PDA

View Full Version : Trussrodschroef doorgedraaid?



SEAL
7 december 2009, 19:22
hallo,
vandaag merkte ik dat mijn gitaar ernstig rammelde bij de lagere snaren...
Geprobeerd de trussrodschroef aan te draaien. Vrees dat ik in het verleden te grof ben geweest, danwel dat het staal te zacht is... in ieder geval heb ik hem er nog uitgekregen, maar hij is nu kapotgedraaid. FF op voxhumana gekeken, daar hebben ze die dingen... Mijn vraag is nu, moet ik nog op dingen letten als ik m vervang?

ps: de gitaar heet Etairč, een modded squier strat

G.G.
7 december 2009, 19:34
hallo,
Mijn vraag is nu, moet ik nog op dingen letten als ik m vervang?

ps: de gitaar heet Etairč, een modded squier strat

Ja, dat heel je toets eraf zal moeten, of de skunkstripe moet eruit. Zou bij een squier lekker kiezen voor een All Parts of GTR hals ofzo.

SEAL
7 december 2009, 19:47
kunt u dat wellicht verder explaneren?
kan ik niet gewoon een nieuwe schroef kopen en die erop zetten?

G.G.
7 december 2009, 19:52
kunt u dat wellicht verder explaneren?
kan ik niet gewoon een nieuwe schroef kopen en die erop zetten?

Huh? de schroef is kapot? Dan denk ik aan het gedeelte met draad, dus de pen. Je bedoelt mogelijk de moer? Hoe zat het bij een squier ook alweer? Heb je een fotootje?

SEAL
7 december 2009, 20:07
http://anarkaion.hyves.nl/album/20984568/Friends/mQdwhSvp/photos/806823244/0/WDD0/

http://anarkaion.hyves.nl/album/20984568/Friends/mQdwhSvp/photos/806823244/0/WDD0/

zoiets?
die link iig
ik vergeet altijd hoe ik foto's moet sturen...
iig, daar zie je de bout, de trussrod zelf is nog goed, zoals op de vorige foto te zien :) (volgens mij)


ik zit ook altijd fout met moer en bout... t is aangeboren, mijn vader heeft t ook ^^ maar we begrijpen elkaar wel xD

oigun
7 december 2009, 20:34
Je moet weten welke draad er in getapt is. Ga even langs een ijzerwarenzaak en kijk of het m5 of m6 is het kan ook nog een amerikaans schroefdraad zijn 10/32 ste inch dacht ik. Je moet wel de juiste moer hebben want als je het draad stukdraait ben je verder van huis.

SEAL
7 december 2009, 20:38
en dan gewoon die shit kopen bij vox ofzo?

gengar
7 december 2009, 20:49
Hoi Seal, even met die gitaar naar de gitaarwinkel gaan waar ze deze shit ook los verkopen en dan even passen zou ik het makkelijkste vinden. Indien deze niet bestaat bij je in de buurt vasstellen zoals vermeld welke draad het is en de juiste moer/kop bestellen bij welke winkel dan ook.
En nooit meer de verkeerde maat sleutel gebruiken om iets los te draaien of de juiste sleutel op de verkeerde manier gebruiken :)

Hiro
8 december 2009, 08:12
ja want als je trusrod zelf ook kapot is zal je een nieuwe nek moeten bestellen.

SEAL
8 december 2009, 14:35
het rare is dat ik altijd die inbussleutel die ik erbij kreeg gebruikt heb.

squierkwaliteit misschien, of gewoon mijn sterke handen ^^
komt van dat gitaarspelen

HaroldA
8 december 2009, 14:57
het rare is dat ik altijd die inbussleutel die ik erbij kreeg gebruikt heb.

Hoe vaak verstel je je trussrod dan???

SEAL
8 december 2009, 15:11
vorig jaar ergens gedaan, maar ik vrees dat ik toen iets teveel tegelijk deed
in ieder geval issie nu stuk, en dat is kut, want dan moet ik ook echt nieuwe humbuckers kopen om op mn andere gitaar te zetten ^^

(ik ben verzot op hummies )

even offtopic door topicstarter:
Harold, die DIY-Layout.com, waar koop je die plaatjes om die effecten op te maken, breadboards heet dat toch?

SEAL
9 december 2009, 19:30
een nieuwe weten te krijgen,
nu is het volgende probleem, hoe krijg ik die er weer op?

proberen al gedaaan, gek genoeg klikt ie niet...

gengar
9 december 2009, 20:07
hoe bedoel je?? wat klikt er niet?

SEAL
9 december 2009, 20:19
klikken=passen,
de trussrod loopt een beetje naar de kant van de kop, en met een klein gat is het moeilijk om de moer eroverheen te krijgen :dontgeti:

oigun
9 december 2009, 20:31
Zijn de snaren ontspannen?

SEAL
9 december 2009, 20:45
zeer zeker, zo chill als t maar kan

SEAL
26 december 2009, 14:37
ben naar Peer Dellen gegaan, die heeft t niet,
ik denk dat ik met deze trussrodmoer ook nog effe door kan, maar binnenkort wel een nieuwe aanslepen...

ik had m trouwens eraf gehaald omdat ik dacht dat ie versleten was, wat ook deels zo bleek te zijn. De reden van het kijken is dat de snaren tegen mn fretboard begonnen te rammelen... toen dacht ik automatisch dat ik de moer vaster moest draaien... Domme ik doet dat, en merkt dat vaster moeilijk gaat. Dus goed gekeken, en geconstateerd dat ie gewoon verkloot zou zijn... dat viel na het erafschroeven wel mee...

in ieder geval is mijn probleem voorlopig niet dat ie niet goed (genoeg) is. Probleem is: hoe krijg ik m er weer op. als ik de moer in het gat doe, zou je verwachten dat ie na enig friemelen wel in de schroefdraad komt... na twee weken geprobeerd te hebben, blijkt dat ie dat niet doet... er is te weinig ruimte om m aan te draaien met de inbus.... kortom, het hout van de kop zit in de weg.


wat moet ik doen, ik wil deze trussrodmoer wel vervangen, maar als ik deze er niet op krijg, hoe gaat t dan met die andere....
moet ik miss een stukje hout wegfrezen bij de kop, in het verlengde van de inbus, zodat ie makkelijk aan te draaien is??

ps:
hier de link van de foto's, miss een foto doorklikken...

http://anarkaion.hyves.nl/album/20984568/Friends/mQdwhSvp/photos/806823134/0/HQrb/

aaronstonebeat
27 december 2009, 14:33
http://94.100.119.246/806800001-806850000/806823101-806823200/806823134_6_HQrb.jpeg

Nondedju, dat is voorwaar een probleem!

Zou het niet mogelijk zijn eerst een ring om de truss rod te doen die zo van formaat is dat ie 'm net een klein beetje naar beneden dwingt zodat de moer er recht genoeg voor kan komen om weer te pakken?

SEAL
27 december 2009, 16:30
ik denk dat ik dat na de film van vanavond (avatar, van de maker van Titanic ;P) maar eens ga proberen,

er zat inderdaad volgens mij een ringetje om de trussrod heen, er viel iig iets uit toen ik de moer los haalde

ik post mijn verdere problemen, indien die er zijn

:peace:

SEAL
27 december 2009, 19:19
de film komt niet eens,
gevolg, meer tijd voor de gitaar!

hij zit erop, dus ik kan weer lekker spelen

bedankt voor de support en help

T.