PDA

View Full Version : Vervangende humbucker in brugpositie voor Ibanez Iceman gezocht.



interessander
7 december 2009, 16:55
Ik heb een Ibanez Iceman IC-100 uit 1979 die ik graag weer wil gaan gebruiken, want het is zonde om hem stof te laten vangen.

Op het moment ben ik echter niet geheel tevreden over de humbucker in de brugpositie. Dit is een Dimarzio Super Distortion, origineel zat hier een Ibanez V-2 humbucker in (die was qua output wat te soft)
Ondanks de bolt-on constructie is de gitaar erg resonant en qua output an sich is het prima maar met de Dimarzio heeft hij teveel wollig laag en laag-mid wat erg domineert. De pickup staat niet te dicht bij de snaren.

http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/Iceman-2.jpg

Ik heb al ervaring met: EMG 81, Dimarzio X2N, Dimarzio Evolution.
Deze waren het allemaal niet voor mij, verder wil ik deze gitaar ook passief houden, dus ik overweeg geen Blackouts oid. Sowieso bij voorkeur tweedehands.

Ik heb in mijn andere gitaren een EMG 85, een Dimarzio Paf Pro en een Gibson HB-1*

*Die laatste is het stock element in mijn Gibson V-90 en deze klinkt erg fijn.
Volgens de flying V site is het een HB-1 maar ik denk dat het een HB-L is, een element wat wel vaker voorkwam op explorer's, les pauls en V's in die tijd.

Zie foto, en dan rechts bovenin :
http://www.flying-v.ch/pickups/pu80b.jpg


Deze bevalt dus goed en zou ik volgens mij ook prima kunnen gebruiken in de Iceman. De EMG bevalt ook prima maar die zit in een basswood Ibanez RG en klinkt daar al behoorlijk massief dus ik denk dat ik daarmee hetzelfde probleem ga krijgen als met de Super Distortion. De Paf Pro (ook in een RG) is een fijn element maar heeft net iets te veel de nadruk op het middengebied.

Nu ben ik dus eens op zoek naar iets anders, ik had al een klein lijstje gemaakt op basis van al het voorgaande, kort samengevat zoek ik een passieve (waarschijnlijk ceramische) humbucker met veel output die een strak laag heeft:

-Gibson HB-L
-Gibson Dirty Fingers
-Bill Lawrence L-500
-.....

Qua verdere setup: Mesa Mark III met een Mesa traditional 4x12 (V30/EVm 12L)
Het gewenste geluid (zie ook link in sig) : Een bruikbare sound voor de eerste 4 Metallica albums: rauw genoeg voor Kill 'em All en strak genoeg voor And Justice For All.

Ik weet dat Metallica zelf vaak de EMG 81 danwel 60 gebruikt maar daar ben ik dus niet naar op zoek (en ik vind de 85 veel fijner dan de 81)

Ik zie graag suggesties en bevindingen van mensen die ervaring hebben met dergelijke elementen. (dus niet enkel blackouts roepen! ;) )

J-P
7 december 2009, 17:07
Ik had een Seymour Duncan Jeff Beck die ik vervangen heb omdat ik in al mijn gitaren EMG 81 al dan niet gecombineerd met EMG 85 heb. Behoorlijk wat output, goede sustain, warm, niet modderig klinkend. Ik heb de JB nog liggen, je mag hem van mij wel proberen als je wil, dan weet je in ieder geval hoe het klinkt.

macwilliams
7 december 2009, 17:21
ik zou zeggen:
BLACKOUTS





maar even serieus, forummember iceman heeft ook een iceman go figure en die heeft een SD custom custom alnico 5 in de brug. En die klinkt errug goed! Lekker strak in het laag zonder modderig te worden en een helder gedefinieerd hoog zonder schel te worden. In een iceman dus een aanrader.

Stratman70
7 december 2009, 19:38
ik zou zeggen:
BLACKOUTS





maar even serieus, forummember iceman heeft ook een iceman go figure en die heeft een SD custom custom alnico 5 in de brug. En die klinkt errug goed! Lekker strak in het laag zonder modderig te worden en een helder gedefinieerd hoog zonder schel te worden. In een iceman dus een aanrader.
Nog voordat ik bij deze post kwam, dacht ik " de SD custom custom" .

macwilliams
7 december 2009, 19:57
Nog voordat ik bij deze post kwam, dacht ik " de SD custom custom" .

Dat is idd echt een goed element. Net als de CC twee is de CC vijf erg lekker alleen is de CC vijf meer high gain geschikt daar waar de CC twee schitterd in classic rock. Maar wat beide elementen ook goed doen is clean. Al vermoed ik dat de vijf iets sneller gaar brullen.

Kakihara
7 december 2009, 19:57
De Bill Lawrence L500 (X)L is een mooie optie. Strak laag, evenwichtig klankenspectrum, lichtjes gescooped. Heeft wel de reputatie van hifi te klinken, wat dat ook wil zeggen, maar mijns insziens is dat te verhelpen (als dat nodig is of als dat zo negatief is) met een degelijke grafische eq.

mesaman
7 december 2009, 21:19
goede avond...

ik ben zelf nogal weg van de tonezone...veel laag en toch helder met alles iets meer dan de paf pro,iets minder schreeuwerig dan de super distortion.ik kan de gitaar wel een keertje mee nemen.kan je er even wat mee spelen....maar dan wel een megadeth nummer!

interessander
7 december 2009, 21:26
Bedankt voor de reacties!

Ik had nog geen enkele seymour duncan op het lijstje staan, (op de een of andere manier kwam ik altijd bij dimarzio uit) maar deze twee komen inderdaad in aanmerking.

Enne Mesaman, ik ken de tonezone wel en vond hem niet zo, maar waar in welke gitaar heb jij die hangen dan? Je weet waar ik oefen zaterdag dus kom maar langs! :rockon:

Orpheo
8 december 2009, 00:35
tonezone in mahonie word imho veel te vet.

de duncan custom 5, daar dacht ik ook aan. Ik vind 'm alleen zelf wat honky in 't midlaag, en niet zo stuwend en scheurend als dat ik lekker vind. ikzelf zou gaan voor de JB8. das dus de JB met een alnico8 magneet. kan me vrij weinig bedenken dat beter is dan dat.

de duncan distortion is te agressief denk ik, maar ook heel erg prettig. ronkt en scheurt en buldert als een gek in mahonie.

De dimarzio dactivator is ook lekker, maar wellicht iets te fel.

Bill Lawrence pickups: tja, de L500XL is heel lekker, maar hifi? ach, je moet tone maken met je vingers, en het komt niet cadeau. het probleem is dat Bill nu ziek in 't ziekenhuis ligt, en vrij weinig meer doet. Ik weet niet of lace pickups nu al de productie heeft overgenomen.

mesaman
8 december 2009, 09:58
in de j custom .moet die even mee?kan wel meer mee nemen.ps heb jij je neon ibanez daar ook?
we bellen!!

lindstrom
8 december 2009, 10:01
*kuch*... onderschrift... *kuch*

interessander
8 december 2009, 10:03
*kuch* Dit bericht is niet zichtbaar omdat lindstrom op je negeerlijst (http://www.gitaarnet.nl/forum/profile.php?do=ignorelist) staat.* kuch* ;)

Midwolda
8 december 2009, 12:36
Ja zeg... van de elementen weet ik niet veel, maar als ik zo'n oude Iceman zie...
WAUW!

interessander
8 december 2009, 16:15
@Orpheo, ik kan de JB8 niet vinden, dat is dus een JB waar je zelf een alnico 8 magneet in zet?

Misschien nog iemand met meer info over de gibson HB-1/HB-L ?

interessander
8 december 2009, 16:16
in de j custom .moet die even mee?kan wel meer mee nemen.ps heb jij je neon ibanez daar ook?
we bellen!!

Ja de rode;) daar zit een EMG 85 in.

Tankman
8 december 2009, 16:39
Waarom niet kijken naar:

Seymour Duncan SH-13 Dimebucker
Dat nieuwe Dimarzio John Petrucci setje is ook heerlijk (Crunchlab en Liquifire)

Ik weet niet of jij alleen metal(achtig) speelt, maar deze 2 zijn ideaal voor deze stijl.

interessander
8 december 2009, 17:16
Het John Petrucci setje kende ik nog niet, maar die Dimebucker lijkt me teveel van het goede, net zoals de X2N en de EMG 81 me te schreeuwerig waren.

Tankman
8 december 2009, 17:37
Dan zou ik iig zeker het Petrucci setje bekijken. Petrucci gaat met zijn ene gitaar alle hoeken van de muziekwereld in en heeft in bijna al zijn gitaren tegenwoordig dit setje zitten. Veelzijdiger kan het niet en zeker geschikt voor het zwaardere werk.

Orpheo
8 december 2009, 18:06
@Orpheo, ik kan de JB8 niet vinden, dat is dus een JB waar je zelf een alnico 8 magneet in zet?

Misschien nog iemand met meer info over de gibson HB-1/HB-L ?

Helemaal correct. Gewone jb met n alnico8 magneet. Ti's dodelijk eenvoudig EN goedkoop om te doen.

De dimebucker is heeel fel en agressief. Ik vind m eigenlijk te veel van t goede.

Tankman
8 december 2009, 18:34
maar die Dimebucker lijkt me teveel van het goede, .


De dimebucker is heeel fel en agressief. Ik vind m eigenlijk te veel van t goede.

Echoooooooooo...

Ik zou gewoon voor de Crunchlab voor je brug positie gaan. Als je dan nog je neck ook wilt doen een Liquifire derin.

Crunchlab = High Output, geschikt voor brug.
Liquifire = Medium Output, eigenlijk voor neck maar kan ook goed in de brug.

interessander
8 december 2009, 18:49
Hoezo echo, ik maak een aanname, Orpheo geeft zijn mening.

Crunchlab heb ik eens bekeken en spreekt me niet zo erg aan, aangezien ik vooral slag gitaar speel, de ritme sound van petrucci spreekt me ook niet aan.

Tankman
8 december 2009, 18:54
Echo in de zin van, hij zegt exact hetzelfde.....laat maar...back on topic.

Mja kan. Humbuckers waar ik echt fan van ben zijn dus de Crunchlab, Liquifire, SH-13, EMG-81..en die heb je alle 3 al afgewezen.

Heb je ook naar andere varianten van EMG's gekeken? Passieve varianten misschien? De HZ-4 vind ik ook wel lekker klinken.

Misschien moet je een beetje heel erg out of the box denken en iets totaal onverwacht proberen.

Bedenk me net dat er ook een Van Halen signature pickup is van EVH. Misschien is dat een idee?

Orpheo
8 december 2009, 20:03
Echoooooooooo...

Ik zou gewoon voor de Crunchlab voor je brug positie gaan. Als je dan nog je neck ook wilt doen een Liquifire derin.

Crunchlab = High Output, geschikt voor brug.
Liquifire = Medium Output, eigenlijk voor neck maar kan ook goed in de brug.

niks echo, ik geef mijn mening, en ik had 't (nog) niet eens gelezen.

Tankman
9 december 2009, 00:38
Jezus Christus. Echo sloeg op het feit dat jullie EXACT DEZELFDE WOORDEN GEBRUIKTEN! Als je hem niet snapt, laat dan maar zitten. Back on topic.

Al andere ideeen opgedaan?

Orpheo
9 december 2009, 01:16
ik lees net dat je lichtjes het EVH element suggereert. dat is een paf met een alnico5 magneet... beetje ala de custom 5, alleen dan 2x duurder :P tis niet helemaal gelijk hoor, maar ik vind het EvH element way, way overpriced. Ik vind bijvoorbeeld een hybrid van de '59 en de duncan custom, met een alnico5 magneet, veel beter passen in zo'n gitaar als dit, voor eigenlijk alle stijlen.

Duncan zou overigens zoiets nooit op de markt kunnen brengen, omdat dimarzio het octrooi(!) in handen heeft van 2 spoelen met verschillend draad. Het is dat ik geen centen heb, anders had ik een stuk of 8 octrooien gehad voor mijn ontwerpen....

Tankman
9 december 2009, 01:18
Is het goedkopere broertje dan geen optie?

Orpheo
9 december 2009, 01:30
Is het goedkopere broertje dan geen optie?

welk goedkopere broertje?

Tankman
9 december 2009, 01:32
Ja..ik noem hem het goedkopere broertje, maar jij had het over de custom 5 die de helft zou kosten. Die bedoel ik.

Orpheo
9 december 2009, 01:35
Ja..ik noem hem het goedkopere broertje, maar jij had het over de custom 5 die de helft zou kosten. Die bedoel ik.

oooh. nee, die lijkt totaal niet op de EvH pickup. de EvH is scatterwound, iets zwakkere magneet, ander draad, mismatched, en nog wat, mar ik ben te moe om dat op te lepelen :P De duncan custom heeft een veel meer soggy laag vergeleken bij het fizzy, spongy laag van de EvH. de custom buldert meer in 't mid, en zingt in 't hoog, en de evh scheurt en 'boert' meer in 't mid en jankt in t hoog.

RS-Rik
9 december 2009, 01:56
Ik heb een SH5 Custom Custom in mn Flying V, voor de SH-5 wil ik je waarschuwen, het is een element met een strak laag en een wat rinkelender, opener hoog, maar verwacht niet al te véél laag. Het element zit meer in de mids. Voor Metallica misschien precies wat je zoekt.

interessander
9 december 2009, 15:01
Het wordt al een aardig rijtje zo, de keuze wordt er vooralsnog niet makkelijker op...

Ik denk dat de bareknuckle painkiller ook een hele goede kandidaat is, heeft iemand die al eens getest?

Orpheo
9 december 2009, 15:11
Het wordt al een aardig rijtje zo, de keuze wordt er vooralsnog niet makkelijker op...

Ik denk dat de bareknuckle painkiller ook een hele goede kandidaat is, heeft iemand die al eens getest?

jep, ik. dat ding is als de duncan distortion, alleen dan 30E duurder :P echt, precies dezelfde tone; zelfde magneetsoort, zelfde draad... alleen scatterwound, en dat geeft'm iets meer diepte en complexiteit.

interessander
2 februari 2010, 09:49
Kleine bump:

Ik heb tweedehands voor een leuke prijs een Gibson Dirty Fingers (de nieuwe) gekocht, omdat ik toch ook erg benieuwd was naar dit element.

Genoeg verhalen te lezen over de Dirty Fingers, ook over de verhouding tot de oude versies waar al gauw behoorlijk veel voor wordt gevraagd. Verder schijnt de oude niet waxpotted te zijn wat wel eens problemen kan opleveren met high gain...
Maar de enige echt goede manier om een element te testen is om hem eens in een gitaar te schroeven natuurlijk. En als het dan niks is, dan door naar de volgende kandidaat.

Verder heb ik de Alternative 8 van SD nog overwogen, maar die leek me toch weer iets te modern voor wat ik wil.