PDA

View Full Version : Wat voor beits gebruiken?



m.eggermont
5 december 2009, 20:39
Hoi, Ik ben Maarten, 17 jaar.
Ik zit in mijn laatse jaar en maak een fantastisch (vooral theoretisch werk) over het bouwen van drums, maar voor al deze theorie neer te pennen heb ik natuurlijk ook wat praktische ervaring nodig, dus heb ik al mijn gerief besteld op zelf een drumkit te bouwen + een DVD hoe ik moet werken.
Nu vragen jullie natuurlijk af wat een verdomde drummer op een gitaarforum komt doen. Wel na mijn drumkit ga ik overgaan tot het bouwen van een gitaar, een herwerkt model van de Gibson Es-339.

Ik heb alleen heel wat vragen over de manier van finishen.
Ik zou mijn drumkit + gitaar graag stainen, ik veronderstel dat dit hetzelfde is als beitsen. Nu op die dvd gebruikten ze een product (naam:transtint)
dit is een kleurstof dat ze oplossen in alcohol en dan met een sponsje aanbrengen op het hout. Nu vind ik geen enkel gelijkaardig product in Europa.
Weten jullie welk product ik het best zou gebruiken voor het stainen van mijn kit? Ik zou de drum dus eigenlijk willen kleuren (groen) en geen gewone houtkleur.

Hier zijn de verschillende stappen die een engelse instrumentenbouwer mij heeft aangeraden:

- Sanding sealer (= porieënvuller)
- schuren met schuurpapier
- 2 lagen stain (schuren tussen verschillende lagen)
- schuren (nat en droog)
- Polyerothene vernis ( ik veronderstel dat ik deze best spuit?)
- dan moet ik een cutting compound aanbrengen, ik weet echter niet juist
wat dit is?
- tenslotte sileconen car ploish

Ik weet echter niet juist welke producten ik hiervoor het best moet gebruiken
vooral dan die cutting compound en de stain.

Kan ik deze werkwijze ook gebruiken voor mijn gitaar?


Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen
ook al gaat het niet 100% over gitaar.
Alvast bedankt!

Maarten

Raytheman
5 december 2009, 21:00
cutting compound is mes-plamuur. Dat is plamuur voor bewerkte oppervlakten (dus niet voor ruw hout) Overigens heb ik bedenkingen bij deze volgorde van bewerken..

m.eggermont
5 december 2009, 21:09
bedankt! Kan ik hier ergens op het forum een volledige werkwijze vinden hoe ik het dan best aanpak?

ziekdier
5 december 2009, 21:24
hoi

ik zou even in het lak faq kijken aan het begin van de het zelfbouw forum!

succes

gr

@je

m.eggermont
5 december 2009, 21:43
Jip, heb ik al gelezen,
de vraag is vooral wat voor producten jullie gebruiken.
Zoals het lakken, beitsen ,...
Ik weet niet hoeveel verschillen daarin zitten...
maar ik kan mij niet echt inbeelden dat elke waterbeits het zelfde is.
zeker als ik wil kleuren.

Alvast bedankt voor de info

ziekdier
5 december 2009, 21:54
ik ben ook een beetje een leek op dat gebied maar als je volgens mij eenmaal voor een bepaalde soort lak of beits kiest, dan moet je daarna ook steeds die soort gebruiken. dus een watergedragen porievuller, dan ook een watergedragen lak...


volgens mij kan je met ecoline of zelfs kleurstof om kleding mee te wassen gebruiken om te kleuren. ik neem aan dat de houtnerf door de lak heen te zien moet zijn? ik heb zelf een vloeibare kleurstof van stewmac ( uit de US) die je met water of alcohol kan verdunnen tot de gewenste verdunning. of kleuren onderling natuurlijk...

er zijn volgens mij ook wel meer topics over je vraag, even zoeken dus...

sterkte in elk geval,

gr
@je

gengar
5 december 2009, 22:11
Hoi, welkom, op lacfaq staat veel van de info waar je naar op zoek bent.

Een sealer is een sealer en geen filler (vuller) Alhoewel dit gecombineerd kan zijn... Ik denk dat je het over polyurethaan lak hebt, eroteen lak is denk ik de laklaarzen die je bij cristine leduc koopt :) en ploish is polish maar dat zal wel gewoon een typo zijn.

Overweeg eens om een boek aan te schaffen bij bijvoorbeeld stewmac, maar op dit forum zul je ook veel van de benodigde info vinden. Natuurlijk is het niet zo dat de beschreven methodes hier DE methodes zijn, er zijn heel veel methodes die tot het gewenste resultaat leiden.
Veel lakken kun je alleen spuiten en als je niet wil spuiten moet je gericht opzoek gaan naar een lak die je op een andere manier kunt aanbrengen.
Ik heb trouwens de Gibson es339, in sunburst wat ook gaat betekenen voor je waarschijnlijk dat je nog moet uitvinden hoe de sunburst te spuiten.
succes

oigun
5 december 2009, 22:23
Btw. "cutting compound" is een grof polijstmiddel om lak te polijsten. Soms is het lastig om uit het engels de juiste vertaling te krijgen.
Probeer als je nog niet veel ervaring hebt met lakken het en beetje simpel te houden. Als je een houtsoort gebruikt zoals esdoorn(maple) dan hoef je geen poriën te vullen en kan je met enkel waterbeits en lak een heel eind komen.
Celluloselak is vrij makkelijk verwerkbaar en mooi te polijsten.(helaas niet zo gezond dus wel een masker gebruiken)
succes!

m.eggermont
6 december 2009, 15:42
ik ben ook een beetje een leek op dat gebied maar als je volgens mij eenmaal voor een bepaalde soort lak of beits kiest, dan moet je daarna ook steeds die soort gebruiken. dus een watergedragen porievuller, dan ook een watergedragen lak...


volgens mij kan je met ecoline of zelfs kleurstof om kleding mee te wassen gebruiken om te kleuren. ik neem aan dat de houtnerf door de lak heen te zien moet zijn? ik heb zelf een vloeibare kleurstof van stewmac ( uit de US) die je met water of alcohol kan verdunnen tot de gewenste verdunning. of kleuren onderling natuurlijk...
@je

Ik zou inderdaad draag de houtstructuur nog graag zien, want die is ontzettend mooi. Over die ecoline, zou dat echt werken?
mijn grootse schrik is zowat dat de kleur na een jaar ofzo in het licht te hebben staat helemaal gaat afbleken. Of is dit iets waar ik mij geen zorgen over moet maken als je daarover een lak hebt aangebracht?

Alvast bedankt!

ziekdier
6 december 2009, 15:49
dat ligt denk ik ook een beetje aan de lak die ja gaat gebruiken.

over de ecoline, dat kan (moet) je gewoon eerst proberen op een proefstukje....

dat kan je natuurlijk met alle vullers/lakken doen... eerst proberen!

zoals ik al zei, ik ben ook een lakleek, ik probeer ook eerst alles uit!

beter zeker weten dan straks weer alles moeten schuren...

succes!

@je

Javaca
6 december 2009, 17:15
Gebruik ook géén polish waarin siliconen verwerkt zit. Dit kan door de lak trekken waardoor de hechting van je lak op de gitaar ongedaan gemaakt wordt. Als het eenmaal in je hout zit komt het daar niet meer uit, en is overspuiten ook niet meer mogelijk.

m.eggermont
7 december 2009, 20:17
Bedankt! Ik veronderstel dat ik die polish die ik wel het best gebruik in de Laqfaq zal vinden?