PDA

View Full Version : Top+cab of combo?



Rene88
5 december 2009, 19:41
Hallo allemaal, binnenkort ben ik van plan een buizenversterker te kopen.
Nu ben ik al een tijdje aan het rondkijken, maar de twijfel wordt steeds groter, voor welk type amp moet ik gaan?
Natuurlijk heeft ieder zijn voor- en nadelen. Probleem is dat ik thuis niet bepaald veel ruimte heb, dus bij de keuze voor een top komt er waarschijnlijk een 2x12 onder.
Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen, zijn er mensen overgestapt van combo naar stack en andersom en waarom?
En hoe klinkt een combo als er naast je een gitarist staat te blazen met een 4x12 cab, of maakt dat niet uit?

Ik heb van de week nog even op de site van Marshall gekeken, de JVM serie lijkt me wel interessant, iemand ervaring mee?

Andere suggesties zijn meer dan welkom

edit: Mijn budget ligt rond de 1500 euro ;)

Wiellem
7 december 2009, 11:24
Ik heb ene hele tijd geleden voor dezelfde twijfels gestaan en ben toen gegaan voor een top met 2x12 cabinet.

Moet zeggen dat ik er erg blij mee ben aangezien de 2x12 kast nog goed in de auto kan (een 4x12 amper) en licht is, en een top is ook goed te tillen.

Combo word meteen weer zo zwaar vaak.

DeadHerring
7 december 2009, 11:35
Geen enkele van de twee is beduidend beter. Naar de prijs kijken is altijd een goed idee.

bvb een Tiny Terror kan je tweedehands kopen voor 200-250 euro, en een Orange 1x12 voor een 150-200 euro, terwijl de Tiny Terror combo (die eigenlijk een Tiny Terror head ingebouwd in een 1x12 is) al vlug 5-600 euro kost. Dan is de keuze snel gemaakt natuurlijk, best om gewoon head+cab te kopen, kan je die cab later nog gebruiken.

Maar als een head evenveel gaat kosten als een cab, en niet echt veel voordelen gaat opbrengen (bvb bouwkwaliteit en zo), zou ik toch voor de combo gaat gaan.

Er zijn nuances bij, heb ik al van de Orange Rocker bvb gehoord dat de buizen bij de Combo moeilijk toegankelijk en gevaarlijk geplaatst zijn terwijl dat bij de Top niet zo is. Daarentegen kost een top ongeveer evenveel als een 2x12 combo... Dus bij geregeld vervoer kies je dan best top+cab, bij thuisgespeel & budget kies je een combo... dat is voor alle amps natuurlijk een verschillend rekensommetje.

Ibanez666
7 december 2009, 11:38
Kun je voor dat geld niet gewoon een combo en een top+cab kopen..tweedehands dan?

Ik heb een 1x12 combo, een top en twee 2x12 cabinetten. koste me bij elkaar nog geen duizend euro tweedehands

Rutger Molenberghs
7 december 2009, 11:45
Als je voor een combo gaat, dan moet je ook eens kijken naar het gewicht. Een 1x12 combo is meestal nog wel 'draagbaar'. Maar als je voor een JVM combo gaat, dan zit je met een monster van 35kg! Een top + cab is dikwijls zwaarder als geheel, maar je kan het dan in twee keer tillen.
Ook het geluid kan verschillend zijn. Als je een JVM combo neemt, dan heb je een open back. Een aparte cab kan open, closed of er ergens tussenin zijn.
Ik was trouwens geen fan van de JVM combo. Die klonk mij nogal schel in de oren. Maar ik heb ondertussen wel de head.

Kim Wilson
7 december 2009, 12:02
Het ligt er ook een beetje aan wat voor muziek je speelt, volgens mij. Voor de lossere muziek zoals blues en jazz wordt vaak een combo gebruikt, terwijl je eerder een stack ziet bij de zwaardere stijlen.

pimmetje
7 december 2009, 12:24
Kun je voor dat geld niet gewoon een combo en een top+cab kopen..tweedehands dan?

Ik heb een 1x12 combo, een top en twee 2x12 cabinetten. koste me bij elkaar nog geen duizend euro tweedehandsIdd... je kan ook op andere manieren puzzelen.
Bijvoorbeeld een 1x12 combo en een 1x12 cabje erbij...

speedmusic
7 december 2009, 13:07
Zelf vind ik een losse top prettig, dan kun je afhankelijk van de situatie een andere speaker kiezen, zo kun je thuis met een 1x12 spelen in de oefenruimte met 2x12 en als je live los gaat met 4x12 of 2x een 2x12, of willekeurig elke andere oplossing die naar je zin is.

Zo kun je in de tweedehands markt ook veel meer kanten op en nog eens wat uitproberen.

Rene88
7 december 2009, 19:22
Sorry, ik was vergeten het een en ander te vermelden :makeup:
Ik hou van wat hardere blues, rock en metal o.a. The Black Crowes, Deep Purple, Led Zep, Metallica. Ik vind het geluid van Triggerfinger trouwens ook te gek :rockon:
Thuis heb ik al een oefenamp, niet de beste, maar goed genoeg en speel ook regelmatig door een Line 6 UX2 met koptelefoon.
De nieuwe amp is dus hoofdzakelijk voor in het oefenhok en optredens.
En inderdaad, ik had al naar de prijzen van verschillende tops zitten kijken en die zijn meestal even duur als de comboversie ervan, maar 35 kg is toch wel wat veel.
@ Rutger: welke head heb je nu daarvan dan? die 2 of 4 kanaals? Ik neem aan dat die dan wel goed bevalt :D

Rutger Molenberghs
7 december 2009, 21:09
Ik heb de 410h. Ik vind het een leuke versterker, maar voor mij zijn kanaal 3 & 4 overbodig. Te veel gain, te onstrak. Al moet ik zeggen dat dat tweede op te lossen is met een tubescreamer met gain op 0.
Blues en rock gaat perfect met deze amp. Metal zal ervan afhangen wat welk soort metal je wil spelen. Ultrastrakke sounds krijg ik er niet uit.

Ga hem eens uitproberen zou ik zeggen. En zet er dan ineens een aantal verschillende cabs onder. Op het JMV forum ga je veel mensen vinden die er graag G12T-75 onder hebben, maar ik ben daar niet zo voor te vinden (smaak, zeker). Ik heb er momenteel een K&E 4x12 onder met 2 V30 en 2 H30. Verschillende speakers (en cabs) beïnvloeden je sound ook. Misschien dat een strakkere cab hem wat meer richting metal kan duwen. Rock en blues moet makkelijk kunnen met een goede cab.

Rene88
7 december 2009, 21:28
Binnenkort rij ik even naar de Feedback, daar hebben ze de 410, 205 en 210 staan, die 210 samen met 1960 A cab in de aanbieding, maar heb toch liever een 2x12. Ik heb trouwens hier ergens gelezen dat een 2x12 wat strakker kan klinken?
Als ik daar toch ben gelijk maar even naar die Tiny terror kijken, ben ik ook best benieuwd naar.