PDA

View Full Version : Versterker heel erg warm! (London city Ft100)



rhcp_schipper
6 december 2009, 22:23
Hallo Beste mensen,

Ik was afgelopen vrijdag lekker aan het repeteren met de band, en merkte toen ineens op dat mijn versterker wel erg heet word. De drummer zat te klagen dat er een branderige geur uit mijn versterker kwam.

Doordat de drummer dit tegen mij zie, voelde ik aan de versterker en merkte dus dat hij erg warm is.

Dat een buizenversterker warm word weet ik, maar worden jullie versterkers ook zo warm dat je je hand niet op een ijzeren gedeelte van de amp kunt leggen?

Ik heb verder nog niets gehad met de amp, en er zijn net nieuwe buizen in gekomen, maar was benieuwd of dit bijna andere mensen ook het geval is.

Groeten Tim

cluseau
6 december 2009, 22:50
Ik heb verder nog niets gehad met de amp, en er zijn net nieuwe buizen in gekomen, maar was benieuwd of dit bijna andere mensen ook het geval is.


Tim, je zegt dat er net nieuwe buizen in zijn gezet, ligt dan wel een beetje voor de hand dat daar iets fout is gegaan. Zijn ze wel afgeregeld?



Frans.

caliban
7 december 2009, 03:10
Klinkt vreemd, maar hangt de warmte van de buis niet enkel af van het gloei circuit?

ieme
7 december 2009, 06:21
mijn staal roostertje op mijn mesa werd wel heet als ik hem 6 uren aan liet staan als we ergens een avond je moesten spelen maar zo heet als je je hand er niet op kan hebben heb ik niet meegemaakt. Zou wel eens aan slecht afgeregelde buizen kunnen liggen...

Succes

cluseau
7 december 2009, 07:58
Klinkt vreemd, maar hangt de warmte van de buis niet enkel af van het gloei circuit?

Nee zeker niet, bij een LC met vier eindbuizen kan het opgenomen vermogen varieren tussen enkele wattt's tot wel een dikke honderd watt opgenomen gelijkstroom vermogen. Dit vermogen wordt niet alleen gedissipeerd in de eindbuizen maar vooral ook de PT krijgt het daar benauwd van. Als je uitgaat van een rendement van 40% dan kom je aan ruim 200Watt vermogens ontwikkeling.

Frans.

rhcp_schipper
7 december 2009, 10:14
Bedankt voor alle reacties.

Met nieuwe buizen ingezet bedoelde ik ook netjes gebiasd. Dus dat mag het probleem niet zijn, denk ik.

Groeten Tim

Rick trodat
7 december 2009, 10:24
Lijkt me ook niet. Je kan het roostertje erachter af halen, tijdens het spelen. Kan die veel beter z'n warmte kwijt.

caliban
7 december 2009, 14:53
Nee zeker niet, bij een LC met vier eindbuizen kan het opgenomen vermogen varieren tussen enkele wattt's tot wel een dikke honderd watt opgenomen gelijkstroom vermogen. Dit vermogen wordt niet alleen gedissipeerd in de eindbuizen maar vooral ook de PT krijgt het daar benauwd van. Als je uitgaat van een rendement van 40% dan kom je aan ruim 200Watt vermogens ontwikkeling.

Frans.

Duidelijke uitleg, thanks :)!

Eko
7 december 2009, 22:57
Mooie herinneringen aan die dingen. Ik heb in de late jaren `70 ook van die London City`s gehad. Legendarisch onbetrouwbaar , maar met een mooie sound. Het was zelfs zo gek dat we een reserve amp in de auto hadden staan ( een voor elk) omdat die krengen het altijd begaven als je er niet op bedacht was. Geld voor een goede afstelling hadden we niet , we staken er maar een paar buizen in en zetten hem gewoon open. Ik heb er zelfs 1 gehad die vlam vatte tijdens een optreden. Mooie show , maar kostbaar om het vaker te doen.
Er gingen toendertijd al verhalen over vlam vattende LC`s, naar mijn ervaring dus niet ten onrechte.
Even laten checken door een pro kan geen kwaad denk ik.

rhcp_schipper
8 december 2009, 12:40
Wat het punt is, ik speel al ongeveer 3/4 maand met deze nieuwe set buizen. Optredens, repetitites enz. In deze tijd is er verder niets gebeurt aan de amp kwa afstelling of wat dan ook. Hij heeft het al deze maanden gewoon normaal gedaan, alleen merkte ik dus laatst op dat hij erg warm was. Ik denk dus dat hij dat al deze maanden al was.

Hoe is jullie ervaring met het koelen van amp met ventilatoren? Ik zit te denken om een plaat met fans achter op mijn amp te maken, om zo betere koelen/warme lucht afvoer te krijgen.

tillens
8 december 2009, 12:56
Mooie herinneringen aan die dingen. Ik heb in de late jaren `70 ook van die London City`s gehad. Legendarisch onbetrouwbaar , maar met een mooie sound. Het was zelfs zo gek dat we een reserve amp in de auto hadden staan ( een voor elk) omdat die krengen het altijd begaven als je er niet op bedacht was. Geld voor een goede afstelling hadden we niet , we staken er maar een paar buizen in en zetten hem gewoon open. Ik heb er zelfs 1 gehad die vlam vatte tijdens een optreden. Mooie show , maar kostbaar om het vaker te doen.
Er gingen toendertijd al verhalen over vlam vattende LC`s, naar mijn ervaring dus niet ten onrechte.
Even laten checken door een pro kan geen kwaad denk ik.

De amp waar het hier om gaat lijkt in de verste verte niet op de amp die jij bedoelt! Even naar een amp tech ermee!

Rick trodat
8 december 2009, 13:48
Een ventilator voert inderdaad goed de warmte af en ik heb versterkers gezien waar dat bij gebeurde en de buizen gingen inderdaad langer mee. Waar je mee moet oppassen is dat de buizen niet te koud blijven. Je kan beter de achterkant eraf schroeven als je langer dan een uur gaat spelen.

rhcp_schipper
8 december 2009, 16:29
Een ventilator voert inderdaad goed de warmte af en ik heb versterkers gezien waar dat bij gebeurde en de buizen gingen inderdaad langer mee. Waar je mee moet oppassen is dat de buizen niet te koud blijven. Je kan beter de achterkant eraf schroeven als je langer dan een uur gaat spelen.

Zit al geen achterkant op. Dus achterkant eraf heeft geen zin. Heeft nog nooit een achterkant op gezeten! :)

Als ik er een nieuwe plaat op ga maken met ventilators, wil ik ze toch regelbaar maken.

Groeten Tim

rhcp_schipper
8 december 2009, 21:37
Kan ik gewoon 220 ventilatoren gebruiken voor het koelen mijn amp? Heb je hierbij geen last van brom of iets dergelijks.

Is het ook mogelijk om de voeding voor de ventilator uit de voeding van de amp te halen. (eventueel word de ventilator regelbaar, en uitschakelbaar).

cluseau
8 december 2009, 22:07
Kan ik gewoon 220 ventilatoren gebruiken voor het koelen mijn amp? Heb je hierbij geen last van brom of iets dergelijks.

Is het ook mogelijk om de voeding voor de ventilator uit de voeding van de amp te halen. (eventueel word de ventilator regelbaar, en uitschakelbaar).
220 is mogelijk maar niet zo eenvoudig regelbaar te maken als DC motoren.

Neem een appart trafotje voor de voeding van een paar PC ventilatoren. Deze zijn in grote aantallen geproduceerd en dus spot goedkoop. Bovendien heerlijk regelbaar eventueel met een automaat welke op de temperatuur reageerd. Je hebt er dan geen omkijken naar omdat ze vanzelf gaan lopen bij oplopende temperatuur. Zoiets als "vintage meets technology" :D. Let wel op dat je de kast dicht maakt. Dan aan één zijde een blazende en aan de andere zijde een zuigende ventilator monteren om een luchtstroom te forceren. Zou je de kast openlaten ontstaat er alleen een beetje wind in de omgeving van de ventilatoren maar ontstaat geen goede circulatie.


Frans

rhcp_schipper
9 december 2009, 12:41
220 is mogelijk maar niet zo eenvoudig regelbaar te maken als DC motoren.

Neem een appart trafotje voor de voeding van een paar PC ventilatoren. Deze zijn in grote aantallen geproduceerd en dus spot goedkoop. Bovendien heerlijk regelbaar eventueel met een automaat welke op de temperatuur reageerd. Je hebt er dan geen omkijken naar omdat ze vanzelf gaan lopen bij oplopende temperatuur. Zoiets als "vintage meets technology" :D. Let wel op dat je de kast dicht maakt. Dan aan één zijde een blazende en aan de andere zijde een zuigende ventilator monteren om een luchtstroom te forceren. Zou je de kast openlaten ontstaat er alleen een beetje wind in de omgeving van de ventilatoren maar ontstaat geen goede circulatie.


Frans


Gaan de 12v ventilatoren wel snel/hard genoeg om de buizen te kunnen koelen?

Is het niet mogelijk om een dimmer te gebruiken om de ventilator sneller of langzamer te laten lopen? Of zou je dan snel last krijgen van storing op je signaal?

Zijn er hier ook mensen die een ventilator aan hun amp hebben toegevoegd? Kunnen jullie misschien wat pics plaatsen voor wat ideeen?

Groeten Tim

cluseau
9 december 2009, 13:00
Gaan de 12v ventilatoren wel snel/hard genoeg om de buizen te kunnen koelen?

Is het niet mogelijk om een dimmer te gebruiken om de ventilator sneller of langzamer te laten lopen? Of zou je dan snel last krijgen van storing op je signaal?


Je hebt niet veel luchtstroom nodig om te koelen, de 12V= motoren zijn meer dan genoeg om in tientallen seconden de hele kast van verse lucht te voorzien.

Dimmer geeft problemen op een inductive belasting zoals een AC motor. Ook de enorme steile pieken die in een dimmer voorkomen gaan je zeker opbreken.

Frans.

FruscianteFan
9 december 2009, 13:01
Bedenk wel dat buizen gewoon echt warm worden, en dat een metalen plaat ook makkelijk opwarmt. Bij mijn Blues Junior moet je na een paar uur spelen niet aan het paneel komen (waar de knoppen op zitten), want dat is gewoon heet. Verbranden zul je je niet, maar fijn is anders.

Ik denk dat het gewoon de aard van het beest is. Buizen gloeien, nogal wiedes dat de boel heet wordt!

rhcp_schipper
9 december 2009, 18:11
Bedenk wel dat buizen gewoon echt warm worden, en dat een metalen plaat ook makkelijk opwarmt. Bij mijn Blues Junior moet je na een paar uur spelen niet aan het paneel komen (waar de knoppen op zitten), want dat is gewoon heet. Verbranden zul je je niet, maar fijn is anders.

Ik denk dat het gewoon de aard van het beest is. Buizen gloeien, nogal wiedes dat de boel heet wordt!


Ik heb in het begin van dit topic ook aangegeven dat ik mij hiervan bewust ben. Daarom hier mijn vraag ook over het koelen enz. Juist omdat ik bang ben dat door de warmte er misschien slechte soldeerverbindingen en dergelijke gaan en/of kunnen ontstaan.

Voorkomen is beter dan genenzen had ik dan in gedachte. Moet niet hebben dat mijn versterker mij in de steek laat.

Als mensen nog foto's hebben van versterkers met zelf aangebrachte ventilators ben ik erg benieuwd.

Groeten Tim

FruscianteFan
9 december 2009, 18:40
Heb je gelijk in, maar volgens mij zijn buizenversterkers gewoon gevoelig, en daar is weinig aan te doen (afgezien van een back-up).

rhcp_schipper
9 december 2009, 19:12
Heb je gelijk in, maar volgens mij zijn buizenversterkers gewoon gevoelig, en daar is weinig aan te doen (afgezien van een back-up).


Heb je wel gelijk in. Een back-up is alleen een beetje duur. Maar eigenlijk wel de slimste en veiligste oplossing.

allochthomas
9 december 2009, 19:16
Ik heb 2 keer met mijn valveking gehad dat 2 van de eindbuizen dusdanig heet werden dat ze ook echt rood begonnen te worden en er een brand lucht te ruiken was. Versterker uit gezet en daarna was er niks meer aan de hand. Nooit kunnen achterhalen wat het probleem was.

Johannes
9 december 2009, 19:32
Ik heb de achterplaat van mn ENGL vervangen door een geperforeerd aluminium exemplaar, fungeert als een heatsink. Aluminium vangt de warmte van de buizen op, door de perforatie (oppervlakte vergroting) raakt het aluminium de warmte gelijk weer kwijt. Werkt perfect.

JohnLord
9 december 2009, 19:34
Perforatie oppervlakvergroting? Ik geloof dat ik verdere uitleg nodig heb.

FruscianteFan
9 december 2009, 20:12
Heb je wel gelijk in. Een back-up is alleen een beetje duur. Maar eigenlijk wel de slimste en veiligste oplossing.
Als back-up speel ik op alles wat voorhanden is. Liefst zelfs een transistor, dan is de kans een stuk kleiner dat-ie kapot gaat.

rhcp_schipper
10 december 2009, 12:53
Om de beste luchtcirculatie te krijgen kan ik dus het beste 2 ventilatoren gebruiken? Een die blaast, en een die de lucht afzuigt.

Is alleen lucht afzuigen ook goed genoeg? Want ik denk dat het lastig is om in mijn amp(combo) 2 ventilatoren te plaatsen. Dit in verband met ruimtegebrek.

Zal snel een paar foto's van mijn amp plaatsen.

Als iemand goede ideeen heeft over het plaatsen van ventilatoren hoor ik ze graag.

Groeten Tim

cluseau
10 december 2009, 14:38
Om de beste luchtcirculatie te krijgen kan ik dus het beste 2 ventilatoren gebruiken? Een die blaast, en een die de lucht afzuigt.

Is alleen lucht afzuigen ook goed genoeg? Want ik denk dat het lastig is om in mijn amp(combo) 2 ventilatoren te plaatsen. Dit in verband met ruimtegebrek.

Zal snel een paar foto's van mijn amp plaatsen.

Als iemand goede ideeen heeft over het plaatsen van ventilatoren hoor ik ze graag.

Groeten Tim
Alleen zuigen werkt natuurlijk ook maar ruimte gebrek ?? Dit fans zijn nog geen 10 cm.

Als je geforceerde koeling goed wil laten werken moet je natuurlijk wel zorgen voor de juiste luchtstroom. Als je bv de fan in het midden zet met toevoerroosters aan de zijkanten is niet gegarandeerd dat deze allebij even hard aanzuigen. Logisch lijkt me. Dus als je een fan aan een zijde hebt maak dan helemaal daar tegenover een toevoer gat. daarmee dwing je de luchtstroom dit pad te volgen. Het is aan jouw waar deze stroom loopt. De fan zou ik dicht bij de eindbuizen en trafo plaatsen. Daar is de meeste warmte ontwikkeling. Maak niet de fout om de achterkant ook open te laten anders dwing je de luchtstroom niet een bepaald traject te volgen.

Frans.

rhcp_schipper
15 december 2009, 12:48
Zijn er mensen die wat pics willen plaatsen van hun amp met fan. Om even wat ideen op te doen. Ben namelijk zeer benieuwd!

Wil hier ook snel mee beginnen, dit is even wat research werk.

Alvast bedankt.

Groeten Tim