16:44
Die van mij:

1. Digitech Bad Monkey (TS-ish overdrive, heb ik overigens nog steeds)
2. MI Audio Crunch Box D-I-Y clone
3. Wampler PlexiDrive clone (klinkt best lekker, vooral voor blues)
4. Electro Harmonix Treble Booster (goed voor Deep Purple-achtige sounds)
5. Carl Martin PlexiTone (volgens MIJ de beste Marshall-In-A-Box die er te krijgen is)

De PlexiTone blijft denk ik mijn ultieme overdrive pedaal, mede omdat er een clean-boost op zit!

HaroldA
2 juli 2013, 16:47
De PlexiTone blijft denk ik mijn ultieme overdrive pedaal, mede omdat er een clean-boost op zit!

Ik vond 'm gigantisch(!) veel hoog geven en veel te weinig mids. En die "clean boost" is gewoon een hogere gain van de output buffer, daar is niets "cleans" aan.

En de bypass?!?

miyaru
9 juli 2013, 22:30
30 jaar geleden was mijn eerste pedaal een Shin Ei Fuzz wah op een Peavey Bandit 65. De Shin Ei is verdwenen, ik wist ook niet wat ik ermee moest, ik speelde net gitaar en snapte er nog niets van.

Eigenlijk na een jaar gitaar werd ik bij loting bassist voor de band want die hadden we nog niet. Ik ben wel een beetje gitaar blijven spelen en had later een Coron JF 100 Jet Flanger - heb ik nog steeds!!!

Een tijdje terug ben ik weer wat meer gitaar gaan spelen en kocht ik een Trace Elliot Super Tramp. Om op te nemen kocht ik een Sans Amp GT2 - wat ook vervorming kan geven - ben er echter niet 100% tevreden mee.

Toen kocht ik een SF Fender Champ en gebruik daar een Reverend Drivetrain MK1 bij. Dit is tot volle tevredenheid.

Ik heb er onlangs nog een clone van een MXR Distortion+ bij gebouwd, maar die gaat pas lekker als de Fender behoorlijk hard staat. Ik heb de + op een Mesa MK2 en een Dumble clone gespeeld en dat klonk super 1983!!!!

Volgend project: waarschijnlijk een Muff clone (en een tweed champje?)

Robin

Martijn-w
21 juli 2013, 10:35
Peavey Valveking 212, best een lekkere volle scheur uit te halen, maar het ding moet wel hard om lekker te klinken.
Line 6 Pod XT Live, niet heel erg geweldig met overdrive / distortion. Ik gebruik em nu voor thuis.
BYOC Overdrive 2, best veelzijdig, alleen was ik toen nog minder into pedaaltjes. Zo stom geweest een verkeerde voeding er op aan te sluiten, waardoor hij kapot ging. Later ben ik hem kwijt geraakt en het is nog steeds een raadsel waar hij gebleven is.
Harley Benton Crunch Distortion Klinkt wal iel op zichzelf, maar in de bandmix prikt hij er best lekker doorheen.
EH Big muff pi tone wicker Ben nog bezig om deze goed door de bandmix te laten komen. Dat valt niet mee met een fuzz ben ik achter gekomen.

Wanted (op basis van youtube, nog uit te proberen in de praktijk):
- Mad Professor Sweet Honey Overdrive
- Way Huge Pork Loin

Zo, de pork loin kan van de wanted lijst af, hij is in bezit! Ik moet em nog in bandverband uitproberen, maar los daarvan klinkt hij heerlijk :)

Tankman
2 september 2013, 21:24
Een update van mij:

In volgorde van kopen:
- Boss DS-2 (in bezit, maar niet in gebruik)
- Digitech Metal Master (verkocht)
- Electro Harmonix Metal Muff (verkocht)
- Blackstar HT-Dist (verkocht)
- Fulltone OCD V4 (verkocht)
- Dr. No Kafuzz!! (verkocht)
- TC Electronic Spark Booster (verkocht)

Hier gaat nu de gitaar mijn Wah en mijn tuner in en daarna direct in de amp (Orange Jim Root Terror). Dat was het!

miyaru
3 september 2013, 00:21
30 jaar geleden was mijn eerste pedaal een Shin Ei Fuzz wah op een Peavey Bandit 65. De Shin Ei is verdwenen, ik wist ook niet wat ik ermee moest, ik speelde net gitaar en snapte er nog niets van.

Eigenlijk na een jaar gitaar werd ik bij loting bassist voor de band want die hadden we nog niet. Ik ben wel een beetje gitaar blijven spelen en had later een Coron JF 100 Jet Flanger - heb ik nog steeds!!!

Een tijdje terug ben ik weer wat meer gitaar gaan spelen en kocht ik een Trace Elliot Super Tramp. Om op te nemen kocht ik een Sans Amp GT2 - wat ook vervorming kan geven - ben er echter niet 100% tevreden mee.

Toen kocht ik een SF Fender Champ en gebruik daar een Reverend Drivetrain MK1 bij. Dit is tot volle tevredenheid.

Ik heb er onlangs nog een clone van een MXR Distortion+ bij gebouwd, maar die gaat pas lekker als de Fender behoorlijk hard staat. Ik heb de + op een Mesa MK2 en een Dumble clone gespeeld en dat klonk super 1983!!!!

Volgend project: waarschijnlijk een Muff clone (en een tweed champje?)

Robin

Update: Heb nu een Okko Diablo Gain+ en ben er erg blij mee!!!!

joeyonfire
3 september 2013, 01:26
Mijn historie van het allereerste begin tot het eind.

Behringer V-amp Beginners-spul voor weinig. Kon er ook vrij weinig mee. Had destijds geen band en 15watt Peavey versterkertje. Na 3 maanden de die twee geruild voor een:
Digitech RP7 waar ik een redelijke tot leuke sounds mee kon creëren. Vond en vind ik nu nog steeds een erg leuk mulit-processortje.
Toen ik eenmaal een band had een London City Pershing gekocht en na een paar jaar toch wat pedalen gekocht.
Onerr Carbon-X: aan laten smeren door een verkoper. Waren in de aanbieding, waarschijnlijk omdat ze er niet vanaf kwamen. Klonk op lage volumes nog o.k. maar op hogere volumes totaal crap. Was niet wat ik zocht en al gauw weer aan de kant gezet en de RP7 weer gaan gebruiken.
Carl Martin heavy drive: geweldig scheurpedaal voor de jaren '80 hardrock/metal. Maar miste teveel gain voor het de Metallica covers die we destijds speelden dus al vrij gauw weer terug gegrepen naar mijn Digitech RP7.

Bij een volgende band heb ik mijzelf meteen een Valvking cadeau gegeven. Na een aantal repetities miste ik toch die extra bite op het overdrive kanaal. Dus toen een pedaal ervoor gezet.

EH metal muff micro: Komt een goede distortion uit dat pedaaltje waar je redelijk tot goed mee uit de voeten kunt. Na een tijdje vond ik toch dat het pedaaltje te simpel was. Buiten de gain en volume regeling zit er een switch op om de low of highs te scoopen. Achteraf had ik beter de Top Boost versie kunnen kopen.

Boss ML-2 metalcore: Deze heb ik op advies van Thomann gekocht. Ik was destijds op zoek naar een geschikt pedaal om power metal te spelen; dus strakke distortion. Deze heb ik 2 minuten getest en gelijk meegenomen. Ik was en ben er nog steeds erg goed over te spreken. Het enige nadeel vind ik de low-gain regeling; bij 10% opendraaien kreeg ik een enorme bass-sound uit mijn vijn Valveking bij palmmutes. De ML-2 heb ik toch zeker 3 jaar standaard gebruikt.

Vorig jaar heb ik besloten om terug over te stappen naar een setup met zo min mogelijk poespas. Dus ik heb toen goede buizen in de valvking gezet en zo nog een jaar doorgespeeld, af en toe toch met de ML-2 erbij maar vaak zonder.

Toch had ik nog steeds niet mijn sound en dus had ik besloten om alle pedalen en onzin de deur uit te doen en van dat geld een goede versterker te kopen.
Dus momenteel gebruik ik alleen nog maar de lead-kanalen van mijn Engl Powerball.
De Valveking staat nu op zolder samen met de RP7 en de ML-2 gebruik ik nu in de woonkamer op mijn goedkope oefen-amp.

Wou altijd zo goedkoop mogelijk uit zijn, maar heb nu mijn sound eindelijk gevonden in de ENGL Powerball. En dat te bedenken dat ik die voor het eerst gehoord heb zo'n 7 jaar geleden waar destijds een gitarist op speelde waarmee we toen een aantal optredens hadden gedaan. Dat had me veel (on)kosten kunnen besparen...

Lexvandoef
26 september 2013, 17:09
Gehad:
Boss OS-2
Digitech Bad Monkey
Tech21 Tri-AC
Danelectro CTO-1
Mooer Triangle Buff
HWA Husky Boost (gaat nog gerepareerd worden)

Nu nog in gebruik
HBE Big D
Okko Diablo
Mooer Hustle Drive
Mooer Pure Boost

De beide mooers zitten net op mijn board, had dus een triangle buff, fijne fuzz maar geen fuzz fan dus die mocht er weer uit. In plaats daarvan heb ik een Mooer Hustle drive, ocd clone. Fijn ding! Heb hem heel ff langs de OCD van een vriend van me gehad, de hustle drive is net wat minder rommelig in het laag en wat cleaner. Ik vind het zelf echt heel tof en voor mij, doordat hij net wat netter is eigenlijk, beter geschikt icm mijn amps dan de echte OCD. Top aankoop! Ik ben zelfs bang dat hij mijn Big D soms laat blozen, wat een sounds zitten er in die hustle drive! Vooral tof is dat het pedaal door de hele gain range bruikbaar is, iets wat ik niet altijd vind aan overdrive pedalen.
Die pure boost doet het trouwens echt heel fijn als strakke clean boost, niks meer niks minder :).

muziekschuur
9 mei 2014, 11:53
Mesa Boogie V-twin
Danelectro french toast
Digitech screamin blues
behringer OD100

Komt: Danelectro FAB Overdrive...

FrankC
18 mei 2014, 23:35
BOSS SD1 (eerste pedaaltje.) 30 jaar oud.
BOSS overdrive-distortion. Matig weggeven
BOSS turbo distortion, matig weggeven
BOSS HM2 Heavy Metal, ingeruild voor iets anders
BOSS Metal Zone, verkocht klote ding.
MXR GT OD, leuk icm buizenamp Goed pedaaltje. Verbeterde versie van de SD1
MXR 108 FUZZ, niet mijn ding.
Rockett Ten Ton Hammer, Vet maar niet genoeg definitie.
Fulltone OCD, op mijn board. Steengoed op buizen.
Suhr Riot. steengoed op buizen als transistor. Duidelijke definitie.

HaroldA
19 mei 2014, 11:08
De MXR Classic 108 Fuzz is de fijnste fuzz die ik tot nu toe bespeeld heb, maar mist wat sustain om als primaire drive te gebruiken. Misschien deze gebruiken in een parallelle schakeling met een Dist+achtige?


MXR Classic 108 Fuzz: Niet slecht, maar vond hem in combi met een AC30 niet vettig genoeg. Heb hem ingeruild op een Kafuzz en wil niet meer terug. Die klinkt echt als een denderende goederentrein op kruissnelheid. Ik vond de MXR wat te braaf :)

Ik heb inmiddels ook een Kafuzz en inderdaad: veul gaverder dan een 108 Fuzz! :crazyhappy: Zo vet dat ik 'm eigenlijk altijd parallel aan mijn Coron Dist 15 heb staan. Vuige vetheid met de directheid en duidelijkheid van de D+-clone.

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1.0-9/1604410_750945498249243_2024958906_n.png


Boss SD-2
Boss OD-1
OCD*
TS-808/9*
Bad Monkey
Lovepedal Eternity*
Fat Boostered*
Diamond Drive mk1
Diamond J-Drive mk3
MI Audio Crunchbox
Boss BD-2
MI Audio Blues Pro
Ross Distortion (USA/germanium)
Ross Distortion (Taiwan/silicium)
Fulltone GT-500
Valve Caster*
Baja Real Tube Driver (12v DC)*
Proco Rat + Ruetz mod (verschillende clippers geprobeerd)*
MXR Distortion III*
Coron Distortion 15 (Grant)
Coron Distortion 10
Dist+ / Big Muff* (parallel geschakeld)
Big Muff USA
THC Cream Fuzz
Carl Martin Plexi Tone*
Carl Martin Hot drive 'n boost
Sovtek Big Muff
Wampler Plexi Drive*
Marshall DriveMaster
MXR Classic 108 Fuzz
DrNo Kafuzz


*) Zelfbouw
Kleine namen zijn snel opgevolgd/verkocht
In gebruik

FruscianteFan
19 mei 2014, 11:16
Inmiddels heb ik ook al aardig wat pedaaltjes versleten...

1. Boss DS-1. Eerste pedaaltje, eigenlijk geen idee wat ik er nu van zou vinden (is al jaren kapot)

2. Boss ME-50. Leuk speelgoed maar sinds ik in bandjes speel niet meer goed genoeg.

3. Blackstar HT Drive. Klonk erg lekker maar had nogal moeite om gehoord te worden.

4. Danelectro Coolcat overdrive. Deed zijn werk goed maar miste ballen ofzo?

5. T-Rex Mudhoney. Erg goed en veelzijdig pedaal, maar uiteindelijk te veel compressie. Werkte ook een stuk lekkerder met de Jag dan met de Gretsch

6. ZVEX Box Of Rock. Had hem al eens geprobeerd met de Jag maar dat matchte niet. Met de Gretsch is hij heerlijk. Geen idee voor hoelang, maar voorlopig is het precies wat ik wil, waarbij ik overigens met een volumepedaal de gain regel.

harrie-beton
19 mei 2014, 13:57
Begonnen in jaren 80:

Boss ds 1 (hadden veel gitaristen)
Boss OD1

Gebruikte toen geen overdrive van de versterkers. Gebruikte veel delay's en toen nog geen effect return loops.

Nadat ik 12 losse pedalen had en veel toonverlies ging ik naar multi-effect.

Overgestapt op Roland GP 8 met extra noise gate en losse galm. Een GP8 heeft geen reverb.
Boss ME30
V-amp
Pod xt pro (met full range monitoren /in ear)
Pod x3 pro (met full range monitoren /in ear)
Pod hd pro (met full range monitoren /in ear)

Gebruik nu een 2 kanaals buizenversterker en 4 kabel methode en bijna alle drive is van het overdrive kanaal. (Carvin Legacy wil wel scheuren). De pod hd pro hangt zonder speaker sim in effect - return.

Lexvandoef
2 april 2015, 17:52
Back from the dead! :)

Gehad:
Boss OS-2
Digitech Bad Monkey
Tech21 Tri-AC
Danelectro CTO-1
Mooer Triangle Buff


Nu nog in gebruik
HBE Big D: Hele vette drive met zeer dikke feel. Gebruik hem als over the top leadsound.
Okko Diablo: Beetje midhoge drive met veel headroom op 18V. Gebruik hem als low gain drive op mijn combo's.
Mooer Hustle Drive: Strakkere OCD, medium gain drive op mijn combo's.
Mooer Pure Boost: Gewoon een lekkere boost, gebruik hem als leadboost.
Bogner XTC Blue: Zeer veelzijdige, moderne en amplike overdrive. Dynamiek is echt prachtig, gebruik hem op mijn mini repetitiebord als standalone drive.
HWA Husky Boost: Dikke mooie cleanboost, maakt alles breder.

Net, na 2,5 maand vechten met Kiala omdat ze mijn pakje kwijt waren geraakt...., een Bogner XTC Blue pedaal binnen. Eerste indrukken zijn echt super na wat knoppen draaien, dikke vette moderne drive die echt super dynamisch reageert op je spel. Lekker! Iets minder broeierig organisch dan HBE Big D maar net zo vet en dik. De boost is wel bruikbaarder dan die van Big D. Ofwel volume, ofwel gain bij. Of natuurlijk beide :P.

Ik ga binnenkort een 2e boardje bouwen, klein compact repetitie board en daar komt de XTC in ieder geval op als enige standalone drive, heerlijk! :) HWA Husky Boost om het clean een beetje op te leuken, RC99 komt daar nog bij als modulatie en een delay en tuner, maar daar gaat dit topic niet over :P.

Pepe
2 april 2015, 18:12
Oja, lijstje. Dit is wat er nog rondzwerft.

Bad Cat 2 tone... vox tube galore
Marble Blue box... fenderish tube galore
Chandler/Butler floor... Gilmour in a box
Chandler/Butler 19inch... Gilmour in a rack
Kitty Hawk Dino 19inch.. eighties Duitse spandex
Lightning Boy tube... gutsy warm, iets te warm eigenlijk
Lazy J Cruiser... Klonish met een tweed snarl
HAO rustrdriver I... grandpa's old amp
HAO rustdriver III... grandpa's other old amp
Toneman Rangemaster... grillig lekker wijf
Mad Professor Sweet Honey... round sweet low drive
RR Fat drive... goede klon clone
Nick Greer Ghetto stomp... old Gibson amp
Lovepedal Eternity fuse... woody Ts
ElectroHarmonix Soul Food... matige klon clone
Bearfoot Honey beest... misschien bruikbaar met meer hoog
Throbak Strangemaster... geen geweldige treble boost
Keeler designs Push... mids mids mids
Mad Professor Simble... slappe dumble snerp
Keeley Katana blues driver... een Keeler Push met meer laag en hoog
Strymon Deco... mix console overdrive, sort of
Free the tone Red Jasper... chirurgisch mes
Gas FX Drive thru twin carb... Red Jasper met meer karakter.
Aria Platinum drive tube.. vrij kut

Tristan
3 april 2015, 00:42
Zijn er veel verschillen tussen die Rangemasters, welke vindt je het tofste?

Ik gebruik al sinds jaar en dag een Homebrew Electronics Big D met een Lovepedal Amp 50 ervoor.
Mijn lijstje lijkt sowieso wel een beetje op die van Lex.

Collectie:
Anarchy Audio HM-2 (heavy, vies en grindy)
Black Arts Toneworks Pharaoh (dit ding rockt)
Henretta Engineering Pinkman (lekkere lo-fi drive)
Homebrew Electronics Big D (nog steeds mijn main drive)
Infanem Driving Notion (heerlijke smerige low gain gated drive met de uppermid clang van een aluminum neck)
Jupiter FX Harmonic Fragilator (blownout fuzz die gaat van buzzy artefacts tot fullblown trumpet sounds)
Lovepedal Amp 50 (goeie gainboost, werkt erg lekker)
MI Audio Blues Pro (lekkere drive, rockt goed, de fuzz mode is ook echt tof)
Mooer Hustle Drive (gewoon een prima drive)
Mooer Pure Boost (goed om een drivegeluid zwaarder te maken)
Moog MF Drive (fantastische filter en een goeie drive om te stacken)

Pepe
3 april 2015, 01:10
De toneman Rangemaster klinkt fantastisch, de meest dynamische en organische van het hele lijstje maar.. alleen batterij en is sterk afhankelijk van het eerste wat hij kan oversturen en dat maakt hem grillig. De Throbak heeft als voordeel een adapter aansluiting maar naast de Rangemaster is het geen partij.
De HAO's zijn meer ala Klon een clean boost waar je gradueel drive indraait alleen eindigen ze in een treble boost, soort old amp oversturing, ipv een tubescreamer.
Ik heb er 2 van dus ik ben fan maar ik gebruik ze eigenlijk alleen als ik in een simulatie prik om het wat levendiger te maken. Raar genoeg klinkt dat minder ratty dan voor een amp.
De Gas fx is ook germanium/silicon maar klinkt veel meer als de Red Jasper en dat is de meest klinische van het stel dus dat heeft nog maar weinig met treble boost te maken.

telerocker
3 april 2015, 02:24
Had (ooit):
Marshall Guvnor V1
Boss HM-2
T-Rex Mudhoney
Proco Rat
Fulltone Distortion
Ibanez TS9 reissue
Coolpedals Dirty Devil

Heb (nog):
Ibanez TS9 1981
Boss BD-2 (gebruik ik nauwelijks)
Brunetti Mercury Box 2
Suhr Riot V1
Emma Reezafratzitz

Wishlist:
Rockett Blue Note
Rockett Archer
RR Fat Drive
Vemuram Jan Ray