PDA

View Full Version : Weinig Bass in cabinet



Bastin
7 december 2009, 10:24
Het probleem:

geen Oohmp in zelfbouw cabinet.
Palmmutes klinken totaal niet.
Weinig laag en midlaag.

Geluid snijdt wel heerlijk door de mix.
lekkere rocksound.


Mijn gear:

Gibby LP Studio
Explorer met P-rails

Hughes & Kettner Duotone Head el34 100w

Zelfbouw 2x12 vertical slanted cabinet.
Maten van een engl 2x12 vertical slanted:
(60 x 75 x 36 cm)

Ik heb mn duotone ook getest op 2 marshalls 1912 (1x12)
daar wel fatsoenlijke palm mutes en bass.


cabinet constructie:


18mm dik berken multiplex cabinet
18mm dik mdf baffle
18mm dik berken multiplex achterkant
2x eminence wizard. parallel wired

Specs eminence website:

THE WIZARD™
Very articulate, but with a hint of grit. Nice sustain and exceptionally good tight bottom. Cross between Private Jack and The Governor

Dat lijkt wel goed dus (exceptionally good tight bottom).

Wat kan het probleem/ de oplossing zijn?

Kast lek?
baspoort maken (gewoon een gat in bafle of een pijp)
Dempings materiaal aan brengen?
Kast verstevigen? (bracing aanbrengen)
andere speakers? (Govenor/V30)

interessander
7 december 2009, 10:46
Die 1912 kasten zijn wel ported he, dat maakt waarschijnlijk wel uit.

Gezien je voorbeeld voor de bouw zou ik kijken of het mogelijk is om hem ergens naast een ENGL 2x12 te testen en dan te kijken wat de verschillen zijn.

Bastin
7 december 2009, 10:51
Die engls zijn niet zo dik gezaaid hier in nederland dus dat word lastig denk ik.
Maar engl kennende zal er wel genoeg bas inzitten.

Han S
7 december 2009, 10:56
Kijk of de speakers in fase staan, neem een batterij, sluit de boel daar even op aan en kijk of beide speakers tegelijk naar voren of naar achteren gaan. Gaat de een naar voor en de ander naar achteren dan is je laag helemaal pleite.

interessander
7 december 2009, 11:02
Ik ken de vertical 2x12 niet maar mijn oude 4x12 had inderdaad bas zat.

guitarguru
7 december 2009, 13:07
Kijk of de speakers in fase staan, neem een batterij, sluit de boel daar even op aan en kijk of beide speakers tegelijk naar voren of naar achteren gaan. Gaat de een naar voor en de ander naar achteren dan is je laag helemaal pleite.

Han, dit treedt op als je ergens een + en een - hebt omgedraaid?

Bastin
7 december 2009, 13:24
plus en min zitten goed gesoldeerd

plus op tip, min op ring van de socket

Het cabinet is stereo bedraad. (ik had een stereo poweramp)

dus elke speaker van 8ohm heeft dus een eigen kabel en gaat naar zn eigen 8ohm jack op de amp

misch dat er in de speaker wat verkeerd zit of dat de amp wat omdraaid.

Ik zal is testen

Han S
7 december 2009, 15:25
Ik heb eens een 4*12 cab gehad met Celestions die wat te weinig laag gaf en ook daar zat alles goed aangesloten, maar bij een van de speakers zat het rode plakkertje bij de - inplaats van bij de +.

Zet er gewoon even een batterijtje op en kijk of ze dezelfde kant opgaan.

Als er een verkeerd om zit gaan ze tegengesteld bewegen en is het laag zo goed als weg.

marter544
7 december 2009, 15:30
Wat Han zegt idd.. Vanwege zo'n geintje heb ik ook echt uren lopen zoeken waar het probleem nou was, had ook niks geen bas respons, bleek ook een fasefout te zijn..

pimmetje
7 december 2009, 15:34
Yep... fasefout heb ik ook gehad omdat weber 't plusje doodleuk bij de min had gezet. Zo gecontroleerd...

schwalbe
7 december 2009, 18:06
Ik heb je kast even gesimuleerd is winisd en inderdaad: 2 wizards in 150 liter gesloten kast komt weinig bas uit.
Dus maar even gekeken of een basreflexkanaal de oplossing brengt en inderdaad: dat moet lukken. Maar niet met zomaar een willekeurig gat. Verre van zelfs. Als ik even aanneem dat 60 cm de breedte is dan gaat het eigenlijk alleen met een gat over de volle breedte van 16,5 cm 'hoog'. Kleinere gaten doen niks.
(mocht je zelf aan het simuleren slaan: als breedte van de poort 564 mm nemen; de materiaaldikte moet er dan namelijk af. Als poortlengte neem je uiteraard 18 mm, een gat is namelijk een poort met de materiaaldikte als lengte)

schwalbe
7 december 2009, 18:58
Nog even een grafiekje waar je het verschil kan zien:

http://i582.photobucket.com/albums/ss270/Diogenes666/2xwizard150liter.jpg

geel=je huidige gesloten kast
oranje= bassreflex met de 16,5 cm sleuf over de hele breedte ( de afstemfrequentie is 80 hertz)

rood= de nullijn
paars= de -3 db lijn

schwalbe
7 december 2009, 19:26
Nog wat geklooid en een vierkant gat van 26x26 cm doet het ook, en een rond gat met een diameter van 32,5 cm ook. Is misschien wat makkelijker te realizeren dan een sleuf over de hele breedte.
Laatste edit: 2 ronde gaten met een diameter van 17 cm. Is misschien wel leuk, kan er eentje achter elke speaker.

diengeman
7 december 2009, 20:01
Kan je dat ook doen voor mijn Marshall 2061x?

Dat is een 2 keer 12 speakercabinet waarvan de 2 speakers verticaal zitten. Een hele lekkere sound, maar met de 2061x head van 20 watt el84 erop gaat het laag niet zo ver. Als ik de 2061x op een 4 keer 12 1960ax aansluit dan gaat dit laag wel verder naar beneden. Heb al al met veel verschillende speakers in die 2061cx kast geprobeerd. Ligt ook aan de combinatie want als ik een 100watt Marshall superlead of jmp2203 of die 2 keer 12 aansluit met hetzelfde hoorbare volume, dan lijht dit geen problemen te hebben en hoor je de lage tonen wel heel diep gaan.

schwalbe
7 december 2009, 20:07
Het kan voor elk cabinet met speakers waarvan de thiele-small parameters bekend zijn.
Helaas publiceerd celestion niet de TS-parameters van haar speakers. Kon dus wel eens lastig worden voor een marshall cabinet.
Aan de andere kant: een cabinet tunen rond de 80 hertz (diepste freq van een gitaar) lukt ook zonder TS-parameters wel, alleen dan wordt het wat onvoorspelbaar wat het eindresultaat wordt qua basrespons en dus ook geen leuke simulatie-grafiekjes.

Wat zijn de afmetingen van je cab?

Han S
7 december 2009, 20:29
Als je laag wilt moet je bas gaan spelen, de gitaar komt niet benden 80 hz en al die 4*12 cabinetten zijn gesloten en dat moet je mooi zo laten. Een gitaarspeaker is niet ontworpen voor laagweergave en het is ook geen hi fi.

Als je echt laag wilt moet je andere speakers hebben en andere behuizingen dus vergeet dat gaten zagen maar even en kijk eerst of je speakers in fase staan.

schwalbe
7 december 2009, 21:39
Ben ik in principe wel met je eens, Han. Maar Bastins kast zit op -3db rond de 150 hertz en veel andere gitaarkasten zitten daar op +3 db (de meeste 4x12 kasten bijvoorbeeld) omdat de speakers meestal in een te kleine kast worden gezet. Bastins kast is te groot en daardoor klinkt hij niet vol.
Het beste zou zijn een nieuwe kleinere gesloten kast. Maar als je dat niet wil doen is bassreflex een redelijk compromis.

pol
7 december 2009, 22:43
dan zit je nog zeer snel aan de xmax van die speaker, is maar 0,8mm. + de fs is ook aan de hoge kant

schwalbe
7 december 2009, 23:03
gitaarspeakers zitten voortdurend boven hun xmax, ook in gesloten kasten. Maar goed, basreflex helpt wat dat betreft niet.

schwalbe
7 december 2009, 23:07
Nog even als vergelijkingsmateriaal: 7 eminence speakers allemaal in een typische 412 kast ( 160 liter gesloten )

http://i582.photobucket.com/albums/ss270/Diogenes666/7eminenceguitarspeakersina412.jpg

wit=cannabis rex
geel=gb128
groen= private jack
rood= wizard
oranje= tonker
roze= red fang
paars= texas heat

schwalbe
7 december 2009, 23:10
Oh.. lekker leesbaar zo.
Het komt er op neer dat de tonker en de wizard nogal slank zijn in de bas en de texas heat de meeste bas geeft. Zelf vind ik de curve van de GB128 het fraaist.

Bastin
7 december 2009, 23:16
Kijk Schwalbe hier heb ik iets aan.

mijn kast is dus te groot.
Is het ook een idee om de inhoud van binnen te verkleinen (opvulmateriaal)
of heb ik meer aan bassreflex gaten?

schwalbe
7 december 2009, 23:48
Dan moet je wel heel erg gaan verkleinen en dan nog is de winst marginaal...
Als je verkleint tot 65 liter ( dat is echt erg klein ) dan pak je nog net een db-tje extra in het laagmid, maar echt laag erbij zit er ook dan niet in. Bovendien heb je een flinke kans dat het 'boxy' gaat klinken.
Bassreflex brengt wat dat betreft meer, maar wellicht wat teveel van het goede en bovendien moet je, zoals Pol al zei, oppassen dat je conussen niet te veel uitslag gaan maken. Vooral gezien je kast toch al te groot is. Beste met deze speakers zou zijn verkleinen en bassreflex maar dat is zoveel werk dat je net zo goed meteen andere speakers in een nieuwe kast kan bouwen.
Allerbeste: je kast is zo groot dat er met passen en meten nog 2 speakers bijkunnen. Nieuwe baffle met 4 gaten erin en 2 speakers met meer bas-output. Als je het in de breedte net niet haalt dan een beetje laten verspringen.

pol
8 december 2009, 00:16
die sim van winisdpro klopt niet helemaal, in het laag gaan de speakers veel beter koppelen dan hogerop, komt door de onderlinge afstand. die moet nl binnen 1/4 van de weer te geven golflengte liggen.

bij een 4x12 gaat dat zo ongeveer alles onder de 200hz zijn, daarom dat een 4 x 12 ook stukken vetter klinkt dan 1 enkele 12 incher :), ook met een mic voor slechts 1 speaker.

Bastin
8 december 2009, 08:14
Schwalbe, Je hebt wel door dat de Cab slanted is.
(Ik zal hem vanavond is precies nameten.)
daar krijg ik nooit 2 xtra speakers in of ik moet ze aan de zijkant van de kast monteren.

rock-frank
9 december 2009, 01:39
Ik heb een mesa recto cab 2x12 V30. mijn kast geeft echt een hoop laag, maar een heel klein beetje minder als mijn 4x 12 met dezelfde speakers. 2x12 klinkt zelfs veel strakker en directer dan de 4x12.

Bastin
9 december 2009, 07:51
Heb de Cab helemaal na gemeten en gesimuleerd in WinISD
Resultaat: 4 gaten van 8 cm gemaakt in de baffle.

En tadaa welkom laag + midlaag
Oke het is nog geen megastrakke 4x12 maar dit is al stukken beter.

schwalbe
9 december 2009, 13:16
Mooi dat het lukt.