PDA

View Full Version : Geblunderd met 1e gitaar, hulp voor 2e gezocht



PositiveCreep
8 december 2009, 01:14
Hallo allemaal,

Ik ben net nieuw op het forum, zal mij ook nog even voorstellen op de daarvoor bestemde plaats, maar heb het volgende nu in mijn hoofd zitten wat ik echt even eerst kwijt wil.

Een paar jaar geleden kocht ik mijn eerste electrische gitaar, een veel te impulsieve aankoop. Niet de keus te gaan spelen die te impulsief was, maar wel de keus van gitaar. Weinig onderzocht van te voren, de stad in en een uurtje later thuis komen met een Behringer starter pack (Squier type met 15w amp). Een flinke vergissing. Een enorme ratel als ik de 6e snaar / 1e fret pakte (Buzz?) dit is ondertussen wel zelf opgelost, een ruisend kabaal uit de versterker, en zelfs zonder te spelen was de ruis van de versterker luid genoeg om in de naastgelegen kamer hoorbaar te zijn van tijd tot tijd.

Ik verloor al snel de intresse in het spelen (leren) door het, in mijn oren, vreselijke geluid. Ik heb een best aantal gitaren gehoord over een diversiteit aan versterkers, maar dat van mij klonk (klinkt) gewoon nergens naar, iets wat mij niet bepaald motiveert tot veel oefenen en het meer iets maakt wat ik 'moet' voor mijn gevoel. Maar opgeven wil ik het spelen niet, dus oefenen hier nog even mee door, maar kijk wel uit naar iets anders.

Nu heb ik besloten eindelijk voor een nieuwe gitaar/amp te gaan kijken, want ondanks de enorme ergernis tijdens het oefenen op deze, blijf ik het spelen an sich gewoon ontzettend fijn vinden. Daar over heb ik dus een aantal vraagjes:

#1.Hoe groot is de kans dat ik met een andere amp al een groot deel op los?
Ik lees net in de FAQ over een goede gitaar die rot klinkt op een rot versterker, maar een rot gitaar die soms nog best goed kan klinken op een goede versterker?

#2. Gitaar 'soort'?
Hierbij loop ik net tegen iets stoms aan, om de een of andere reden zat het enorm in mijn hoofd dat een Les Paul type gitaar juist de gitaar zou zijn voor jazz/blues, net pas lees ik dat dat de strat is. (Naast het verhaal nog dat alles op elke gitaar te spelen moet zijn) Jazz/Blues is dus juist hetgeen wat mij het meeste aan spreekt.

Naast al dat heb ik het gevoel dat de stratocasters vaak toch wat betaalbaarder zijn, maar misschien mis ik iets.

#3. En nu?
Ik heb nu een paar dagen op internet rond gekeken, de fora doorgespit, prijzen vergeleken, budget berekend, en toch zit ik eigenlijk een beetje vast.

Ik had het idee om via gitaaropmaat.nl een gitaar te huren en een versterker te huren (LC Dakota+Roland Cube had ik bekeken) Nu bleek dit toch eigenlijk buiten budget te vallen, maar kom ik er nu net dus achter dat ik misschien qua gitaar sowieso al verkeerd zat.

Gezien bij mij zowel de versterker als de gitaar tegenvallen zit ik met het dilemma wat vervang ik eerst? (Al dan niet via huur) De amp of de gitaar? Welke heeft de beste kans van slagen om wat meer 'fijnheid' bij het leren spelen te vinden.

Het liefste zou ik natuurlijk beiden tegelijk vervangen/huren, maar met een budget van pakweg 200 euro (Vanaf 23Jan 400 of 600) is dat gewoon erg lastig. Vanaf 23 Januarie is dat dus gemakkelijker, maar eigenlijk wil ik niet zo lang wachten met het geheel en als het kan alvast iets verbeteren in de tussentijd.

Dan was er nog 1 laatste vraagje, waar ik waarschijnlijk het beste achter kom door gewoon in de winkel te vragen dan, maar even uit nieuwschierigheid totdat ik daar naar toe kan: Hoe groot is de kans dat ik daar mijn eigen gitaar met 1 van hun versterkers zou kunnen proberen?

Alvast enorm bedankt,
Remco (PositiveCreep)

P.s
Just in case, maar dit is dus geen gemakzucht, of niet zo bedoelt op zn minst, ik heb zelf het een en ander uit geprobeerd te zoeken, maar toch haak ik steeds vast. De vragen op een rijtje zetten is voor mij de beste manier om het duidelijk te krijgen denk ik.

geert1976
8 december 2009, 01:30
tja dat de strat goed voor jazz en blues geschikt is en de SG/LP weer niet, is onzin

zowel de tele, strat, LP en SG zijn oergitaren, en werden in de 50er en 60er jaren voor alle stijlen gebruikt, dus voor Jazz, Blues en later Rock & Roll.

zowel de tele van Fender als de LP van Gibson, zijn ontwikkeld ten behoeve van de gitarist in de orkestbak, die met zijn enorme jazzgitaar ruimte tekort had en om zich goed hoorbaar te maken.

Tevens wilden de gitaristen gewoon een handzamere gitaar.

De fender Tele en Strat en de Gibson LP en SG zijn voor het zelfde doel gebouwd, alleen met een andere inslag, niets meer, niets minder.

Je moet gewoon een aantal modellen proberen, zowel tele als strat als LP en SG en kijken welke voor jou qua spelen het lekkerste aanvoelt, ze zijn allemaal geschikt om Jazz en Blues op te spelen.

Pepe
8 december 2009, 02:13
Mijn mening is dat een goede gitaar en een brak ampie meer plezier en minder ergenis oplevert dan andersom. Dat sommige mensen dat juist omdraaien kan kloppen als je goed kan spelen en je op een podium even moet zien te redden, gehoord worden is dan belangrijk. Maar thuis ligt dat anders, dan is lekker spelen belangrijker dan een supergeluid.
Een goede gitaar is relatief, een Epi Les Paul of een Mexicaanse Fender zijn prima dingen. Een brak ampie is ook relatief, een Epi valve jr., Peavey bandit of blues cube klinken zeker niet slecht.

Huren zou ik niet snel doen, de 2e hands prijzen zijn voor dit soort gitaar en amps te overzien en als je een beetje handig koopt raak je het voor hetzelfde bedrag het wel weer kwijt als je gaat upscalen, zo doet iedereen het.
En zoals Geert zegt, met een strat, tele, sg of les paul kan je prima jazzen en bluesen, het zijn standaard gitaren.

Hiro
8 december 2009, 08:02
het verhaal van gitaar met goeie of slechte amp heeft inderdaad 2 kanten.
Als je nog niet kan spelen kan het inderdaad beter zijn als je een betere amp hebt zodat je een mooi geluid hoort als je eindelijk een goed akkoord aanslaat.

Maar als je al even wat beter speelt heb ik liever een goeie gitaar dan een slechte met een goeie amp, elementen doen ook heel veel met het geluid, en de bespeelbaarheid van je gitaar zorgt ervoor dat jij goed kan spelen.

Maar voor de keuze van je gitaarsoort (stratocaster, telecaster, Les paul, SG, explorer etc.)
Kan je het beste kijken naar smaak; welke vind ik het mooiste.
Looks doen ook heel veel met de wil om verder te leren, als je een sexy gitaar hebt staan die je helemaal te gek vind pak je hem veel eerder op dan wanneer je je gitaar eigenlijk een spuuglelijk ding vind, maar een vriend zei dat ze zo goed zijn.

Kijk naar je helden, welke gitaar spelen hun, en welk geluid van welk nummer vind je het lekkerste, ga dan zon gitaar halen want dat id dan de soudn die jij op dit moment wilt bereiken.

Ik zou zeggen, kijk op marktplaats ebay speurders en tweedehands en als die andere 2ehands meuk sites ;)
Voor nu zou ik zeggen, neem een betere versterker als je alleen voor een beter geluid gaat en je gitaar al lekker aanvoelt.
Als je al lekker kan spelen, dan is sound op dit moment even heel belangrijk, en ga dan volgend jaar een leuke 2ehands zoeken die in je budget past.
Maar koop geen startersets meer ;)

Midwolda
8 december 2009, 09:05
Mijn twee centen:
Met een budget van 200 euro kun je al best een goede versterker kopen,
maar een goede gitaar wordt lastiger, daarmee zou ik wachten tot die 400 vrijkomt in januari.
Als je veel jazz & blues wilt spelen is je cleane geluid erg belangrijk, daar begint alles mee.
Ik zou een goede toonregeling en een goede reverb erg hoog op m'n lijstje zetten.
Let daar dus op bij de versterker, de rest kun je wel met effecten op de vloer doen.
Enneh, jazz & blues, dan denk ik ES335 of ES175 achtige gitaar... voor 400 euro kun je goed scoren in die groep.
Wil je toch meer de Fender kant op dan denk ik aan een Tele Thinline, misschien zelfs de Custom uitvoering.
Nog een paar opmerkingen: ga je er mee sjouwen? Koop er dan meteen een goede koffer bij.
Welke effecten vind je mooi? Als je dat nog niet weet, denk dan eens aan een multi-effect om mee uit te proberen.
Zorg ook voor goede kabels, die dunne touwtjes kunnen je geluid echt om zeep helpen.
Veel succes gewenst bij je zoektocht en aanschaf! :ok:

Kakihara
8 december 2009, 09:38
In mijn ervaring primeert toch eerst en vooral het speelplezier en daarna pas de klank, mijn gehoor ontwikkelde zich in ieder geval wat trager dan mijn gitaarspel. Als ik jou was, zou ik effe op mijn tanden bijten tot eind januari en ondertussen de tweedehandsmarkten afschuimen om te kijken wat er op de markt is voor hoeveel. Maar ik begrijp dat je niet zo lang wil wachten. In dat geval zou ik uitkijken naar een tweedehands modelling-dingetje (en ik zie al meteen de helft van het forum steigeren), genre Digitech RP150, Line6 PocketPod. Die dingen klinken al een heel pak beter als de doorsnee goedkope transistorbak, naar mijn mening, en je kan met hoofdtelefoon spelen, wat het leven van je huisgenoten kan vergemakkelijken.
Bij jazz en blues denk ik ook meteen aan een (semi)hollow modellen als de ES335. Hiervoor kan je ik je van harte merken als Washburn (HB-serie), Samick (SAN-serie) en AriaProII (TA-serie) aanraden, die zijn vaak net wat goedkoper dan Epiphones en zijn doorgaans minstens gelijkwaardig van kwaliteit. Eventueel een Squier Thinline ? En nieuwe kabels. Opmerkelijk, het verschil in klankkwaliteit en de levensduur tussen een kabel van €5 en één van €15.
Veel succes!

gorgasm
8 december 2009, 09:55
+1
een goeie gitaar. de rest kan later nog wel. Mijn gitaar(epiphone es 175) is 300euro. Moet wel even afgesteld worden.
Verder als je bangs for bucks wil=>epiphone raad ik zeker niet af. Die les paul(vorm) komt dan ook in jouw bereik(al dan niet 2de hands)

Kingfisher
8 december 2009, 10:06
Speel je alleen thuis, en heb je een computer? Vergeet dan die versterker, koop een Tascam UL122 of een ander systeem waarmee je de gitaar op de PC kan aansluiten. 150€ moet dat kunnen regelen. De meesten komen zelfs met software, ik gebruik Amplitube 2. Zo heb je alle versterkers die je maar kan wensen en veel te veel effecten. Zo kan je langzaam aan kiezen welke versterker best bij jou past. En investeer je geld in een degelijke tweedehandsgitaar.

Robdop
8 december 2009, 10:28
naar mijn ervaring is de versterker van de behringer pakketjes niet heel slecht.
de gitaar is alleen ronduit belabberd.

Is het zo'n V-nogwat versterker, met 3 van die schuifknoppen.
met een beetje tweaken zijn daar leuke geluiden uit te halen.

ik zou eerst voor een mooi gitaartje gaan. want het gaat boven alles om speel plezier!

JoeV
8 december 2009, 10:35
Speel je alleen thuis, en heb je een computer? Vergeet dan die versterker, koop een Tascam UL122 of een ander systeem waarmee je de gitaar op de PC kan aansluiten. 150€ moet dat kunnen regelen. De meesten komen zelfs met software, ik gebruik Amplitube 2. Zo heb je alle versterkers die je maar kan wensen en veel te veel effecten. Zo kan je langzaam aan kiezen welke versterker best bij jou past. En investeer je geld in een degelijke tweedehandsgitaar.

+1

speel zelf thuis over een Line 6 Toneport (heb je vanaf 60-80 euro). Daar kan je echt niet voor sukkelen. Je hebt dan wel een PC nodig. Als je daar deftige boxen op hebt klinkt het metteen zeer goed.

Tankman
8 december 2009, 10:36
Wat ik zou doen is allereerst voor een versterker gaan die jouw gitaar beter laat klinken. Mijn aanrader is de Peavey Vypyr 15 (99 euro) of de Peavey Vypyr 30 (199 euro) afhankelijk van hoeveel watt je wilt. 15 is wel genoet voor op je kamer oefenen. Dit is momenteel de best verkochte modelling versterker. Ik heb hem met de meest bagger gitaren uit moeten testen, en hij doet alles toch wel redelijk knap klinken.

Als we het gaan hebben over gitaren denk ik dat je beter dan even door kan sparen voor wat knaps. Als je nu 200 euro hebt, en 99 uitgeeft aan die Vypyr, heb je 100 euro over. In januari zou daar nog wat bijkomen. Stel je hebt in janurai 500 euro dan weer bij elkaar gespaard. Voor dat geld kun je een knappe gitaar kopen. Een Fender Strat of Tele zou op zich al kunnen. Als we naar de LP-achtigen gaan kijken zou ik kijken naar een Tokai ALS48, ALS50 of ALC53. Die kosten niet meer dan 450.

vpilot
8 december 2009, 10:59
Als ik jou was zou ik idd ook wachten tot je die extra centjes hebt.
Qua versterker sluit ik me aan bij Tankman. Wat betreft je gitaar, als je het liefst jazz en blues speelt zou ik zeker ook gaan kijken naar (semi-) hollowbodies. Die zijn prima verkrijgbaar voor jouw budget. Bijvoorbeeld een Ibanez Artcore model (zijn veel verschillende van), of een Epiphone Dot (ook verschillende uitvoeringen), of een Hagström Viking.

Jay75
8 december 2009, 14:06
Epiphone Sheraton, kan je jaaaaaaaaaren vooruit!

Tankman
8 december 2009, 14:55
Ik ben van mening dat als je nog beginner bent je een zo veelzijdig mogelijke gitaar moet zoeken. Ik zou dan geen jazz gitaren ofzo kopen.

Ik adviseer te kijken naar allereerst een model die jou aanspreekt. Verder zou ik zoeken naar een gitaar met of zowel humbuckers als single coils (HSH of HSS maat niet zo uit) of een gitaar met humbuckers en een coil tap,zodat je zowel humbucking als single coil geluiden hebt. Heel beknopt: LP en Strat in een.

In jouw budget zitten bijvoorbeeld 2 van mijn gitaren. De Peavey HP serie hebben een HSH formatie waar je kunt genieten van geweldige single coil en humbucking tone. Mijn Schecter Omen-7 Extreme (ook als 6-snarige verkrijgbaar) heeft 2 humbuckers en een coil tap en klinkt ook fantastisch.

Waar ik mijn oog nu op heb laten vallen is de Fender Standard Strat met HSS formatie. Dat zou ook een optie voor je zijn die ik volgens mij al eerder heb genoemd.

Aan het begin en zeker met een beperkt budget is veelzijdig het beste wat je kunt zoeken. In combi met die Peavey Vypyr kun je echt alle mogelijke kanten op. Later kun je dan zeggen van; nu wil ik een gitaar speciaal voor rock, of metal, of jazz, of blues. Wat jij wilt.

DeadHerring
8 december 2009, 15:12
Wat 'n zever zeg. Precies of 'n Dot geen rock aankan.

OP, als je jazz en blues verkiest, dan is een semi-hollow misschien iets voor jou. De professionele modellen van die gitaren worden wel heel erg duur, maar er zijn ook veel beginnersmodellen die wel van goeie kwaliteit zijn. Hollow-body's zijn bijvoorbeeld de enige modellen van Ibanez die ik zonder lange stok zou aanraken. Zijn echte goeie bij zonder dat die veel moeten kosten.

Het belangrijkste is dat je goed rondkijkt voor je iets koopt, vanalles vergelijkt. Als je jazz wil spelen, zou ik alleszins aanraden dat je les gaat volgen, jazz is heel moeilijk om op jezelf te leren, heel theoretisch ook. Eens je ergens les volgt, kan je veel beter oordelen welke gitaar en versterker je nodig hebt, een goeie gitaarleraar gaat daar heel veel bij helpen, gaat je zeggen waar je op moet letten, en gaat je misschien zelfs helpen kiezen.

Vermijd wel een muziekschool te nemen die ook een winkel is. Die fout heb ik gemaakt toen ik begon. Die proberen je vanalles aan te smeren én vragen dan nog 'ns te veel voor de lessen.

Zoek gewoon een goedkope muziekschool die in een school of zo gevestigd is; maar vooral, die onafhankelijk is. Dat is de beste manier om jazz te leren spelen. Dàt, en oefenen natuurlijk. Heel erg veel oefenen.

Tankman
8 december 2009, 16:23
Wat 'n zever zeg. Precies of 'n Dot geen rock aankan.


Zeg ik niet. Zeg dat hij iets moet zoeken dat veelzijdiger is. Wel ff goed lezen he.

DeadHerring
8 december 2009, 18:37
Zeg ik niet. Zeg dat hij iets moet zoeken dat veelzijdiger is. Wel ff goed lezen he.

Veelzijdig als 'n Peavey HP serie of een Schecter Omen 7? Komaan man, voor iemand die jazz en blues wil spelen, is dat wel een heel zwakke keuze. Misschien kan je'm ook een Roland Cube aanraden omdat ie vooral metal heel mooi doet en 'ie moet toch veelzijdig zijn.

Vooral voor jazz heb je iets met een mooie eigen sound en goeie resonance nodig. Ik heb nog maar weinig muzikanten een Strat zien gebruiken voor jazz, laat staan zo'n Schecter of Peavey. Helemaal niet dat Fender of Schecter geen goeie gitaren maken, maar lees de OP 'ns en dring hem toch niet je eigen keuzes op.

rpl
8 december 2009, 18:47
denk dan eens aan een multi-effect om mee uit te proberen.

Niet doen, een goede reverb ok maar geen multi effect :supercool:

Pepe
8 december 2009, 20:31
Nou, daar heeft ie allemaal wat aan. En dat maakt gitaarspelen ook zo leuk, iedereen heeft zijn eigen recept en guess what, zolang je een beetje lol hebt maakt het niet uit.

Een Pod heeft het nadeel dat je misschien meer met geluiden van dat ding bezig bent dan gewoon spelen, aan de andere kant leer je gelijk een hoop zaken van effecten en amps.

Ik gaf een buurjongen, die op een lullig akoestisch gitaartje speelde, een goedkope Ibanez semi hollow en een Epi Jr mee. Het kost allemaal niks maar daar groei je niet uit, over 10 jaar zijn dat nog steeds leuke dingen naast je Bogner en Customshop Les Paul.

Mikos
8 december 2009, 23:05
Zoek goed tweedehands spul!
Mijn ervaring daarmee is dat ik eigenlijk liever 2e hands koop dan nieuw, maar dat heb ik alleen met gitaren en versterkers.
Het tweedehandsspul hiervan is een soort van ingespeeld ofzo..

Tankman
9 december 2009, 00:47
Veelzijdig als 'n Peavey HP serie of een Schecter Omen 7? Komaan man, voor iemand die jazz en blues wil spelen, is dat wel een heel zwakke keuze. Misschien kan je'm ook een Roland Cube aanraden omdat ie vooral metal heel mooi doet en 'ie moet toch veelzijdig zijn.

Vooral voor jazz heb je iets met een mooie eigen sound en goeie resonance nodig. Ik heb nog maar weinig muzikanten een Strat zien gebruiken voor jazz, laat staan zo'n Schecter of Peavey. Helemaal niet dat Fender of Schecter geen goeie gitaren maken, maar lees de OP 'ns en dring hem toch niet je eigen keuzes op.

Ik zei niet dat hij die 2 gitaren zou moeten testen. Ik gaf mijn gitaren als voorbeeld. Ik wil zowel het single coil als het humbucker geluid kunnen gebruiken in 1 nummer, en dat kan ik met die 2 gitaren van mij.

De TS kan ook kijken naar een voor HEM veelzijdige gitaar dat HEM aanspreekt.

Een Roland Cube zou ik nooit aanraden. Ik vind het echt rotdingen. Hij is naar mijn mening ook helemaal niet geschikt voor metal zoals jij beweert. Hij heeft een leuke clean, maar ook niet meer dan leuk. Echt geweldig is ie niet. Als er een anti Cube brigade was, zat ik er zeker bij. Doe mij maar een Peavey Vypyr als practice amp.

En hoezo geen strat voor jazz? Ik heb het vaak genoeg zien gebeuren. Klinkt prima. Jazz zit m ook heel erg in de vingers. Ik heb ook weleens een pure jazz gitarist op mijn schecter laten spelen, en die kon heerlijke jazz geluidjes maken ermee. Het is dus niet onmogelijk.

Ik denk dat een Fender in HSS formatie of id wel een mooi gitaartje zou zijn voor de TS. Als hij geen Vypyr 15 wilt, kan hij ook naar een Valveking Royal 8 kijken. Ook leuke versterkertjes met goed geluid.

PositiveCreep
9 december 2009, 09:32
Wow wat een reacties, thanks allemaal! Zat al mee te lezen maar vanaf de telefoon reageren ging wat lastig.

Ik heb de raad opgevolgd als het aankomt op veelzijdigheid van een gitaar, en door een toevalstreffer nu dan dus ook een nieuwe gitaar in bezit. (In plaats van eerst de versterker)

Ik ben langs de winkel geweest om een aantal verschillende modellen uit te proberen zoals hier aangeraden werd en vond eigenlijk vrij snel een gitaar waarvan ik het geluid (via een Roland Cube en een versterker waar ik helaas de naam even van kwijt ben..) geweldig vond en welke, zeker in vergelijk met mijn eerste gitaar, enorm fijn speelt en echt super 'ligt'. Het is een Washburn X-20 geworden, goed betaalbaar (Was een opknappertje). Terwijl ik hem uit zat te proberen toonde ook een ander intresse wat mij eigenlijk deed besluiten dat ik voor deze dan dus geen maand kon wachten en gezien bovenstaande dan ook meteen gekocht.

Qua versterker ga ik voorlopig dan even marktplaats en dergelijke in de gaten houden aan de hand van wat ik hier in het topic heb gelezen en in de tussentijd zien of ik het eea uit kan gaan proberen. In de tussentijd moet ik even gaan zien of ik dan voor een 'echte' versterker ga of een Line6 Pocket Pod (Wat opzich ook wel een goede optie is, zeker gezien ik best veel onderweg ben en op verschillende plaatsen mijn vrije tijd doorbreng.)

In ieder geval bedankt voor alle tips van hier al! Heb er echt wat aan gehad, had misschien zonder de antwoorden op de Strat/LP vraag misschien al niet meer naar de Strats gekeken, en nu is het er uiteindelijk toch één geworden.
:ok:

Edit:
Leuk detail, ik heb in eens ook een stuk minder ruis over de versterker die ik al had. Dus voor olang is ook dat al een stuk fijner nog even.

DeadHerring
9 december 2009, 09:58
Kweet niet waar je woont, maar als je 'n pocket pod wil kopen, mag je gerust de mijne wel afkopen, heb 'm ooit gekocht maar gebruik 'm niet zoveel.. Is wel handig als je veel rondgaat, maar ik gebruik niet graag batterijen, dus moet ik ook altijd een stopcontact in de buurt hebben, etc. Nja, tis mn ding niet.