PDA

View Full Version : Info Fender Stratocaster Eric Clapton Signature



jutter
6 december 2009, 11:04
Ik zit er aan te denken om de EC Signature te gaan kopen. Ik heb er nog nooit op gespeeld maar ben onder de indruk van de recensies en de clips. Omdat ik nooit echt afga op recensies( iedereen prijst zijn gitaar de hemel in op H-C) en clips geeft ook niet echt een eerlijk beeld, wil ik hier vragen wie de EC Signature heeft of heeft gehad en hoe hij beviel. Ook ben ik erg benieuwd hoe hij op een clean kanaal klinkt: wat doet de midboost in dit geval? Hoe klinkt hij op een overdrive kanaal? Ik heb trouwens een Koch Twin Tone. Wie geeft mij duidelijkheid?

Chocola
6 december 2009, 11:06
Dude... ga hem gewoon ergens bespelen... Je gaat toch geen gitaar van 1k+ euro kopen zonder dat je erop gespeeld hebt?

jutter
6 december 2009, 11:09
Dude... ga hem gewoon ergens bespelen... Je gaat toch geen gitaar van 1k+ euro kopen zonder dat je erop gespeeld hebt?

Van tevoren wat meer info kan geen kwaad! Ik vraag het niet voor niks!

EGH
6 december 2009, 11:30
Van tevoren wat meer info kan geen kwaad! Ik vraag het niet voor niks!

Ben ik met jutter eens. Straks moet hij het halve land afrijden voordat hij er één gevonden heeft die hij kan testen. Dan blijkt het helemaal niks te zijn, terwijl iemand hem dat hier ook had kunnen vertellen. Tuurlijk, je moet altijd een gitaar proberen voordat je hem koopt, zeker voor een dergelijk dure gitaar, maar wat extra info/ervaring van anderen kan nooit kwaad.

Chocola
6 december 2009, 12:24
Ben ik met jutter eens. Straks moet hij het halve land afrijden voordat hij er één gevonden heeft die hij kan testen. Dan blijkt het helemaal niks te zijn, terwijl iemand hem dat hier ook had kunnen vertellen. Tuurlijk, je moet altijd een gitaar proberen voordat je hem koopt, zeker voor een dergelijk dure gitaar, maar wat extra info/ervaring van anderen kan nooit kwaad.

Maar wat is de toevoeging van iemand hier, als er nog 50000000 topics over zijn en nog veel meer reviews dan dat?

Tuurlijk, extra informatie is nooit slecht... maar ik denk dat je veel meer informatie uit andere hoeken van het internet kunt halen :p. Helemaal als je niet afgaat op recensies en je ook niet veel verder dan dit op dit forum zal komen.

Maar Jutter, hopelijk heeft iemand hem op dit forum (gehad), anders moet je toch ergens anders zoeken :p.

Is dit trouwens die EC versie met noiseless pickups? Of die nieuwere versie van hem?

Gothra
6 december 2009, 12:25
Zeg, je gaat nooit af op recensies, maar je vraagt wel iemand hier om zijn mening......

Nielsje
6 december 2009, 13:03
Zo gek is dat niet hoor...

De recensies op bijvoorbeeld Harmony Central moet je altijd met een flinke korrel zout nemen. De mensen hier ken ik vaak persoonlijk en ik weet dan ook hoe ik hun mening moet interpreteren. Het is allemaal wat meer 'met beide benen op de grond' van aard.

Volgens mij zijn er meerdere Clapton sig's geweest, om welke gaat het?

jutter
6 december 2009, 13:42
Zo gek is dat niet hoor...

De recensies op bijvoorbeeld Harmony Central moet je altijd met een flinke korrel zout nemen. De mensen hier ken ik vaak persoonlijk en ik weet dan ook hoe ik hun mening moet interpreteren. Het is allemaal wat meer 'met beide benen op de grond' van aard.

Volgens mij zijn er meerdere Clapton sig's geweest, om welke gaat het?

Het gaat niet om de Custom Shop maar om de Signature. Deze was er met de Lace Sensors en is er nu met de Noiseless. Om deze beide gaat het; dus vanaf 1989(geloof ik).

jutter
6 december 2009, 13:44
Maar wat is de toevoeging van iemand hier, als er nog 50000000 topics over zijn en nog veel meer reviews dan dat?

Tuurlijk, extra informatie is nooit slecht... maar ik denk dat je veel meer informatie uit andere hoeken van het internet kunt halen

Overal is een antwoord op te vinden, als je maar vraagt. Vandaar.....Nu duidelijk?

Eko
6 december 2009, 20:14
Belangrijkste is eigenlijk te weten of je echt wilt klinken als EC of niet. Eric heeft veel DVD`s uitgebracht met z`n signatures in de afgelopen jaren. Met de lace-sensors klinkt hij zoals op 24 nights. Zowel clean als met drive te horen.
Met z`n nieuwe versies staat hij op one more car,one more rider en , de beste tot nu toe , op Steve Winwood en Eric Clapton at Madison Square Garden.
Daarbij moet je het concept prettig vinden. Een soft-V shape neck die naar de body toe iets veranderd van model. Vintage draad is klein en ,wanneer je het niet gewend bent , lastiger te spelen.
Veel mensen doen hem van de hand na verloop van tijd , mooie gelegenheid om hem tweedehands aan te schaffen , omdat hij nogal het geluid van Clapton in zich heeft.
Alternatief zou een Buddy Guy kunnen zijn. Je moet van polka dots houden , maar ze zijn veelal goedkoper.

jutter
6 december 2009, 20:58
Ik hoef echt niet als EC te klinken maar ik vind zijn bluessound lekker.

apekop
13 december 2009, 22:49
Een leerling van mij heeft deze week een nieuwe Eric Clapton Signature strat gekocht. Echt een hele mooie gitaar die erg fijn speelt en ook heel goed klonk. In plaats van de eerste toon knop zit er een andere functie op, leek wel een soort booster.

Nu we toch bezig zijn: heeft iemand ook ervaring met de Jeff Beck Signature strat (niet de de oude versie)?

Zijn Signature series over het algemeen beter dan een normale USA strat?

nickofzo
13 december 2009, 22:56
wat is er de laatste tijd toch weer met die signature modellen?

jutter
13 december 2009, 23:33
Ik heb hem gekocht en ben erg blij! Die midboost voegt daadwerkelijk wat toe in je sound;op het cleane kanaal krijg je zo'n heerlijk randje en op de od-kanaal krijg je een vettere scheur! Ook de TBX control is veelzijdig. Dubbel en dwars zijn geld waard! En daarvoor hoef je echt niet EC te imiteren; David Gilmour is er ook met gemak uit te krijgen!

Orpheo
14 december 2009, 00:23
Ik vond 't voor een strat een fijne gitaar. veel ballen, veel kloten, maar dat kan ook aan de midboost liggen (zeker weten) omdat ik'm zonder de midboost aan, nogal iel, en dun vond klinken. de noiseless vond ik alle karakter uit de gitaar slopen. beetje meer power mag heus wel. Ik vond de yngwie malmsteen strat bijvoorbeeld veel toffer. veel meer de strat tone, en kloten, wow, niet te zunig!

Mitch
14 december 2009, 00:27
Ik heb hem gekocht en ben erg blij! Die midboost voegt daadwerkelijk wat toe in je sound;op het cleane kanaal krijg je zo'n heerlijk randje en op de od-kanaal krijg je een vettere scheur! Ook de TBX control is veelzijdig. Dubbel en dwars zijn geld waard! En daarvoor hoef je echt niet EC te imiteren; David Gilmour is er ook met gemak uit te krijgen!

Gefeliciteerd! Klinkt als een tevreden nieuwe eigenaar...

jutter
14 december 2009, 00:27
Ik vond 't voor een strat een fijne gitaar. veel ballen, veel kloten, maar dat kan ook aan de midboost liggen (zeker weten) omdat ik'm zonder de midboost aan, nogal iel, en dun vond klinken

Ligt er aan wanneer en hoe je de midboost gebruikt...

jutter
14 december 2009, 00:30
Gefeliciteerd! Klinkt als een tevreden nieuwe eigenaar...

Klopt! Eindelijk is mijn zoektocht afgelopen???:seriousf:

Orpheo
14 december 2009, 00:32
Ligt er aan wanneer en hoe je de midboost gebruikt...

voor bij ovedrive vooral. voor clean was 't n heerlijk instrument, maar ik vond m met drive wat dun, dus, hup, die midboost erbij aan om wat meer crunch te krijgen, meer output, en wat meer ballen.

jutter
14 december 2009, 00:35
voor bij ovedrive vooral. voor clean was 't n heerlijk instrument, maar ik vond m met drive wat dun, dus, hup, die midboost erbij aan om wat meer crunch te krijgen, meer output, en wat meer ballen.

En daarvoor is hij dan ook bedoeld!

Orpheo
14 december 2009, 00:42
En daarvoor is hij dan ook bedoeld!

is waar, maar ik vind het een blooper dat de gitaar dat nodig heeft. bij tele's hoef ik niet er extra 'kloten in te draaien', bij sg's, ook niet, les pauls, es335's, etc etc ook niet, alleen strats....

jutter
14 december 2009, 00:47
is waar, maar ik vind het een blooper dat de gitaar dat nodig heeft. bij tele's hoef ik niet er extra 'kloten in te draaien', bij sg's, ook niet, les pauls, es335's, etc etc ook niet, alleen strats....

Tja, strats zijn dan ook hééél speciaal! Ik heb tele's,sg's, lp's es335 en es339 gehad, maar een strat is voor mij toch alles! De midboost en de tbx is een welkome aanvulling waar niets mis mee is. Een strat heeft van zichzelf al genoeg ballen; je zegt het ook precies goed:"extra kloten..."!

Orpheo
14 december 2009, 00:49
Tja, strats zijn dan ook hééél speciaal! Ik heb tele's,sg's, lp's es335 en es339 gehad, maar een strat is voor mij toch alles! De midboost en de tbx is een welkome aanvulling waar niets mis mee is. Een strat heeft van zichzelf al genoeg ballen; je zegt het ook precies goed:"extra kloten..."!

:ok: Geweldig om die meningsverschillen weer eens zo zwart-wit te zien :D Het zal me niks verbazen als jij vindt dat een les paul te vet en modderig is ;)

jutter
14 december 2009, 00:52
:ok: Geweldig om die meningsverschillen weer eens zo zwart-wit te zien :D Het zal me niks verbazen als jij vindt dat een les paul te vet en modderig is ;)

Nee! Het is gewoon een andere gitaar, that's all! (Verkeerde inschatting Orph!)

jutter
14 december 2009, 00:54
Sorry, maar ik ga eerst de honden uitlaten en dan naar bed! Morgen weer om 6:00 uur op! Bedankt voor je mening en voor straks welterusten!

Orpheo
14 december 2009, 00:56
Nee! Het is gewoon een andere gitaar, that's all! (Verkeerde inschatting Orph!)
ah, verdraaid, zit er naast :P nja, fijne wandeling met de hond :P

apekop
14 december 2009, 09:45
Ik heb hem gekocht en ben erg blij! Die midboost voegt daadwerkelijk wat toe in je sound;op het cleane kanaal krijg je zo'n heerlijk randje en op de od-kanaal krijg je een vettere scheur! Ook de TBX control is veelzijdig. Dubbel en dwars zijn geld waard! En daarvoor hoef je echt niet EC te imiteren; David Gilmour is er ook met gemak uit te krijgen!

kun je mij dat even uitleggen met die mid-boost en TBX op deze gitaar? waar is de achterste toonknop nu voor? is dat de mid boost? of is de midboost een pull knop?

enne, iemand nog ervaringen met de Jeff Beck Signature? of andere Signature gitaren? Mij lijken ze over het algemeen beter dan een standaard USA strat. Die Eric Clapton gitaar bevestigde mijn vermoedens.

jutter
14 december 2009, 10:09
kun je mij dat even uitleggen met die mid-boost en TBX op deze gitaar? waar is de achterste toonknop nu voor? is dat de mid boost? of is de midboost een pull knop?

enne, iemand nog ervaringen met de Jeff Beck Signature? of andere Signature gitaren? Mij lijken ze over het algemeen beter dan een standaard USA strat. Die Eric Clapton gitaar bevestigde mijn vermoedens.

Van boven naar beneden:
1. Volume. Werkt als ieder normale pot
2. TBX control. T staat voor treble, B voor bas en X is de neutrale stand. Als je hem in de neutrale stand hebt, klinkt hij als ieder normale standaard strat. Nu kun je er bas of treble bijvoegen. Dit klinkt anders dan de normale standaard toonpotmeter; hij voegt echt treble of bas toe.
3. Midboost. Met de potmeter dicht klinkt hij als ieder andere standaard strat. Door hem ietsje open te draaien krijg je een beetje boost wat dat heerlijke randje geeft. Verder opendraaien geeft meer boost en dus meer 'vuiligheid'. Het is geen pullknop.

Door te spelen met die 3 knoppen kun je er veel sounds uit halen. Ik heb ergens op een site gelezen dat Eric deze midboost wilde om zijn strat als een LP te kunnen laten klinken. Ik moet zeggen dat hij dat aardig goed doet; met wat midboost krijg je een heerlijk zingende toon wat ik nog nooit uit een strat gehaald heb! Gooi je de midboost weer op nul dan heb je die lekker ranzige stratsound! Ik hoop dat ik duidelijk ben?

apekop
14 december 2009, 10:20
heel duidelijk zelfs! die midboost voegt wel enorm veel volume toe ook, wel handig voor solo's lijkt me.
Zoals ik al zei vond ik deze gitaar zeer goed klinken en ook heel fijn spelen. Tonaal gezien heeft deze gitaar dus meer extra features dan bijvoorbeeld de Jeff beck strat. Deze laatste wil ik toch wel een keer serieus gaan uitproberen.
Ik ben gewoon op zoek naar een nieuwe strat, maar ik weet nog niet goed wat ik wil. Ik heb nu een USA uit 1995, maar ik heb het gevoel dat het beter kan.

jutter
14 december 2009, 10:25
heel duidelijk zelf! zoals ik al zei vond ik deze gitaar zeer goed klinken en ook heel fijn spelen. Tonaal gezien heeft deze gitaar dus meer extra features dan bijvoorbeeld de Jeff beck strat. Deze laatste wil ik toch wel een keer serieus gaan uitproberen.
Ik ben gewoon op zoek naar een nieuwe strat, maar ik weet nog niet goed wat ik wil. Ik heb nu een USA uit 1995, maar ik heb het gevoel dat het beter kan.

Ik herken dat gevoel! Zoals ik eerder zei heb ik zo'n 35 of 40 Fender Strats gehad en na korte tijd gingen ze de deur weer uit omdat ik iets miste. Nu weet ik wat! Met deze EC ben ik heel tevreden en geeft mij precies de sound die ik zoek! Tip: er staat net ééntje op MP...en nee, het is niet die van mij!

jutter
14 december 2009, 10:33
Nog een voordeel met de EC strat; normaal had ik de gain op mijn Koch op 6-7. Nu heb ik hem op 4. Zalig slaggeluid. Beetje midboost erbij en je hebt een ideale solosound.

VanMeekeren
14 december 2009, 10:54
Ik heb zelf niet een EC gitaar, maar wel één met LS's en TBX-control. (DeLuxe Plus Strat)

Sound is best wel goed te noemen. Scheur is lekker strak op de rode LS of desgewenst los met de LS Silver. De blauwe LS is heerlijk warm.

Het 'strat-gevoel' daarentegen wel minder aanwezig.

Hij mag trouwens wel weer weg.

Van Meekeren

jutter
14 december 2009, 10:59
Ik heb zelf niet een EC gitaar, maar wel één met LS's en TBX-control. (DeLuxe Plus Strat)

Sound is best wel goed te noemen. Scheur is lekker strak op de rode LS of desgewenst los met de LS Silver. De blauwe LS is heerlijk warm.

Het 'strat-gevoel' daarentegen wel minder aanwezig.

Hij mag trouwens wel weer weg.

Van Meekeren

Die van jou is trouwens niet te vergelijken met de EC. Hij mist de midboost en heeft niet de noiseless. Ook de hals is niet hetzelfde. Ik ken ze heel goed; ik heb zelf de Plus DeLuxe gehad, mocht na een korte tijd ook weer weg omdat hij mij niet gaf wat ik wou. Is dus een heel andere gitaar...

apekop
14 december 2009, 13:23
2. TBX control. T staat voor treble, B voor bas en X is de neutrale stand. Als je hem in de neutrale stand hebt, klinkt hij als ieder normale standaard strat. Nu kun je er bas of treble bijvoegen. Dit klinkt anders dan de normale standaard toonpotmeter; hij voegt echt treble of bas toe.


Kun je met die TBX/toonknop ook treble verminderen of alleen treble erbij?

jutter
14 december 2009, 13:50
Kun je met die TBX/toonknop ook treble verminderen of alleen treble erbij?

Tja, als jouw favoriete standje op 7 is, dan kun je hem verminderen. Deze vraag vind ik wat moeilijk uit te leggen...

apekop
14 december 2009, 14:21
Ik bedoel eigenlijk gewoon of je er ook treble kan afhalen zoals bij een normale toonknop, dus niet alleen erbij (treble boost).

jutter
14 december 2009, 14:23
Ja dat kan.

Blokkie
14 december 2009, 14:56
Maar waar blijven de foto's?

jutter
14 december 2009, 15:06
Maar waar blijven de foto's?

Moet ik nog maken:makeup:

stikel
14 december 2009, 18:37
Ik herken dat gevoel! Zoals ik eerder zei heb ik zo'n 35 of 40 Fender Strats gehad en na korte tijd gingen ze de deur weer uit omdat ik iets miste. Nu weet ik wat! Met deze EC ben ik heel tevreden en geeft mij precies de sound die ik zoek! Tip: er staat net ééntje op MP...en nee, het is niet die van mij!

Ik geef de EC een week of vier. ;)

Groet Jan.

Koffie kan elke dag vers worden gezet

jutter
14 december 2009, 18:40
Ik geef de EC een week of vier. ;)

Groet Jan.

Koffie kan elke dag vers worden gezet

Ik weet dat je er op aast Jan!

keithfan
7 januari 2010, 17:01
2. TBX control. T staat voor treble, B voor bas en X is de neutrale stand. Als je hem in de neutrale stand hebt, klinkt hij als ieder normale standaard strat. Nu kun je er bas of treble bijvoegen. Dit klinkt anders dan de normale standaard toonpotmeter; hij voegt echt treble of bas toe.


wat bedoel je met de neutrale stand? gewoon als die op 0 staat?

Exi
7 januari 2010, 17:11
Cool, mijn Fender HM Strat heeft ook TBX, nooit geweten wat het was.
De tonecontrols hebben inderdaad een middel-standje. je voelt hem daar vastklikken als je er aan draait.
Dus als je hem helemaal open draait heb je meer treble en dicht meer bass?

Ik vond de tone controls al wat apart. Thanks! :ok:

@ keithfan: de neutrale stand is dus in het midden.

edit:

I believe "TBX" stands for "Treble and Bass eXpansion", and all HM Strats had at least one of them. If you have two "tone" controls, you have two of them. The TBX circuit is a passive treble and bass control circuit that uses a stacked pot with a centre detent. In the "5" position, the circuit does nothing. Turn the knob one way, and treble frequencies are enhanced. Turn it the other way, and bass frequencies are enhanced. Very versatile.
Nice! :)

keithfan
7 januari 2010, 17:17
dankje! dan weet ik ook hoe ik er mee om moet gaan als ik het erin heb laten zetten!

keithfan
10 januari 2010, 18:37
Ik had er trouwens nog 1 vraag over: er zit toch ook een batterij in de 25db boost? en ik neem aan dat die ook op z'n tijd vervangen moet worden. maar hoe gaat dat dan in zn werk? moet je dan weer de hele slagplaat eraf halen?

jutter
10 januari 2010, 19:40
Nee, hij zit bij de tremelo.

keithfan
10 januari 2010, 19:43
maar hoe moet je de batterij dan vervangen?

jutter
10 januari 2010, 19:48
Gewoon, clipje van de lege batterij losmaken en daarna de nieuwe batterij aan de clip vastmaken! Very simple!:seriousf:

Eko
10 januari 2010, 20:33
Mooi dat er iemand weer blij is met een signature. Eerder werd er al gevraagd naar de Jeff Beck. Daar van ken ik alleen de eerste versie. Die had ook de lace-sensors. Maar een hals die zo dik was dat een SRV er een kleine jongen bij was. Wel een enorme toonmachine.
De nieuwere versie is iets dunner.
Trouwens , speel je de EC sign. ook over een `57 twin? Erics favo amp. Als 2e keus ( hoe kun je het verzinnen) , een VibroKIng.

jutter
10 januari 2010, 20:41
Mooi dat er iemand weer blij is met een signature. Eerder werd er al gevraagd naar de Jeff Beck. Daar van ken ik alleen de eerste versie. Die had ook de lace-sensors. Maar een hals die zo dik was dat een SRV er een kleine jongen bij was. Wel een enorme toonmachine.
De nieuwere versie is iets dunner.
Trouwens , speel je de EC sign. ook over een `57 twin? Erics favo amp. Als 2e keus ( hoe kun je het verzinnen) , een VibroKIng.

Hé M., leuk weer iets van je te horen! Nee, heb geen '57 Twin of een VK. Momenteel heb ik daar het geld even niet voor...Laatst heb ik, op jouw advies, de Peavey DeltaBlues met 15" speaker geprobeert. Man, die klinkt goed!

keithfan
10 januari 2010, 21:42
ja dat snap ik, maar ik neem aan dat de batterij niet aan de buitenkant van de gitaar hangt en gewoon in de body zit:P dus dan moet je toch iets weghalen om m te vervangen?

jutter
10 januari 2010, 22:10
ja dat snap ik, maar ik neem aan dat de batterij niet aan de buitenkant van de gitaar hangt en gewoon in de body zit:P dus dan moet je toch iets weghalen om m te vervangen?

Eigenlijk geef je jezelf al antwoord....;)

keithfan
11 januari 2010, 07:42
haha ok maar wat? moet je de slagplaat weghalen of zit de batterij achter?:P

Eko
11 januari 2010, 08:14
We zeggen niets, maar kijk even op de foto`s aan de achterzijde......

keithfan
11 januari 2010, 18:17
heb je foto's voor me dan:P

Matthijs24
12 juli 2012, 14:38
3. Midboost. Met de potmeter dicht klinkt hij als ieder andere standaard strat. Door hem ietsje open te draaien krijg je een beetje boost wat dat heerlijke randje geeft. Verder opendraaien geeft meer boost en dus meer 'vuiligheid'. Het is geen pullknop.


BUMP, sorry! Maar dit is een enorme fout! Klinkt absoluut niet als andere standaard strats. De mid-boost is NOOIT uit, en heeft zelfs in minimale setting een ENORME invloed. Ik heb een bypass knop op mijn gitaar laten zetten en merk dat verschil enorm. Niet alleen in een enorm outputverschil maar in die stand komt er enorm veel top-end bij. Compleet andere gitaar, die midboost (in minimale setting vs bypass) maakt meer verschil dan nieuwe pickups, nieuwe hals, een eq-pedaal of wat dan ook. Je moet het willen, ik ben er soms naar opzoek, heb daarom ook de bypass-switch. Ik heb hem alleen niet in de Clapton-strat maar in een mexicaan.