PDA

View Full Version : Het merk TOKAI



Jay75
6 december 2009, 13:14
Hey,

zo nu en dan lees ik wat over het merk Tokai, maar ik heb er nog nooit een bespeeld.
Hoe is de kwaliteit, of verschilt dat per gitaar/kopie.

Ik zag namelijk deze:

http://cgi.ebay.nl/Tokai-USG50-White-Custom-SG-Electric-Guitar-3-Pick-Ups_W0QQitemZ370302554848QQihZ024QQcategoryZ112670 QQcmdZViewItemQQ_trksidZp4340.m444QQ_trkparmsZalgo %3DCRX%26its%3DC%252BS%26itu%3DSI%252BUA%252BLM%25 2BLA%26otn%3D5%26ps%3D63

en dan deze en dat lijkt verder bijna dezelfde gitaar.

http://cgi.ebay.nl/Tokai-USG90-SG-Junior-See-Through-White-Single-P90_W0QQitemZ250434787399QQcmdZViewItemQQptZUK_Mus ical_Instruments_Guitars_CV?hash=item3a4f139847

Deze laatste Junior vind ik wel te gek trouwens, maar die is wel 2 keer zo duur.

Wie heeft toevallig een Tokai of wie kan me wat meer vertellen?
De reviews op het net zijn voor het meerendeel wel positief.

Maar is een SG kopie van Tokai de 700 euro waard die er gevraagd wordt, dus maw, is het kwaliteit voor het geld?

Cheers

geert1976
6 december 2009, 13:19
Tja, Tokai bouwt van goedkoop (China) tot high-end (Japan)

De high end Tokai's doen het niet onder voor de Gibsons, alleen 2e hands worden de high end Tokai's niet zo goed gewaardeerd ten opzichte van de Gibsons, met uitzondering van de jaren 70 en 80 Tokai's.

Pas wel op met het aanschaffen van Tokai's, want ook hier zijn vervalsingen van in de omloop en Tokai heeft een breed scala aan kwaliteitsniveau's gebouwd en later wel eens omnummeringen van zijn modellen toegepast.

Exi
6 december 2009, 13:26
http://www.tokai-guitars.co.uk

De goedkopere SG heeft een o.a. elzen body en die duurdere is gemaakt van mahonie.
Toen ik op zoek was naar een budget Les Paul heb ik ook een goedkopere Tokai in handen gehad. Hij speelde wel lekker, maar ik ben toch voor een Vintage gegaan, omdat die wel van mahonie was gemaakt en ook wat overtuigender klonk.

Jay75
6 december 2009, 13:35
Wow, vervalsingen van kopieen haha. Het moet niet gekker worden toch?

Incredible, maar ik ben niet zo wantrouwend als de meeste hier hoor ( hehe, maar bedankt voor de waarschuwing hoor :) , zeker niet als het van richtonemusic afkomt.

Damn, ik ben wel benieuwd nu, zoek eigenlijk al lang naar een betaalbare Gibson SG Junior, IN HET WIT, tevergeefs, of onbetaalbaar of ergens in Italie wat ik dan weer niet vertrouw en dan komt dit ineens tevoorschijn.

Die Junior is made in Japan, wat volgens jouw dus kwalitatief wel prima moet zijn.

Hmmm, voel ik daar nou GAS opkomen???

PS: dit is een topic uit de maandelijkse serie, welke gitaar ga ik nu weer eens kopen, om jullie voor te zijn haha

hansoonk
6 december 2009, 13:37
De 50 en 90 (dus USG50 en USG90) in de typeaanduiding geeft de kwaliteit weer. Het stond ooit voor de prijs in 1000 yen, maar door inflatie is dat niet langer correct. De lagere typen zijn veelal Koreaans of Chinees, de hogere typen meestal Japans.

Een echt goede copie heeft m.i. nitro-lak. Je zou even moeten googelen voor de specs. Als een gitaar nitrolak heeft, staat dat er altijd bij. Als er geen nitrolak op zit, dan is de lak meestal niet gespecificeerd.

Jay75
6 december 2009, 13:38
http://www.tokai-guitars.co.uk

De goedkopere SG heeft een o.a. elzen body en die duurdere is gemaakt van mahonie.
Toen ik op zoek was naar een budget Les Paul heb ik ook een goedkopere Tokai in handen gehad. Hij speelde wel lekker, maar ik ben toch voor een Vintage gegaan, omdat die wel van mahonie was gemaakt en ook wat overtuigender klonk.

Ja, ik kwam dus achter die SG Junior, door die Vintage LP die iemand nieuw had hier ( was jij dat? )

Die VS6 in het wit van Vintage ziet er ook erg cool uit en kost soms maar 200 euro.
Maar ik heb al een gewone SG, dus dat zou niks toevoegen.

Tankman
6 december 2009, 13:46
Uit mijn ervaring kunnen de Chinese Tokai's kwalitatief ook prima zijn. Ik heb op diverse Chinese Les Paul en SG modellen gespeeld en ze waren allemaal stuk voor stuk geweldige gitaren. Ze spelen lekker, klinken goed en zien er net het echte werk uit.

Mijn enige slechte ervaring met Tokai is toen ik een Explorer bij ze had besteld, ik in eerste instantie een exemplaar kreeg waarvan de frets niet goed waren. Vervolgens stuurden ze een nieuwe, maar daar was de pickguard slecht gemonteerd en de stemmechanieken stonden schots en scheef. Bleek dus uiteindelijk dat ze in Engeland wat spul uit hun B-stock hadden verward met het nieuwe spul, en dus verkeerd hadden verzonden. Verder heb ik alleen goede ervaringen met de importeur van Tokai. Aardige gozers die ook echt hun best voor je doen. Klasse.

Quicksilver
6 december 2009, 13:51
Ik moet ook zeggen dat ik nog nooit een slechte Tokai in handen heb gehad. :hippie:

the sure thing
6 december 2009, 13:56
Ik heb een oude Tokai strat gehad: prima gitaartje maar niet pers se beter dan een GOEDE Fender USA strat.

Wel een keer heeeel lang op een Tokai Les Paul gespeeld waarvan de eigenaar "vergeten" was te vertellen dat het Gibson logo niet echt was. De les paul klonk ok, maar miste een beetje "mojo". Later bleek het om een Tokai te gaan. Dus: verschillen zijn er....

Jay75
6 december 2009, 14:05
http://www.youtube.com/watch?v=xLauRSRonj8

Hier in real life, al staat die backingtrack zo hard mee te scheuren dat ik de gitaar niet hoor, OF hij zo perfect kopiert dat je ook niks hoor, hehe.

Maar ik zie 'm al helemaal staan hier! Vibrola erop, en klaar!

OF:

http://www.tokai-guitars.co.uk/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=34&category_id=15&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=31

Maar die is dan weer saaier dan de Junior :)

Nog even een vraagje qua kwaliteit dan, ik speel dus meestal wel de duurdere gitaren, merk ook echt wel verschil als ik mijn Gibsons of Gretsch's pak en de Epiphone van mijn vriendin.

Ook leuke gitaren, maar daar zou ik geen 700 euro aan uitgeven.
Ik ben intussen wel van mening dat een grote naam niet perse garant staat voor kwaliteit, of tenminste dat een minder grote naam minder van kwaliteit hoeft te zijn.
Maar epi is dus budget, moet ik de verschillen tussen de 2 types die ik in mijn startpost heb aangegeven ook een beetje zien als Gibson/ Epi qua kwaliteit?

Stratman70
6 december 2009, 14:27
Tokai... ik ben er helemaal weg van. Heb 2 echte Fenders en 2 Tokai Springy's, 1 Gibson Les Paul en 1 Love Rock.
De LR is eigenlijk beter dan de LP Classic qua (akoestische) klank: erg open en de body resoneert erg goed. De bespeelbaarheid is van de LR ook beter dan van de LP.

De twee Tokai strats doen qua bespeelbaarheid nauwelijks onder t.a.v. de Fenders. Qua looks is onderstaande gitaar gewoon de mooiste gitaar die ik heb: erg vintage en mooi ge-aged. Mooier dan elke kunstmatig gemaakte relic, al zie je er niks van op de foto.
Het is een echte klassieker met een echte classic vibe, misschien wel juist ook mojo. In ieder geval kan ik die gitaar niet voorbijlopen zonder er even op te spelen.
De elementen zijn ietsje dunner qua klank, maar elementen zijn inwisselbaar natuurlijk.

http://home.orange.nl/e.kosters/7okaiSpringy.JPG

Ukeloeder
6 december 2009, 14:36
Een MiJ Tokai zul je je geen buil aan vallen. De MiC modellen die ze in UK op de markt zetten verschillen zelfs nog wat van de MiC modellen in USA en Australie, heb ik begrepen. Beter of minder kan ik me niet over uit laten, heb nog geen MiC bespeeld. Let even op de specs van de Chinese modellen in vergelijking tot de Japanse. Ik ben eigenaar van twee MiJ Tokais, een tele (Breezysound uit '84, eerste eigenaar) en een doublecut LP jr (TJ98 uit 2008/2009, eerste eigenaar) beide klasse gitaren. Ik heb Fender telecasters bespeeld die ik minder vond klinken dan mijn Tokai, maar ook exemplaren die beter klonken en hanteerden dan m'n Breezy. Eea is denk ik ook een kwestie van hardware/pups. Mijn LPjr kan ik niet eerlijk vergelijken omdat ik nooit een Gibson DC LP jr heb bespeeld. Wel kan ik met de hand op het hart zeggen dat het een sublieme gitaar is.
Wil je meer lezen over Tokai kijk je even hier (http://www.tokaiforum.com/).

Jay75
6 december 2009, 16:18
Thanks, ik weet wel genoeg denk ik :)

Braindead
6 december 2009, 16:41
Ik heb een hele tijd geleden eens een paar Tokai LP's uitgeprobeerd bij TAGS Enschede (top winkel trouwens!). Ik begon op een Chinees en vond die echt goed qua bespeelbaarheid en feel maar qua geluid liet het een tikje te wensen over.
Daarna een Japanse Tokai LP Custom model getest en dat was echt een heerlijke gitaar. Fijne bespeelbaarheid, goede klank, heerlijke feel en entjes afgewerkt. Enige minpuntje was dat ie geen ebben toets had wat een Gibson LP Custom dan weer wel heeft. Misschien eerder een verschil als een minpuntje omdat ie er verder niet slechter door wordt.

Kortom, zo'n Jap is heel vette shit! De chinees ook helemaal niet verkeerd qua prijs kwaliteitverhouding.