PDA

View Full Version : Pinch harmonics.



Jordii
5 december 2009, 22:05
Kan iemand mij helpen met pinch harmonics? (of hoe het ook in het Nederlands heet) http://www.youtube.com/watch?v=5I5O8P-r5Rk.
Als het lukt hoor ik de noot minder hard klinken als de andere noten.

Bram+
5 december 2009, 23:51
Zelfs als je de techniek goed beheerst, ben je nog afhankelijk van je apparatuur hoe goed hij eruit komt. Factoren zijn bijvoorbeeld je pickupstand, je pickups of je versterkerafstelling (gebruik je een booster/OD etc.). Voordat je het volledig aan je apparatuur gaat wijten: er komt ook weldegelijk een stukje speeltechniek kijken. Voordat je doorhebt hoe je je plectrum/duim moet houden, waar je het beste kan aanslaan bij welke posities, etc. ben je misschien wel even verder.

Feit is dat we aan de minimale probleembeschrijving die je nu geeft dus niks hebben. Wat lukt niet, hoe probeer je het en waarmee?

Thundermane
6 december 2009, 01:50
Daarnaast doe je pinch harmonics voor een groot deel op gevoel.
Ik vind het zelf erg moeilijk te beschrijven wat het exact is wat je moet doen met een pinch harmonic naast standaard beschrijving:
met plectrum aanslaan en zorgen dat je duim tegen het puntje van je plectrum staat, zodat nadat je hebt aangeslagen dat je duim de snaar ook heel eventjes heeft aangeraakt.
Daarnaast zorg je ook dat het perfect op de juist positie is, want het hangt er veel van af waar je aanslaat, wat voor pinch harmonic je krijgt. Maar goed, zodra je dat principe door hebt, is het een kwestie van oefenen en als het er eenmaal in zit moet je er gewoon het gevoel voor krijgen.
Wat wel belangrijk is, zoals Bram+ al zei, is je apparatuur. Pinch harmonics zijn al mogelijk met een clean geluid, maar het komt natuurlijk niet zo goed door als met hoge hoeveelheid gain. Wat ook wil helpen is je Mid en ook wat Treble er bij te gooien, dat zijn namelijk de toonhoogtes waar je pinch harmonics er echt uit springen.

Het feit dat je pinch harmonics nog niet zo hard klinken als de rest van je noten komt omdat je simpelweg meer moet oefenen en gevoel ervoor moet krijgen. Daarnaast, ook daarbij ligt het veel aan je apparatuur. Zorg nogmaals dat je mid hoog genoeg is als je echt erg doelt op die pinches, maar met name je gain. Ook de output van je pickups willen daarbij helpen. Uit een gitaar met minimale output zal ook toch wat minder hard pinches uit komen.

Ik hoop dat dit helpt!

ThomasL
6 december 2009, 19:41
Zakk Wylde is toch wel de koning van de pinch harmonics (ph). Bij hem is het de combinatie van ph en vibrato en natuurlijk Heul Veul Gain!
Wat 'ie ook vaak doet/deed was op het moment van de ph zijn wahwah aanzetten/intrappen, en meteen daarna weer uit, om de ph nóg meer naar de voorgrond te krijgen. Coole Sjit! Maar eerst gewoon heel veel oefenen, want je moet je gitaar goed kennen (de flagiolettes die zich boven de elementen bevinden) wil je het echt onder de knie krijgen... Succes!

Thundermane
7 december 2009, 09:15
Ja maar... Zakk Wylde doet naar mijn smaak echt veels te veel pinch harmonics. Soms heb ik het idee dat hij meer pinch harmonics doet dan dat hij gewoon speelt. Hij snapt gewoon niet dat een pinch harmonic een deel van een riff is en niet dat een riffje pinch harmonics is met af en toe een normale toon. ¬¬

pimmetje
7 december 2009, 09:56
Daarnaast zorg je ook dat het perfect op de juist positie is, want het hangt er veel van af waar je aanslaat, wat voor pinch harmonic je krijgt. Maar goed, zodra je dat principe door hebt, is het een kwestie van oefenen en als het er eenmaal in zit moet je er gewoon het gevoel voor krijgen.
Wat wel belangrijk is, zoals Bram+ al zei, is je apparatuur. Pinch harmonics zijn al mogelijk met een clean geluid, maar het komt natuurlijk niet zo goed door als met hoge hoeveelheid gain. Wat ook wil helpen is je Mid en ook wat Treble er bij te gooien, dat zijn namelijk de toonhoogtes waar je pinch harmonics er echt uit springen.+1... de positie een beetje in kunnen schatten is idd een belangrijk deel aan pinch-harmonics.

Zelf vond ik 't het gemakkelijkst om eerst op 1 positie en op 1 snaar naar die juiste plek(ken) te zoeken. Dus ik frette de g-snaar op de 5e fret en ging met m'n slaghand schuiven en de aanslag perfectioneren. Diezelfde (optimale) slaghand-posities werkte dan ook bij de andere snaren als ik die op de 5e fret frette.

Vervolgens g-snaar op fret 7 of 3 (wel een beetje in de buurt van die 5 :D) en hetzelfde trucje. De positie van de slaghand schoof dan ook een beetje op. Daarna oefenen op wisselen en je slaghand (na een tijdje bijna onbewust) meeschuiven.
Het leuke is dat je zo ook de toon van je pinch-harmonic leert varieren door alleen je slaghand te verschuiven (denk voor dat effect bijvoorbeeld aan Billy Gibbons van ZZ-Top).

Juist doordat je aanslag-techniek voor pinch-harmonics hiermee ook verbetert, worden die optimale posities langzaam aan iets minder belangrijk. Ze klinken natuurlijk nog steeds beter door en pakken vooral ook gemakkelijker, maar je krijgt langzaam aan steeds meer op andere posities ook een hele acceptabele pinch-harmonic eruit.

Voor het oefenen is het idd de instelling ook een punt. Wat later krijg je dus clean steeds makkelijker pinch-harmonics eruit, maar om jezelf in het begin een beetje aan te moedigen, is wat gain en genoeg mid/hoog wel fijn.

RoelTM
7 december 2009, 10:01
Ja maar... Zakk Wylde doet naar mijn smaak echt veels te veel pinch harmonics. Soms heb ik het idee dat hij meer pinch harmonics doet dan dat hij gewoon speelt. Hij snapt gewoon niet dat een pinch harmonic een deel van een riff is en niet dat een riffje pinch harmonics is met af en toe een normale toon. ¬¬
Ben ik het mee eens (+1).
Pinch harmonics moeten een aanvulling zijn op het spel, en variatie zeg maar. Dus niet een standaard noot in een bepaald riffje, dat begint heel snel te vervelen.

pimmetje
7 december 2009, 10:06
Ja, het moet een middel blijven :D.
Ik vind 't wel lekker om soms riffs of solo's met zweempje pinch te spelen. Dus de pinch-harmonic juist niet vol door laten komen, maar het geluid van de gewone toon vrijwel constant net een béétje pinch-randje geven. Dan is 't qua functie meer een subtiele geluidsverandering dan een technisch trucje.
Maar misschien is dat genre-gebonden... ik vind dat wel lekker om een stukje blues(rock) zonder echt hakwerk net ff wat feller te laten klinken.

Ibanez666
7 december 2009, 10:26
Pinch harmonics moeten een aanvulling zijn op het spel, .


Ik vind het woord "moeten" een beetje overdreven. Wie bepaald dat? Zakk gebruikt ze heel veel, maar bij hem vind ik het helemaal niet ergelijk juist.

RoelTM
7 december 2009, 10:41
Ik vind het woord "moeten" een beetje overdreven. Wie bepaald dat? Zakk gebruikt ze heel veel, maar bij hem vind ik het helemaal niet ergelijk juist.
Daar heb je gelijk. Ik gaf mijn mening iets te veel weer als een feit. ;)

Poging 2: ik vind dat Zack Wydle te veel en te sterke pinch harmonics gebruikt. :satisfie:

Ibanez666
7 december 2009, 11:00
Daar heb je gelijk. Ik gaf mijn mening iets te veel weer als een feit. ;)

Poging 2: ik vind dat Zack Wydle te veel en te sterke pinch harmonics gebruikt. :satisfie:



Zakk Wylde zou Zakk Wylde dan weer niet zijn als hij zich aan zou passen aan jouw smaak :)

JohnLord
7 december 2009, 11:23
+1... de positie een beetje in kunnen schatten is idd een belangrijk deel aan pinch-harmonics.

Zelf vond ik 't het gemakkelijkst om eerst op 1 positie en op 1 snaar naar die juiste plek(ken) te zoeken. Dus ik frette de g-snaar op de 5e fret en ging met m'n slaghand schuiven en de aanslag perfectioneren. Diezelfde (optimale) slaghand-posities werkte dan ook bij de andere snaren als ik die op de 5e fret frette.

Vervolgens g-snaar op fret 7 of 3 (wel een beetje in de buurt van die 5 :D) en hetzelfde trucje. De positie van de slaghand schoof dan ook een beetje op. Daarna oefenen op wisselen en je slaghand (na een tijdje bijna onbewust) meeschuiven.
Het leuke is dat je zo ook de toon van je pinch-harmonic leert varieren door alleen je slaghand te verschuiven (denk voor dat effect bijvoorbeeld aan Billy Gibbons van ZZ-Top).


Juist doordat je aanslag-techniek voor pinch-harmonics hiermee ook verbetert, worden die optimale posities langzaam aan iets minder belangrijk. Ze klinken natuurlijk nog steeds beter door en pakken vooral ook gemakkelijker, maar je krijgt langzaam aan steeds meer op andere posities ook een hele acceptabele pinch-harmonic eruit.

Voor het oefenen is het idd de instelling ook een punt. Wat later krijg je dus clean steeds makkelijker pinch-harmonics eruit, maar om jezelf in het begin een beetje aan te moedigen, is wat gain en genoeg mid/hoog wel fijn.

Kleine toevoeging: Squeelies speel je het makkelijkst op het brugelement.

Ibanez666
7 december 2009, 11:59
Kleine toevoeging: Squeelies speel je het makkelijkst op het brugelement.

Nee ze klinken beter/anders op het brug element. ;)

RoelTM
7 december 2009, 12:12
Zakk Wylde zou Zakk Wylde dan weer niet zijn als hij zich aan zou passen aan jouw smaak :)
Klopt, het is mr. Wylde vergeven. :ok:

Kleine toevoeging: Squeelies speel je het makkelijkst op het brugelement.
Wat zijn squeelies? semi-pinch harmonics of iets dergelijks?

JohnLord
7 december 2009, 14:16
Nee ze klinken beter/anders op het brug element. ;)




Wat zijn squeelies? semi-pinch harmonics of iets dergelijks?

Mijn ervaring id dat je ze er op het brugelement gemakkelijker uit krijgt. Maar dat is op zich weer stof voor een hele discussie ivm verschilende elementen enzo...


Squeelies zij hetzelfde als pinch harmonics.

Thundermane
7 december 2009, 14:31
Nee ze klinken beter/anders op het brug element. ;)

+1
Sowieso is de brug element met alles toegankelijker. De neck pickup leent zich voor unieke stukjes en eerlijk gezegd vind ik de neck pickup altijd het mooist klinken voor solo's en clean stukjes. En zeker ook voor pinches.

Ibanez666
7 december 2009, 15:02
Mijn ervaring id dat je ze er op het brugelement gemakkelijker uit krijgt. Maar dat is op zich weer stof voor een hele discussie ivm verschilende elementen enzo...


.

Ik bedoel meer te zeggen dat je een pinch harmonic ook gewoon unplugged uit je gitaar kan halen maar dat je ze over je brugelement wat krachtiger hoort als je een versterker gebruikt.

Thundermane
7 december 2009, 16:46
Ik bedoel meer te zeggen dat je een pinch harmonic ook gewoon unplugged uit je gitaar kan halen maar dat je ze over je brugelement wat krachtiger hoort als je een versterker gebruikt.

Klopt. En dat vind ik toch iets aparts altijd, dat onversterkt pinches zo iel klinken ten op zichte van versterkt waarbij een pinch harmonic net zo hard klinkt als wanneer je gewoon speelt

caliban
7 december 2009, 18:08
1 ding bij pinches: veel vibrato op je linkerhand geven!

Jeroensnake
7 december 2009, 19:13
Kwestie van smaak, maar in principe niet nodig voor de techniek.

caliban
7 december 2009, 22:44
Kwestie van smaak, maar in principe niet nodig voor de techniek.

Voor een diepe felle pinch vind ik het echt nodig, maar ik vind veel mensen hun pinch harmonics ook niet geweldig klinken. Ik herinner me ergens in een nummer van Slipknot een pinch die naar mijn mening niet de naam pinch verdient. Killswitch Engage, die mannen kunnen het.

ENGL amps geven pinches goed weer, veel andere amps moeten er voor geboost worden.

Reel Big Fish
7 december 2009, 23:15
Klopt. En dat vind ik toch iets aparts altijd, dat onversterkt pinches zo iel klinken ten op zichte van versterkt waarbij een pinch harmonic net zo hard klinkt als wanneer je gewoon speelt

De naam van het apparaat zegt het eigenlijk al hea, 'versterker' :)

Ibanez666
8 december 2009, 11:04
Kwestie van smaak, maar in principe niet nodig voor de techniek.

Het lijkt de pinch wel te versterken, maar beide zijn bruikbaar