PDA

View Full Version : buizen



Keevinkos
6 december 2009, 17:31
Klein vraagje: Als je een 100 watt buizentop + 4x12 speaker hebt, en die op het volume van een akoestisch drumstel zet, zet je op dat volume de buizen een beetje aan het werk? Of doe je ze dan geen eer aan?

arcane
6 december 2009, 17:42
Klein vraagje: Als je een 100 watt buizentop + 4x12 speaker hebt, en die op het volume van een akoestisch drumstel zet, zet je op dat volume de buizen een beetje aan het werk? Of doe je ze dan geen eer aan?

Dat ligt aan de drummer. Als die hard mept, dan kun je de amp ook weer wat harder zetten. ;)

pimmetje
6 december 2009, 17:43
Niet specifiek een vintage vraag, dus ik verplaats 'm naar modern.
Vragen => PM

caliban
6 december 2009, 18:14
Niet om de eikel uit te gaan hangen, maar deze kon makkelijk bij in je 75-25 thread :). In principe is een 100 watt lampenamp vrij bruikbaar in een band. 50 of 60 volstaat vaak ook, maar als je super-cleane gitaarsounds wil is 100 misschien een beetje beter.

yhcmarc
6 december 2009, 18:17
Gewoon je amp voluit draaien en dan moet je drummer maar zorgen dat hij jou bijhoudt, zo doe ik het altijd, gaan die drummers tenminste werken en lekker meppen. Luie en niet hard slaande drummers vind ik nl. zo ontzettend kut.

caliban
6 december 2009, 18:53
Drummers die niet hard genoeg drummen, gaan snel onstrak slaan vind ik.

Dude
6 december 2009, 19:27
Drummers die niet hard genoeg drummen, gaan snel onstrak slaan vind ik.

haha, is dit een serieuze opmerking ??

ik plak hem iig in mn sig !

caliban
6 december 2009, 19:36
haha, is dit een serieuze opmerking ??

ik plak hem iig in mn sig !

Dat mag je :). Is misschien geen goed genuanceerde uitspraak, zal proberen te nuanceren.

Drummers die zich inhouden, om niet te veel lawaai te maken of om de gitaren er overheen te laten komen, moeten bij elke slag proberen niet te hard te kloppen. Ik heb het idee dat ze daardoor de ene keer wat harder slaan dan de andere, en dat geeft een slechte 'vibe'. Wanneer ze mogen slaan zoals ze graag willen, zijn alle slagen hard, maar ook even hard.

Snapt iemand wat ik wil zeggen, of is het allemaal gewoon bullshit?

Dude
6 december 2009, 19:38
ik gok dat ik wel weet wat voor antwoord je gaat krijgen op die vraag

:soinnocent:

yhcmarc
6 december 2009, 19:39
ik snap precies wat je bedoeld Caliban.

pol
6 december 2009, 19:39
buizen hard aan het werk zetten is zo gigantisch overschat, voor cleane sounds of bv strakke metal moet die eindtrap clean blijven.

bij stonerrock is dat heel anders.

+ 100 watt is niet zo heel veel harder als 50, maximum een 3db, als de speakers het nog goed getrokken krijgen toch.

caliban
6 december 2009, 19:41
ik gok dat ik wel weet wat voor antwoord je gaat krijgen op die vraag

:soinnocent:

Geen probleem als jij het bullshit vindt :D

pimmetje
6 december 2009, 21:19
Dat mag je :). Is misschien geen goed genuanceerde uitspraak, zal proberen te nuanceren.

Drummers die zich inhouden, om niet te veel lawaai te maken of om de gitaren er overheen te laten komen, moeten bij elke slag proberen niet te hard te kloppen. Ik heb het idee dat ze daardoor de ene keer wat harder slaan dan de andere, en dat geeft een slechte 'vibe'. Wanneer ze mogen slaan zoals ze graag willen, zijn alle slagen hard, maar ook even hard.

Snapt iemand wat ik wil zeggen, of is het allemaal gewoon bullshit?Ik snap wel wat je wilt zeggen, maar jouw idee komt denk ik vooral vanuit situaties waar een drummer die normaal hard slaat plots zacht moet slaan. Dan gaat er idd iets verloren, omdat hij z'n techniek voor zacht spelen niet goed heeft geoefend. Een drummer die er een tijdje netjes op heeft geoefend om ook zachter te kunnen spelen, heeft dat probleem natuurijk niet.

Maar goed... weer on-topic. 100watt buizen kan zin hebben, maar da's dus zoals hierboven al wordt gezegd afhankelijk van wat voor geluid je zoekt.

En ook afhankelijk van andere eigenschappen van de amp.
Verschillende amps hebben bijvoorbeeld verschillende "omslagpunten". Daarmee bedoel ik het punt waarop het geluid plots meer gaat leven, wat minder ielig klinkt en zo... Sommigen klinken van zichzelf op lagere volumes dus wat beter dan anderen.

sjaak1990
7 december 2009, 21:41
buizen hard aan het werk zetten is zo gigantisch overschat, voor cleane sounds of bv strakke metal moet die eindtrap clean blijven.

bij stonerrock is dat heel anders.

+ 100 watt is niet zo heel veel harder als 50, maximum een 3db, als de speakers het nog goed getrokken krijgen toch.

Klopt helemaal er wordt zo vaak gezegd dat 100watt te hard gaat. Het ligt er ook aan wat voor amp, de ene blijft veel langer clean en voor bepaalde stijlen wil je echt geen eindtrap oversturing.