PDA

View Full Version : London City SAE 100 (?) modificeren?



Marc Oblivian
7 december 2009, 20:30
Ha,

Ik heb nog een LC SAE 100 (SA II Export) staan.
Is dit overigens wel een London City? Staat er verder niet op namelijk...als iemand dus meer weet over dit model...alle info is welkom!
Afijn: hij is nu niet helemaal goed...er komt een beetje een raar geluid uit...net of hij "stoort"...beetje reutelend geluid.
Moet ik dus naar laten kijken.

Okee...over de amp: dit is een type met 4 inputs, 2 volumeknoppen, verder treble, middle bass, presence. Er zitten ook 2 gekke schakelaartjes bij de 2 volumeknoppen: voor een bas- of meer treblegeluid...niet eerder op een amp gezien
Het is dus wel een Non Master volume type (toch?).
Wel een ding dat op 10 moet om uit zichzelf te scheuren vermoed ik dus.
Toen hij het nog redelijk deed heb ik hem wel eens getest met een boss superdrive ervoor. Klonk lekker.
Ik vraag me af of er geen modificaties zijn om de amp van zichzelf wat meer te laten scheuren. Ook een PMIV (of zoiets?... zie ik hier vaak voorbijkomen) lijkt me handig...
Iemand een idee wat verder goede/veel gedane modificaties zijn aan deze bakken en wat dat ongeveer gaat kosten?
Ik wil er een beetje Guns n' Roses/Zeke/Turbonegro-achtige dingen mee gaan spelen...vuige rock met een punkrandje dus...

NB: ik heb ook wat op youtube gezocht...daar stond een filmpje van een gemodificeerde versie en die is/was van een forumlid volgens mij: Guitarnijboer....dus als je dit leest...graag wat info over jouw modificaties:-)

caliban
7 december 2009, 22:58
Ik heb een paar maanden geleden eens een theoretische modificatie bedacht op een London City (weet niet welke het juist was, maar het was degene die Nielsje toen had te koop staan). De tekening staat denk ik nog ergens op mijn computer (zit niet op kot, kan dus niet checken). Het ding heeft denk ik 4 gainstages ter beschikking dus als je de cathodevolger 'ont-kathodevolgert' maar de EQ van de anode neemt, is er wel iets ENGL-like mee te doen. Ik hield maar 1 input over, zou 1 kanaal worden, alleen scheur, maar normaal wel clean te maken met je gitaar volumeknop als je hem niet té gainy zou bouwen. Een mastervolume is ook zeker nodig denk ik.

Han S
7 december 2009, 23:07
Zoals ik in vintage heb gepost: ik heb een 100 watt Powercity welke is verbouwd naar twee kanalen met beiden een pre en een master volume, dus clean en scheuren en schakelen met een pedaal.

Twee van de jack ingangen zijn verwijderd en daarvoor in de plaats zijn twee potmeters gekomen.

Marc Oblivian
8 december 2009, 09:19
Dank.
Apart clean heb ik op zich niet echt nodig. Lijkt me wel handig om een scheurbak te hebben die goed reageert op het terug- of opdraaien van de volumeknop op de gitaar (ook handig ivm solo's).
Het hoeft niet Engl-achtig te worden (die heb ik immers al)...meer het idee van een JCM800 met wat meer gain. Als er niet zoveel gain in te bouwen is, wil ik eventueel wel met een tubescreamer werken, maar liever niet (tenzij dat natuurlijk veel beter klinkt...).

Chris Winsemius
8 december 2009, 09:23
Dank.
Apart clean heb ik op zich niet echt nodig. Lijkt me wel handig om een scheurbak te hebben die goed reageert op het terug- of opdraaien van de volumeknop op de gitaar (ook handig ivm solo's).
Het hoeft niet Engl-achtig te worden (die heb ik immers al)...meer het idee van een JCM800 met wat meer gain. Als er niet zoveel gain in te bouwen is, wil ik eventueel wel met een tubescreamer werken, maar liever niet (tenzij dat natuurlijk veel beter klinkt...).

Als het 60s/70s classic rock moet zijn: post PI mv en wat voicing tweaks

JCM800 met meer gain is ook mogelijk maar imho kun je dan ook beter 'n buisje bij laten plaatsen omdat die "cathodefollower" ook invloed heeft op de sound. Zonder die "cf" wordt het wat meer "honky" en heb je wat minder "sizzle".

Marc Oblivian
8 december 2009, 09:28
Okee...dat buisje erbij...is dat de zgn high gain mod? Is (ongeveer) hetzelfde effect te bereiken door er een tubescreamer oid voor te zetten?
Hij is nu inderdaad wel wat (behoorlijk) honky...mag wel ietsje aggressiever zeg maar..
Iemand een idee wat PIMV, voicing tweaks en evt high gain mod kosten?
(mag ook via PM indien het als spam opgevat zou kunnen worden:-)

caliban
8 december 2009, 10:17
Kleinere kathode-weerstanden moeten je normaal wel wat meer scheur geven (en eventueel een kathode cap op bijvoorbeeld de tweede stage). (Vind ik zelf wel goed klinken).

DaveItUp
8 december 2009, 11:03
Gewoon die ppimv doen + een (TS achtige) OD. Niet verder gaan modden, imho onzinnig. Koop dan iets anders.

Marc Oblivian
8 december 2009, 11:14
Zat ik ook aan te denken of dat inderdaad niet hetzelfde effect geeft.
Heb je nog wel dezelfde 'honky' voicing...die mag wel wat aggressiever

Negative K3 fan
8 december 2009, 14:12
dit soort amps leent zich goed om mee aan het klussen te gaan. Zonder te hoeven boren etc. is er al een jcm800 van te maken.

Om het simpeler te houden kun je beginnen met het input circuit, door die aan te passen naar marshall specs zal hij eerder oversturen, niet zachter,maar je hoeft de volume knop minder ver open te draaien.

Voor echt meer scheur zou je er een soort van hotrodded jcm800 van kunnen maken, of laten maken al naar gelang de circuits die de modder gebruikt.

Marc Oblivian
8 december 2009, 14:18
Iemand een idee wat modificatie tot een hotrod jcm800 (meer scheur dus en in ieder geval PIMV) maximaal zou moeten kosten?

Negative K3 fan
9 december 2009, 17:09
maximaal?

een eurootje of 3000 misschien? Maar dan heb je ook nieuwe custommade trafo's met puur silverdraad en speciale mojo condensators uit prehistorische voorraad :)

caliban
9 december 2009, 19:45
maximaal?

een eurootje of 3000 misschien? Maar dan heb je ook nieuwe custommade trafo's met puur silverdraad en speciale mojo condensators uit prehistorische voorraad :)

En bekleed met de tolex die men van de eerste ooit gemaakte marshall heeft gehaald :D

Marc Oblivian
10 december 2009, 09:39
Hmm...een London City voor 3150 euro...daar kan geen Hook tegenop:-)

interessander
10 december 2009, 09:44
Maar voor dat geld maak je van een SAE 100 toch gewoon een CAE (OD-) 100 :ok:

caliban
10 december 2009, 14:18
Hmm...een London City voor 3150 euro...daar kan geen Hook tegenop:-)

Betaal je maar 150 voor zo een ding?? Zou ik ook wel graag willen.

Marc Oblivian
10 december 2009, 21:15
Hij was wel erg crappy toen ik hem kocht hoor, dus er zitten al wat kosten in...
Maar je kon ze een paar jaar geleden nog voor een mooie prijs kopen inderdaad.
Tegenwoordig worden er soms belachelijke prijzen gevraagd.....

DeadHerring
10 december 2009, 21:51
Tegenwoordig worden er soms belachelijke prijzen gevraagd.....

Volledig met je eens. Als ik zie wat er tegenwoordig allemaal op de tweedehandssites verschijnt... gebruikte effecten/amps die je eigenlijk gewoon nieuw kan kopen voor minder geld.

caliban
11 december 2009, 14:55
London City staat bekend als mooi alternatief voor een oude Marshall, tja, dan gaan mensen er belachelijke prijzen voor vragen.

Je ziet wel vaker heel wat met een belachelijke vraagprijs

Keevinkos
12 december 2009, 16:42
Klopt, er worden soms belachelijke prijzen voor gevraagd. Staat er: bieden vanaf €400 voor alleen de top! Maar sommigen hebben dit er nu eenmaal voor over...
(wat ik soms wel kan begrijpen...:))