PDA

View Full Version : €88 Telecaster Harley Benton (H?)NGD



flitslicht
7 december 2009, 15:37
Mijn nieuwe gitaar is binnen, een Harley Benton Telecaster van €88. Harley Benton is het huismerk van Thomann.de. Voor degenen die het voortraject gemist hebben lees ajb eerst het volgende topic, waarin ik uitgebreid mijn beweegredenen weergeef om deze gitaar ongezien te bestellen: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=129565

Dit is de link naar de pagina van Thomann over de gitaar hieronder:
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbt16be_egitarre.htm


Eerst maar even wat snelle kiekjes:

De gitaar is een beetje beige ipv echt wit. Een beetje onverwacht maar ik vind het niet echt lelijk.

http://xs4all.nl/~pfahren/music/HB1.jpg

http://xs4all.nl/~pfahren/music/HB2.jpg

Dit is wat ik erbij kreeg. De kabel en de inbussleuteltjes voor trussrod en zadels werden erbij geleverd, het setje snaren, waarde €0,98, kon ik gratis toevoegen en voor €1 kreeg ik de band en de plectrums erbij:

http://xs4all.nl/~pfahren/music/HB3.jpg

De tuners zijn gelukkig van een ander model dan op de Thomann foto's. Hier afgebeeld met de beschermfolie nog op de rondjes:

http://xs4all.nl/~pfahren/music/HB4.jpg

Een beeld van de afwerking:

http://xs4all.nl/~pfahren/music/HB5.jpg


Mijn eerste indruk is behoorlijk positief. De gitaar is vrij zwaar, ca. 3,5 kg en voelt solide aan. Het lakwerk is prachtig strak en de algemene afwerking is behoorlijk goed; de foto hierboven is van het slechtste stukje dat ik kon vinden. Ik heb wel het gevoel een serieus instrument in handen te hebben. Er zitten een paar hele kleine krasjes op en twee minimale deukjes in, een voorop en een achterop.

De tuners werken prima en voelen strak aan zonder speling als je ze heen en weer draait. Ik had veel slechtere kwaliteit verwacht. Er steekt hier en daar nog wat beschermplastic onder de slagplaat vandaan dus die moet ik even losschroeven om dat te verwijderen. De potmeters kraken niet en hebben effect over het hele bereik.

Het geluid is dik in orde lijkt het zo even gauw, lekker diep en en toch helder op het halselement, een beetje schel op het brugelement. Het is geheel anders dan mijn imitatie strat en imitatie Les Paul, die overigens wel Gibson pickups heeft, dus dat is positief en volgens verwachting. Ik heb alleen niet een goed beeld van het 'echte' Telecaster geluid, dus een oordeel hierover laat ik nog even open.

Over de afstelling kan ik kort zijn, die is afwezig; de hardware is gemonteerd en that's it, elk accoord klinkt vals. Als je als echte beginner deze gitaar koopt is het eerste wat je moet doen hem naar een gitaarzaak brengen, want zo valt er absoluut niet op te spelen. De hals is veel te hol, de snaren staan een enorm end van de hals en hij is niet geïntoneerd. Maar goed, ik verwachtte ook eigenlijk niet dat de afstelling wat voor zou stellen dus ik vind het persoonlijk geen minpunt.

Enige echte puntje van kritiek is de schakelaar. De middenpositie geeft hetzelfde geluid als de halspositie, pas als je het pookje half tussen de midden- en brugpositie in zet krijg je beide elementen te horen. De schakelaar is dus kennelijk defect en moet vervangen worden. Kan ik mee leven gezien dat de rest eigenlijk louter positief uitvalt.

Moest maar eens wat gaan afstellen denk ik...

Ibanez666
7 december 2009, 15:52
Ah nou gefeliciteerd. Ben benieuwd wat je er van gaat maken :)

Hiro
7 december 2009, 15:54
Tsjah als je al wat gewend bent, is t wel even inleveren op allerlei dingen zoals geluid en afwerking.
Maar als je een beetje handig bent en een beetje verstand hebt van gitaren is er zelf met wat afstelling en vervanging wel iets leuks van te maken.

Arjan12
7 december 2009, 15:54
Wat is er met die toets gebeurd?

flitslicht
7 december 2009, 15:57
Wat is er met die toets gebeurd?

Wat bedoel je precies?

Chris Winsemius
7 december 2009, 16:00
Wat is er met die toets gebeurd?

maple BOARD....

Bij esdoorn halzen worden (ip) twee manieren gebruikt voor de toets:
- geen aparte toets ("one piece maple"), "skunk-stripe" op de achterkant
- aparte toets, geen "skunk stripe" op de achterkant en meestal wat verschil in kleur/nerven tussen de hals en de toets

lindstrom
7 december 2009, 16:01
ts heeft pm ontvangen.

flitslicht
7 december 2009, 16:05
Tsjah als je al wat gewend bent, is t wel even inleveren op allerlei dingen zoals geluid en afwerking.
Maar als je een beetje handig bent en een beetje verstand hebt van gitaren is er zelf met wat afstelling en vervanging wel iets leuks van te maken.

Een van de redenen dat ik hem heb besteld was dat er weinig verschil te horen was tussen het geluid van deze gitaar en een Fender van €1666, zoals beschreven in het eerste topic. Volgens mijn idee zijn die elementen erg simpel dus niet zo moeilijk na te maken. Ze lijken ook goed te klinken. Eventueel kan ik inderdaad nog echte Fender elementen monteren, kosten geloof ik €111, maar daar ga ik nog niet van uit.

Hendriks
7 december 2009, 16:10
Het is geen geld. Op de detail foto van de hals zie ik toch wat bedenkelijke zaken , de toets komt wat vreemd over alsof er een dun laagje fineer opzit , dit kan ook met licht inval te maken hebben , verder vind ik de hals wat ruim in de pocket zitten.
Gelukkig zijn de snaren "Human made", maar wat zit ik te zeuren , 88 euro.

Nicks
7 december 2009, 16:14
Het is geen geld. Op de detail foto van de hals zie ik toch wat bedenkelijke zaken , de toets komt wat vreemd over alsof er een dun laagje fineer opzit , dit kan ook met licht inval te maken hebben , verder vind ik de hals wat ruim in de pocket zitten.
Gelukkig zijn de snaren "Human made", maar wat zit ik te zeuren , 88 euro.

Dat is gewoon een voorgezaagd stuk maple, dan hoef je niet een hele neck weg te gooien als er een batch verkeerd gaat ;) Hij ziet er wat donkerder uit, maar dikke care, als je er maar lekker op kan spelen toch? Als je overigens het randje bedoelt, dat is inderdaad lichtinval.

Jasper.
7 december 2009, 16:16
Het is idd geen geld, maar dat stukje afwerking dat je laat zien vind ik wel erg slecht hoor... Net of de halspocket eruit gefreesd is na het lakken ipv ervoor.
Maar wat wil je voor 88 euro

Kim Wilson
7 december 2009, 16:30
Over de afstelling kan ik kort zijn, die is afwezig; de hardware is gemonteerd en that's it, elk accoord klinkt vals. Als je als echte beginner deze gitaar koopt is het eerste wat je moet doen hem naar een gitaarzaak brengen, want zo valt er absoluut niet op te spelen.
...
Tja, dat zou ik geloof ik niet durven. Ergens een gitaar bestellen om goedkoper uit te zijn dan bij de gitaarzaak, maar hem daar wel even laten afstellen.

Maar het is verrassend hoeveel gitaar ze kunnen leveren voor €88. Al zie ik dus nu al wel duidelijk een verschil tussen deze en een duurdere Fender qua kwaliteit. De beroerde aansluiting in de nekpocket zou ik niet zomaar overheen stappen. Dus mijn mening blijft voorlopig staan, je krijgt waarvoor je betaalt. Ook bij de duurdere Fenders.

Succes ermee!

Arthis
7 december 2009, 16:32
Ik heb ook zo'n HB, een Es model.
Best mooi ding, maar toen ik haar kreeg zelfde verhaal als jij, een kut actie. beter gezegd geen actie :p
Maar na een afstelbeurtje heb ik er nu een prime gitaar aan, al gebruik ik hem heel weinig... :soinnocent:

flitslicht
7 december 2009, 16:33
Het is geen geld. Op de detail foto van de hals zie ik toch wat bedenkelijke zaken , de toets komt wat vreemd over alsof er een dun laagje fineer opzit , dit kan ook met licht inval te maken hebben , verder vind ik de hals wat ruim in de pocket zitten.
Gelukkig zijn de snaren "Human made", maar wat zit ik te zeuren , 88 euro.

Het is inderdaad een plak maple die erbovenop zit. De hals zit aan de onderkant een beetje ruim, aan de bovenkant zit hij erg strak. De hals zit overigens muurvast, dus tja... Ik heb een aantal van die 'human made €0,98' LOL snaren setjes om te proberen. Yes, I'm cheap! Eerst zet ik er echter een setje Ernie Ball Slinkies 010 op omdat ik dan beter vergelijkingsmateriaal heb met mijn andere gitaren. Hier nog een foto van de toets aan de andere kant:

http://www.xs4all.nl/~pfahren/music/HB6.jpg

flitslicht
7 december 2009, 16:38
Tja, dat zou ik geloof ik niet durven. Ergens een gitaar bestellen om goedkoper uit te zijn dan bij de gitaarzaak, maar hem daar wel even laten afstellen.

Maar het is verrassend hoeveel gitaar ze kunnen leveren voor €88. Al zie ik dus nu al wel duidelijk een verschil tussen deze en een duurdere Fender qua kwaliteit. De beroerde aansluiting in de nekpocket zou ik niet zomaar overheen stappen. Dus mijn mening blijft voorlopig staan, je krijgt waarvoor je betaalt. Ook bij de duurdere Fenders.

Succes ermee!

Ik zou ook niet graag de heer Sacksioni onder ogen komen met mijn nieuwe Harley Benton, 'wil je hem even afstellen?' :seriousf:

Die neckpocket is natuurlijk niet je-dat maar als de hals goed vastzit lijkt het niet zo'n probleem.

Shaggy
7 december 2009, 16:46
Ondanks de 88 euro en vage afstelling zou ik er best een willen.

DeadHerring
7 december 2009, 16:53
En de volume/tone pots? Hier bij Piens, elke keer ik naar zo'n Cool huismerk-gitaar kijk, raken die tone pots de body als je ze dicht draait.

flitslicht
7 december 2009, 17:02
Ondanks de 88 euro en vage afstelling zou ik er best een willen.

Je weet waar je ze kan bestellen :-). Maar ik ga even alles af en kijken naar de zwakke plekken.

flitslicht
7 december 2009, 17:02
En de volume/tone pots? Hier bij Piens, elke keer ik naar zo'n Cool huismerk-gitaar kijk, raken die tone pots de body als je ze dicht draait.

Geen probleem mee.

Luke-wannabe
7 december 2009, 17:19
Ziet er voor t geld toch prima uit! Ik zou het zelf niet hoeven te hebben, maar ik begrijp dat als het tog maar een hobby is dat je hier een hoop lol van kunt hebben!

Arjan12
7 december 2009, 17:22
maple BOARD....

Bij esdoorn halzen worden (ip) twee manieren gebruikt voor de toets:
- geen aparte toets ("one piece maple"), "skunk-stripe" op de achterkant
- aparte toets, geen "skunk stripe" op de achterkant en meestal wat verschil in kleur/nerven tussen de hals en de toets

Dat had ik begrepen hoor :seriousf:.

Het lijkt net of de hals breder is dan de toets, maar dat is gezichtsbedrog door het kleurverschil tussen toets en hals. Ben ik de enige die het vindt lijken of de hals langs de toets af steekt?

Ibanez666
7 december 2009, 17:25
Dat had ik begrepen hoor :seriousf:.

Het lijkt net of de hals breder is dan de toets, maar dat is gezichtsbedrog door het kleurverschil tussen toets en hals. Ben ik de enige die het vindt lijken of de hals langs de toets af steekt?

dat had ik ook .

bat
7 december 2009, 17:49
- aparte toets, geen "skunk stripe" op de achterkant en meestal wat verschil in kleur/nerven tussen de hals en de toets
Nou, je hebt ze dus ook die én een aparte toets hebben én een skunk stripe...


Tja, dat zou ik geloof ik niet durven. Ergens een gitaar bestellen om goedkoper uit te zijn dan bij de gitaarzaak, maar hem daar wel even laten afstellen.
Tsja, als je gewoon betaalt voor het afstellen. Grote kans ook nog dat je daar als winkel meer marge op draait dan je op de verkoop van een dergelijke budgetgitaar vangt...

flitslicht
8 december 2009, 00:27
Even een beetje zitten klooien met de gitaar. Geïntoneerd en een beetje gespeeld. Het geluid is echt prima in mijn oren, niets op aan te merken. Hij ontstemt niet of zo, kleur vind ik goed, hardware is simpel maar werkbaar en de hals is ook van een prettige dikte, dus dat is allemaal goed. Op zich een heerlijk gitaartje.

Het slechte nieuws is dat de trussrod niets doet. Ik kan draaien wat ik wil maar dat gaat veel te makkelijk, er gebeurt niets en ik hoor hem trillen als ik speel. De hals is behoorlijk hol en dan niet zoals het hoort, dat hij vanaf de body eerst recht loopt en dan omhoog komt, maar hij is gewoon vanaf het begin tot het eind bol als een deel van een grote bal. De actie is dus rond de 9e fret het hoogst en naar de elementen toe wordt die weer ietsjes lager. Hierdoor moet de brug flink hoog staan omdat hij anders vanaf ongeveer de 12e fret flink gaat aanlopen. Jammer :(

Het is uiteraard een hele goedkope gitaar maar die trussrod moet natuurlijk gewoon werken. Ik denk daarom maar een berichtje naar Thomann te sturen dat de gitaar defect is en vragen om een ander exemplaar, of zouden ze een andere hals willen opsturen? Gitaar internationaal opsturen via Tante Pos kost geloof ik €20, dus dat is in verhouding wel duur.

superken_nl
8 december 2009, 00:30
Eventueel kan ik inderdaad nog echte Fender elementen monteren

Fender kan leuke gitaartjes bouwen maar de grootste misvatting die er bestaat is dat ze verstand hebben van pickups. Mensen als Seymour Duncan en Larry Dimarzio zijn niet voor niets zo succesvol geworden ;)

geert1976
8 december 2009, 00:31
Even een beetje zitten klooien met de gitaar. Geïntoneerd en een beetje gespeeld. Het geluid is echt prima in mijn oren, niets op aan te merken. Hij ontstemt niet of zo, kleur vind ik goed, hardware is simpel maar werkbaar en de hals is ook van een prettige dikte, dus dat is allemaal goed. Op zich een heerlijk gitaartje.

Het slechte nieuws is dat de trussrod niets doet. Ik kan draaien wat ik wil maar dat gaat veel te makkelijk, er gebeurt niets en ik hoor hem trillen als ik speel. De hals is behoorlijk hol en dan niet zoals het hoort, dat hij vanaf de body eerst recht loopt en dan omhoog komt, maar hij is gewoon vanaf het begin tot het eind bol als een deel van een grote bal. De actie is dus rond de 9e fret het hoogst en naar de elementen toe wordt die weer ietsjes lager. Hierdoor moet de brug flink hoog staan omdat hij anders vanaf ongeveer de 12e fret flink gaat aanlopen. Jammer :(

Het is uiteraard een hele goedkope gitaar maar die trussrod moet natuurlijk gewoon werken. Ik denk daarom maar een berichtje naar Thomann te sturen dat de gitaar defect is en vragen om een ander exemplaar, of zouden ze een andere hals willen opsturen? Gitaar internationaal opsturen via Tante Pos kost geloof ik €20, dus dat is in verhouding wel duur.

ja trusrod hoort de werken, maar als de hals bol staat is het wel vreemd dat je hem hoort rammelen, lijkt erop dat die los zit in zijn bevestiging in de voet van de hals.

Ze zullen waarschijnlijk vragen de gitaar terug te sturen en dan krijg je een nieuwe:ok:

snaarplukker
8 december 2009, 00:34
Het slechte nieuws is dat de trussrod niets doet. Ik kan draaien wat ik wil maar dat gaat veel te makkelijk, er gebeurt niets en ik hoor hem trillen als ik speel.

Welke kant draait je hem op?

flitslicht
8 december 2009, 00:41
Zoals op de pagina van Don Hofstee:
http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen:Zelf_afstellen

Maar beide kanten op gebeurt er helemaal niets. Het zou best kunnen dat Geert gelijk heeft en hij bij de voet niet vast zit.

snaarplukker
8 december 2009, 00:52
Zoals op de pagina van Don Hofstee:
http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen:Zelf_afstellen

Maar beide kanten op gebeurt er helemaal niets. Het zou best kunnen dat Geert gelijk heeft en hij bij de voet niet vast zit.
Is de trussrod niet een vierkante staaf met een een vaste haak en een stuk draad waar de moer op draait?

flitslicht
8 december 2009, 01:18
Zat ik @#%*&! toch de verkeerde kant op te draaien! :chicken: Na een tijdje de goede kant op gedraaid te hebben pakt ie opeens wel, hij zat gewoon nog helemaal los. Dat was een goeie, snaarplukker. Opnieuw dus.

GeofJackon
8 december 2009, 01:37
Zat ik @#%*&! toch de verkeerde kant op te draaien! :chicken: Na een tijdje de goede kant op gedraaid te hebben pakt ie opeens wel, hij zat gewoon nog helemaal los. Dat was een goeie, snaarplukker. Opnieuw dus.

Tja, dat soort dingen krijgt iedereen wel eens voor. Typisch facepalm-moment

Les Strat
8 december 2009, 07:59
harley benton maakt leuke dingen voor erg weinig geld de bijvoorbeeld: http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbt1969_na.htm een paar gfsjes erin misschien wat andere pots en schakelaar spul en je hebt een pracht gitaar.

vr.gr

Les Strat
8 december 2009, 08:02
mooie mahonie body voor dat geld is echt niet raar

Les Strat
8 december 2009, 08:14
Ik heb ook zo'n HB, een Es model.
Best mooi ding, maar toen ik haar kreeg zelfde verhaal als jij, een kut actie. beter gezegd geen actie :p
Maar na een afstelbeurtje heb ik er nu een prime gitaar aan, al gebruik ik hem heel weinig... :soinnocent:

zou u ook een plaatje van deze es harley benton kunnen sturen?

vr.gr

vulvasonic
8 december 2009, 08:59
Fender kan leuke gitaartjes bouwen maar de grootste misvatting die er bestaat is dat ze verstand hebben van pickups. Mensen als Seymour Duncan en Larry Dimarzio zijn niet voor niets zo succesvol geworden ;)

Leo Fender heeft anders hoogstpersoonlijk het geluid van de electrische gitaar gedefinieerd. Geen geringe prestatie, lijkt me toch.

Fender75
8 december 2009, 10:28
Dat Fender geen verstand heeft van pick-ups, da's pas een misvatting...:soinnocent:

lindstrom
8 december 2009, 10:46
Leo Fender heeft anders hoogstpersoonlijk het geluid van de electrische gitaar gedefinieerd. Geen geringe prestatie, lijkt me toch.

toch een kwestie van smaak denk ik, het is niet voor niks dat ik zovaak fender gitaren zie met andere pups gemonteerd, zal toch veel zeggen over de fender pups..

maargoed, ik ben ook van mening dat gibson pups niet geweldig zijn. maar dat kan natuurlijk ook liggen aan hoe goed Seymour Duncan en Dimarzio pickups zijn en ook dit is natuurlijk een kwestie van smaak.

Chris Winsemius
8 december 2009, 10:50
Dat had ik begrepen hoor :seriousf:.


Ok, excuses!!! ;)

@TS:
ben je nu wel of niet blij dat je deze gitaar zonder te zien hebt geklocht?

Kim Wilson
8 december 2009, 11:03
toch een kwestie van smaak denk ik, het is niet voor niks dat ik zovaak fender gitaren zie met andere pups gemonteerd, zal toch veel zeggen over de fender pups..

maargoed, ik ben ook van mening dat gibson pups niet geweldig zijn. maar dat kan natuurlijk ook liggen aan hoe goed Seymour Duncan en Dimarzio pickups zijn en ook dit is natuurlijk een kwestie van smaak.
Ik wou net zeggen, meestal worden juist bij de Gibsons de pickups direct vervangen. Volgens mij hebben de meeste Fenders nog de originele pickups, in tegenstelling tot de meeste Gibsons. Fender pickups worden ook nog wel redelijk in de aftermarket verkocht, vooral de customshop elementen. En ik heb met mijn gitaar nog lang niet de behoefte om daar de pickups van te vervangen.

Deze post is overigens niet bedoeld als Gibson VS Fender, maar de gequote post klopt niet.

lindstrom
8 december 2009, 11:05
Ik wou net zeggen, meestal worden juist bij de Gibsons de pickups direct vervangen. Volgens mij hebben de meeste Fenders nog de originele pickups, in tegenstelling tot de meeste Gibsons. Fender pickups worden ook nog wel redelijk in de aftermarket verkocht, vooral de customshop elementen. En ik heb met mijn gitaar nog lang niet de behoefte om daar de pickups van te vervangen.

Deze post is overigens niet bedoeld als Gibson VS Fender, maar de gequote post klopt niet.

Tjah, is net de scene waar je je in bevind, in de hardrock zie je toch wel vaker de fenders aangepast worden tegenover de gibsons.

om dit punt van discussie te sluiten, het blijft gewoon een kwestie van smaak.

Kim Wilson
8 december 2009, 11:08
Ja, voor hardrock. Nou wil het geval dat daar niet de meeste Fenders voor worden gebruikt. En als ze daar wel voor worden gebruikt, zul je ze vaak idd aan moeten passen. Maar dat zegt niks over de originele pu's.

Chris Winsemius
8 december 2009, 11:26
Tjah, is net de scene waar je je in bevind, in de hardrock zie je toch wel vaker de fenders aangepast worden tegenover de gibsons.

om dit punt van discussie te sluiten, het blijft gewoon een kwestie van smaak.

Speelt nog iets anders mee:
- hoeveelheid "opleukparts" voor Fenders is eerder en meer aanwezig geweest dan die voor Gibsons
- hoeveelheid Fenders (of Fenderachtigen) is groter dan de hoeveelheid Gibsons
- waarschijnlijk knutselen mensen eerder/makkelijker aan een Strat/Tele dan aan een Les Paul

flitslicht
8 december 2009, 11:30
@TS:
ben je nu wel of niet blij dat je deze gitaar zonder te zien hebt geklocht?

Ja, voorlopig wel, maar ik ben nog niet klaar dus een definitief oordeel volgt pas later :)

Uitgangspunt was oorspronkelijk dat de complete gitaar goedkoper is dan alle hardware van gelijke kwaliteit los besteld ivm zelfbouw. Die doelstelling is gehaald want de hardware is, hoewel geen topkwaliteit natuurlijk, bruikbaar.

Daarnaast verbaasd het me in positieve zin hoe het ding er in zijn algemeenheid uit ziet. Die foto's die ik eerder postte van de afwerking zijn met een macrolens genomen en dan vallen dingen op die je normaal niet ziet. De spleet tussen hals en body is 0,5mm; het is constructie-technisch niet ideaal maar opvallen doet het helemaal niet en de hals zit muurvast. Ga het misschien nog opvullen. Verder heb ik weinig te klagen over de afwerking, helemaal gezien de prijs.

Het geluid is goed en hij blijft goed op stemming.

Afgezien van het schakelaartje is het enige probleem toch de hals. Na beter afstellen blijft hij enigszins hol lopen in de zin van een cirkel en niet eerst een stuk recht en pas naar de topkam toe hol. Dit effect is erger aan de kant van de lage snaren dan aan de kant van de hoge snaren. Bovendien vallen een paar tonen dood, zoals de 8e positie op de B snaar terwijl de 7e en de 9e wel goed klinken.

Zoals ik hem nu heb afgesteld kan ik op de hoge snaren helemaal tot het eind van de hals spelen (al doe ik dat eigenlijk nooit) maar voor de bassnaren is het na de 12e fret afgelopen, die gaan daar flink aanlopen/doodvallen.

Ik zou hem kunnen omruilen maar dan heb je weer al de poespas en kosten van opsturen terwijl een vervanger misschien niet beter is. De gitaar kosstte tenslotte maar €88 en ergens moet die lage prijs vandaan komen. Het lijkt me dan ook niet onwaarschijnlijk dat men in de fabriek de mindere halsjes apart legt voor de goedkoopste gitaren. Zou ik ook doen als ik een gitaarfabriek had.

De fretten zijn gelukkig vrij hoog dus ik denk dat ik (een benadering van) de juiste vorm maar in de hals ga proberen te slijpen. Ik vind het tenslotte leuk om een beetje aan gitaren te klooien en dit is een mooie uitdaging. Gaat het helemaal mis dan spring ik op de fiets en haal ik bij The String zo'n B-stock AllParts halsje of ik maak er op termijn zelf eentje.

Over het algemeen heb ik dus een positief gevoel over de gitaar.

rudolf
8 december 2009, 12:20
Als het je nou lukt om de gitaar op orde te krijgen. Kunnen wij dan ook allemaal met onze Harley Bentons naar jou komen, zodat jij ze fixt voor ons ;)

Maar idd wat je zegt, qua uiterlijk ziet ie er helemaal niet verkeerd uit. Hopelijk gaat ie ook redelijk klinken, dan is 88 euro echt geen geld.

Nicks
8 december 2009, 12:27
Als het je nou lukt om de gitaar op orde te krijgen. Kunnen wij dan ook allemaal met onze Harley Bentons naar jou komen, zodat jij ze fixt voor ons ;)

Maar idd wat je zegt, qua uiterlijk ziet ie er helemaal niet verkeerd uit. Hopelijk gaat ie ook redelijk klinken, dan is 88 euro echt geen geld.
tja, voor 88 euro en alles vervangen op de body na vervangen van dat ding dan heb je alsnog een hele leuke gitaar voor 250 euro.

lindstrom
8 december 2009, 12:31
voor 88 euro die body bewaren en de rest op marktplaats slijten.. leuke body voor nop ;)

flitslicht
8 december 2009, 12:34
Als het je nou lukt om de gitaar op orde te krijgen. Kunnen wij dan ook allemaal met onze Harley Bentons naar jou komen, zodat jij ze fixt voor ons ;)

Wie weet, voor een kleine vergoeding :)



Maar idd wat je zegt, qua uiterlijk ziet ie er helemaal niet verkeerd uit. Hopelijk gaat ie ook redelijk klinken, dan is 88 euro echt geen geld.

Hij klinkt al goed, naar mijn gevoel kloppen die sampletjes op de Thomann site wel. Ik moet hem alleen nog goed speelbaar krijgen en heb nog wel hoop dat het lukt.

flitslicht
8 december 2009, 12:40
tja, voor 88 euro en alles vervangen op de body na vervangen van dat ding dan heb je alsnog een hele leuke gitaar voor 250 euro.

Bij The String verkopen ze redelijk mooie gespoten bodies zonder enige hardware en dan ben je al gauw tegen de €100 kwijt. Dus als je met de kleur kan leven is zo'n HB geen gek uitgangspunt. Ik kan me ook voorstellen dat je die HB gebruikt om je eigen unieke kleurstelling op aan te brengen. Die lak is bijna zo strak als een spiegel. Even opschuren en je hebt een perfecte ondergrond lijkt het.

universe777
8 december 2009, 13:36
Hoe zijn de frezingen onder de slagplaat? Ik heb ooit een HB gekocht voor het halsje (nog een fijne ook, alleen een wat slechte afwerking qwa fretten). Daarvan waren de frezingen echt met een botte beitel zonder template gedaan. Het leek er ook op alsof de body eerst gedompeld was in filler, daarna in lak en daarna pas gefreesd.
Ik heb de trem, toplock, tuners en hals gehouden. De rest ritueel verbrand. Ik had me rot geschaamd om dat nog door te verkopen:)

Nicks
8 december 2009, 14:10
Bij The String verkopen ze redelijk mooie gespoten bodies zonder enige hardware en dan ben je al gauw tegen de €100 kwijt. Dus als je met de kleur kan leven is zo'n HB geen gek uitgangspunt. Ik kan me ook voorstellen dat je die HB gebruikt om je eigen unieke kleurstelling op aan te brengen. Die lak is bijna zo strak als een spiegel. Even opschuren en je hebt een perfecte ondergrond lijkt het.

Ik heb zelf laatst een korina telecaster pakket gekocht voor 90 euro. Prima setje, had eigen elementen liggen en hij klinkt heerlijk, warmer dan een telecaster hoort maar ik hou juist van een gitaar met een eigen karakter.
Het enige echt grote nadeel is dat alle dimensies apart zijn en dat de pickguard niet goed paste. Maar lekker boeiend, voor in totaal 180 Euro (verf en upgrades) heb ik een gitaar die ik naar eigen smaak heb ingevuld.

Noid
8 december 2009, 18:58
Leuk experiment van Flitslicht en ook ik weet uit ervaring dat je met een klein budget een goede gitaar kunt kopen. Zo goed, dat de gitaar in principe geen beperkende factor is m.b.t. je ontwikkeling als gitarist.

Zolang je verder aanpassingen zelf kunt doen (gitaar afstellen, toets vlakken) ben je spekkoper voor weinig geld. Ga je echter aan het upgraden (elementen, stemmechanieken etc), of moet je kosten maken voor aanpassingen (afstellen. vlakken etc) dan verandert de situatie, want dan kun je (bijvoorbeeld) beter voor ong. 200,- een London City kopen.

Dat houdt overigens niet direct in dat dure gitaren overpriced zijn. Het is afhankelijk van wat je exact zoekt in een gitaar. Voor de een is het al snel overpriced, terwijl voor een ander alleen de "echte" goed genoeg is en iedere cent waard is. So be it. En zo moet je volgens mij de reacties in dit topic ook zien.

caliban
8 december 2009, 21:10
Hoe maken ze het voor het geld :s.

flitslicht
8 december 2009, 23:02
Dat houdt overigens niet direct in dat dure gitaren overpriced zijn. Het is afhankelijk van wat je exact zoekt in een gitaar. Voor de een is het al snel overpriced, terwijl voor een ander alleen de "echte" goed genoeg is en iedere cent waard is. So be it. En zo moet je volgens mij de reacties in dit topic ook zien.

Er zit wel een heel groot deel marketing in. Kijk bijvoorbeeld naar de schilder van Gogh, als je een schilderij hebt dat misschien een van Gogh is of misschien niet dan zijn er een paar vermaarde experts die daarover oordelen. Hun wil is wet en ze doen er jaren over om tot een conclusie te komen. Ze willen dan naast het doek zelf bijv. uit brieven van de meester waarin het beschreven wordt en waar het schilderij gevonden is concluderen of het 'echt' is. Als het echt is heb je miljoenen euro's in handen en wordt er om gevochten door de musea, als het niet echt is heb je een paar honderd euro want niemand wil het hebben. Het beeld op zich, dus het product, is geen mieter waard zoalng niet vaststaat dat het 'een echte' is. In feite is dat marketing, want de voorstelling op het schilderijtje, en dus het feitelijke kijkgenot, verandert niet meer afhankelijk van aan wie het wordt toegeschreven.

Zo is het ook een beetje met gitaren. Natuurlijk weten ze echt wel wat ze aan het doen zijn bij bedrijven als Gibson en Fender en ze gebruiken goede materialen maar uiteindelijk is het een stuk hout met wat hardware. Dat is op zich makkelijk na te maken en je ziet dan ook dat bij goede vervalsingen men onder de slagplaat moet gaan kijken om te weten te komen of het een 'echte' is.

Overigens maakt dat allemaal niet uit als je op het podium staat, je moet je gewoon goed voelen en misschien helpt een 'echte' gitaar daar wel een heel erg bij. Ik denk alleen wel dat er in het algemeen erg op merken wordt gelet, en dan niet alleen bij gitaren. Misschien ook wel uit onzekerheid of twijfel, het is een makkelijk ankerpunt.

Nu wil ik hiermee overigens niet beweren dat het HB gitaartje net zo goed zou zijn als een Fender van €1666, maar hij begint nu langzaam aan wel goed speelbaar te worden :) Later meer.

Kim Wilson
8 december 2009, 23:11
Het zal wel, maar een niet passende nekpocket valt voor mij niet meer onder slordigheidjes, dat zijn gewoon grove fouten waardoor zo'n ding ineens minder bespeelbaar kan worden. Ik geloof best dat ie wel vast zit, maar zoiets is voor mij onacceptabel. Dat soort dingen heb ik dus niet met mijn Fender van €650.

flitslicht
8 december 2009, 23:11
Hoe zijn de frezingen onder de slagplaat?

Ziet er niet verkeerd uit.

http://www.xs4all.nl/~pfahren/music/HB7.jpg

flitslicht
8 december 2009, 23:12
Het zal wel, maar een niet passende nekpocket valt voor mij niet meer onder slordigheidjes, dat zijn gewoon grove fouten waardoor zo'n ding ineens minder bespeelbaar kan worden. Ik geloof best dat ie wel vast zit, maar zoiets is voor mij onacceptabel. Dat soort dingen heb ik dus niet met mijn Fender van €650.

Waarom wordt de gitaar daardoor minder bespeelbaar?

Kim Wilson
8 december 2009, 23:18
Als de hals scheef komt te staan bijvoorbeeld, dan lopen de snaren niet recht over de hals. En je hebt het over dooie plekken op de hals, dat gezeik wil ik helemaal niet hebben. Ik wil een goeie gitaar, en daar betaal ik dan ook graag voor.

We zullen wel zien. Het is ook zo dat jij hem anders gebruikt dan ik. Jij stelt minder eisen, omdat ie alleen op zolder dienst doet. En dan geloof ik je best dat ie daarvoor prima voldoet.

Noid
9 december 2009, 00:42
Als de hals scheef komt te staan bijvoorbeeld, dan lopen de snaren niet recht over de hals. En je hebt het over dooie plekken op de hals, dat gezeik wil ik helemaal niet hebben. Ik wil een goeie gitaar, en daar betaal ik dan ook graag voor.

We zullen wel zien. Het is ook zo dat jij hem anders gebruikt dan ik. Jij stelt minder eisen, omdat ie alleen op zolder dienst doet. En dan geloof ik je best dat ie daarvoor prima voldoet.
Met die neckpocket loopt het wel los. Het vierpuntssysteem (de schroeven) is bewezen stabiel. Daarnaast heeft flitslicht al aangegeven dat de foto met de macro stand is genomen, en dat zie ik ook als ik naar de foto kijk. Het is ook iets wat makkelijk en vrijwel onzichtbaar op te lossen is met een dun stukje fineer. Die deadspots daar zou ik ook moeite mee hebben. Maar zoals al aangegeven is de hals nog niet optimaal afgesteld/gevlakt, dus dat kan nog meevallen. Daarnaast is het niet iets specifieks wat samenhangt met deze prijsklasse: ook een dure gitaar kan deadspots hebben.

Wat voor mij meespeelt is dat ik het heb geprobeerd om niet alleen op zolder te spelen, maar om met deze Richwood van 80,- euro (nieuw B keus) het podium op te stappen.
http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/CIMG5021.jpg

In het vorige topic van Flitslicht heb ik je dat al aangegeven in deze (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2209866&postcount=53) post. Je hoort hem daar zowel lead als clean. Ondanks dat ik graag bend in mijn spel gaf het ding geen krimp, onder de lampen. Ik heb daarbij de keuze uit zat andere gitaren, zo ging de blonde strat mee als back-up maar ze heeft het hele optreden vanuit de hoek staan toekijken :)
http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/CIMG8262.jpg

(hmmm, ondertussen zijn er al weer 3 planken bijgekomen, binnenkort eens een nieuwe foto maken).

Het leuke van dit soort planken is daarbij dat je je niet schuldig hoeft te voelen als je gewoon eens wilt modificeren als je daar zin in hebt. Gaat het fout, of valt het tegen, dan kost het je ook niet veel. Before & after:
http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/Televoorenna.jpg
De aanpassingen waren niet omdat het geluid me niet beviel of zo, maar gewoon omdat ik wat wou experimenteren, met de gfs imitatie wide range humbuckers. Voor ik het wist had ik er ook nog een trem bij gekocht :) en die moest er dan ook maar op. Ondertussen zijn ook nog de frets 15 -21 licht gescalloped, dat bend daar toch wat lekkerder. Voor de verkoopwaarde hoef ik me immers niet in te houden, iets waar ik met m'n dure gitaren wel rekening mee hou. Ik heb er nog wel vaker mee gerepeteerd en opgetreden, mocht je hem eens willen lenen om zelf te ervaren wat je voor 80,- kunt kopen: be my guest.

Begrijp me goed: ik zeg daarmee niet dat de gitaar vergelijkbaar is met een (veel) duurder exemplaar. Maar ook in deze prijsklasse kun je een gitaar tegen komen die niet per saldo kut hoeft te zijn, om mezelf te citeren "Zo goed, dat de gitaar in principe geen beperkende factor is m.b.t. je ontwikkeling als gitarist." Dat was vroeger echt anders: als je onder de 500,- (gulden) kwam, was het vaak echt niet veel soeps.

@ flitslicht: ik kan je marketingverhaal helemaal volgen, zo zie ik het ook.

Mitch
9 december 2009, 00:52
Toch maar effe reageren :)
Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe gitaar! Fijn dat -ie in ieder geval niet erg tegenvalt en redleijk is wat je ervan verwacht had.

Dan een paar kanttekeningen: wat ik dus écht jammer vindt is dat deze gitaren voor een beginner (die door de prijs zéker zal zijn aangetrokken) er eigenlijk niets aan heeft. Ik bedoel: een waardeloze afstelling en gedeeltelijk niet functionerende hardware zit je als beginner zonder enige kennis van zaken niet te wachten. Dat je het als hobbyist-met-ervaring bespeelbaar kan maken is allemaal heel fijn, maar voor de beginnende gitarist zou ik een gitaar als deze dus nooit aanbevelen.

Pickups: ik snap het niet meer helemaal, ik zie je weer je bewering doen dat het allemaal heel simpel is, die enkelspoelselementen en dat (dus) de HB-pups prima klinken, maar daarna ook weer iets dat je er evt. Fender pups in zou willen gooien? Wat mij betreft prima hoor, maar de logica ontgaat me nu een beetje.

geert1976
9 december 2009, 01:19
Er zit wel een heel groot deel marketing in. Kijk bijvoorbeeld naar de schilder van Gogh, als je een schilderij hebt dat misschien een van Gogh is of misschien niet dan zijn er een paar vermaarde experts die daarover oordelen. Hun wil is wet en ze doen er jaren over om tot een conclusie te komen. Ze willen dan naast het doek zelf bijv. uit brieven van de meester waarin het beschreven wordt en waar het schilderij gevonden is concluderen of het 'echt' is. Als het echt is heb je miljoenen euro's in handen en wordt er om gevochten door de musea, als het niet echt is heb je een paar honderd euro want niemand wil het hebben. Het beeld op zich, dus het product, is geen mieter waard zoalng niet vaststaat dat het 'een echte' is. In feite is dat marketing, want de voorstelling op het schilderijtje, en dus het feitelijke kijkgenot, verandert niet meer afhankelijk van aan wie het wordt toegeschreven.

Zo is het ook een beetje met gitaren. Natuurlijk weten ze echt wel wat ze aan het doen zijn bij bedrijven als Gibson en Fender en ze gebruiken goede materialen maar uiteindelijk is het een stuk hout met wat hardware. Dat is op zich makkelijk na te maken en je ziet dan ook dat bij goede vervalsingen men onder de slagplaat moet gaan kijken om te weten te komen of het een 'echte' is.

Overigens maakt dat allemaal niet uit als je op het podium staat, je moet je gewoon goed voelen en misschien helpt een 'echte' gitaar daar wel een heel erg bij. Ik denk alleen wel dat er in het algemeen erg op merken wordt gelet, en dan niet alleen bij gitaren. Misschien ook wel uit onzekerheid of twijfel, het is een makkelijk ankerpunt.

Nu wil ik hiermee overigens niet beweren dat het HB gitaartje net zo goed zou zijn als een Fender van €1666, maar hij begint nu langzaam aan wel goed speelbaar te worden :) Later meer.

de vergelijking met een echtheidbepaling van een schilderij met het kwaliteitsniveau en naam van gitaren gaat echt nergens over.

De opmerking dat het niet uitmaakt waarmee je op het podium staat"als het maar goed voelt", kom op man.

Als je op het podium staat, moet de rotzooi goed functioneren, klinken en hij moet lekker spelen.

Ik geef Mitch gelijk, voor een absolute beginner is het geen gitaar omdat er toch vanuit de verpakking eea mankeert.

En in het vorige topic van je is er ook al het eea gezegd waar de verschillen in zitten of je nu een HB koopt of een Fender.

Eerst maar eens afwachten, hoe die over een jaar is.

flitslicht
9 december 2009, 01:58
De opmerking dat het niet uitmaakt waarmee je op het podium staat"als het maar goed voelt", kom op man.

Als je op het podium staat, moet de rotzooi goed functioneren, klinken en hij moet lekker spelen.


Dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat 'verstandelijke' verhandelingen over marketing niet uitmaken als je op het podium staat, dan moet je je gewoon goed voelen. Als je daar een 'echte' gitaar voor nodig hebt dan is dat nou eenmaal zo en moet je geen HB meenemen. En ja, je apparatuur moet ook gewoon werken natuurlijk.

flitslicht
9 december 2009, 02:03
Dan een paar kanttekeningen: wat ik dus écht jammer vindt is dat deze gitaren voor een beginner (die door de prijs zéker zal zijn aangetrokken) er eigenlijk niets aan heeft. Ik bedoel: een waardeloze afstelling en gedeeltelijk niet functionerende hardware zit je als beginner zonder enige kennis van zaken niet te wachten. Dat je het als hobbyist-met-ervaring bespeelbaar kan maken is allemaal heel fijn, maar voor de beginnende gitarist zou ik een gitaar als deze dus nooit aanbevelen.

Dat ben ik helemaal met je eens. Er is nu ook een topic actief van een starter dat dit heel goed illustreert. Het gitaarspelen gaat hem bijna tegenstaan:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=130026


Pickups: ik snap het niet meer helemaal, ik zie je weer je bewering doen dat het allemaal heel simpel is, die enkelspoelselementen en dat (dus) de HB-pups prima klinken, maar daarna ook weer iets dat je er evt. Fender pups in zou willen gooien? Wat mij betreft prima hoor, maar de logica ontgaat me nu een beetje.

Het was meer een reaktie op een post en illustreert mijn onzekerheid. Die HB is een experiment (dat goed uitpakt overigens) en ik heb de wijsheid niet in pacht, zeker niet met betrekking tot gitaren. Ik heb wel een grote mond, met betrekking tot zo'n beetje alles :)

hendrix2
9 december 2009, 02:10
Heb zelf ook zo'n HB telecaster. Oorspronkelijk gekocht om wat aan te prutsen, ander kleurtje enzo... zou uiteindelijk aan de muur belanden als decoratie (door te verhuizen van kamer is dat plan weggevallen). Nog steeds niets mee gedaan.

Mijn persoonlijke mening over de kwaliteit van de gitaar? Ronduit kut. In het begin had ik ook wel wat positiefs te zeggen, maar dat is al lang voorbij.

Tuners trekken op niets, elementen klinken eigenlijk voor geen meter, brugzadels zijn gewoonweg belachelijk, ...
Gitaar blijft niet makkelijk gestemd, schakelaar was na paar weken stuk, volume en toneknop waren na een paar weken stuk. Ik kan blijven doorgaan... Heb de gitaar nu 2 jaar ofzo, en heb er alles samen wss 3 uur op gespeeld...

Staat ondertussen een jaar te koop voor 30 euro ofzo, en zelfs dat krijg ik er niet voor :)

Sorry voor mijn negatieve inbreng :D

flitslicht
9 december 2009, 02:45
Sorry voor mijn negatieve inbreng :D

Geen probleem, ik houd wel van een beetje contrast:

Klaar! De patiënt heeft vandaag op de operatietafel gelegen en is een uurtje geleden ontslagen van de intesive care. Ik ben helemaal in de wolken, fantastische gitaar. Speelt geweldig en het geluid klinkt voor mij prima. Het was wel even wat werk maar het resultaat mag er zijn. Het is geen Fender van €1666 geworden maar wel een perfect spelende gitaar waar ik zelf zo het podium mee op zou stappen. Ik ben weliswaar een zolderkamergitarist maar in een vorig leven heb ik regelmatig opgetreden dus ik ken het klappen van de zweep wel een beetje.

De schakelaar bleek last te hebben van slecht gesoldeerde contactjes en is hersteld. De fretjes zijn gevlakt en dat is beter uitgepakt dan verwacht én beter dan bij mijn vorige twee pogingen dankzij mijn nieuwe 'techniek'. De snaren lopen vlak over de hals. De lage E meet ik op 1,55mm en dan is er alleen fretbuzz als je hard aanslaat.

Heb mezelf meteen tot 'doctor in de gitaarwetenschappen' benoemd, al is dat natuurlijk een beetje overdreven, de euforie van het moment ;) Een paar pagina's terug draaide in de trussrod nog de verkeerde kant op terwijl ik het plaatje met de draairichtingen van Don Hofstee voor mijn snufferd had. Alles is relatief :rockon:

Experiment geslaagd dus, al lijkt het nu een beetje bij loze woorden te blijven als ik het zo zeg. Waar ik zelf erg benieuwd naar ben is een vergelijking tussen een echte Telecaster en mijn HB, gemaakt door een (paar) serieuze gitarist(en) en dan liefst nog een die dit verhaal met de nodige scepcis heeft gevolgd. Ik stel me hierin kwetsbaar op en hoop dat jullie dat waarderen. Ik zit niet op schouderklopjes te wachten maar probeer een manier te vinden hoe je op een goedkope manier aan een serieuze gitaar kunt komen. Naar mijn idee is dat gelukt.

Daarom hierbij een oproep, ben je een serieuze gitarist (liefst met een echte Telecaster) en vindt je het leuk dan kom ik graag met mijn nieuwe HB gitaartje bij je langs om een vergelijking te maken. Mijn busje staat al een tijdje te niksen (ik fiets bijna alles tegenwoordig) dus en paar kilometers maken is niet zo'n bezwaar. Stuur me een PB als je interesse hebt. Ibanez666, Mitch, Kim Wilson en Geert1966 zijn uitgenodigd mits je niet al te ver weg woont.

RS-Rik
9 december 2009, 03:48
Ik vind het echt een heel goeie actie!!! zo kunnen we eens 1 op 1 kijken wat zo'n ding nu eigenlijk waard is!!!!\



KUDOS!@

JTB
9 december 2009, 10:05
idd ben heel nieuwsgierig!

grayfink
9 december 2009, 12:13
Alleen Ibanez666 woont in de buurt geloof ik en die heeft zelf een voorkeur voor cheapocasters :D Misschien is het een idee om naar de meeting te komen 17 januari? (Zie off-topic, bovenaan staat een aankondiging)
Ik heb zelf ook een goedkope tele gehad toen ik na een pauze van twintig jaar weer begon, aanvankelijk was ik euforisch. Een chinese gitaar van 100€ is een stuk beter dan de koreaanse troep van begin jaren tachtig.
Toch was ik er na een tijdje op uitgekeken, ik ben benieuwd hoe het jou vergaat.

guitarkid
9 december 2009, 12:16
Daarom hierbij een oproep, ben je een serieuze gitarist (liefst met een echte Telecaster) en vindt je het leuk dan kom ik graag met mijn nieuwe HB gitaartje bij je langs om een vergelijking te maken. Mijn busje staat al een tijdje te niksen (ik fiets bijna alles tegenwoordig) dus en paar kilometers maken is niet zo'n bezwaar. Stuur me een PB als je interesse hebt. Ibanez666, Mitch, Kim Wilson en Geert1966 zijn uitgenodigd mits je niet al te ver weg woont.

Een leuk en zeer opbouwend plan. Ik woon niet bepaald in de buurt (understatement..:seriousf:), maar anders was ik graag even langs gekomen met een Telecaster.
Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen !!

Gr. C.

Nicks
9 december 2009, 12:28
Alleen Ibanez666 woont in de buurt geloof ik en die heeft zelf een voorkeur voor cheapocasters :D Misschien is het een idee om naar de meeting te komen 17 januari? (Zie off-topic, bovenaan staat een aankondiging)
Ik heb zelf ook een goedkope tele gehad toen ik na een pauze van twintig jaar weer begon, aanvankelijk was ik euforisch. Een chinese gitaar van 100€ is een stuk beter dan de koreaanse troep van begin jaren tachtig.
Toch was ik er na een tijdje op uitgekeken, ik ben benieuwd hoe het jou vergaat.

Als ik kijk naar hoeveel gitaren er hier gekocht en verkocht worden heb ik het idee dat iedereen wel uitgekeken raakt op den duur :p

geert1976
9 december 2009, 13:52
Alleen Ibanez666 woont in de buurt geloof ik en die heeft zelf een voorkeur voor cheapocasters :D Misschien is het een idee om naar de meeting te komen 17 januari? (Zie off-topic, bovenaan staat een aankondiging)
Ik heb zelf ook een goedkope tele gehad toen ik na een pauze van twintig jaar weer begon, aanvankelijk was ik euforisch. Een chinese gitaar van 100€ is een stuk beter dan de koreaanse troep van begin jaren tachtig.
Toch was ik er na een tijdje op uitgekeken, ik ben benieuwd hoe het jou vergaat.

Ik denk dat mijn Fenix Tele uit 89, toch echt gehakt maakt van jou chinees:ok:

Koreanen hebben evenals de jappen crap gemaakt, maar ook hele goede gitaren, dus om Koreaanse gitaren als troep te beschrijven vind ik geen juiste opmerking

Nicks
9 december 2009, 13:58
Ik denk dat mijn Fenix Tele uit 89, toch echt gehakt maakt van jou chinees:ok:

Koreanen hebben evenals de jappen crap gemaakt, maar ook hele goede gitaren, dus om Koreaanse gitaren als troep te beschrijven vind ik geen juiste opmerking

Maar ondertussen wil je er altijd nog niet aan dat chinese gitaren ook van prima kwaliteit kunnen zijn...

geert1976
9 december 2009, 14:12
Maar ondertussen wil je er altijd nog niet aan dat chinese gitaren ook van prima kwaliteit kunnen zijn...

Ik wil er wel aan dat ze goed kunnen zijn maar de chinezen leggen de nadruk op kwantiteit en niet op kwaliteit.

Afgelopen zaterdag een nepgibson in handen gehad en een koreaanse Epi (was bij een forummer) en de Koreaanse Epi was toch echt beter gebouwd

Ik heb ook zat chineze Squiers in handen gehad en die vond ik toch echt beduidend minder dat de Koreaanse en Japense exemplaren en dit geld ok voor de Epi's die ik in handen heb gehad.

Wat dat betreft doet PRS het slim en houden de productie in Korea, die hebben nog steeds een goede constante kwaliteit

grayfink
9 december 2009, 14:32
Ik denk dat mijn Fenix Tele uit 89, toch echt gehakt maakt van jou chinees:ok:
O dat denk ik ook hoor, ik zei ook begin jaren tachtig, en daarbij denk ik aan b.v. Hondo :)
Ik heb ook een Fenix tele gehad, die was ook prima.

geert1976
9 december 2009, 14:43
O dat denk ik ook hoor, ik zei ook begin jaren tachtig, en daarbij denk ik aan b.v. Hondo :)
Ik heb ook een Fenix tele gehad, die was ook prima.

ok, dat type gitaren, nu begrijp ik je;)

Mitch
9 december 2009, 23:38
Is het een idee om naar de meeting te komen? Zie de aankondiging. Dan wil ik ook best mijn amp en Tele meenemen. Ja, dat is wel een Fender maar niet één van E1666 ;)

flitslicht
10 december 2009, 14:52
Is het een idee om naar de meeting te komen? Zie de aankondiging. Dan wil ik ook best mijn amp en Tele meenemen. Ja, dat is wel een Fender maar niet één van E1666 ;)

Ja, had ik eerder nog niet gezien maar dat lijkt me een perfect plan, ik zal me inschrijven. Zou te gek zijn als je je Telecaster/amp mee kan nemen want ik ben erg benieuwd hoe de HB zich houdt in vergelijking met een Fender.

Ook nog even mijn eindconclusie over de HB. Zoals ik hem binnen kreeg was de gitaar niet speelbaar. Afstelling was compleet afwezig en de hals was niet in zodanige staat dat hij goed afgesteld kon worden. De schakelaar was slordig gesoldeerd waardoor op een merkwaardige manier kortsluiting ontstond in de middenpositie. Met een beetje bijbuigen en afpplakken is dat hersteld, dus wel zonder solderen. De snaren liepen niet recht over de hals. Dat was me in het begin nog niet opgevallen. Hieronder een uitsnede van de eerste foto uit dit topic toen ik de gitaar net binnen had:

http://xs4all.nl/~pfahren/music/HB8.jpg

Door de verzonken schroefjes te vervangen door exemplaren met een kop die van onderen plat is kon ik de brug een beetje opschuiven naar links en nu is de situatie als beneden. Nog niet helemaal goed, maar als ik het verder wil verbeteren moet ik extra gaatjes in de brug boren en hem opnieuw schroeven. Voor nu laat ik dat even want ik heb er zo niet echt last van.

http://xs4all.nl/~pfahren/music/HB9.jpg

Na het vlakken van de fretten, waarbij er flink wat af moest op sommige plekken, is de gitaar perfect speelbaar. De afstand tussen de lage E en de 12e fret is zo'n 1,55mm zonder dat ik last heb van irritante fretbuzz. Dit is natuurlijk deels een persoonlijke keuze. Hieronder een foto met een (lange en vrij dikke) lucifer tegen de snaar zodat je een beetje visueel houvast hebt:

http://xs4all.nl/~pfahren/music/HB10.jpg

De gitaar blijft heel goed op stemming. De mechanieken zijn goedkoop maar voldoende. Bij de lage E en de A moet je flink kracht zetten en lijkt er een beetje 'grinding' te zijn dus misschien moet daar wat olie of grafiet in. Het instrument, want zo mag ik hem nu wel noemen, is voor zover ik het kan beoordelen loepzuiver over de hele lengte van de hals. Het geluid is mooi diep en helder tegelijk. Hier een kort clipje, opgenomen over mijn Vox Vt30, een goedkoop ampje:

http://xs4all.nl/~pfahren/music/600-14.mp3

Hoewel ik niet echt veel gitaren gehad heb en dat nooit 'echte' gitaren waren, op een Travis Bean na dan die wel goed speelde maar vreselijk snel ontstemde door de aluminium hals, is dit de best speelbare en zuiverste gitaar die ik ooit gehad heb. In zijn algemeenheid zegt dat natuurlijk niet zo veel maar voor €88 vind ik het fantastisch. Ik ben er dus erg blij mee, project geslaagd. :cheerup:

Wel heeft de gitaar in deze staat brengen flink wat prutsen gekost, wat ik dan gelukkig leuk vind om te doen. Ik kan echter de mensen die over 'Chinese brollen' spreken toch wel gelijk geven als je kijkt naar hoe de gitaar oorspronkelijk was, want er normaal op spelen kan je dan vergeten.

Kim Wilson
10 december 2009, 14:56
Ja, neem hem mee naar de meeting! Ik heb een Mexicaanse Fender Baja ter vergelijk. En ik neem mijn amp ook mee. Ik ben serieus benieuwd wat ie doet.

McVenco
10 december 2009, 15:19
http://xs4all.nl/~pfahren/music/HB10.jpg

Even heel erg offtopic hoor, maar wat een supergave closeup is dit!

rocker_71
10 december 2009, 15:35
Nice pics!

Je hebt vast geen camera van 88 euro ;)

flitslicht
10 december 2009, 15:58
Even heel erg offtopic hoor, maar wat een supergave closeup is dit!

Bedankt. Je kan wel zien dat ik nog eens een echt fretvijltje moet kopen ;)

flitslicht
10 december 2009, 15:59
Nice pics!

Je hebt vast geen camera van 88 euro ;)

Nee, die was zelfs wat meer dan €1666, vandaar dat ik moet bezuinigen op gitaren :)

Ibanez666
10 december 2009, 16:33
Ik wil er wel aan dat ze goed kunnen zijn maar de chinezen leggen de nadruk op kwantiteit en niet op kwaliteit.

Afgelopen zaterdag een nepgibson in handen gehad en een koreaanse Epi (was bij een forummer) en de Koreaanse Epi was toch echt beter gebouwd

Ik heb ook zat chineze Squiers in handen gehad en die vond ik toch echt beduidend minder dat de Koreaanse en Japense exemplaren en dit geld ok voor de Epi's die ik in handen heb gehad.

Wat dat betreft doet PRS het slim en houden de productie in Korea, die hebben nog steeds een goede constante kwaliteit

Komt omdat je mijn Chineesjes nog niet in handen hebt gehad. Ik denk dat jouw aversie tegen Chinees misschien ook een beetje je bevindingen kleurt. ;)

Nicks
10 december 2009, 16:45
Komt omdat je mijn Chineesjes nog niet in handen hebt gehad. Ik denk dat jouw aversie tegen Chinees misschien ook een beetje je bevindingen kleurt. ;)

Aziaten :lovelove:

Ibanez666
10 december 2009, 17:15
Aziaten :lovelove:

haha, nou liever niet als ex-vrouw hoor ;)

Nicks
10 december 2009, 17:17
haha, nou liever niet als ex-vrouw hoor ;)

Ghehe, als ik zie hoe mijn opa zo soms onder vuur ligt door mijn oma dan denk ik dat je als gelukkig koppel ook nog heel wat te verduren hebt :p

guitarkid
10 december 2009, 18:15
Ik heb ook een Fenix tele gehad, die was ook prima.

Anders mijn oude wel: balen dat ik die heb weggedaan een jaar of vijftien geleden...
Mooie top (foto is een scan en doet de kleur geen recht) en prima geluid. Ik heb er overigens een Japanse 62 RI Tele voor teruggekregen. Wel een hééél erg lekker gitaarje.

Gr. C.
http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/FenixTelecaster.jpg

Les Strat
10 december 2009, 21:12
dit is trouwens wel een mooi gitaartje om een bigsby op te zetten op deze harley benton, want het is geen stringtrough

Michael AE
11 december 2009, 03:47
In het vorige topic was ik één van de meest kritische personen, dus laat ik mijn ballen op het hakblok leggen. Ik neem mijn MIJ tele mee naar de meeting. (Die heeft me overigens ook maar 950,- FL gekost...)

Het soundclipje klinkt best okay. Heel levenloos en dof in mijn oren, maar goed, dat is wel vaker zo op clipjes. Ik ben benieuwd hoe je gitaar "in het eggie" klinkt en wat jij er van gemaakt hebt.

Ik blijf bij mij standpunt dat deze gitaar je na een tijdje gaat vervelen en dat je na een jaar of wat toch voor een iets duurder instrument gaat, maar soit.

Ik wil toch wel eens weten of zo'n "stuk wrakhout" ( ;) ) nog iets genereerd dat qua sound en bespeelbaarheid acceptabel is.

Little Jay
11 december 2009, 11:46
Mijn mening is dat écht slechte Chinese gitaren gewoon niet bestaan, omdat het concept van een gitaar als een Tele gewoon te simpel is om te verkloten met de gebruikte Chinese productietechnieken, waarvan de standaard gewoon best hoog ligt. Uiteraard zal het nooit een écht goede gitaar worden, maar hallo hé, 88 eurootjes!!

(de vraag wat een écht goede gitaar is, is natuurlijk een hele moeilijke.... als jij vette metal wilt spelen op de 1950 Gibson ES150 die je van je opa hebt gekregen zul je als snel denken "wat een kutgitaar" terwijl het voor een jazzpurist die Charlie Christian speelt de Holy Grail is....)

Het gaat uiteindelijk gewoon om welke noten je speelt....

Iedere plank die op stemming blijft en een beetje bruikbare electronica produceert in de juiste (ervaren) handen goede muziek. Ervaring in het gebruik van (de knoppen op) je versterker en gitaar bepalen vaak veel meer je sound dan enkel de (top)kwaliteit van het instrument. Als je goed speelt op een Harley Benton klinkt het nog altijd beter dan wanneer je slecht speelt op een dure Gibson of Fender, zeg ik altijd maar.

En misschien wil je ooit nog een écht goede gitaar kopen en dan heeft deze HB je gewoon goed op weg geholpen en kun je meteen doorstromen naar een topmodel Tele en hoef je niet eerst alles wat daartussen zit uit te proberen.

Moraal van het verhaal:
Volgens mij heb je gewoon een hartstikke leuke tele waar je veel plezier aan gaat beleven als je muziek weet te maken. Wij gitaristen maken ons véél te afhankelijk van onze apparatuur! Concentreer je op de noten die je speelt......

Ibanez666
11 december 2009, 13:23
In het vorige topic was ik één van de meest kritische personen, dus laat ik mijn ballen op het hakblok leggen. Ik neem mijn MIJ tele mee naar de meeting. (Die heeft me overigens ook maar 950,- FL gekost...)

.

wat zal ik eens meenemen? Zie sig.

McVenco
11 december 2009, 13:26
wat zal ik eens meenemen? Zie sig.

Die zebra Tele, liefst in de setting van de photoshoot :crazyhappy:

snaarplukker
11 december 2009, 14:48
haha, nou liever niet als ex-vrouw hoor ;)

Mmmhhh......ook ervaring?;)

flitslicht
11 december 2009, 15:12
@Ibanez, die Zebra!

@MichaelAE: Dat dat clipje futloos klinkt zou wel eens aan de gitarist kunnen liggen :soinnocent: Ik heb het halselement gebruikt met de meest cleane setting van mijn Vox VT30, dat zou ook een rol kunnen spelen. In vergelijking met mijn andere gitaren klinkt ie heel goed, maar dat zegt ook weer niet veel.

Nu was ik nog even op de Thomann site aan het kijken hoe ver zo'n lipstick element normaal onder de snaren zit, iemand een idee?

Ik kwam toen bij een Baja Tele terecht omdat die zo'n 3D animatie heeft, deze: http://www.thomann.de/nl/fender_classic_player_baja_tele_vb.htm

...daar viel me op dat de snaren ook niet midden over de hals lopen en er een nog grotere spleet naast de hals zit dan bij mijn HB gitaartje, bovendien nog aan de bovenkant. Krijg je zo te zien een plectrum tussen. Nou ja, misschien een maandagochtend model?

http://www.xs4all.nl/~pfahren/music/HB11.jpg

Mitch
11 december 2009, 15:36
De pickup-politie zegt: een tele-hals element is geen lipstick element ;)

flitslicht
11 december 2009, 15:43
De pickup-politie zegt: een tele-hals element is geen lipstick element ;)

Oeps :seriousf: Maar wat is de normale (of 'een goede') afstand tussen de snaren en het tele-hals element? Als ik de snaren indruk op de laatste fret meet ik zo'n 4 tot 5mm.

Mitch
11 december 2009, 16:50
Geen idee en ik heb 'm nu niet thuis staan. Volgens mij staat -ie bij de mijne iets meer boven de body uit dan bij mijn andere gitaren. Maar ik heb er dan ook een redelijk low output setje Nordstrands in zitten.

guitarkid
11 december 2009, 18:05
Ik kwam toen bij een Baja Tele terecht omdat die zo'n 3D animatie heeft, deze: http://www.thomann.de/nl/fender_classic_player_baja_tele_vb.htm
...daar viel me op dat de snaren ook niet midden over de hals lopen en er een nog grotere spleet naast de hals zit dan bij mijn HB gitaartje, bovendien nog aan de bovenkant. Krijg je zo te zien een plectrum tussen. Nou ja, misschien een maandagochtend model?
http://www.xs4all.nl/~pfahren/music/HB11.jpg

Dit moet sommige mensen toch wel aan het denken zetten...! ;)

Gr. C.

Kim Wilson
12 december 2009, 22:52
Ik heb nog even bij mijn gitaar gekeken, maar daar zit de hals mooi klem in de pocket hoor.

Ibanez666
13 december 2009, 00:07
Die zebra Tele, liefst in de setting van de photoshoot :crazyhappy:

Hoe bedoel je dat?

Ibanez666
13 december 2009, 00:07
Mmmhhh......ook ervaring?;)

Helaas wel ja :(

McVenco
13 december 2009, 14:06
Hoe bedoel je dat?

Nou gewoon, in de setting van de photoshoot. Inclusief die nogal apart vormgegeven gitaarstandaard (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2190642#post2190642). ;)

Ibanez666
13 december 2009, 20:06
Nou gewoon, in de setting van de photoshoot. Inclusief die nogal apart vormgegeven gitaarstandaard (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2190642#post2190642). ;)

Ah zo :) Ben blij dat jij die foto nog even oprakelt. Ik ben alleen bang dat ze er niet bij zal zijn. En ik misschien ook wel niet :(

Barloef
7 februari 2010, 12:03
Ik heb van de week heb ik ook de Harley Benton telecaster van 88 euro besteld bij Thomann. Ik heb die van Flitslicht tijdens de meeting even bespeeld en ik vond hem echt lekker spelen. Heeft natuurlijk vooral te maken met de goede afstelling van Fllitslicht. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de afwerking van die van mij zal zijn en of ik die van mij ook goed bespeelbaar kan krijgen.

Maar hij is blijkbaar nogal populair want ik kan hem pas eind februari verwachten.
Waarschijnlijk zijn er dus meer mensen erg te spreken over deze gitaar. Dus geef maar toe, wie hier van het GitaarNet-forum hebben hem ook ( stiekum) besteld ?

Michael AE
7 februari 2010, 19:48
Tijdens de test in Almere viel me op hoe goed telecasters eigenlijk zijn. Zelfs de meest el-cheapo klonk prima bruikbaar. (Die van flitslicht dus...)

Wel vond ik hem qua feel erg speelgoed-achtig, maar dat ligt de een wel en de ander niet. Smaak dus.

Ik kreeg wel meteen GAS voor een "echt goede" tele en dan merk je wel een wereld van verschil, hoor. De tele die ik nu heb, is niet te vergelijken met de tele's op de meeting.

flitslicht
9 februari 2010, 00:51
Ik heb van de week heb ik ook de Harley Benton telecaster van 88 euro besteld bij Thomann. Ik heb die van Flitslicht tijdens de meeting even bespeeld en ik vond hem echt lekker spelen. Heeft natuurlijk vooral te maken met de goede afstelling van Fllitslicht. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de afwerking van die van mij zal zijn en of ik die van mij ook goed bespeelbaar kan krijgen.

Maar hij is blijkbaar nogal populair want ik kan hem pas eind februari verwachten.
Waarschijnlijk zijn er dus meer mensen erg te spreken over deze gitaar. Dus geef maar toe, wie hier van het GitaarNet-forum hebben hem ook ( stiekum) besteld ?

Cool, leuk om te lezen. Ben wel benieuwd wat ze er daar bij Nederland Muziek van denken dat ik in hun pand iemand een Thomann gitaar heb aangesmeerd :cooler:

Ik heb die gitaar op de site van Thomann een tijdje 'gevolgd' toen ik ermee bezig was, eigenlijk omdat ik ook nog een broertje wilde bestellen. Toen ik hier begon te posten over die gitaar stond de 'verkooprang' op 35 en toen de gitaar een tijdje later was uitverkocht stond hij op 6 :seriousf: Volgens mij hebben inderdaad meer mensen zo'n gitaar gekocht. Inmiddels is hij weer gestegen tot over de 40, maar dus ook niet leverbaar.

Het belangrijkste om hem goed speelbaar te krijgen is het vlakken van de fretjes. Mocht je dat nooit gedaan hebben en niet zelf willen experimenteren dan wil ik dat wel voor je in orde maken. Ik heb hier een eigengemaakte 'vlakstaaf' die duidelijk heel goed werkt (een hele rechte aluminium buis die ik met cement heb gevuld tegen het doorbuigen). Je zou dan tegen die tijd even een PB moeten sturen, de hals eraf halen, het beslag demonteren, kammetje eraf en hem dan naar mij opsturen. Dan vlak ik hem voor je en stuur ik hem terug.

grayfink
9 februari 2010, 01:03
Zou deze geen betere prijs/kwaliteit verhouding hebben?

http://cgi.ebay.de/E-GITARRE-MIT-KABEL-TOP-GITARRE-ZUM-SUPER-PREIS_W0QQitemZ120525410207QQcmdZViewItemQQptZGita rren?hash=item1c0fdfcf9f

flitslicht
9 februari 2010, 01:11
Mooi hè, met die blote meid erachter :)

Zou wel kunnen, dat weet ik natuurlijk niet. Maar ik vergelijk Thomann een beetje met Albert Heijn die ook goede huismerk artikelen verkoopt en erg klantvriendelijk is. Van die aanbieder op ebay weet je dat niet. Wel héél goedkoop, €50 incl. verzendkosten.

Hiro
9 februari 2010, 09:05
Tja een paar onderdelen herken ik van een ander gitaar die ik ooit een keer gekocht heb en zie meteen de kwaliteit weer voor me.
Het was mn eerste gitaar en normaal gespreoken als de kwaliteit wat minder is dan merk je t niet eens. maar zelf ik kotste over deze gitaar heen, hij was niet te stemmen, de hals lag veels te hoog, de frets waren niet goedgeschuurd aan de zijkanten het afdekplaatje zal los.

Nou zijn dit dingen die wel te fixen zijn, maar de tuners en het plaatjes herken ik bijvoorbeeld al in het plaatje, maar ja dna nog voor die prijs met een beetje eigen werk akn je je ook niet echt een buil vallen, als je kind wil leren spelen ofzow, of als festivalgitaar als ie kapot gaat dan maakt t ok nie veel uit.

En als iemand m steelt hoop ik dat ie er veel plezier mee heeft :seriousf:

Kim Wilson
9 februari 2010, 09:57
Die van Flitslicht was idd best een aardig gitaartje. Maar hij heeft er wel het nodige voor moeten doen om hem bespeelbaar te maken. En dat maakt deze gitaar gelijk ongeschikt voor zijn doelgroep. Het is op de markt gezet als goedkope startersgitaar, maar een beginner gaat niet eerst de brug rechtzetten, actie afstellen en de kam bijvijlen. Die gaat direct spelen. En die kan met een stock Harley Benton dus helemaal niks.

Hiro
9 februari 2010, 10:05
dat is inderdaad wat ik ermee bedoelde, ik heb m dan wel geprobeerd af te stellen en goed te vijlen etc. maar als beginner weet je niet echt wat je doet. en uiteindelijk zouden sommige mensen hierdoor kunnen stoppen met gitaarspelen.

Omdat zon chinees bedrijf snel in wou cashen

rijsberman
9 februari 2010, 10:32
Omdat zon chinees bedrijf snel in wou cashen

Nee, omdat het van die schrale batsers zijn die niet willen betalen voor een beetje kwaliteit. Of dacht je echt dat als je 88 euro betaalt voor zo'n ding ook kwaliteit kunt verwachten? Da's net zoiets als 4,95 voor een maaltijd bij de McD afrekenen en dan verwachten dat het op iets eetbaars uit een restaurant lijkt.

Nicks
9 februari 2010, 11:04
Nee, omdat het van die schrale batsers zijn die niet willen betalen voor een beetje kwaliteit. Of dacht je echt dat als je 88 euro betaalt voor zo'n ding ook kwaliteit kunt verwachten? Da's net zoiets als 4,95 voor een maaltijd bij de McD afrekenen en dan verwachten dat het op iets eetbaars uit een restaurant lijkt.

Iets met vraag en aanbod.

Hiro
9 februari 2010, 11:17
daarom die dingen zijn gemaakt om te trashen op t podium voor de minder rijke rockers, ff gitaartje omwisselen op t eind en kapot slaan is t net alsof je echt rock n roll bent :P

snaarplukker
9 februari 2010, 11:36
Nee, omdat het van die schrale batsers zijn die niet willen betalen voor een beetje kwaliteit. Of dacht je echt dat als je 88 euro betaalt voor zo'n ding ook kwaliteit kunt verwachten? Da's net zoiets als 4,95 voor een maaltijd bij de McD afrekenen en dan verwachten dat het op iets eetbaars uit een restaurant lijkt.
Ik vind het wel een voordeel hebben dat er een markt is voor low budget gitaren. Als dat niet bestond had ik waarschijnlijk nooit een gitaar gekocht en nooit begonnen met gitaar te spelen. Een goede LB gitaar kan best hetzelfde klinken als een slechte Fender of Gibson. Iemand hier op het forum heeft wel eens soundsamples geplaatst van een echte Gibson en een Chinese replica waarbij het verschil haast niet te horen was. Menig leden zaten er dik naast met welk geluid er bij welk gitaar hoorde. Misschien ben ik wel een "schrale batser" maar ik ga zeker nog geen merkgitaar kopen zolang ik er nog niet goed op kan spelen. Misschien later als ik elke avond in uitverkochte zalen sta.;)

Jilles
9 februari 2010, 11:47
Ja dat is wel zo, maar die chinese gibson die toen is laten zien zat volgens mij niet in hetzelfde budget als deze HB gitaren.

flitslicht
9 februari 2010, 12:02
Nee, omdat het van die schrale batsers zijn die niet willen betalen voor een beetje kwaliteit. Of dacht je echt dat als je 88 euro betaalt voor zo'n ding ook kwaliteit kunt verwachten? Da's net zoiets als 4,95 voor een maaltijd bij de McD afrekenen en dan verwachten dat het op iets eetbaars uit een restaurant lijkt.

Ik heb zelf weinig zin om te betalen voor een 'naam', oftewel 'marketing'. Uiteindelijk is een stuk hout een stuk hout en waar ik niet in geloof is dat men in bepaalde fabrieken een toverstokje heeft dat iets toevoegt aan dat stuk hout. Ook denk ik niet dat de nationaliteit van degene die het stuk hout in de machine stopt erg veel te maken heeft met uiteindelijke de kwaliteit van de gitaar.

Wat ik wel denk is dat er weinig tijd in de afwerking van een goedkope gitaar wordt gestoken en dat de hardware van mindere kwaliteit is. Daarom vond ik het ook geen probleem om een beetje aan dat ding te klussen en het schakelaartje te vervangen, wat ik waarschijnlijk ook nog met het halselement moet doen. Eerst nog eens het kapje eraf halen en kijken wat dat doet.

Al met al ben ik heel erg blij met de HB en ik vind het zelf wel een goede gitaar. Bovendien krijgt hij voor mij een meerwaarde omdat ik hem zelf heel erg heb kunnen verbeteren. Vond ik wel leuk om te doen.

Verder heb ik deze foto van een Fender op de Thomann website ook al eens laten zien. Hier is de constructie echt niet ideaal; er zit een spleet tussen de hals en de body en de snaren zitten niet gecentreerd. Dit is erger dan bij mijn HB het geval was toen ik hem binnenkreeg.

http://www.xs4all.nl/~pfahren/music/HB11.jpg

FruscianteFan
9 februari 2010, 12:18
Nee, omdat het van die schrale batsers zijn die niet willen betalen voor een beetje kwaliteit. Of dacht je echt dat als je 88 euro betaalt voor zo'n ding ook kwaliteit kunt verwachten? Da's net zoiets als 4,95 voor een maaltijd bij de McD afrekenen en dan verwachten dat het op iets eetbaars uit een restaurant lijkt.
Valt toch ook wel weer mee? De meeste mensen die een dergelijke gitaar kopen, zijn nog beginners en als beginner ga je nu eenmaal niet €500 uitgeven aan een gitaar terwijl je nog niet eens weet of het wel echt wat voor je is. Zonde van zoveel geld, en bovendien kan het nog lastig zijn om de gitaar weer te verkopen als je geen verstand ervan hebt.

Ik heb een keer bij de marskramer voor €10 een akoestische gitaar meegenomen. Ik heb er een hoop plezier aan beleefd, mede omdat hij zo goedkoop was. Maar ik zou hem echt wel uit de buurt houden van beginners. Ik kan er nog een beetje op spelen omdat ik weet dat de intonatie zo kut is dat twee methodes van stemmen in een andere stemming resulteren (5e frets of flageoletten), maar voor iemand zonder ervaring zou het een ramp zijn. Voor mij ook, als ik alleen op die gitaar kon spelen. Dus wat dat betreft zijn die cheap-ass gitaartjes beter voor de gevorderde gitarist die een geintje uithalen dan voor beginners.

En wat flitslicht zegt, daar kan ik me deels wel in vinden. Ik merk vooral dat een gitaar voor mij iets bijzonders krijgt als ik er zelf aan heb geklust. Maar ik denk ook dat er kwalitatief zo veel verschil kan zitten tussen een cheapo en een goede, degelijke gitaar, dat dat niet zomaar op te lossen is met wat bijschaven en vervangen. Ik merk dat met mijn Squier heel erg: altijd al een best fijne gitaar geweest, en qua afstelling kan er gewoon weinig beter aan. Echter, ze vibreert en resoneert gewoon zo veel minder dan mijn andere gitaren, dat is gewoon zo. Kan haar nog steeds prima gebruiken, maar toch.

heinz3110
9 februari 2010, 12:28
Bij mijn Fender standard mex-tele zat de hals ook scheef in de neckpocket, en moest ik de slagplaat bijvijlen omdat ik de nek recht in de pocket zette. Mijn maat zijn standard usa-tele vielen de snaarhouders er telkens uit. Juist voor dat geld verwacht ik geen slordigheden.

Nu kan je zeggen dat er altijd wel een maandag-exemplaar tussenzit, maar voor dat geld en die reputate van grote merken zou juist die maandagochtendmodelletjes ontoelaatbaar moeten zijn. Ik betaal niet alleen voor een naam, potverdorie.. Ik eet toch ook niet in een duur restaurant waar het net zo smaakt als de Mac ? (Trouwens, Burger King vind ik lekkerder.)

Het blijkt ook dat de Chinese cultuur er ook voor zorgt wat voor kwaliteit je krijgt. Als je als opdrachtgever niet al te precies en kieskeurig bent, dan maken zij dat ook volgens die niet al te precies-specificaties.
Dus de ene chinees is de andere niet.

Toen ik begon had je dat gezeik al. Toen kwam er uit japan genoeg troep- Hondo, Maya ,noem maar op. Maar ook goede dingen zoals Yamaha en Ibanez. China is het nieuwe Japan geworden.

Kim Wilson
9 februari 2010, 13:17
Ik heb zelf weinig zin om te betalen voor een 'naam', oftewel 'marketing'. Uiteindelijk is een stuk hout een stuk hout en waar ik niet in geloof is dat men in bepaalde fabrieken een toverstokje heeft dat iets toevoegt aan dat stuk hout. Ook denk ik niet dat de nationaliteit van degene die het stuk hout in de machine stopt erg veel te maken heeft met uiteindelijke de kwaliteit van de gitaar.

Wat ik wel denk is dat er weinig tijd in de afwerking van een goedkope gitaar wordt gestoken en dat de hardware van mindere kwaliteit is. Daarom vond ik het ook geen probleem om een beetje aan dat ding te klussen en het schakelaartje te vervangen, wat ik waarschijnlijk ook nog met het halselement moet doen. Eerst nog eens het kapje eraf halen en kijken wat dat doet.

Al met al ben ik heel erg blij met de HB en ik vind het zelf wel een goede gitaar. Bovendien krijgt hij voor mij een meerwaarde omdat ik hem zelf heel erg heb kunnen verbeteren. Vond ik wel leuk om te doen.

Verder heb ik deze foto van een Fender op de Thomann website ook al eens laten zien. Hier is de constructie echt niet ideaal; er zit een spleet tussen de hals en de body en de snaren zitten niet gecentreerd. Dit is erger dan bij mijn HB het geval was toen ik hem binnenkreeg.

http://www.xs4all.nl/~pfahren/music/HB11.jpg
Je hebt mijn Baja gezien en gehoord, en dat ding zit prima in elkaar. Dat ene plaatje van de Thomann is niet representatief.

Daarnaast is die van jou een dooie plank en die van Mitch juist helemaal niet. Dat heeft niks met toverstokjes te maken, maar met het zoeken naar het juiste stuk hout. Bij Fender besteden ze daar wel aandacht aan, bij HB douwen ze gewoon elke plank in de machine die ze tegenkomen. Jij zegt dat hout hout is, maar ik dacht dat we in Almere tot de conclusie waren gekomen dat er nog wel wat verschil zit tussen het ene en het andere stuk hout. Fender gebruikt beter hout (duurder, kost meer tijd qua zoeken dus meer manuren). Ook dat verklaart het prijsverschil. Het is niet alleen de afwerking die een gitaar duurder maakt.

flitslicht
9 februari 2010, 13:42
Je hebt mijn Baja gezien en gehoord, en dat ding zit prima in elkaar. Dat ene plaatje van de Thomann is niet representatief.

Daarnaast is die van jou een dooie plank en die van Mitch juist helemaal niet. Dat heeft niks met toverstokjes te maken, maar met het zoeken naar het juiste stuk hout. Bij Fender besteden ze daar wel aandacht aan, bij HB douwen ze gewoon elke plank in de machine die ze tegenkomen. Jij zegt dat hout hout is, maar ik dacht dat we in Almere tot de conclusie waren gekomen dat er nog wel wat verschil zit tussen het ene en het andere stuk hout. Fender gebruikt beter hout (duurder, kost meer tijd qua zoeken dus meer manuren). Ook dat verklaart het prijsverschil. Het is niet alleen de afwerking die een gitaar duurder maakt.

Jij noemt het een dooie plank, maar dat is jouw mening. Ik voel namelijk wel degelijk trillingen in mijn gitaar als ik aansla en hem vastpak maar je voelt hem niet zo hard tegen je buik trillen als die Fender van Mitch, terwijl de andere Fenders ook niet op die manier trilden. Waarom die trillingen ook zo zwaar zijn, het is niet zo dat elke Fender dat in gelijke mate heeft.

Ik weet er gewoon niet genoeg van af, maar ik vraag me wel af of het een voordeel is dat de plank trilt met zulke duidelijke 'golven'. Er gaat dan een hoop energie in de trilling van het hout zitten. Die HB van mij is veel zwaarder dan de Fenders en komt op mij ook 'stijver' over. Welke van de twee soorten trillingen het best is voor je geluid, daar ben ik wel benieuwd naar en ook waarom.

Overigens denk ik niet dat ze bij Fender een partij hout laten komen waarna een medewerker langdurig plankjes gaat uitzoeken en de rest weggooit. Het lijkt me dat ze gewoon contracten hebben met bosbouwers om zich van een constante aanvoer te verzekeren.

rijsberman
9 februari 2010, 13:44
En ik bedoelde natuurlijk niet dat het slecht is dat er goedkope gitaren bestaan ofzo.

Het is meer dat je als beginner, die slechts 88 euro uitgeeft aan een gitaar niet moet klagen dat de kwaliteit tegenvalt. Als jeje realiseert dat je er wellicht wat aan op te knappen hebt, kan je er best een leuke gitaar aan hebben. Maar klagen dat het allemaal de schuld is van die goedkope troep producerende chinezen gaat me te ver. Volgens mij zijn we het best eens.


dat is inderdaad wat ik ermee bedoelde, ik heb m dan wel geprobeerd af te stellen en goed te vijlen etc. maar als beginner weet je niet echt wat je doet. en uiteindelijk zouden sommige mensen hierdoor kunnen stoppen met gitaarspelen.

Omdat zon chinees bedrijf snel in wou cashen

kortom: nee, omdat de bewuste beginner kennelijk niet wilde betalen voor de kwaliteit die hij zocht.

geert1976
9 februari 2010, 14:02
Ik vind het wel een voordeel hebben dat er een markt is voor low budget gitaren. Als dat niet bestond had ik waarschijnlijk nooit een gitaar gekocht en nooit begonnen met gitaar te spelen. Een goede LB gitaar kan best hetzelfde klinken als een slechte Fender of Gibson. Iemand hier op het forum heeft wel eens soundsamples geplaatst van een echte Gibson en een Chinese replica waarbij het verschil haast niet te horen was. Menig leden zaten er dik naast met welk geluid er bij welk gitaar hoorde. Misschien ben ik wel een "schrale batser" maar ik ga zeker nog geen merkgitaar kopen zolang ik er nog niet goed op kan spelen. Misschien later als ik elke avond in uitverkochte zalen sta.;)

Nou die Soundsamples zeggen mij niet zoveel en ik heb in de tussentijd al een paar van die nepgibsons in handen gehad en ik vond ze niet zo goed als de real deal, niet dat Gibsons wereld gitaren maakt, maar ze waren beduidend beter als de neppers.

geert1976
9 februari 2010, 14:04
Ik heb zelf weinig zin om te betalen voor een 'naam', oftewel 'marketing'. Uiteindelijk is een stuk hout een stuk hout en waar ik niet in geloof is dat men in bepaalde fabrieken een toverstokje heeft dat iets toevoegt aan dat stuk hout. Ook denk ik niet dat de nationaliteit van degene die het stuk hout in de machine stopt erg veel te maken heeft met uiteindelijke de kwaliteit van de gitaar.

Wat ik wel denk is dat er weinig tijd in de afwerking van een goedkope gitaar wordt gestoken en dat de hardware van mindere kwaliteit is. Daarom vond ik het ook geen probleem om een beetje aan dat ding te klussen en het schakelaartje te vervangen, wat ik waarschijnlijk ook nog met het halselement moet doen. Eerst nog eens het kapje eraf halen en kijken wat dat doet.

Al met al ben ik heel erg blij met de HB en ik vind het zelf wel een goede gitaar. Bovendien krijgt hij voor mij een meerwaarde omdat ik hem zelf heel erg heb kunnen verbeteren. Vond ik wel leuk om te doen.

Verder heb ik deze foto van een Fender op de Thomann website ook al eens laten zien. Hier is de constructie echt niet ideaal; er zit een spleet tussen de hals en de body en de snaren zitten niet gecentreerd. Dit is erger dan bij mijn HB het geval was toen ik hem binnenkreeg.

http://www.xs4all.nl/~pfahren/music/HB11.jpg

Er zit wel degelijk verschil in gebruikte materialen die bv een Fender duurder maken, niet alleen het hout, maar ook zeker de gebruikte electronica en overige hardware.

Ik heb deze discussie volgens mij al eerder met jouw gevoerd.

Er is hout en hout.

flitslicht
9 februari 2010, 14:27
Er is hout en hout.

Lijkt me wel interessant om eens te horen van een gitaarbouwer hoe zij een stuk hout uitzoeken. En dan bedoel ik wat de criteria zijn als je twee stukken van bijvoorbeeld mahonie hebt.

Hiro
9 februari 2010, 14:47
simpel zelf uit te vinden, klop maar s op een goedkope gitaar en daarna op een duurdere, en sla maar s een akkoord aan en voel hoe hij in je handen trilt/resoneert

Kim Wilson
9 februari 2010, 22:07
Jij noemt het een dooie plank, maar dat is jouw mening. Ik voel namelijk wel degelijk trillingen in mijn gitaar als ik aansla en hem vastpak maar je voelt hem niet zo hard tegen je buik trillen als die Fender van Mitch, terwijl de andere Fenders ook niet op die manier trilden. Waarom die trillingen ook zo zwaar zijn, het is niet zo dat elke Fender dat in gelijke mate heeft.

Ik weet er gewoon niet genoeg van af, maar ik vraag me wel af of het een voordeel is dat de plank trilt met zulke duidelijke 'golven'. Er gaat dan een hoop energie in de trilling van het hout zitten. Die HB van mij is veel zwaarder dan de Fenders en komt op mij ook 'stijver' over. Welke van de twee soorten trillingen het best is voor je geluid, daar ben ik wel benieuwd naar en ook waarom.
...
Heb je dan niet geluisterd in Almere? Michael heeft het allemaal perfect uitgelegd en heeft het ook laten horen. Dat jij dat verschil niet hoort is niet erg, maar het is er wel degelijk. Een resonante gitaar is goed voor je geluid. Het karakter van het hout moet je terughoren in het versterkte geluid, pas dan gaat het geluid leven. Met een stijve dooie plank luister je alleen naar snaren en elementen en is de sustain een stuk minder.

Ah well, het is allemaal al wel uitgelegd. Jij bent er tevreden mee, en dat is helemaal goed. Maar ik zou het er niet op kunnen, om aangegeven redenen.

jan jansen
9 februari 2010, 22:40
simpel zelf uit te vinden, klop maar s op een goedkope gitaar en daarna op een duurdere, en sla maar s een akkoord aan en voel hoe hij in je handen trilt/resoneert


wat heeft de prijs,goedkope en duurdere er mee te maken?
Een fender van 1000 euro tov een van 10.000 euro op ebay is dus slechter...:seriousf::seriousf::seriousf:

gelukkig blijf ik zo wel lachen....,

JJ

flitslicht
9 februari 2010, 23:30
Heb je dan niet geluisterd in Almere? Michael heeft het allemaal perfect uitgelegd en heeft het ook laten horen. Dat jij dat verschil niet hoort is niet erg, maar het is er wel degelijk. Een resonante gitaar is goed voor je geluid. Het karakter van het hout moet je terughoren in het versterkte geluid, pas dan gaat het geluid leven. Met een stijve dooie plank luister je alleen naar snaren en elementen en is de sustain een stuk minder.

Ah well, het is allemaal al wel uitgelegd. Jij bent er tevreden mee, en dat is helemaal goed. Maar ik zou het er niet op kunnen, om aangegeven redenen.

Je zit te kletsen, want geen van ons vond de HB op het brugelement slecht klinken en 'het terughoren van het hout in het versterkte geluid' is bij geen enkele Tele gelukt. Ze klonken allemaal iets anders maar niet op een manier dat de een beter of slechter was dan de ander. Michael zei dat wel over die trillingen, maar toen hij wilde demonstreren dat de Fenders zoveel meer sustain hadden lukte dat niet echt.

Dat jij 'het' alleen kan op een hakplank (jouw eigen woorden) waar Fender op staat betwijfel ik, alleen al omdat je na de meeting nog vond dat je die HB als backup gitaar kon inzetten mits met andere elementen. Iedere beetje gitarist kan zonder problemen op die HB een optredentje afwerken. En ja, er zijn ongetwijfeld veel betere gitaren maar over een 'stijve dooie plank' spreken is gewoon lulkoek. Prima gitaartje.

Jilles
9 februari 2010, 23:33
maar geen mojo. :gitarist:

Barloef
9 februari 2010, 23:34
Mijn bumpje brengt wel het één en ander teweeg :) Volgens mij belanden we weer in dezelfde discussies als voorheen.

Ik vind van mezelf dat ik niet genoeg kennis/ervaring heb om hier maar iets zinnigs over te zeggen. Dat ga ik dan ook niet doen.

Ik zal wel aangeven wat mijn beweegredenen zijn om deze HB te kopen.

Ten eerste ik ben merkgeil en mijn favoriete merk is Fender. Ik heb hier geen goede reden voor maar het is gewoon zo. Wellicht komt het door de historie en/of het feit dat mijn grote voorbeelden over het algemeen op strats spelen.

Mijn absolute nummer één is vooralsnog de Stratocater. Ik heb zelf een Highway one en voor mij is dit de lekkerst spelende en klinkende gitaar die ik ooit heb bespeeld.

Ik ben echter ook al heel lang gecharmeerd van de telecaster. Ik heb er in verloop van tijd al verschillende uitgeprobeerd (Fender mex en USA)
Ik ben er voor mezelf achter gekomen dat de bespeelbaarheid erg vergelijkbaar is met die van een strat maar voor mij net iets lastiger.
Hier op het forum wordt vaak gesproken over dat je op een tele "harder moet werken" Ik ben het daar wel mee eens. Ik denk echter dat dit voor mij ook een kwestie van wennen is.

Ik vond de gitaar van Flitslicht goed aanvoelen en ook de klank viel mij niet tegen. Ik zeg niet dat deze kwalittatief net zo goed is als bijvoorbeeld een Fender maar voor mij is het verschil (nog?) te klein om het grote prijsverschil te rechtvaardigen.

Hierom is deze HB voor mij uitermate geschikt om :

1) Gewend te raken aan dit model.
2) Te experimenteren met het aanpassen en afstellen van gitaren.

Hopelijk gaat het mij lukken om net zo een goede afstelling te krijgen als Flitslicht.
Vervolgens zal ik regelmatig erop gaan spelen en ik vermoed dat, in verloop van tijd, de verschillen t.o.v. een echte Fender voor mij meer en meer
merkbaar gaan worden. Dit is dan goed nieuws want kennelijk is mijn muzikale gehoor verbeterd en ben ik gegroeid als gitarist.
Tevens ook slecht nieuws want GAS zal mij treffen en ik zal aan mijn vrouw moeten gaan uitleggen waarom die veel duurdere Fender er moet gaan komen :seriousf:

In het slechtste geval is het niets en beland hij aan de muur.

flitslicht
9 februari 2010, 23:39
maar geen mojo. :gitarist:

Nee, maar daar ben ik dan ook al ver voorbij.

flitslicht
9 februari 2010, 23:40
In het slechtste geval is het niets en beland hij aan de muur.

Ik geef er drie tientjes voor :D

Barloef
9 februari 2010, 23:50
Het belangrijkste om hem goed speelbaar te krijgen is het vlakken van de fretjes. Mocht je dat nooit gedaan hebben en niet zelf willen experimenteren dan wil ik dat wel voor je in orde maken. Ik heb hier een eigengemaakte 'vlakstaaf' die duidelijk heel goed werkt (een hele rechte aluminium buis die ik met cement heb gevuld tegen het doorbuigen). Je zou dan tegen die tijd even een PB moeten sturen, de hals eraf halen, het beslag demonteren, kammetje eraf en hem dan naar mij opsturen. Dan vlak ik hem voor je en stuur ik hem terug.

Heel erg bedankt voor het aanbod. In eerste instantie wil ik het zelf gaan proberen want ik wil graag leren om zelf een gitaar af te stellen. Maar mocht ik het straks toch niet meer zien zitten dan hoop ik dat ik alsnog een beroep op jou mag doen ;)

Michael AE
10 februari 2010, 00:41
Je zit te kletsen, want geen van ons vond de HB op het brugelement slecht klinken en 'het terughoren van het hout in het versterkte geluid' is bij geen enkele Tele gelukt. Ze klonken allemaal iets anders maar niet op een manier dat de een beter of slechter was dan de ander. Michael zei dat wel over die trillingen, maar toen hij wilde demonstreren dat de Fenders zoveel meer sustain hadden lukte dat niet echt.

Dat jij 'het' alleen kan op een hakplank (jouw eigen woorden) waar Fender op staat betwijfel ik, alleen al omdat je na de meeting nog vond dat je die HB als backup gitaar kon inzetten mits met andere elementen. Iedere beetje gitarist kan zonder problemen op die HB een optredentje afwerken. En ja, er zijn ongetwijfeld veel betere gitaren maar over een 'stijve dooie plank' spreken is gewoon lulkoek. Prima gitaartje.

Hoho. :stop:

JIJ hoorde geen verschil in sustain, maar voor Mitch, Kim Wilson en mij was het verschil er wel degelijk. Hebben we het nog over gehad. ;)

Bovendien heb ik duidelijk mijn mening gegeven over de verschillende gitaren en heb ik ook gezegd dat de tele van Mitch mijn absolute favoriet was met die van Kim Wilson en die van mij als goede tweede. Dat dit naar mijn mening met het gebruikte hout en de constructie te maken heeft, heb ik ook gezegd.

De HB viel me niet tegen, omdat ik weet wat hij gekost heeft en ik had er daarom minder van verwacht. Dat betekent niet dat ik de HB een fantastische gitaar en de veel duurde Fenders het geld niet waard vond. Ik zou persoonlijk voor geen goud met de HB op het podium gaan staan en zou ik absoluut meer geld investeren in een gitaar die in mijn ogen en oren ECHT goed is. (En ik spreek niet uit snobisme, maar uit 15 jaar ervaring.)

Dat jij daar anders over denkt is duidelijk en het heeft ook geen zin om daar over te discussiëren. De 1 gaat lekker naar de Mac en de ander naar De Librije. Het is maar net wie je bent, hoe veel je bereid bent te besteden en hoe belangrijk je gear vindt.

Ik heb net een tele gekocht die heel duur was, puur omdat ik hem fantastisch vond klinken. Ik had ook tien HB's kunnen kopen, maar dat was voor mij zonde van het geld geweest omdat ik toch niet zou kunnen leven met een "net niet" gitaar. Of het verschil nu overduidelijk is of een minimaal detail; het verschil is er voor mij zeker wel. En daar ben ik bereid voor te betalen. Bovendien kan ik hem in de toekomst voor minstens hetzelfde bedrag weer verkopen; als hij niet al in waarde is gestegen.

Ik gun je al het geluk in de wereld met je HB en hoop oprecht dat je er veel plezier aan gaat beleven. Ik ben alleen wel benieuwd hoe lang je enthousiast blijft en of je niet uiteindelijk toch voor een duurder instrument gaat. ;)

FruscianteFan
10 februari 2010, 01:06
Ik was er dan niet bij, maar ik wil Flitslicht erop wijzen dat er een groot verschil zit tussen een prima gitaar waarmee je heel goed kunt optreden en een gitaar die stukken beter is. Ik bedoel, ik vind mijn Fender Jaguar in alle opzichten beter dan mijn Squier Strat, maar dat wil niet zeggen dat ik die Strat niet graag mee heb, of er niet best een avond op zou kunnen spelen als dat nodig was of als ik daar zin in had. Ik bedoel maar, ik kan in principe op elke gitaar wel spelen, als ze tenminste een beetje zuiver is en blijft. Maar dat neemt niet weg dat er grote verschillen zijn tussen gitaren. Of je dat hoort, en of je daar waarde aan hecht, da's persoonlijk.

Hiro
10 februari 2010, 09:24
wat heeft de prijs,goedkope en duurdere er mee te maken?
Een fender van 1000 euro tov een van 10.000 euro op ebay is dus slechter...:seriousf::seriousf::seriousf:

gelukkig blijf ik zo wel lachen....,

JJ
dan heb ik t dus over een goedkope, dus bijv een van 30 euro ey ;)

PanzerfaustNL
10 februari 2010, 11:54
Wat je in ieder geval wel kunt zeggen is; naarmate de producenten van goedkopere gitaren het productie proces steeds beter onder de knie krijgen het steeds lastiger wordt om het prijsverschil uit te leggen. Waar het verschil komt te liggen is afstelling en hardware, wellicht dat dat verschil over 5 a 10 jaar ook wel weg is.

Toen ik met (bas-)gitaar begon te spelen waren goedkope gitaren echt vreselijk, en dat kom je toch steeds minder tegen.

Hiro
10 februari 2010, 12:10
geloof me ze zijn er nog wel hoor ;)

Maar inderdaad, ze krijgen het steeds beter door, maar dat is maar goed ook voor de beginners en de mensen die graag gitaren slopen

flitslicht
10 februari 2010, 12:34
Hoho. :stop:



Ik was er dan niet bij, maar ik wil Flitslicht erop wijzen dat er een groot verschil zit tussen een prima gitaar waarmee je heel goed kunt optreden en een gitaar die stukken beter is.

...

Of je dat hoort, en of je daar waarde aan hecht, da's persoonlijk.

Dat begrijp ik allemaal heel goed, ben ik het ook mee eens en mijn gehoor is niet erg ontwikkeld. Maar als mensen zeggen 'daar kan ik het niet op' of 'daar zou ik voor geen goud mee willen optreden' krijg ik toch een beetje een raar gevoel. Er is eeuwen lang muziek gemaakt met van alles en nog wat, van een ijzerdraad aan de 'porch' tot een Stradivarius. Als je dan denkt aan tegenwoordige optredens met wisselende akoestiek, versterkers met een pedalboard ervoor en een hele band die meespeelt zijn er zoveel factoren in het spel dat die minieme verschillen waar we het over hebben al snel verdampen in de kakofonie.

Op zorgvuldig gemaakte opnamen in een topstudio zal de kenner mogelijk een verschil horen en misschien een goedkope gitaar kunnen onderscheiden, al denk ik dan eerder aan 'slecht' ipv 'goedkoop', maar de consument luistert dat dan weer 10 tegen 1 af via een on the fly geript MP3tje door een goedkoop oortelefoontje.

Dat je als serieuze muzikant er geen been in ziet om een dure gitaar te kopen begrijp ik heel goed. En ook dat je een verschil merkt als je erop speelt. Als ik een foto maak voor een reclamebureau zou ik me ook niet lekker voelen met een point&shoot van €100 in mijn handen en men verwacht ook dat ik iets anders meebreng, ook al worden de plaatjes 2 bij 3 centimeter op een webpagina waarop je het verschil nooit zal zien.

Toch heb ik met zo'n mini-cameraatje laatst een serie foto's gemaakt op een zilveren bruiloft waar ik te gast was, er een boekje van laten drukken en guess what? Het bruidspaar was er heel blij mee. Daarentegen lees ik regelmatig op Internet verhitte gear-discussies tussen amateurs dat het zonder die en die lens van €2000 schier onmogelijk is foto's te maken. En dan hebben we het over vakantiefoto's.

Ik denk dan ook eigenlijk dat onze discussie over de gitaren gevoerd wordt door mensen die verschillende uitgangspunten hanteren en een beetje zinloos is omdat we langs elkaar heen praten. En dan komt er ook nog een 'mojo' gevoel om de hoek kijken waar ik zelf dus helemaal geen last van heb maar dat voor sommige mensen erg belangrijk schijnt te zijn.

Wat ik zelf interessanter vind is hoe dat nou zit met die trillingen van de body. Als je de body heel hard mee voelt trillen tegen je buik, gaat er dan niet juist veel energie verloren die de sustain korter maakt tov een body die stijver is? Of neemt die stijve body juist de trillingen minder goed op zodat hij ze niet kan teruggeven aan de snaren?

heinz3110
10 februari 2010, 13:26
Wat ik zelf interessanter vind is hoe dat nou zit met die trillingen van de body. Als je de body heel hard mee voelt trillen tegen je buik, gaat er dan niet juist veel energie verloren die de sustain korter maakt tov een body die stijver is? Of neemt die stijve body juist de trillingen minder goed op zodat hij ze niet kan teruggeven aan de snaren?

Tja, dat is de algehele insteek over sustain. Hoe meer energie verplaatst word, hoe meer geluid. Hoe meer weerkaatst word door de hardheid van het materiaal, hoe meer sustain. Daarom klinkt een banjo hard en kort -veel meetrillen - en een elektrieke zacht en lang. Maar ja, mijn flattop heeft weer (bijna)net zoveel sustain als mijn tele, rarara. Sustain is dan óók weer betrekkelijk.

Voor de rest interesseert mij dat getril geen bal in een elektrieke, als het maar klinkt. Als je lekker wil trillen pak je maar een akoestische. Of leer contrabas spelen :) Kwaliteit, speelgemak , allemaal betrekkelijk. Tis maar wat je met het instrument doet.

Maar ik denk dat deze discussie voor veel mensen een lastige is -en blijft.
Het bange vermoeden dat het veel goedkoper kan tov gerennommeerde merken word ook hier weer aangewakkerd en mensen zijn er dan ook als de kippen bij om hun dure - of juist goedkope- aankoop te verdedigen. Ik incluis.

Mitch
10 februari 2010, 15:42
Dat meetrillen, sja... hoe wetenschappelijk het is weet ik niet, maar al zou het volledig nutteloos zijn: het doet wat met je. Als je een beetje gevoel hebt met je spel en met je instrument dan is het zo dat je met ieder instrument een wat andere insteek hebt. Door de klank, door de bespeelbaarheid maar ook zeker door de resonantie. Die Tele van mij, die erg resonant is, ga ik toch echt anders van spelen. Het maakt het makkelijker om meer één met de gitaar te zijn.
Zweverig? Onzin? Zo u wilt, het is voor mij de factor die maakt dat ik enthousiast wordt van een instrument of niet. Maar daarover later vandaag of deze week een uitgebreide multi-review...

grayfink
10 februari 2010, 16:11
Ik zit helemaal op de lijn van Flitslicht. Ik heb een geweldige Gibson LP standard, maar tegenwoordig speel ik bijna alleen op een PRS SE Custom 22 die mij minder dan een derde van de prijs van die Gibson heeft gekost.
De belangrijkste factor blijft toch jezelf.:)
Toch wil ik mijn Gibson niet missen, de factor Mojo ben ik toch niet geheel ongevoelig voor, terwijl ik er van overtuigd ben dat Mojo alleen maar psychologisch is.;)

RS-Rik
10 februari 2010, 17:56
Ik heb sowieso een beetje allergisch voor mensen die voor alle gitaarmodellen/ merken een kwaliteits-rangschikking hebben.


Op de meeting nam ik mn vage jap strat mee en gelijk hadden er een aantal een idee in welke kwaliteits-klasse die dan zou vallen. blerg! (you know who you are, niks persoonlijks verder! ;) :) :bier: )


Gitaren zijn behoorlijk exemplarisch. De specs van 80% van alle strats zijn, op de elementen na, behoorlijk gelijk. Kwaliteit en resonantie zit m in kleine dingen of zaken (zoals stijfheid vh hout) die niet meteen met het blote oog te zien zijn.



Die strat van mij trilt overigens lekker mee. Swamp ash for president!!!


Wat meetrillen betreft, een body zal in meer of mindere mate meetrillen maar heeft ook zelf eigenschappen waardoor inkomende frequenties meer of minder worden meegenomen en eventueel elkaar opheffen/ harmoniseren. Soms hoef je het dus niet zo heel erg te voelen, maar de meeste gitaren trillen wel flink mee imho

Barloef
9 maart 2010, 10:42
Een week geleden was ie al binnen gekomen: mijn nieuwe Harley Benton telecaster. Door tijdsgebrek heb ik hem dit weekeinde pas echt goed kunnen testen.

De eerste algemene indruk was positief. Hij voelt zwaar en solide aan. Direct uit de doos was hij meteen
redelijk goed bespeelbaar. Hij was zelfs nog gestemd (wel iets lager gestemd) Ik heb even kort (onversterkt) gespeeld en dat viel mij niet tegen.

Toch wel wat minpuntjes :
Er zit een wit rond vlekje onder de lak van ongeveer 0,5 cm in het midden op de achterkant van de body.
Dit is niet weg te krijgen. Gelukig zit het aan de achterkant en stoort me verder niet.
De tuners zijn wat krakkemikkig maar ze doen het wel.

Na een aantal dagen had ik weer wat tijd en ben aan het afstellen geslagen. Als eerste heb ik de plastic
topkam vervangen door een graphtec die ik nog had liggen. Verder de hals en brugzadels afgesteld.
En weer opnieuw gestemd. Ik merkte meteen dat het stemmen veel beter ging.
Toen even wat langer gespeeld en ik moet zeggen dat ik zeer aangenaam verrast was. Hij speelt echt heerlijk.
Wat mij tijdens het spelen opviel is dat de noten vrij lang doorklinken en het makkelijk is om hem te laten
'gillen'

Het enige waar ik nog mee zat was dat bij het spelen op de onderste E snaar op de 20e positie de snaar
aanloopt op de 21 fret. Anders gezegd de 20e en 21e postitie kinken hetzelfde. Ik denk dat dit alleen verholpen kan worden door vlakken.

Van het weekend kon ik hem eindelijk eens versterkt proberen. Dit verbaasde me nog het meest.
De nek positie klinkt prima. Lekker warm, maar wel iets dof. Echter het brugelement klonk echt super.
Niet zo schel als het brugelement op mijn Fender HW1 strat, maar gewoon lekker sprankelend.
Maar vooral met wat scheur erbij klink ie heerlijk. De volume en toonknoppen voelen wel wat goedkoop aan, maar
ze werken goed en kraken niet.

Al met al ben ik zeer tevreden over deze gitaar. Wellicht dat ik in de toekomst het halselement en/of de
tuners vervang, maar voorlopig laat ik hem zo. Wat ik wel nog ga doen is proberen om zelf de frets te vlakken en de actie nog iets lager te krijgen.

lindstrom
9 maart 2010, 11:12
De tuners zijn wat krakkemikkig maar ze doen het wel..

Als je de schroefjes bovenop de tuner aandraaid dan zal hij stemvaster worden omdat de tuners dan wat zwaarder gaan lopen en dus meer weerstand bied tegen de trekkracht van de snaar.




topkam vervangen door een graphtec die ik nog had liggen. Verder de hals en brugzadels afgesteld.
En weer opnieuw gestemd. Ik merkte meteen dat het stemmen veel beter ging...

Wat een beetje afstellen wel niet kan doen aan een gitaar. :ok:




Het enige waar ik nog mee zat was dat bij het spelen op de onderste E snaar op de 20e positie de snaar
aanloopt op de 21 fret. Anders gezegd de 20e en 21e postitie kinken hetzelfde. Ik denk dat dit alleen verholpen kan worden door vlakken....

met een hout blokje en fijn schuurpapier kun je zelf al een eind komen.




De volume en toonknoppen voelen wel wat goedkoop aan, maar
ze werken goed en kraken niet.

Voor 15 euro kun je de pots al vervangen voor CTS pots. geen slechte investering lijkt me.

speedmusic
9 maart 2010, 11:36
Niet normaal dat er voor dat geld een gitaar gemaakt kan worden, verscheept en er ook nog winst gemaakt wordt. Zelf vind ik die Harley B. tele met humbuckers wel wat hebben (€109,--)

flitslicht
10 maart 2010, 22:47
Hey Barloef, leuk om te horen dat je er blij mee bent :)

Een drupje naaimachine olie in de tuners deed veel goeds bij mij. Verder vraag ik me af of het uit zal maken om het kapje van het halselement te verwijderen, dat ie dan wat minder dof wordt. Een schroevendraaiertje bleef niet 'plakken' aan het element dus ik denk dat het magnetisme een beetje wordt afgeschermd of zo.

Ik heb gemerkt dat vlakken bij alle gitaren waar ik het bij gedaan heb een wereld van verschil maakt. Dat waren natuurlijk goedkope dingetjes en waarschijnlijk is dat niet nodig bij een gitaar die door een goede gitaarbouwer is gemaakt, maar ik denk dat je al vrij snel een klein verschilletje van 1/10mm of meer hebt als je in hoog tempo fretjes in halzen staat te hameren. Laatst nog even in een tweedehands zaakje rondgelopen, maar zo'n beetje alle Fenders die ik in mijn handen heb gehad zou ik na aankoop even een vlakbeurtje hebben gegeven. Behalve een hele mooie gloednieuwe dan, maar die was €1500.

Het moeilijke aan vlakken is dat je een hele rechte onbuigzame staaf moet hebben. Ik heb dat uiteindelijk gecontroleerd door de aluminium buis die ik had tegen de zijkant van een dikke ruit te houden (ons glazen 'douchegordijn') en daar een A4-tje proberen tussen te krijgen. Toen dat nergens meer lukte, na het lichtjes afschuren van de uiteinden, heb ik hem 'recht' verklaard en nog gecontroleerd met de laser van een waterpas. Daarna heb ik er cement in gegooid om hem compleet onbuigzaam te maken.

geert1976
10 maart 2010, 23:01
Ik heb sowieso een beetje allergisch voor mensen die voor alle gitaarmodellen/ merken een kwaliteits-rangschikking hebben.


Op de meeting nam ik mn vage jap strat mee en gelijk hadden er een aantal een idee in welke kwaliteits-klasse die dan zou vallen. blerg! (you know who you are, niks persoonlijks verder! ;) :) :bier: )


Gitaren zijn behoorlijk exemplarisch. De specs van 80% van alle strats zijn, op de elementen na, behoorlijk gelijk. Kwaliteit en resonantie zit m in kleine dingen of zaken (zoals stijfheid vh hout) die niet meteen met het blote oog te zien zijn.

Die strat van mij trilt overigens lekker mee. Swamp ash for president!!!


Wat meetrillen betreft, een body zal in meer of mindere mate meetrillen maar heeft ook zelf eigenschappen waardoor inkomende frequenties meer of minder worden meegenomen en eventueel elkaar opheffen/ harmoniseren. Soms hoef je het dus niet zo heel erg te voelen, maar de meeste gitaren trillen wel flink mee imho

Was dat die oude verbouwde Custom?

Dat was een lekkere oude mojo gitaar:ok:

Barloef
11 maart 2010, 09:44
Als je de schroefjes bovenop de tuner aandraaid dan zal hij stemvaster worden omdat de tuners dan wat zwaarder gaan lopen en dus meer weerstand bied tegen de trekkracht van de snaar.

Wat een beetje afstellen wel niet kan doen aan een gitaar. :ok:

Met een hout blokje en fijn schuurpapier kun je zelf al een eind komen.

Voor 15 euro kun je de pots al vervangen voor CTS pots. geen slechte investering lijkt me.

Bedankt voor de tips. Pots zal ik voorlopig niet vervangen want ze werken goed. Alleen de knoppen zelf zijn van plastic en voelt wat goedkoop aan, maar van een afstand valt het niet op. Ik zal die tuners eens aandraaien en kijken of het dan nog beter wordt.

Barloef
11 maart 2010, 09:54
Hey Barloef, leuk om te horen dat je er blij mee bent :)

Een drupje naaimachine olie in de tuners deed veel goeds bij mij. Verder vraag ik me af of het uit zal maken om het kapje van het halselement te verwijderen, dat ie dan wat minder dof wordt. Een schroevendraaiertje bleef niet 'plakken' aan het element dus ik denk dat het magnetisme een beetje wordt afgeschermd of zo.

Ik heb gemerkt dat vlakken bij alle gitaren waar ik het bij gedaan heb een wereld van verschil maakt. Dat waren natuurlijk goedkope dingetjes en waarschijnlijk is dat niet nodig bij een gitaar die door een goede gitaarbouwer is gemaakt, maar ik denk dat je al vrij snel een klein verschilletje van 1/10mm of meer hebt als je in hoog tempo fretjes in halzen staat te hameren. Laatst nog even in een tweedehands zaakje rondgelopen, maar zo'n beetje alle Fenders die ik in mijn handen heb gehad zou ik na aankoop even een vlakbeurtje hebben gegeven. Behalve een hele mooie gloednieuwe dan, maar die was €1500.

Het moeilijke aan vlakken is dat je een hele rechte onbuigzame staaf moet hebben. Ik heb dat uiteindelijk gecontroleerd door de aluminium buis die ik had tegen de zijkant van een dikke ruit te houden (ons glazen 'douchegordijn') en daar een A4-tje proberen tussen te krijgen. Toen dat nergens meer lukte, na het lichtjes afschuren van de uiteinden, heb ik hem 'recht' verklaard en nog gecontroleerd met de laser van een waterpas. Daarna heb ik er cement in gegooid om hem compleet onbuigzaam te maken.

Drupje olie zal ik ook eens proberen, maar heb ik nu even niet bij de hand.
Ik zal eerst eens proberen om het halselement beter af te stellen. Ik had deze namelijk gewoon flink naar beneden gedraaid voor het afstellen van de snaren, maar heb ze daarna niet meer omhoog gedraaid :sssh:

Ik zal eens gaan bedenken hoe ik aan iets rechts ga komen. Wellicht mn zwager even lief aankijken die woont 1 straat achter me en heeft veel en goed gereedschap waaronder een laser waterpas.

Barloef
11 maart 2010, 10:08
Hier nog wat foto's. helaas zijn ze niet echt scherp. Dit ligt aan mijn camera waar ik dus niet echt tevreden over ben (Fujifilm finepiz Z) In het begin heb ik er prima foto's mee gemaakt, maar na verloop van tijd worden de foto's steeds minder scherp. Alleen buiten lukt het nog redelijk.

maar goed hier de fotos:

net uit de doos:
http://i408.photobucket.com/albums/pp162/barloef/hb/DSCF6791.jpg

Hier de vlek :
http://i408.photobucket.com/albums/pp162/barloef/hb/DSCF6785.jpg

ook dit exemplaar heeft een kiertje:
http://i408.photobucket.com/albums/pp162/barloef/hb/DSCF6784.jpg

mijn dochter heeft hem ook goedgekeurd:
http://i408.photobucket.com/albums/pp162/barloef/hb/DSCF6779.jpg

hier nog de witte kam:
http://i408.photobucket.com/albums/pp162/barloef/hb/DSCF6792.jpg

en hier met de nieuwe TOP-kam:
http://i408.photobucket.com/albums/pp162/barloef/hb/DSCF6798.jpg
_____________________________________________^ mijn voet met een mooie blauwe sok ^_________________

Barloef
13 maart 2010, 12:16
Ik heb inmiddels het hals-element een stukje hoger gezet en....Dofheid = weg!
Nu klink ie prima.

Ik heb meteen even de elementen vergeleken (voor zover dat kan natuurlijk) met de standaard elementen op mijn Fender HW1 strat.

Het halselement van mn Fender vind ik iets warmer en meer gedefinieerd klinken. Het brugelement van mn Fender vind ik zelf erg schel en gebruik ik daarom bijna niet.
Het brugelement van de HB is minder schel en klink vooral goed met wat gain ( van randje tot scheur) Clean klinkt ie ook prima, maar wel wat minder gedefinieerd dan de elementen van mn Fender

Al met al ben ik er erg blij mee.

Barloef
16 maart 2010, 19:54
Ik heb gisteren nog even de laatste fret gevijld. De hoge E snaar liep hier namelijk tegenaan. Een klein beetje vijlen bleek al genoeg te zijn om het probleem op te lossen.
Na even testen nog een klein beetje meer gevijld zodat het benden ook goed ging. Omdat het bij de laatste fret toch niet veel uitmaakt als je teveel eraf haalt, zag ik dat als een mooie oefening.

Nu is hij dus nog beter bespeelbaar. Het enige wat me nu nog irriteert is dat het onderste stelboutje ( zadelpootje of hoe heet dat dingetje ) van het zadeltje van de hoge E snaar soms lostrilt. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen?
Alle andere stelboutjes hebben dit niet.

Verder heb ik nog het idee om de hals misschien te gaan lakken. Ten eerste voor de bespeelbaarheid. Ik heb gemerkt dat ik de gelakte hals van mn fender HW1 toch net iets lekkerder vind spelen. Maar stiekum vooral ook voor het mooie. Ik denk dat een zwaar vergeelde gelakte hals mooi bij de body zou staan. Weet iemand of die gele kleur die je vaak bij oudere fenders ziet nou alleen komt door veroudering van de (nitrocelulose) lak, of dat je dit ook kan benaderen door de hals eerst te kleuren?
Ik heb dit geprobeerd te zoeken, maar ik kon er niet al te veel over vinden.

Git Aar
16 maart 2010, 21:36
Het enige wat me nu nog irriteert is dat het onderste stelboutje ( zadelpootje of hoe heet dat dingetje ) van het zadeltje van de hoge E snaar soms lostrilt. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen?


http://www1.conrad.nl/fas6/fh.php?fh_host=http://www1.conrad.nl&fh_session=/scripts/wgate/zcop_nl3/~flN0YXRlPTI2NTg2NzE0NTA=?&fh_pic_url=//media.conrad.com&layout=b2c&finder=&fh_params=fh_search%3DLoctite%26fh_secondid%3Dnl22 20819%26fh_lister_pos%3D0%26fh_location%3D%252f%25 2fb2cconrad_nl_b2c%252fnl_NL%252f%2524s%253dLoctit e%26fh_eds%3D%25c3%259f%26fh_refview%3Dsearch

?

Barloef
16 maart 2010, 22:03
http://www1.conrad.nl/fas6/fh.php?fh_host=http://www1.conrad.nl&fh_session=/scripts/wgate/zcop_nl3/~flN0YXRlPTI2NTg2NzE0NTA=?&fh_pic_url=//media.conrad.com&layout=b2c&finder=&fh_params=fh_search%3DLoctite%26fh_secondid%3Dnl22 20819%26fh_lister_pos%3D0%26fh_location%3D%252f%25 2fb2cconrad_nl_b2c%252fnl_NL%252f%2524s%253dLoctit e%26fh_eds%3D%25c3%259f%26fh_refview%3Dsearch

?

huh is dit serieus de link geeft een foutmelding, maar als ik op "Pagina opnieuw oproepen" druk kom ik op een advertentie voor een marterverschrikker. Uiteraard zeer handig als je last hebt van marters op je zolder ( heb ik gelukkig niet) maar of het ook helpt tegen een trillend zadelboutje betwijfel ik :)

snaarplukker
16 maart 2010, 22:18
huh is dit serieus de link geeft een foutmelding, maar als ik op "Pagina opnieuw oproepen" druk kom ik op een advertentie voor een marterverschrikker. Uiteraard zeer handig als je last hebt van marters op je zolder ( heb ik gelukkig niet) maar of het ook helpt tegen een trillend zadelboutje betwijfel ik :)Ja, haha. Nog een keer vernieuwen en er kwam een flesje loctide. Wellicht dat die dat bedoelde.;)

flitslicht
16 maart 2010, 23:41
Nu is hij dus nog beter bespeelbaar. Het enige wat me nu nog irriteert is dat het onderste stelboutje ( zadelpootje of hoe heet dat dingetje ) van het zadeltje van de hoge E snaar soms lostrilt. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen?
Alle andere stelboutjes hebben dit niet.


Heb ik ook. Als je ze allebei precies goed aandraait, zodat ze allebei even veel spanning hebben, dan gebeurt dat niet meer. Het zadeltje staat dan wel scheef.

knarf
25 maart 2010, 16:24
Blijkbaar zijn jullie beiden tevreden over de klank van de originele pickups?

Mijn vraag: zijn het keramische pickups (met magneetbar onderaan) of gewoon magnetische?

flitslicht
25 maart 2010, 18:34
Blijkbaar zijn jullie beiden tevreden over de klank van de originele pickups?

Mijn vraag: zijn het keramische pickups (met magneetbar onderaan) of gewoon magnetische?

Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat voor elementen het zijn en heb nu ook even geen tijd/zin om alles open te schroeven enzo.

Toen ik de gitaar kreeg leek het brugelement nogal schel, maar die mening heb ik bijgesteld naar dat het halselement nogal dof is. Althans van mijn exemplaar want Barloef heeft er een uit een nieuwe zending dus daar kan best iets anders in zitten. Hij heeft ook twee stelschroefjes naast het halselement en ik niet.

Bij de gitaar meeting kwam naar voren dat de Fenders op het halselement duidelijk helderder klonken terwijl ze vergelijkbaar waren op het brugelement. Het hangt er ook vanaf hoeveel Treble je op de versterker inregelt; ik merk dat ik voor het halselement meer Treble nodig heb dan voor het brugelement.

Met het brugelement ben ik heel tevreden, daar haal ik een voor mij perfecte scheur uit.

Hier wat gepiel op 'halve scheur': http://www.xs4all.nl/~pfahren/music/600-16.mp3

en hier een solootje op 'hele scheur': http://www.xs4all.nl/~pfahren/music/600-15.mp3

Het kan allemaal veel beter natuurlijk, maar voor een gitaar van €88 en een versterker van €200 (Vox VT30) mag je volgens mij niet klagen. Misschien dat ik het halselement nog een keer vervang.

Nicks
25 maart 2010, 18:53
Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat voor elementen het zijn en heb nu ook even geen tijd/zin om alles open te schroeven enzo.

Toen ik de gitaar kreeg leek het brugelement nogal schel, maar die mening heb ik bijgesteld naar dat het halselement nogal dof is. Althans van mijn exemplaar want Barloef heeft er een uit een nieuwe zending dus daar kan best iets anders in zitten. Hij heeft ook twee stelschroefjes naast het halselement en ik niet.

Bij de gitaar meeting kwam naar voren dat de Fenders op het halselement duidelijk helderder klonken terwijl ze vergelijkbaar waren op het brugelement. Het hangt er ook vanaf hoeveel Treble je op de versterker inregelt; ik merk dat ik voor het halselement meer Treble nodig heb dan voor het brugelement.

Met het brugelement ben ik heel tevreden, daar haal ik een voor mij perfecte scheur uit.

Hier wat gepiel op 'halve scheur': http://www.xs4all.nl/~pfahren/music/600-16.mp3

en hier een solootje op 'hele scheur': http://www.xs4all.nl/~pfahren/music/600-15.mp3

Het kan allemaal veel beter natuurlijk, maar voor een gitaar van €88 en een versterker van €200 (Vox VT30) mag je volgens mij niet klagen. Misschien dat ik het halselement nog een keer vervang.

klinkt goed, en of het beter kan ligt natuurlijk ook voor een groot stuk aan de productie maar we zijn niet allemaal pro artiesten hier en ik denk dat ik hier al heel veel lol mee kan beleven tijdens een gig. Dus met die HB en J&D gitaren kan je en aardig uit te voeten en je kan als student nog redelijk je gitaar verzamel fetisj in stand houden :p

flitslicht
26 maart 2010, 16:40
klinkt goed, en of het beter kan ligt natuurlijk ook voor een groot stuk aan de productie maar we zijn niet allemaal pro artiesten hier en ik denk dat ik hier al heel veel lol mee kan beleven tijdens een gig. Dus met die HB en J&D gitaren kan je en aardig uit te voeten en je kan als student nog redelijk je gitaar verzamel fetisj in stand houden :p

Ja, productie maakt veel uit. Zelf kom ik nooit zover maar een vriend van me laat wel eens wat doen door iemand die er verstand van heeft en dat scheelt behoorlijk, zo niet dag en nacht.

Overigens is de gitaar inmiddels al weer uitverkocht bij Thomann, dus binnen een maand nadat ze weer voorraad kregen en Barloefs' exemplaar werd uitgeleverd :rockon:
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbt16be_egitarre.htm

rozh
27 maart 2010, 03:02
wat is nou precies het verschil tussen de witte zwarte en sunburst(behalve de toets?)
en lees ik nou goed dat ze van multiplex gemaakt zijn?

flitslicht
27 maart 2010, 12:04
Van wat ik uit de beschrijvingen kan opmaken is de hardware hetzelfde bij alle drie, afgezien van de slagplaat van de witte. Dan zijn de zwarte en sunburst beide van multiplex en verschilt kennelijk alleen het spuitwerk, terwijl de witte van massief hout is met een maple toets. Overigens zijn volgens mij de goedkoopste Squiretjes ook van multiplex, dus dat komt vaker voor en lijkt de laatste stap in het reduceren van de produktiekosten.

Nicks
27 maart 2010, 12:06
Ja, productie maakt veel uit. Zelf kom ik nooit zover maar een vriend van me laat wel eens wat doen door iemand die er verstand van heeft en dat scheelt behoorlijk, zo niet dag en nacht.

Overigens is de gitaar inmiddels al weer uitverkocht bij Thomann, dus binnen een maand nadat ze weer voorraad kregen en Barloefs' exemplaar werd uitgeleverd :rockon:
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbt16be_egitarre.htm

Die vintage strats van Jack&Danny (http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Jack-Danny-ST-Vintage-SGR-Surf-Green/art-GIT0017095-000) lijken me ook heel interessant. Een elzen body en wilkinson pickups voor 100 euro, daar kan je amper een buil aan vallen.

flitslicht
27 maart 2010, 12:18
Die vintage strats van Jack&Danny (http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Jack-Danny-ST-Vintage-SGR-Surf-Green/art-GIT0017095-000) lijken me ook heel interessant. Een elzen body en wilkinson pickups voor 100 euro, daar kan je amper een buil aan vallen.

Zeker, mooie kleur ook. Alleen de kop vind ik minder, daar zou ik meteen even de schuurmachine op zetten om de scherpe hoeken eraf te halen. Bij die shop hebben ze ook een hele mooie naturel Tele voor €99, ik geloof dat Snaarplukker die heeft en er tevreden over is. Maar die heeft dan weer een brug die je per twee snaren afstelt. Hoeft geen probleem te zijn, maar vaak moet je de G-snaar toch iets anders zetten dan de D-snaar.

Het zijn allemaal hele leuke mod-gitaartjes in ieder geval. Lekker knutselen en als je het verpest, nou ja...

Nicks
27 maart 2010, 14:17
Zeker, mooie kleur ook. Alleen de kop vind ik minder, daar zou ik meteen even de schuurmachine op zetten om de scherpe hoeken eraf te halen. Bij die shop hebben ze ook een hele mooie naturel Tele voor €99, ik geloof dat Snaarplukker die heeft en er tevreden over is. Maar die heeft dan weer een brug die je per twee snaren afstelt. Hoeft geen probleem te zijn, maar vaak moet je de G-snaar toch iets anders zetten dan de D-snaar.

Het zijn allemaal hele leuke mod-gitaartjes in ieder geval. Lekker knutselen en als je het verpest, nou ja...
Ik loop al een aardig tijdje te gassen op surf green gitaren, ze kunnen weer met de mode mee ;)
het geld is ook niet het probleem. Het is meer dat ik al 4 gitaren heb op een appartementje van 25 vierkante meter :p

Nobler
30 maart 2010, 14:56
Dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat 'verstandelijke' verhandelingen over marketing niet uitmaken als je op het podium staat, dan moet je je gewoon goed voelen. Als je daar een 'echte' gitaar voor nodig hebt dan is dat nou eenmaal zo en moet je geen HB meenemen. En ja, je apparatuur moet ook gewoon werken natuurlijk.

Ik ken dat wel, ik heb meerdere gitaren waar ik thuis zeer tevreden over ben en er in de huiskamer bijzonder van kan genieten, maar als ik die meeneem naar een repetitie, sessie of optreden blijkt telkens weer dat je dan toch blijkbaar hogere eisen aan een gitaar moet stellen. Het spelen gaat dan niet lekker, het geluid is niet goed etc. Daardoor heb ik dan spijt dat ik zo'n gitaar heb meegenomen en niet mijn 'main-axe'.

Nobler
30 maart 2010, 16:05
Nog wat opmerkingen over dit interessante topic:

Mojo: ik kan het niet goed omschrijven, ik merk het ook bij bepaalde gitaren en mis het juist bij andere gitaren. Van de ene kant is het iets heel persoonlijks voor de gitarist. Voor de bespelers van andere instrumenten in de band en 99% van het publiek dat naar je optredens komt kijken en luisteren maakt het geen zak uit waar je op speelt, maar alleen hoe het geheel van de gespeelde nummers klinkt. Alleen die paar gitaarkenners in het publiek maakt het wat uit. Het geeft natuurlijk een goed gevoel als zo iemand (waarschijnlijk met lange haren en een ***-t-shirt aan in de pauze tegen je zegt, ‘wat speel jij op een gave ***’, al is het natuurlijk nog leuker als een lekker ding zegt: “wat kun jij goed spelen!” Toch valt mojo voor de meeste gitaristen niet te ontkennen. Ik noem het altijd maar het ‘boxershort-gevoel’ (daterend uit de tijd dat ik nog wel eens een boxershort droeg): niemand kan zien dat jij een gave boxershort aan hebt in plaats van een ouwe opa-tent, maar toch voel je je er goed door en ontleen je er een soort extra zelfvertrouwen aan, en het is toch leuk als die speciale persoon hem uiteindelijk wél ziet!

Tweede opmerking: het wordt tijd dat iemand een gat in de markt ziet voor het optimaliseren van de goedkoopste gitaartjes: hals en fret bijwerken, hals en snaren optimaal afstellen, indien nodig (maar ook alleen dan) slechte hardware vervangen (met name tuners, jackpluggen en eventueel schakelaars en potmeters). Degenen die te slecht zijn om af te stellen kunnen dan teruggestuurd worden naar de leverancier, of gesloopt voor onderdelen en verrekend met de prijs van de rest.

Het doel zou natuurlijk zijn om zo een goede gitaar te kunnen kopen die toch minder kost dan de duurdere beginnersgitaren uit de gitaarwinkel. Ik zie het voor me dat op deze manier “Harley Benton Blue-printed by Harry”-gitaren een hele cult worden. En dan zou het wel eens kunnen zijn dat de aziatische fabrikanten het nut van goed afstellen en goede kwaliteitscontrole in gaan zien, want ik denk dat ze het echt wel zouden kunnen (leren) en dat ze het uiteindelijk goedkoper kunnen dan welke Nederlander dan ook.

flitslicht
30 maart 2010, 16:54
Nog wat opmerkingen over dit interessante topic:

Mojo: ...

Mojo zit vooral tussen je eigen oren dwz het is, IMO, een maat voor je eigen onzekerheid.



Tweede opmerking: het wordt tijd dat iemand een gat in de markt ziet voor het optimaliseren van de goedkoopste gitaartjes: hals en fret bijwerken, hals en snaren optimaal afstellen, indien nodig (maar ook alleen dan) slechte hardware vervangen (met name tuners, jackpluggen en eventueel schakelaars en potmeters). Degenen die te slecht zijn om af te stellen kunnen dan teruggestuurd worden naar de leverancier, of gesloopt voor onderdelen en verrekend met de prijs van de rest.

Het doel zou natuurlijk zijn om zo een goede gitaar te kunnen kopen die toch minder kost dan de duurdere beginnersgitaren uit de gitaarwinkel. Ik zie het voor me dat op deze manier “Harley Benton Blue-printed by Harry”-gitaren een hele cult worden. En dan zou het wel eens kunnen zijn dat de aziatische fabrikanten het nut van goed afstellen en goede kwaliteitscontrole in gaan zien, want ik denk dat ze het echt wel zouden kunnen (leren) en dat ze het uiteindelijk goedkoper kunnen dan welke Nederlander dan ook.

Toevallig heb ik daar over na zitten denken. Namelijk 10 van die HB's kopen, heel precies afstellen en dan voor een hogere prijs verkopen. Wat je volgens mij parten gaat spelen is precies wat je eerder zei over mojo, namelijk dat mensen liever een slechte *bekende merkgitaar* (vul je eigen favoriete merk in) hebben dan een goede HB. Bovendien was de benodigde tijd bij mijn exemplaar aanzienlijk, dus je zou een flink hogere prijs moeten vragen voor de verbeterde gitaar.

Ik was niet zo lang geleden in een bekende tweedehands zaak waar erg veel Fendertjes stonden. De actie van al die dingen was ongeveer net zo laag als die van mijn afgestelde HB maar ze liepen zonder uitzondering heel erg aan. Vraag je hoe dat komt dan is het antwoord 'kwestie van afstellen', oftewel de actie verhogen. Mijn aanname is dat ze standaard de actie verlagen als een gitaar binnenkomt.

Ik denk dan ook zelf dat het vlakken van de fretjes na aankoop bij de meeste gitaren uit het goedkopere segment (onder de €1000) geen kwaad zou kunnen, uitzonderingen daargelaten. Misschien zou een cursus vlakken/afstellen geven een beter idee zijn dan die goedkope gitaartjes opknappen.

Nobler
30 maart 2010, 18:51
Het zou waarschijnlijk niet of nauwelijks 'uit kunnen' tegen commerciele tarieven (dwz van profesionele guitartechs in Nederland). Het zou echter wel uitkunnen voor mensen die het leuk werk vinden en er op die manier toch een beetje bijverdienste aan kunnnen hebben. Laten we eerlijk zijn, van optreden met je bandje wordt niemand rijk, toch wordt het ongelofelijk veel gedaan.

Het zou van de andere kant misschien wel uitkunnen, als een 'Blueprinted by Harry' gitaar zoveel beter blijkt dan 'zomaar een Epiphone of Squire', dat veel gitaristen aan een Blueprinted HB de voorkeur zouden gaan geven boven een Epiphone of Squire.

Tenslotte zou 'dit deel van de markt', als het voor guitartechs zelf niet interessant is, toch aangeboord kunnen worden door inderdaad goede cursussen te geven hoe je zelf je gitaar optimaal afstelt.

Voor mezelf geldt dat ik het meeste wel kan, maar door de tijd die het kost toch niet doe. Met name echter vlakken en herfretten heb ik nog nooit gedaan en daar zou ik zonder zo'n cursus ook niet zo snel aan beginnen.

flitslicht
5 april 2010, 19:37
Eindelijk ertoe gekomen om het zilveren kapje van het halselement af te halen. Ik vind het wel een minder mooi gezicht maar het maakt een behoorlijk verschil in geluid. Helderder en harder, zodanig dat ik het niet meer nodig vind een ander element te kopen voor de halspositie.

Voor ik begon heb ik eerst een klein stukje opgenomen. Terwijl de versterker en opnameapparatuur precies hetzelfde bleven staan heb ik toen het kapje van het element verwijderd. Daarna hetzelfde stukje nogmaals opgenomen. Hieronder de tracks, de bovenste is met kapje:

http://www.xs4all.nl/~pfahren/music/cap_vs_nocap.jpg

Je ziet dat de tweede track veel harder is, die is zelfs flink geclipt. Om het verschil zo duidelijk mogelijk te laten horen heb ik de eerste maat van beide stukjes genomen en die achter elkaar geplakt. Als de eerste maat met het kapje 'A' is en de eerste maat zonder kapje 'B' dan hoor je in dit MP3tje: 'A B A B':

http://www.xs4all.nl/~pfahren/music/capgone.mp3

Hals- en brugelement verhouden zich nu op een normale manier tot elkaar en het is niet meer zo dat het halselement duidelijk doffer en zachter is. Happy camper, scheelt toch weer €50 :-)

5150II
5 april 2010, 19:49
Ik vond eerlijk gezegd de warmte juist mooi, maar voor echt heel twangy is het misschien niet zo handig nee.

flitslicht
8 april 2010, 00:06
Ja, maar dat is natuurlijk ook een kwestie van instellingen. Ik had een van de helderste 'amps' uitgezocht op mijn Vox VT30 en de treble helemaal open gedraaid.

Vanavond nog een stukje muzak opgenomen om het halselement te testen. Rechts is de HB Telecaster via de Vox met phaser effect, links is de HB via Amplitube standje 'Tube clean'. De bas is een Stagg (waarvan de fretjes nodig gevlakt moeten worden) en de drums zijn gegenereerd door Cubase:

http://www.xs4all.nl/~pfahren/music/Eclipse.mp3

Voor mij is het wel duidelijk dat als ik muziek wil maken de instrumenten niet de beperkende factor zijn :cooler:

flitslicht
10 april 2010, 01:23
Mamaaaa, er zit een houthakker op zolder!.mp3 (http://www.xs4all.nl/~pfahren/music/Mamaaaa, er zit een houthakker op zolder!.mp3)

Ik kan het best vinden met m'n HB-tje. Heerlijk gitaartje, lekker hakken :rockon:

rozh
15 april 2010, 19:34
heeft iemand al die hb strat geprobeerd?

Noid
15 april 2010, 20:01
Raar dat niemand op die sound samples heeft gereageerd. Klinkt goed flitslicht! Dat bewijst maar weer eens dat je met een goedkope gitaar goede resultaten kunt behalen.

flitslicht
15 april 2010, 23:09
Ja, dat gaat prima hoor. Ik heb zelf ook totaal niet het idee dat ik beter af zou zijn met een veel duurdere gitaar, heel blij met m'n HB-tje :)

snaarplukker
15 april 2010, 23:17
Raar dat niemand op die sound samples heeft gereageerd. Klinkt goed flitslicht! Dat bewijst maar weer eens dat je met een goedkope gitaar goede resultaten kunt behalen.Sorry, ik had die links nog niet aangeklikt. Klinkt wel goed.;)

hezz
15 april 2010, 23:20
Nice job, point made!

flitslicht
16 april 2010, 01:06
Hier nog een foto hoe hij er nu uitziet zonder het metalen kapje over het halselement. Smoelt iets minder maar het kan er nog mee door.

http://www.xs4all.nl/~pfahren/music/hb12.jpg

Soesje
16 april 2010, 18:24
Hier nog een foto hoe hij er nu uitziet zonder het metalen kapje over het halselement. Smoelt iets minder maar het kan er nog mee door.

http://www.xs4all.nl/~pfahren/music/hb12.jpg

kvind het juist wat hebben zonder dat kapje :)

Basileia
17 mei 2010, 16:38
Beetje een late reactie, het topic kwam net onder de aandacht door een linkje in een gesloten topic. Ik vind het prima klinken, ik denk niet dat een '52 reissue die 19 keer zo duur is bij thomann ook 19 keer zo goed klinkt. Ik kan natuurlijk niks zeggen over de feel, die zou ik eerst zelf moeten ervaren. Ik blijf bij: Hoe doen za dat toch voor die 88 euro? Ik heb trouwens zelf een HB akoest van 58 euro besteld, bij interesse zal ik mijn bevindingen tzt delen.

Kim Wilson
17 mei 2010, 16:48
Beetje een late reactie, het topic kwam net onder de aandacht door een linkje in een gesloten topic. Ik vind het prima klinken, ik denk niet dat een '52 reissue die 19 keer zo duur is bij thomann ook 19 keer zo goed klinkt. Ik kan natuurlijk niks zeggen over de feel, die zou ik eerst zelf moeten ervaren. Ik blijf bij: Hoe doen za dat toch voor die 88 euro? Ik heb trouwens zelf een HB akoest van 58 euro besteld, bij interesse zal ik mijn bevindingen tzt delen.
Nou ja, daar gaat het eigenlijk niet om. Een gitaar moet goed genoeg zijn om ermee te kunnen doen wat je ermee wil doen. En dat is voor iedereen een persoonlijke afweging.

Je kunt het hetzelfde zien als met gereedschap. De één kan zich prima redden met een decoupeerzaag van een paar tientjes en neemt voor lief dat het zaagje er net niet helemaal recht in staat. De ander vindt dat hij met zo'n ding niet kan werken en koopt een professioneel ding van DeWalt die 10 keer zo duur is. Is die dan 10 keer zo goed? Misschien niet, maar voor degene met de professionele zaag is de goedkope decoupeerzaag weggegooid geld.

En zo is het ook met die HB Tele. De één neemt er genoegen mee, voor de ander is ie voor niks nog te duur.

Basileia
17 mei 2010, 18:13
Tsja, daar heb je helemaal gelijk in, maar ik bedoelde hier niet voor een gitarist. Ik kan me heel goed voorstellen dat een niet-gitarist (jazeker, ze bestaan), er geen verschil tussen hoort.

RS-Rik
17 mei 2010, 18:30
Nou ja, daar gaat het eigenlijk niet om. Een gitaar moet goed genoeg zijn om ermee te kunnen doen wat je ermee wil doen. En dat is voor iedereen een persoonlijke afweging.

Je kunt het hetzelfde zien als met gereedschap. De één kan zich prima redden met een decoupeerzaag van een paar tientjes en neemt voor lief dat het zaagje er net niet helemaal recht in staat. De ander vindt dat hij met zo'n ding niet kan werken en koopt een professioneel ding van DeWalt die 10 keer zo duur is. Is die dan 10 keer zo goed? Misschien niet, maar voor degene met de professionele zaag is de goedkope decoupeerzaag weggegooid geld.

En zo is het ook met die HB Tele. De één neemt er genoegen mee, voor de ander is ie voor niks nog te duur.


DeWalt is kut, beter haal je 'n metabo, makita of festool. DeWalt is van die overgewaardeerde gele bagger uit de VS die je veel op tv ziet.

Kim Wilson
17 mei 2010, 18:35
Nou, Makita dan, ook goed. Je begrijpt hopelijk wel wat ik bedoel, toch?

guitarkid
17 mei 2010, 18:35
DeWalt is kut, beter haal je 'n metabo, makita of festool. DeWalt is van die overgewaardeerde gele bagger uit de VS die je veel op tv ziet.

O jee, ik voel een mega off-topic discussie aankomen. Zandzakken voor de deur..... ;)
Ik sluit me echter aan bij Kim Wilson wat betreft de gitaar. Over decoupeerzagen laat ik me niet uit.

Gr. C.
(een tevreden Black & Decker gebruiker...!)

Geheel terzijde: wisten jullie trouwens dat dit bericht 2.373.694 was? :cheerup:

altheka
17 mei 2010, 19:08
Goed gesproken Kim W.
Voor mij persoonlijk is het letterlijk weggegooid geld, ik zou er hoogst waarschijnlijk 1 keer op spelen en het ding voor rot hout aan de kant leggen.

flitslicht
17 mei 2010, 19:12
Goed gesproken Kim W.
Voor mij persoonlijk is het letterlijk weggegooid geld, ik zou er hoogst waarschijnlijk 1 keer op spelen en het ding voor rot hout aan de kant leggen.

Snob :( +10 tekens

flitslicht
17 mei 2010, 19:27
Ik sluit me echter aan bij Kim Wilson wat betreft de gitaar.

Ik ook, zoals je eerder in dit topic hebt kunnen lezen. Als je echt serieus met iets bezig bent heeft het geen zin om budget spul te kopen, dan moet het gewoon werken etc. etc.

Ik heb er voor mijn doel een heerlijk gitaartje aan voor weinig geld. Maar wat voor mij het belangrijkste is, is dat ik er lekker aan heb kunnen klussen zonder me zorgen te hoeven maken over het verklooien van een 'instrument'. Vanuit die positie kan ik dan ook mensen die beginnen met gitaar spelen en geen twee linkerhanden hebben de '€88 Harley Benton' route van harte aanbevelen.

Sinds ik namelijk deze gitaar onder handen heb genomen is het me duidelijk dat ik zelf voortaan mijn gitaren kan afstellen/bijwerken en zou het nu ook met duurdere gitaren durven. Ik wilde dat ik dat lang geleden door had gekregen voordat ik mijn eerste gitaar kocht. Dat scheelt per afstelbeurt toch al weer de prijs van deze gitaar en je kan het precies zo maken als je zelf wilt. Desnoods weer veranderen.

Laten we wel wezen, als je voor het eerst een gitaar bouwt ga je ook niet eerst investeren in een professionele houtbewerkers inrichting en als je student bent koop je ook geen Mercedes. Oefening baart kunst.

En dat is toch ook waarom ik hiermee begonnen ben; de hardware los kopen om zelf een gitaar te bouwen is duurder dan deze HB. Nu is het me gelukt om de gitaar heel goed speelbaar te krijgen, beter dan de tweedehands Fendertjes die hier vlakbij te koop staan, dus misschien wordt de volgende stap wel zelf een gitaar bouwen. Mogelijk eerst van MDF, om ervaring op te doen.

altheka
17 mei 2010, 19:31
Hoezo snob, echt gelul van de bovenste plank.
Veel van de gitaristen hier beginnen goedkoop en heel vaak zie je dat men steeds duurder (en hopelijk vaak ook beter) koopt.
Als je dan aan een bepaalde klasse gewend bent dan wil je simpel weg niet minder en laat staan een stuk minder.

Als ik dan een snob ben ? prima maar dan wel een met een aantal heerlijke gitaren en bassen waar ik jaren over gedaan heb om bij elkaar te krijgen.

altheka
17 mei 2010, 19:37
Ik ook, zoals je eerder in dit topic hebt kunnen lezen. Als je echt serieus met iets bezig bent heeft het geen zin om budget spul te kopen, dan moet het gewoon werken etc. etc.

Ik heb er voor mijn doel een heerlijk gitaartje aan voor weinig geld. Maar wat voor mij het belangrijkste is, is dat ik er lekker aan heb kunnen klussen zonder me zorgen te hoeven maken over het verklooien van een 'instrument'. Vanuit die positie kan ik dan ook mensen die beginnen met gitaar spelen en geen twee linkerhanden hebben de '€88 Harley Benton' route van harte aanbevelen.

Sinds ik namelijk deze gitaar onder handen heb genomen is het me duidelijk dat ik zelf voortaan mijn gitaren kan afstellen/bijwerken en zou het nu ook met duurdere gitaren durven. Ik wilde dat ik dat lang geleden door had gekregen voordat ik mijn eerste gitaar kocht. Dat scheelt per afstelbeurt toch al weer de prijs van deze gitaar en je kan het precies zo maken als je zelf wilt. Desnoods weer veranderen.

Laten we wel wezen, als je voor het eerst een gitaar bouwt ga je ook niet eerst investeren in een professionele houtbewerkers inrichting en als je student bent koop je ook geen Mercedes. Oefening baart kunst.

En dat is toch ook waarom ik hiermee begonnen ben; de hardware los kopen om zelf een gitaar te bouwen is duurder dan deze HB. Nu is het me gelukt om de gitaar heel goed speelbaar te krijgen, beter dan de tweedehands Fendertjes die hier vlakbij te koop staan, dus misschien wordt de volgende stap wel zelf een gitaar bouwen. Mogelijk eerst van MDF, om ervaring op te doen.

Voor die insteek voldoet het inderdaad prima, het ging ons even simpel weg om de kwaliteit van het gekochte.

Overigens verbaas ik me steeds weer over het gebrek aan inzicht/kunde op technisch gebied van velen hier.
Ik heb niet eens een technische opleiding maar hoe moeilijk kan het knutselen aan een gitaar nu zijn.
Als je een schroeven draaier kan vast houden en alles met een beetje beleid doet dan kan er weinig echt kapot gaan.

Als ik soms zie dat mensen vragen hoe je een gitaar moet stemmen of snaren moet vervangen dan ben ik steeds weer verbaast.
Dat is het zelfde als vissen en niet weten dat het (of het de) aas aan het haakje moet en dat je moet kijken naar de dobber of je beet hebt.

grayfink
17 mei 2010, 19:38
Zeg Flitslicht, even over die andere hobby, doe je dat met een Praktica camera? :D

flitslicht
17 mei 2010, 19:41
Hoezo snob, echt gelul van de bovenste plank.
Veel van de gitaristen hier beginnen goedkoop en heel vaak zie je dat men steeds duurder (en hopelijk vaak ook beter) koopt.
Als je dan aan een bepaalde klasse gewend bent dan wil je simpel weg niet minder en laat staan een stuk minder.

Als ik dan een snob ben ? prima maar dan wel een met een aantal heerlijke gitaren en bassen waar ik jaren over gedaan heb om bij elkaar te krijgen.

'Snob' omdat je 'het ultieme instrument' belangrijker vindt dan 'gewoon speluuh' :blast:

Ik maak me sterk dat als alle gitaren op de wereld verbrand zouden zijn Jimi Hendrix er geen been in zou zien met mijn HB-tje een concert te geven en dat de fans het prachtig zouden vinden. Weet natuurlijk niet hoe die gitaar dan zou eindigen...:crazyhappy:

Het lijkt er voor mij op dat jij gitaren qua kwaliteit indeelt in prijsklassen, en dat is nu precies hetgeen waar ik niet van overtuigd ben. Maak iets duur en mensen denken dat het beter is. Ooit werkte het zo, sinds men de marketing heeft uitgevonden niet meer. Of denk jij echt serieus dat als je een Mexicaan en een Amerikaan hetzelfde blok hout en dezelfde CNC machine geeft de Amerikaan een betere gitaar produceert?

TimoSomers
17 mei 2010, 19:45
'Snob' omdat je 'het ultieme instrument' belangrijker vindt dan 'gewoon speluuh' :blast:

Ik maak me sterk dat als alle gitaren op de wereld verbrand zouden zijn Jimi Hendrix er geen been in zou zien met mijn HB-tje een concert te geven en dat de fans het prachtig zouden vinden. Weet natuurlijk niet hoe die gitaar dan zou eindigen...:crazyhappy:

Het lijkt er voor mij op dat jij gitaren qua kwaliteit indeelt in prijsklassen, en dat is nu precies hetgeen waar ik niet van overtuigd ben. Maak iets duur en mensen denken dat het beter is. Ooit werkte het zo, sinds men de marketing heeft uitgevonden niet meer. Of denk jij echt serieus dat als je een Mexicaan en een Amerikaan hetzelfde blok hout en dezelfde CNC machine geeft de Amerikaan een betere gitaar produceert?


Veelal wel betere quality control en beter hout.
(Dit zeg ik niet puur over de mex/amerikaanse strats, maar ook over bijv. Gibbie/Epi, etc).
Overigens kan ik over strats weinig zeggen, heb alleen customshops bespeelt en die zullen dus ook niet staan voor een standaard am. strat.

flitslicht
17 mei 2010, 19:46
Zeg Flitslicht, even over die andere hobby, doe je dat met een Praktica camera? :D

Foto's maken is mijn werk:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2285358&postcount=139

grayfink
17 mei 2010, 19:54
Ah, op zo'n fiets. :) Voor mij is zowel fotograferen als muziek hobby.:ok:

Ben het overigens wel grotendeels met je eens, ik heb een Gibson LP standard, maar ik speel meestal op mijn PRS SE die ik tweedehands voor een paar honderd piek heb gekocht. Prima gitaar. Ook heb ik een Ibanez Artcore AS73 die ik nieuw voor 339€ kocht en daar ben ik ook blij mee.

allround
17 mei 2010, 19:54
iemand ervaring met de semi-acoustische Harley Benton's?

guitarkid
17 mei 2010, 20:14
Snob :( +10 tekens

Hee Flitslicht.

Ik waardeer je posts in deze draad en het feit dat je door merknamen heen durft te kijken. Alleen, om nou Altheka voor snob uit te maken, da's niet eerlijk.
En in de post een kwartier daarna spreek je jezelf in zekere zin tegen c.q. ontkracht je de reden om hem snob te noemen.... Je kunt anderen niet kwalijk nemen dat ze op kwalitatief betere instrumenten willen spelen, zeker als je dat bijv. ook nog beroepsmatig doet.
Ik ga de discussie over de kwaliteit van de Tele van jou niet weer oprakelen.
Jij bent er gelukkig mee en dat gun ik je. En het heeft er voor gezorgd dat ik ook zo'n ding laat komen... ;) Maar ik vertrouw vooralsnog toch op mijn andere gitaren!
En ja, jouw foto's zijn erg goed!!! Maar ach, die maak ik ook wel met mijn Kodak Instamatic... (Hele dikke ;) )

Gr. C.

altheka
17 mei 2010, 20:22
'Snob' omdat je 'het ultieme instrument' belangrijker vindt dan 'gewoon speluuh' :blast:

Ik maak me sterk dat als alle gitaren op de wereld verbrand zouden zijn Jimi Hendrix er geen been in zou zien met mijn HB-tje een concert te geven en dat de fans het prachtig zouden vinden. Weet natuurlijk niet hoe die gitaar dan zou eindigen...:crazyhappy:

Het lijkt er voor mij op dat jij gitaren qua kwaliteit indeelt in prijsklassen, en dat is nu precies hetgeen waar ik niet van overtuigd ben. Maak iets duur en mensen denken dat het beter is. Ooit werkte het zo, sinds men de marketing heeft uitgevonden niet meer. Of denk jij echt serieus dat als je een Mexicaan en een Amerikaan hetzelfde blok hout en dezelfde CNC machine geeft de Amerikaan een betere gitaar produceert?


Dus omdat iemand gewend is aan "betere" gitaren is hij een snob omdat hij weet dat hij een goedkope gitaar niet gaat gebruiken ?
Waar haal jij uit dat ik een gitaar niet heb om "gewoon te spelen".
Voor mij is een instrument een gebruiks voorwerp en goed gereedschap is erg prettig om te hebben en dat hoeft overigens niet veel te kosten.
Geloof mij ik ik deel ze niet in in prijsklassen maar in kwaliteit.
Toen ik net begon met spelen dacht ik ook dat een goede gitaar net zo goed een goedkope kon zijn, daarmee zeg ik niet dat duur goed is en goedkoop slecht maar dat kwaliteit over het algemeen wat kost.
Dat niet elk merk de prijs waar maakt is overigens ook waar.
Btw mijn duurste gitaar is 300 euro en mijn duurste bas 450 euro, tweedehands beide.

Ik ben het overigens met je laatste stelling juist erg eens en zie ook niet waarom een amerikaanse gitaar beter zou zijn dan een japanner of koreaan, waarom zouden daar geen vakmensen leven ?

Mitch
17 mei 2010, 20:32
Gaan we nou echt voor de dertiende keer dezelfde discussie voeren in dit topic? Of nee, sorry, van een discussie is geen sprake... :roll:

flitslicht
17 mei 2010, 21:17
Gaan we nou echt voor de dertiende keer dezelfde discussie voeren in dit topic? Of nee, sorry, van een discussie is geen sprake... :roll:

:D:D:D:D:D:D:D

Je hoeft het niet te lezen...

Mitch
17 mei 2010, 21:23
Plak er zoveel smileys bij als je wil, echt grappig wordt het niet. Zeker die misplaatste "snob" opmerking die ik net nog tegenkwam. Maar goed, het hele topic is nu een herhaling van zetten geworden. Jij blijft anderen veroordelen omdat ze jouw gitaar niet tof vinden en vice versa.
Zoals je weet heb ik jouw licht verbouwde HB Tele ook bespeeld en ik heb hier ook al een paar keer geprobeerd wat relativerende posts te plaatsen over de standpunten van beide 'partijen', maar ik word er een beetje droevig van als ik voor de zoveelste keer lees dat iemand door jou voor gek wordt verklaard omdat -ie op voorhand niets ziet in een gitaar onder de 100E.

altheka
17 mei 2010, 21:25
Er is geen discussie want we zijn het (volgens mij) redelijk eens.

Kort samen gevat ben je nogal aan de dommige kant als je veel betaald voor een fender of gibson en dan heb ik al helemaal niet over een kul merk als prs.
Daarnaast ben je dan ook nog is een snob.

Of vat ik het nu verkeerd samen :makeup:

almarvk
17 mei 2010, 22:09
Discussie is al tig keer gevoerd en elke keer met dezelfde argumenten. Discussie is dus nu over, vooral omdat het op een toppunt van offtopic gelul kwam. Graag weer ontopic, want ik heb geen zin om nogmaals met de bezem er door heen te gaan.