PDA

View Full Version : epiphone upgraden?



m@rijn
5 december 2009, 21:59
Hallo,

Ik had het idee om in mijn Epiphone LP Std up te graden zodat ie wat meer in de buurt komt van een gibson.

nou mijn vraag: welke pickups zijn aan te raden? Is er veel verschil tussen de verschillende pickups?

mijn stijl is led zeppelin, ac dc, deep purple en dergelijke

alvast bedankt,
Marijn

Bolder
5 december 2009, 22:33
Gibson 490T en 490R zou ik denken, zitten ook in Gibson LP standard.
Misschien dat je nieuwe tuners nodig hebt. Gotoh? Grover? etc.

beruk
5 december 2009, 22:39
Seymour Duncan Hotroddet Humbucker set (http://accessories.musiciansfriend.com/product/Seymour-Duncan-Hot-Rodded-Humbucker-Set-?sku=300030)
Er komen vast nog honderd andere meningen, maar dit is een no-brainer, kost de hoofdprijs dus je moet wél even bedenken of je gitaar het waard is.

m@rijn
6 december 2009, 00:08
tja, mijn gitaar het waard is... dat is een moeilijke vraag. Het is een goed gitaartje, nog gemaakt in de koreafabrieken van een 6-tal jaar terug schat ik. Ligt goed in de hand, beter kan ik niet wensen feitelijk (heb wel nog nooit op een echte gibson gespeeld).

in zijn oorspronkelijke, originele staat is hij niet veel waard, maar als ik er andere elementen op zet, verandert dat de zaak natuurlijk.

en nieuwe tuners kan ik denk ik wel gebruiken. M'n gitaar ontstemt toch redelijk snel. Al kan dat ook aan de topkam liggen. Hebben tuners eigenlijk effect op je geluid (dat zou me vreemd lijken).

als ik snel even het rekensommetje maak kom ik al gauw aan 250€ voor topkam, tuners en pickups. Maar kom ik daarmee dan wat dichter in de buurt van een echte gibson qua sound? En waarin verschilt een echte gibson dan zo erg veel van de epi's?

bedankt

Halion
6 december 2009, 12:23
in zijn oorspronkelijke, originele staat is hij niet veel waard, maar als ik er andere elementen op zet, verandert dat de zaak natuurlijk.



Hate to burst your bubble, maar je mag blij zijn als je een marginaal bedrag terugkrijgt als je er iets aan versleuteld. Alles wat je eraan veranderd doe je voor jezelf, bij eventuele verkoop zie je er wel wat van terug maar het staat in geen verhouding met wat jij ervoor hebt neergelegd.

Daarnaast wilde ik vragen of je ooit wel een gibson echt hebt gehoord( aka iemand horen spelen in de muziekwinkel/een maat een keer op horen spelen) aangezien je aangeeft er nog nooit een in je handen hebt gehad.

geert1976
6 december 2009, 12:31
Hate to burst your bubble, maar je mag blij zijn als je een marginaal bedrag terugkrijgt als je er iets aan versleuteld. Alles wat je eraan veranderd doe je voor jezelf, bij eventuele verkoop zie je er wel wat van terug maar het staat in geen verhouding met wat jij ervoor hebt neergelegd.

Daarnaast wilde ik vragen of je ooit wel een gibson echt hebt gehoord( aka iemand horen spelen in de muziekwinkel/een maat een keer op horen spelen) aangezien je aangeeft er nog nooit een in je handen hebt gehad.

Daar heb je gelijk in, maar tuners en een topkam is eigenlijk geen upgrade, maar een noodzakelijk iets, het zijn nu eenmaal onderdelen van een gitaar die slijtage gevoelig zijn, vooral die standaard topkametjes van Epiphone zijn niet best.

Je zou ook kunnen uitkijken naar een setje 2e hands humbuckers van een goed goed merk en de originele bewaren, om bij een eventuele verkoop van de gitaar deze weer terug te plaatsen.

Maar of de Epi gaat klinken als een Gibson, tja dat durf ik niet te zeggen, dat de klank van de gitaar beter wordt?, ja dat denk ik eerlijk gezegd wel:ok:

macwilliams
6 december 2009, 12:44
Als je dikke metal riffs gaat beuken zal de upgrade naar juiste elementen je meer geven dan je gitaar om te ruilen voor een gibson. Zeker omdat de epiphone an sich een goed inelkaar gestoken instrument is.

Voor cleane stukken daarentegen is in mijn nogal onbescheiden opinie de Gibson superieur, toch vind ik ook bij de Gibson een pu wissel noodzakelijk.

En dan nog je versterker, maar dat was de vraag niet.

Dus upgraden die hap en als hij lekker blijft spelen voor jou niet meer wegdoen.

Ferraririk
6 december 2009, 12:48
Maar of de Epi gaat klinken als een Gibson, tja dat durf ik niet te zeggen, dat de klank van de gitaar beter wordt?, ja dat denk ik eerlijk gezegd wel:ok:

Ik denk dat je zeker bij de hedendaagse studio's in de buurt komt, zoniet beter, want de body enzo heeft epiphone allemaal goed, het hout enzo, de hardware niet.
Met een standard daarentegen een stuk minder, want die heeft een ebben toets, en dat heeft volgens mij wel invloed op de sound

m@rijn
6 december 2009, 14:00
Ik speel op een LP standard over een JCM 800. Het cleane is dus niet bepaald aan mij besteed ;). Khad niet het idee om de gitaar ooit te verkopen. Uiteindelijk krijg je er mss nog max 300 voor. Dat is het niet waard om mijn eerste gitaar waar ik al veel plezier aan heb beleefd weg te doen. En ik denk eerlijk gezegd dat hij in de eerstvolgende 10 jaar ook niet weg gaat. Mss komt er wel nog iets bij, maar deze gaat wat mij betreft nooit de deur meer uit, dan hang ik hem nog liever aan de muur :)

macwilliams
6 december 2009, 14:51
Ik denk dat je zeker bij de hedendaagse studio's in de buurt komt, zoniet beter, want de body enzo heeft epiphone allemaal goed, het hout enzo, de hardware niet.
Met een standard daarentegen een stuk minder, want die heeft een ebben toets, en dat heeft volgens mij wel invloed op de sound
Zo zo, dat zijn me daar een paar uitspraken zeg, een standard epi net zo goed of misschien zelfs als een Gibson studio want de body enzo hebben ze goed. Poeh poeh.
En de standard Gibson heeft ebben toets en alles enzo. Wijze informatie zeg !!

Rik zoek me eens even een standard Gibson met ebbe toets en laat hem eens zien.
Dan laat ik je zien dat de epiphone geen Gibson is.

Heeft een keer bijna een gitaar gemaakt of in iedergeval naast iemand gestaan die bijna een gitaar heeft gemaakt en komt vervolgens met wijsheden uit de hoek waar me de tenen van krommen.

Ace 1.15.19
6 december 2009, 15:23
Haha, je bent goed op dreef mac. :p

macwilliams
6 december 2009, 15:31
Haha, je bent goed op dreef mac. :p

Ghehehe, schoot me even verkeerd dit. :)


Als je iemand info wilt verschaffen zorg dan dat je eerst verifieerd wat je schrijft. Of is dit een foute denkwijze?

Ace 1.15.19
6 december 2009, 15:34
Lijkt me niet inderdaad. En iedereen kan fouten maken, en daar uit leren op dit forum, maar om dingen te roepen zonder redenatie en/of ervaring is gewoon niet makkelijk.

macwilliams
6 december 2009, 15:46
Ik zit ook niet echt met de fout maar de stelligheid waarmee ze gepost zijn. Rik is vast een okay jongen, maar heeft nu genoeg info kunnen vergaren dat wat hij postte gewoon niet klopt, dus dat zou hij dan ook niet moeten doen. Niet omwille een of ander gebod maar voor hemzelf.

Ik kan alweer lachen hoor Rik. :grouphug:

Braindead
6 december 2009, 16:53
Ja, ach het is ook allemaal wel verwarrnend tegenwoordig. Je ziet tegenwoordig ook zoveel Gibson Les Paul Customs met rosewood neckjes (Fakes) dat je het nogal eens om kan gaan draaien :D

(Ik neem het maar even voor de arme jongen op ;). )Maar de volgende keer even beter nadenken voor je iets post Ferraririk, want de volgende keer stapt er iemand een gitaarwinkel binnen en vraagt naar een Gibson LP Standard met ebben toets omdat dat op gitaarnet geadviseerd is. :D

macwilliams
6 december 2009, 17:45
Ik had dezelfde gedachte.

Daan_B
6 december 2009, 17:52
Zo zo, dat zijn me daar een paar uitspraken zeg, een standard epi net zo goed of misschien zelfs als een Gibson studio want de body enzo hebben ze goed. Poeh poeh.
En de standard Gibson heeft ebben toets en alles enzo. Wijze informatie zeg !!

Rik zoek me eens even een standard Gibson met ebbe toets en laat hem eens zien.
Dan laat ik je zien dat de epiphone geen Gibson is.

Heeft een keer bijna een gitaar gemaakt of in iedergeval naast iemand gestaan die bijna een gitaar heeft gemaakt en komt vervolgens met wijsheden uit de hoek waar me de tenen van krommen.


En jij doet hetzelfde al Rik dude, besides, Ebony hoeft niet BETER te zijn dan rosewood, dat is smaak.
Ik ben het zeker voor een deel met je eens, maar in de buurt zullen ze best kunnen komen.


Verdomde merkgeilheid hier ook..:soinnocent:

Ferraririk
6 december 2009, 18:01
ja ik raakte in de war van het fake-gibbies spotten, want daar zijn sommige fakes omdat ze onder andere geen ebben toets hadden en toen nam ik aan, dat gibsons een ebben toets hebben, mijn fout

macwilliams
6 december 2009, 18:09
En jij doet hetzelfde al Rik dude, besides, Ebony hoeft niet BETER te zijn dan rosewood, dat is smaak.
Ik ben het zeker voor een deel met je eens, maar in de buurt zullen ze best kunnen komen.


Verdomde merkgeilheid hier ook..:soinnocent:

Gaaf, ik ben een dude :ok:

Ik heb nergens gepost dat ebben beter is, ik heb zelfs niet mijn voorkeur uitgesproken. Al neig ik naar een ebben voorkeur. Zelfs of de een beter is dan de ander heb ik niet gezegd. Ik heb enkel aangegeven dat de een verschilt met de ander. Mijn voorkeur ligt bij Gibson omdat deze iets exclusiever is dan epiphone. Ik zeg niet beter !
Merkengeil ben ik zover ik weet niet echt. Ik weet welke ik voor mij geschikt vind. Daarom heb ik drie epiphones, zes gibsons en een bc rich.

Wat dat betrefd vind ik niet dat ik net als hij doe. Ik heb zo mijn eigen ervaringen met beide merken (en andere) en kan redelijk beoordelen hoe het een en ander zit.
Voor de rest is het maar een hobby. :)

Rik heeft me trouwens Gé-PM't en we're cool about this.
Hij snapt nu hoe het zit :ok:

RS-Rik
6 december 2009, 18:28
Als je je originele elementen gewoon bewaard kun je'm altijd nog origineel verkopen!

Voor 70ies rock worden Superdistortions (DiMarzio) wel eens aangeraden. verder kan ik de DiMarzio PAF (de "gewone" genuine PAF reissues) aanraden, vooral voor de halspositie. verders kan ik je de meeste SH elementen van Seymour Duncan afraden die zijn vaak wat te ielig en te dun voor een lekkere seventies growl

kalmah
6 december 2009, 19:00
Ik heb zelf een Epiphone lp std ge-upgrade. Zeker de moeite waard! De originele elementen zijn niet bijzonder goed. Ze produceren meer een grote brei :stop:
En als je 2 nieuwe humbuckers koopt, kun je deze natuurlijk ook altijd meenemen naar je volgende gitaar. (indien HH natuurlijk).
Elementen vervangen verbetert echt het geluid van je gitaar! Imo zijn de Epi elementen verreweg de zwakste schakel.
De standaard tuners zijn volgens mij nog niet zo bar slecht, had er iig geen problemen mee. (uiteindelijk toch vervangen) Topkam zou ik eerst eens proberen, is toch een heel stuk goedkoper.
Succes!

m@rijn
7 december 2009, 16:37
bedankt voor het advies. Welke elementen heb je er dan ingepot?