PDA

View Full Version : GCX of GRX4?



Liquid_Metal
6 december 2009, 16:45
Mijn nieuwe preamp schakelt een beetje raar en ik heb dus 3 relais nodig. Uit de G-Major haal ik er maar 2, dus ik heb een extra device nodig.
Ik gebruik mijn Tubescreamer om kanaal 2 te boosten en die wil ik in een loop zetten (van een aan te schaffen toestel).
Ik wil dus een toestel om te loopen en om te switchen en waarom niet alles in 1? Ik heb op dit moment 3 opties:
Voodoolab GCX:
-8 loops
-makkelijke gitaarinput (aan de voorkant van het rack)

Axess GRX4:
-in racktray
-goedkoper dan GCX
-PC én CC
-minder kabels

G-Lab M2L
-héél goedkoop
-2 loops, voorlopig genoeg
-PC en CC
-minder 2ehands waarde?

De M2L zou op dit moment genoeg zijn. Ik wil ooit nog wel een MXR Phaser en MXR Compressor hebben, maar dat heeft niet zo heel veel haast. Dat is uiteindelijk ook best mogelijk door een tweede M2L te kopen en die gewoon serieel eraan te plakken.
Maar kan de M2L wel relais schakelen? Ik zie dat niet op de website staan. En is 'ie transparant genoeg?

interessander
6 december 2009, 17:06
Maar wil je je tubescreamer in de loop van de preamp hebben dan?

De M2L heeft zo te zien geen switchfunctie.

Liquid_Metal
6 december 2009, 17:21
Nee de Tubescreamer moet vóór de preamp in een loop en daar heb ik dus een looper voor nodig :). En de Axess GRX4 lijkt genoeg voor mijn toekomstplannen: phaser en compressor er bij. Maar ja, ik ben gitarist, dus je weet het nooit :P. GRX4's zijn wel makkelijk weer te verkopen, bij de M2L heb ik daarover mijn twijfels.

interessander
6 december 2009, 17:27
Dus de phaser en compressor gaan dan ook voor de pre-amp, duidelijk.
Maar die M2l valt dus al af doordat deze niet kan switchen.

Tweedehands zie je ze niet heel vaak maar EXEF heeft erg handige looper/switchers gemaakt in klein formaat:

http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/EXEF.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/EXEF2.jpg

Dit is mijn combi switcher en die heeft 4 stereo loops en 8 switches.

Liquid_Metal
6 december 2009, 20:25
Ja dat zou ook best een optie zijn. Maar ik denk dat non-19", en dus passend op een pedaltray, heel goed kan (wat Alex/Yek1 ook had).

peter_heijnen
6 december 2009, 22:08
Dat is nou toevallig, die combiswitcher heb ik ook en vroeger altijd gebruikt met mijn trio. Het is een geweldig apparaat voor weinig, maar ze worden helaas niet meer gemaakt en ze duiken nauwelijks ergens op. Als je er een vindt in goede staat zou ik meteen toehappen. De loops zijn ook galvanisch geisoleerd, dus ev groundloops tabee....

Henri H
6 december 2009, 23:29
Ik heb een M2L, maar dat was een miskoop, had gehoopt er m'n tubescreamer mee te kunnen schakelen, maar de M2L is erg beperkt in z'n gebruik.
Als je heel ingewikkeld gaat doen met midi-mapping o.i.d. is hij misschien bruikbaar om te loopen, maar switchen van je amp via relais kan hij zeker niet.
Ik heb hem nu als A/B-switch in gebruik om m'n amps te testen, dat kan ie dan weer wel, helaas wel last van groundloops. :(
Ik dacht dat een Rocktron Patchmate wel datgene kan wat jij wil, maar weet het niet zeker.

Liquid_Metal
7 december 2009, 08:58
Oké dan gaan we niet voor een M2L :). De patchmate kan volgens mij hetzelfde als de GCX en aangezien ik een GCP heb lijkt me dat een iets betere keuze.
Ik heb vanmorgen het een en ander uitgetekend en een GRX4 op m'n (nog te verschijnen) pedalboard lijkt me wel wat. I'll keep you informed :).

interessander
7 december 2009, 09:18
Dat is nou toevallig, die combiswitcher heb ik ook en vroeger altijd gebruikt met mijn trio. Het is een geweldig apparaat voor weinig, maar ze worden helaas niet meer gemaakt en ze duiken nauwelijks ergens op. Als je er een vindt in goede staat zou ik meteen toehappen. De loops zijn ook galvanisch geisoleerd, dus ev groundloops tabee....

Toevallig inderdaad, ik was er ook al een tijdje naar op zoek, ebay duitsland is de beste plek om ze in de gaten te houden maar ik heb de mijne uiteindelijk in nederland gevonden.

Betekent het feit dat de loops galvanisch geisoleerd zijn ook dat hij zowel pre- en post- gain effecten kan schakelen trouwens?

En @Liquid_Metal: deze is maar half 19" en maar 10 cm diep, past ook perfect op een pedal tray.

peter_heijnen
7 december 2009, 09:41
Betekent het feit dat de loops galvanisch geisoleerd zijn ook dat hij zowel pre- en post- gain effecten kan schakelen trouwens?
Het betekent dat er geen aardlussen kunnen ontstaan. Maar los daarvan, de combiswitcher kan pre en postloops schakelen maar het hangt er maar net even om hoeveel gain je gebruikt bij de combi's van ingeschakelde pre en post loops. Je moet het gewoon proberen want hij pikt niet alles.

Btw, heb jij er ook nog zo'n handleiding bij gekregen. De exef werkt op zowel 9 als 12 volt, maar voor het ene voltage heb je gestabiliseerd nodig en voor de andere ongestabiliseerd, ik kan me niet meer herinneren welke of wat.

interessander
7 december 2009, 09:48
Okee, dan zal ik dat eens testen, ik heb het niet echt nodig maar het zou wel leuk zijn om mijn zelfbouw SHO voor de amp te kunnen switchen bijvoorbeeld.

Ik heb een gekopieerde handleiding, maar er is er ook wel eentje op het net te vinden.
Het is trouwens 12 en 15 V, weet jij toevallig of hij ook phantom power kan geven?

peter_heijnen
7 december 2009, 10:00
Nee, dat kan ie helaas niet.

Ik heb voor phantom altijd een zelfgebouwd kastje gebruikt met aan de inputkant 5 pools midi en dc in. Het komt er dan als 7 pools midi+dc uit voor mijn oude trouwe midimate. Dat is een heel eenvoudig kastje.

interessander
7 december 2009, 10:13
Kan een midi mate dan zowel AC als DC gevoed worden?

peter_heijnen
7 december 2009, 10:18
Blijkbaar, van mij krijgt ie al zo'n 15 jaar gelijkstroom.

Henri H
7 december 2009, 10:20
Mijn ENGL Z12 kan ook beide (AC/DC :rockon:) ;)

interessander
7 december 2009, 10:22
Ja, nu het het zegt, bij mij krijgt hij AC via een Replifex maar ik heb hem ook wel eens gevoed met een 5 naar 7 pins kabel en een onespot.

Liquid_Metal
7 december 2009, 11:20
Zo'n ding zou idd wel een optie zijn, aangezien die wel in een tray passen.
Er staat een Rocktron Patchmate op eBay Duitsland (http://cgi.ebay.nl/Rocktron-PatchMate-Loop-8_W0QQitemZ220520380373QQcmdZViewItemQQptZAllgemei nes_Musikinstrumente_Zubeh%C3%B6r?hash=item335809f 7d5). Zondagavond loopt ie af en er heeft nog maar 1 iemand op geboden. ff in de gaten houden, maar weet iemand wat zo'n ding ongeveer gaat kosten? Ik zou liever de Axess GRX4 hebben maar als dit een mooie prijs wordt kan het best. Kan iemand eraan zien of dit de transparante versie is? Het schijnt zo te zijn dat de oudere versies nogal toon zuigen.

interessander
7 december 2009, 11:30
Dat is zeker de nieuwste versie, ik heb er zelf geen ervaring mee, ik geloof dat Nocki een of misschien wel beide versies heeft (gehad)

Gezien de nieuwprijs (389 euro bij Thomann) zal hij niet al te goedkoop eindigen, maar ik zou gewoon een bod uitbrengen wat het jou maximaal mag kosten, en kijk of je hem dan wint.

Liquid_Metal
7 december 2009, 11:43
Laatste 5 minuutjes de "bod plaatsen" knop spammen :supercool:

peter_heijnen
7 december 2009, 12:44
De loops van de patchmate en de gcx kun je dus ook gebruiken voor channelswitching. Ik weet niet hoe dat in zijn werk gaat, maar kan dat dan bijv niet ook met een goedkopere looper van bijv G-lab, maw zou je een 'cheapass' viervoudige looper drie effecten en je derde preampkanaal kunnen beheren? ;)

Arvoitus
7 december 2009, 13:17
Laatste 5 minuutjes de "bod plaatsen" knop spammen :supercool:
Niet altijd populair, maar soms wel effectief: http://www.gixen.com/index.php

Ps: clips en pic's van je nieuwe aanwinsten!

Liquid_Metal
7 december 2009, 14:20
Ja die foto's komen sowieso. Ik heb het deze week nogal druk dus ik weet niet of ik er al tijd voor heb om mooie foto's te maken. Van het weekend moet wel even lukken.
O dat Gixen ziet er wel tof uit xD. Harhar :P.

Maarre: bij dat Gixen moet je je eBay account- en wachtwoord invoeren... hoe betrouwbaar is dat?!

Arvoitus
7 december 2009, 15:37
Ja die foto's komen sowieso. Ik heb het deze week nogal druk dus ik weet niet of ik er al tijd voor heb om mooie foto's te maken. Van het weekend moet wel even lukken.
O dat Gixen ziet er wel tof uit xD. Harhar :P.

Maarre: bij dat Gixen moet je je eBay account- en wachtwoord invoeren... hoe betrouwbaar is dat?!
Tja, als die website onder jouw naam moet bieden dan heeft het wel jouw gegevens nodig. Ik zou die site wel vertrouwen, ik zou voor de zekerheid wel even review's zoeken op google, of de FAQ op die site.

Liquid_Metal
7 december 2009, 18:21
De loops van de patchmate en de gcx kun je dus ook gebruiken voor channelswitching. Ik weet niet hoe dat in zijn werk gaat, maar kan dat dan bijv niet ook met een goedkopere looper van bijv G-lab, maw zou je een 'cheapass' viervoudige looper drie effecten en je derde preampkanaal kunnen beheren? ;)

Blijkbaar werkt dat inderdaad niet. Best wel jammer dat ze dat er niet in hebben gestopt.

Ik heb ontdekt dat de kanalen alledrie tegelijk aan kunnen staan als alle relais gesloten zijn. En Scream gaat over Mean gaat over Clean.
Dat bracht me op het idee om het clean kanaal kort te sluiten waardoor het altijd aanstaat en vooralsnog lijkt het te werken. Dan kan ik dus met 1 instant acces knop van Clean naar Mean gaan en met een andere van Clean naar Scream of van Mean naar Scream (en door beide tegelijk uit te zetten weer terug naar Clean). Op dit moment de beste oplossing om redelijk te kunnen schakelen, zo'n GRX4 komt waarschijnlijk nog wel :P. En ook een MFC5 (met GCP op een MIDI merger) om buiten m'n GCP om de kanalen te kunnen switchen. Het werkt namelijk niet hélemaal met de GCP IA's.

Liquid_Metal
7 december 2009, 18:28
Oh what the hell?! Ze reageren dus wel op elkaar :rockon:. Ook wel enigzins logisch want Clean gebruikt tube V5a voor output en V3a voor de eerste gain stage en tone controls. En Mean gebruikt V3b voor de eerste gainstage, V4a voor de 2e gainstage en V4b voor de tone controls en output.

Weet iemand of het kwaad kan om kanalen tegelijk te gebruiken als ze dezelfde buizen gebruiken? Kanaal 3 is gescheiden dus daar lijkt het me een ander probleem (gebruikt V1 en V2)

ateng
8 december 2009, 11:11
Ga voor de GCX en dat had ik je toen ook al gezegd ;) Je zei dat het niet nodig was en blijk maar weer dat het toch een handige en nuttige inverstering is voor later.
Kan je je Engle ook in de loop plaatsen zodat je echt veelzijdig bent met je sound.

Maar dat is dan weer mijn mening... net als toen.






Trouwens... heel jaloers op je GT Trio

peter_heijnen
8 december 2009, 11:37
Ga voor de GCX en dat had ik je toen ook al gezegd ;) Je zei dat het niet nodig was en blijk maar weer dat het toch een handige en nuttige inverstering is voor later.
Kan je je Engle ook in de loop plaatsen zodat je echt veelzijdig bent met je sound.
Dat zou idd een zeer stoer setje zijn met zowel de Engl als de Trio, en voor het gewicht maakt die ene HE toch ook niet meer echt veel uit?

peter_heijnen
8 december 2009, 11:37
Blijkbaar werkt dat inderdaad niet. Best wel jammer dat ze dat er niet in hebben gestopt.
Zou het te modificeren zijn?

Liquid_Metal
8 december 2009, 11:44
Ga voor de GCX en dat had ik je toen ook al gezegd ;) Je zei dat het niet nodig was en blijk maar weer dat het toch een handige en nuttige inverstering is voor later.
Kan je je Engl ook in de loop plaatsen zodat je echt veelzijdig bent met je sound.




Trouwens... heel jaloers op je GT Trio

Je bent al de derde die jaloers is :soinnocent:.
Een GCX biedt inderdaad wel heel veel flexibiliteit. Die heb ik op dit moment nog niet nodig maar je weet maar nooit.
De Engl gaat naar de repetitieruimte want daar heb ik geen versterker. Dit komt dus niet in m'n rack, dus switchen tussen 2 amps zit er voorlopig niet in.

'Toen' wist ik ook nog niet of ik een GCX of GRX4 wilde, maar het was toen ook enkel nog om te switchen en te loopen. Nu nog steeds, dus het 'dilemma' is hetzelfde. De GCX is wel een stuk duurder. Maar wel makkelijker te krijgen.

interessander
8 december 2009, 11:51
Je gebruikt je rack dus niet om mee te repeteren?

Liquid_Metal
8 december 2009, 12:33
We gaan vanaf zaterdag bij de bassist thuis spelen met een elektronisch drumstel en alles op headset. Daar is dus alleen een preamp nodig die direct in de mixer gaat (ik weet het, ik moet een Axe kopen :stop:).
Het rack blijft dus thuis. Aanvankelijk was het de bedoeling om het andersom te doen, maar dan blijft de Engl dus thuis als practice amp. Ze worden dus niet gekoppeld.

Ik had een schemaatje uitgetekend met Powerconditioner, racktray (+powerplant +GRX4, 2HE), preamp (2he) en G-Major2 in een 6HE rack. De poweramp dan in een los rack. Alleen 2 HE racks zijn niet te koop voor mijn merk, bovendien heb ik een 4 HE. Voor een GCX is dus wel plek, dan zou de G-Major2 naar het onderste rack kunnen verhuizen en heb ik daar alsnog een plek over (waarvoor? Ik wil geen tuner of rackwah).
Als ik het zo zou doen moet ik relais van rack2 naar rack1 sturen en MIDI ook (of andersom). Is dat praktischer?

hole
8 december 2009, 16:28
ik weet het, ik moet een Axe kopen

Heeej , toch om? ;)

Liquid_Metal
8 december 2009, 17:06
Heeej , toch om? ;)

Nee juist niet :). Daarom bewust de ":stop:" er achter. Ik wist dat ik anders ook een reactie zou krijgen dat de Axe zo goed is :P.

Ik ga vanavond ff tekenen hoe mijn rack eruit zou zien als ik een GCX zou aanschaffen. Een stuk complexer en met meer kabels, dat iig. Nu zou ik genoeg kabels en pluggen hebben, dan niet meer..

Liquid_Metal
10 december 2009, 12:06
Weer wat nieuwe bevindingen vanuit mij. Ik zou het rack dat ik nu heb zo kunnen laten en er een 4 HE rack bovenop plaatsen met pedaltray en GCX of GRX4. Het rack dat ik nu heb is 6HE
-Powerconditioner
-2 HE preamp
-G-Major2
-2 HE poweramp

Ik ga geen extra preamps gebruiken dus die hoef ik niet te loopen. Het relais signaal van de GRX4/GCX zou vanuit het 4 HE rack naar het 6 HE rack lopen, samen met audio signaal en MIDI. Van 6 naar 4 loopt een stroomkabel.

Vanwege de phantom power voor m'n GCP en de extra functionaliteit heb ik op dit moment weer iets meer voorkeur voor de GCX. Maar zeker weten doe ik het nog niet.

Het voordeel van deze setup is dat mijn huidige rack zo kan blijven, er hoeven enkel een relais in en power out bij. Het 4 HE rack kan ik dan gaan bouwen (de flightcase daarvoor heb ik al). Als ik voor een GCX ga heb ik nog 1 HE over voor een pregain toestel dat ik nu nog niet kan bedenken.

Henri H
10 december 2009, 12:13
.....Als ik voor een GCX ga heb ik nog 1 HE over voor een pregain toestel dat ik nu nog niet kan bedenken.Als je de GRX4 zou kiezen heb je 2HE over?
Ik denk dat je met de GCX het beste af bent, gezien je ontwikkelingen tot nu toe, en je evt. toekomstplannen.

Liquid_Metal
10 december 2009, 12:17
Toevallig staat er nu een GCX op HRI (http://www.hugeracksinc.com/forum/viewtopic.php?t=64100). Heb de verkoper gemaild, misschien kunnen we een mooie prijs overeenkomen. Wat zou ik voor dat ding neer moeten leggen?

interessander
10 december 2009, 12:20
Ik zou sowieso die Rocktron op ebay.de nog even in de gaten houden.

Henri H
10 december 2009, 12:21
Nieuw zijn ze dik €400,-.
Deze is ook nieuw, maar toch ook weer 2ehands, dus moet er wel wat van de prijs af. €350,- ofzo?

Liquid_Metal
10 december 2009, 12:29
Ja ik zat ook te denken aan 350 euro. Als dat kan lijkt het me wel de moeite waard.
Die Rocktron hou ik zeker in de gaten. Die staat op 50 euro atm, maar ik weet niet wat voor maximumbod ik daarvoor over heb. 150 euro?

Liquid_Metal
10 december 2009, 16:48
Is het trouwens niet verdacht dat iemand zo'n hagelnieuw ding 2ehands aanbiedt? Je zou zeggen dat ie garantie en een bonnetje heeft...

Liquid_Metal
11 december 2009, 10:05
Contact met de verkoper gehad en hij zit in Bosnië Herzegovina. Da's een niet-EU land dus dan zit ik met btw. Hij vraagt er 350 euro voor en dat is oké. Hij zegt dat er van de kerst een vriend langskomt en hij zou de unit mee kunnen geven. Maar ja, betaal ik dan alsnog belasting? Daar zit ik niet op te wachten.

Overigens zegt hij dat de GRX4 niet kan switchen.

Michael AE
11 december 2009, 10:19
Mijn GRX4 switch't anders prima.

Henri H
11 december 2009, 11:06
In de USA kost ie maar $259.00 :o

http://www.axess-electronics.com/sc/GRX4-Guitar-Router-Switcher-p-16135.html

Liquid_Metal
11 december 2009, 13:02
Mijn GRX4 switch't anders prima.

Ja ik dacht ook dat ie dat gewoon doet. Relais voor ampies toch?
Ik vind het wel een beetje verdacht dat 'ie 'm 2ehands verkoopt terwijl 'ie net nieuw is, en ook toevallig een vriend uit Nederland heeft. Verdacht?

interessander
11 december 2009, 13:36
Mail hem dan eens met een ander adres, zogenaamd vanuit een ander land en kijk of hij daar ook een vriend heeft...

Liquid_Metal
11 december 2009, 15:07
Volgens mij heeft hij een 110V adapter en hij zou er een 220 switch bij doen. Dan zit ik met een gigantisch blok in m'n rack, daar zit ik niet op te wachten. Of ik kan voor 35 euro een nieuwe adapter kopen. Daar zit ik óók niet op te wachten. Misschien maar wachten tot er een 220V langskomt (en ja, ik hou de Rocktron ook in de gaten :))

Liquid_Metal
12 december 2009, 10:43
Ik heb nu contact met een Duitser die een GCX aanbiedt samen met het oudere Ground Control systeem. Ik heb 350 inclusief shipping geboden voor de GCX alleen en hij gaat checken wat shipping hem kost. We komen waarschijnlijk dus wel een mooie deal overeen.
Heeft iemand wat informatie omtrend de oudere Ground Control? Ik kan niet echt iets vinden en misschien is deze unit wel geschikt om mijn preamp te schakelen (het idee was een MIDI Merger en Axess MFC5 aan te schaffen. Ik heb 3 kanalen dus wil een extra bordje (bovenop de GCP) om enkel de preamp te kunnen schakelen (flexibiliteit!!) en dus 3 buttons die CC's aan/uit kunnen zetten op de GCX (1 relais) en op de G-Major (2 relais).

EDIT: het gaat om deze unit (http://web.tiscali.it/andatta/97-present/currentgear.htm) right? (scroll naar beneden)