PDA

View Full Version : bassist en bassist?



koen_V
9 april 2003, 18:38
Wat mij opvalt is dat de meeste mensen hier op dit forum vooral "opkijken" naar toch wel de echte slap-solo-bassisten (als dit de juiste formulerings is)
zoals flea, claypool, miller.
Maar ik wil juist zo sober mogelijk bas spelen.
Gisteren was ik op een optreden van Interpol, ook muziek waar de bas duidelijk hoorbaar is, maar toch zeer sober blijft.
Ik kijk meer op naar van deze soort bassisten.
Goede voor beelden zijn joy division, the smiths, Interpol, radiohead.
Laat horen wat jij er over te zeggen hebt.

bassopotmus
9 april 2003, 18:57
Jah, ik kijk niet optegen iemand, maar meer dat ik respect heb voor iemand. Goed sober bas spelen zeg je, ik heb het niet zo op grondtonen knallen op de achtergrond..en slappen is slechts een techniek en niet iets waarmee je meteen een bassgod word.
Ik dig iedereen de een degelijke groove neerzet

Rhinus
9 april 2003, 19:02
Ik ken alleen Radiohead uit jouw rijtje maar ook daar ken ik maar een paar nummers van. Creep (waar ik de bas ookal simpel heel oke vind) en Fade Out (weinig bas). Maar jij houd dus van 'onopvallende' bas? Of hoe moet ik dat zien?

Ik niet trouwens. Mijn 'type' bas is zoals Kiss, Iron Maiden en Guns 'N' Roses. Dat vind ik mooie bas.

koen_V
9 april 2003, 19:08
Van radiohead noemje nu juist de onopvallende basnummers, maar pak nu dollars and cents vind ik geweldig, maar niet te bombastisch.
En zoals Interpol, vind ik namelijk heel hard grooven, die speelt vooral gewoon akkoorden mee, maar die doet dat op zo een goede manier dat dat gewoon superlekker klink.

dikkie dik
9 april 2003, 19:21
green day!!!!!!!

MikeDirnt
9 april 2003, 23:51
:grin:

3803
10 april 2003, 00:53
Tja radiohead...Die mensen voelen elkaar gewoon aan denk ik...af en toe is de bas simpel, andere keren niet. Daar gaat het inderdaad niet om, de bas moet gewoon samen met ieder instrument een zijn...en daar slaagt radiohead enorm goed in volgens mij...

Neem nu a forest van de cure, bas is doodsimpel maar het klopt gewoon, het irriteert niet ofzo

Maar ik vind het wel vanzelfsprekend dat de meeste mensen echt opkijken naar mensen die technisch vrij hoog staan op vlak van basgitaar, logisch...Ik hou bijvoorbeeld niet zo van miller zijn stijl maar ik heb er wel bewondering voor, ik kijk er dus toch naar op

Easy Rider
10 april 2003, 01:30
Wederom zegt bassopotmus weer verstandige dingen. Ik sluit me daar bij aan, het maakt niet uit wat je speelt, van virtuoze jazz tot twee-noten funk: als het maar strak neergezet wordt en lekker klinkt! :smile:
Vaak hebben muzikanten een soort angst om dingen gewoon simpel en in the pocket te houden. Volledig onterecht.
Pink Floyd bijv. heeft ook altijd wel sobere baslijnen maar het klinkt toch wel heel lekker psychedelisch.
En wat dacht je van Bootsy Collins? Wat die dude neerzet met 1 noot is gewoon subliem.
Sting is ook een mester van minimalistische bas.

Als het goed is, is het gewoon goed.

EZ

Laus
10 april 2003, 01:42
en zo is het.

maar her en der een solotje tijdens een nummer mag best. 1 x per show mag ik best ff egotrippen. die gitaristen mogen dat elk nummer...

basswasp
10 april 2003, 08:58
De Gitaarforum Basbeest Jam :smile:

Easy Rider
10 april 2003, 11:16
Heh, heh... Tja zo af en toe moet het toch wel even eruit.
Ik moet eerlijk zeggen dat die 'angst' om het simpel te houden bij mij net zo groot is als bij ieder ander, misschien wel groter!
Diep van binnen is een virtuoos niveau toch wel waar ik naar streef. :smile:
Maar, ik weet dat ik het doe, en let er dus op en we maken vorderingen. De rest van de band vind het vaak ook niet zo geweldig als je constant op het tweede octaaf zit te pielen! :grin:
Vooral als ik echt geschreven nummers moet spelen (zoals in de band waar ik afgelopen jaar in zit/zat) heb ik vaak de neiging om te gaan overcompenseren voor de benauwende structuur. Bij gewoon lekker jammen heb ik het veeeeel minder aangezien de vrijheid er gewoon is en je dan veel kalmer bent, aangezien je toch niks *echt* fout kan doen! :grin:

EZ

Oh en niet alleen slap kan snel en ingewikkeld! Jaco Pastorius slapt nooit maar is toch zeker wel een virtuoze solist!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Easy Rider op 2003-04-10 11:27 ]</font>

Bates15
10 april 2003, 11:20
Ik vindt die bassist van TOTO erg relaxed. Geen gekkigheid maar toch wel, vette 2e stemmen doorgaans en een echt vette sound. Mike Porcaro heet ie.

Rhinus
10 april 2003, 12:18
Dit vind ik gave bas:

http://members.lycos.nl/rhinus/muziek/Kiss%20-%20I%20Love%20It%20Loud.mp3

Download en geniet!

Ruud
10 april 2003, 17:44
De bassist van Skunk Anansie deed dat ook wel verdacht netjes,..
kijk trouwens eens naar twisted (everyday hurts).. benk wel benieuwd, vinden jullie dat nou egotrippen of is de bas gewoon erg goed en nadrukkelijk aanwezig (in feite de lead)..

frog2000
10 april 2003, 18:59
erg subjectief dit onderwerp...
maar geef de 1e spreker wel een beetje gelijk.
alleen de leeftijd van de meeste in dit forum
(tussen 14 en 30 geloof ik)
zitten nog in het stadium van snel snelller snelst.
gaat vanzelf wel over, maar ik dane dat ewr genoeg talent tussen zit!

sober bassen?

als het maar functioneel is 9 zeker in de popmuziek.

wannabefieldy
10 april 2003, 20:45
ik vind twisted wel een lekker nummer om te bassen btw :grin:
en eh..ego??
kom je erbij... anders staat zon domme gitarist op de voorgrond op zichzelf te kicken, nu mag de bas ook wel eens een keer een hoofdrol spelen:P
en eh...oeh... pop-pop-pop-yur brains out pop muziek zuigt eig wel...
ik heb et er niet zo op... geef mij maar een goede dosis funk/metal... we maken er een rap/punk/funk/hip/ska-metal van.... en we hebben een gruwelijk on uittepsreken mix... met relaxte baslines :razz:
en jah... idd... ik kon het niet laten om weer raar te gaan praten.. misschien moet ik dat toch eens afleren... maar ik vind dat iedere bass-line die mij raakt respect verdient... als is dat een simpele accorden lijn die met gevoel gespeelt is of nou een super grooovy funk stukje..
ik zeg: respect!...
en... nu heb ik wel weer vaag genoeg geluld voor vandaag :razz:
*plops pief pam*
en toen toverde ik mezelf weg uit deze topic
(egt waar) :grin:

bassopotmus
10 april 2003, 21:28
...zucht

Easy Rider
10 april 2003, 22:13
He wannabefieldy, zeg nou eens eerlijk...
Blow je veel?

EZ

AntY
10 april 2003, 23:02
twisted is heel erg ok toch? hij is functioneel bezig.

neem ook zombie: dat is toch ook een goede basstrack? maar na 2 dagen bassen ken je dat al!

koen_V
10 april 2003, 23:31
Twisted is wel goed vind ik persoonlijk!
Ik vind zo van die supersnelle baslijnen niet mooi en slappen vind ik ook minder.
Maar dat wil niet zeggen dat ik geen respect heb voor deze bassisten, maar het is gewoon niet mijn ding.
Dit wou ik nog eventjes zeggen, voor moesten de mensen dat niet uit mijn topic kunnen afleiden.
Maar hierspreken we inderdaad weer van persoonlijke smaak wat iemand goed vind.
Maar ik vind het wel tof om te weten wie wat voor een soort bassist is.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: koen_V op 2003-04-10 23:32 ]</font>

wannabefieldy
12 april 2003, 11:39
ikkuh blowen?>
ehmz,.,. neej valt wel meej :razz:

ik moet gewoon af entoe flippen :grin:
naja...

Easy Rider
12 april 2003, 11:44
Nee ok, ik denk ik check even... :grin:

EZ

bassopotmus
12 april 2003, 17:15
Nou uit ervaring weet ik dat je die teksten niet kan schrijven als je blowd..volgens mij schrijf je dan veeel minder en denk je na over alles wat je zegt, dus heel doord8..Kijk als tie nu speed snoof(of snuif je dat niet) dan kon ik me er iets bij voorstellen.

wannabefieldy
12 april 2003, 20:41
wel vaag... als je blowd ken je je op de raArste dingen concentreren... hmmz...
hihi das leuk!
jippie
mn beste vriend is btw ernie...
je weet wel, die oranje... :smile:
met die ronde neus :razz:
en die buik... hij heeft een buik!
waarom?
oke... omdat ik vaag bezig ben met onzin te postten :smile:
dus ehm, BLOW JIJ VEEL?
neej... maar je drinkt wel veel...
en nee... ik ben niet helderziend :grin:
sinas? check http://www.jomanda.nl voor de verlichting van je leven!'
mazzul

wannabefieldy
12 april 2003, 20:45
oke... ik kom gestoord over...
mijn excuus hiervoor aan mijn mede-mens... en mede-bassisten :grin:

ik denk dak maar weer ff gaat spelen :smile:

Semafoor
12 april 2003, 22:34
Op 2003-04-12 17:15, schreef bassopotmus:
Nou uit ervaring weet ik dat je die teksten niet kan schrijven als je blowd..volgens mij schrijf je dan veeel minder en denk je na over alles wat je zegt, dus heel doord8..Kijk als tie nu speed snoof(of snuif je dat niet) dan kon ik me er iets bij voorstellen.

Speed kan je slikken, spuiten of snuiven. Gevolgen zijn o.a. zelfoverschatting en rusteloosheid... :wink:.
Tip voor fieldy: haal eens diep adem en lees nog een keer iets na voor je het post :wink:, hoewel ik het opzich wel grappige verhalen vind...

Easy Rider
13 april 2003, 20:09
Wannabefieldy is gewoon een geboren poeet.

EZ

wannabefieldy
13 april 2003, 20:16
poeet?
is dat een compliment :grin:
ik vind het mooier klinken als je zal zeggen:
geboren bassist :razz: :grin:

Easy Rider
14 april 2003, 14:27
Poeet = dichter = woordkunstenaar.
Ik heb je nooit horen bassen maar ik zie dat je wel heel creatief bent met de Nederlandse taal. Als je net zo creatief bast als je praat/schrijft vind ik je ook wel een goeie bassist, zelfs een goed muzikant.
Zolang je strak speelt tenminste. :grin: Je kan nog zo creatief zijn, als je het niet strak speelt klinkt het nog naar niks.

Nah, ik weet het:
een geboren kunstenaar... :smile:

EZ

AntY
14 april 2003, 14:30
Op 2003-04-14 14:27, schreef Easy Rider:
Je kan nog zo creatief zijn, als je het niet strak speelt klinkt het nog naar niks.
'

en jimi dan?

Easy Rider
14 april 2003, 14:41
Wat is er met Jimi?

EZ

AntY
14 april 2003, 14:55
jimi speelde altijd net uit de maat, maar het klonk fantastisch

nou ja, de uitzondering bevestigt de regel zei mijn scheikunde leraar altijd

Easy Rider
14 april 2003, 14:59
Jimi speelt niet uit de maat.
Hij speelt vaak voor/achter de tel maar daarom houdt ie nog wel maat aan.

EZ

AntY
14 april 2003, 15:17
nee

als je een noot op het verkeerde moment speelt speel je uit de maat, gemiddeld zat ie dus wel goed , maar per noot niet, duis speelde hij noten uit de maat
!

Chris Wolstenholme
14 april 2003, 15:27
hoeft niet, als jij wil dat je daar speelt en je dat doet zit je niet uit de maat, pas als je niet doet wat de bedoeling is zit je uit de maat.

basswasp
14 april 2003, 16:29
Jimi speelt niet uit de maat, hij speelt niet op de tel. In bladmuziek kan je dit bijvoorbeeld weergeven door eerst een 16e rust en daarna de toon te noteren.

wannabefieldy
14 april 2003, 20:30
sorry hoor.... maar ik vind nix mis met jimi, en die gozer speelt niet uit de maat, maar op een ander ritme.. ofzo, wat wel degelijk styl is! ik vind et gruwelijk, bij around the world van de chili peppers heb je dat ook :smile: wel gaaf!
maar oke, het kan soms raar overkomen :grin:
net als ik :smile:

Rhinus
14 april 2003, 21:59
Jimi?

Chris Wolstenholme
14 april 2003, 22:15
sjim :smile:

AntY
14 april 2003, 23:01
Op 2003-04-14 16:29, schreef basswasp:
Jimi speelt niet uit de maat, hij speelt niet op de tel. In bladmuziek kan je dit bijvoorbeeld weergeven door eerst een 16e rust en daarna de toon te noteren.


je zou het zo kunnen noteren, maar het wordt op die manier niets meer dan een benadering van wat hij speelt :smile:

Easy Rider
15 april 2003, 14:01
Tja alleen maar omdat je niet op de tel speelt speel je nog niet uit de maat.
Hoe dan als je maatsoorten door elkaar gooit, bijvoor een vier om drie ritme. Het nummer is 4/4 maar de bas bijv. 3/4 dan speelt de bas niet op de tel van het nummer maar speelt wel degelijk in de maat.

EZ

basswasp
15 april 2003, 15:29
Op 2003-04-14 23:01, schreef AntY:


Op 2003-04-14 16:29, schreef basswasp:
Jimi speelt niet uit de maat, hij speelt niet op de tel. In bladmuziek kan je dit bijvoorbeeld weergeven door eerst een 16e rust en daarna de toon te noteren.


je zou het zo kunnen noteren, maar het wordt op die manier niets meer dan een benadering van wat hij speelt :smile:


Hoezo dat dan?

Ruud
15 april 2003, 20:32
Jep, de maat is nogal een ruim begrip.. als je telkens evenveel naast de maat speelt ist eigenlijk ook weer in de maat... erg stoer trouwens